AMD tillkännager "Polaris" Radeon RX 480 – kostar drygt 2 000 kronor

Permalänk
Medlem

Set for launch and availability on June 29th, the Radeon™ RX 480 will deliver the world’s most affordable solution for premium PC VR experiences, delivering VR capability common in $500 GPUs.

http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/radeon-rx-480-2...

Permalänk
Medlem

Tja, känns sådär, låg budget GPU. Strömförbrukning 150 W och endast 1st. 6 pin kontakt.
Jag föreställde mig en pratbubbla på bilden i rubriken: 2 tuzen kronor, bara för dig kompis!

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Spännande, men samtidigt lite oroande. Har verkligen AMD något att komma med denna gång som på riktigt kan utmana Nvidias singelkort? Det verkar onekligen inte så när man gör konstiga jämförelser som med ett jätteoptimerad AMD-spel och använder två GPU som bara går till 50 %...

Varför ska AMDs budgetkort utmana nVidias prestandakort?
AMD valde att köra på HBM2 till sina prestandakort, därför kommer de lite senare än nVidias bara.
Begär du att GTX 1060 ska slå Vega för att inte vara oroad för nVidia?

Permalänk

Låter kanonbra detta! Precis rätt prisklass för egen del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det här är nog den mest intressanta nyheten det här året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Så då var Polaris här. nVidia kommer direktkontra med "GTX1060" om 2-4 månader. Spännande.

Han gör ju bara situationen värre när han försöker jämföra med 1080 istället för att sälja det som det som ett budgetkort som passar de flesta. När han gör det visar han bara att AMD själva är besvikna över produkten de har skapat.

Kanske Zen blir bra?

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

Dehär verkade som amd hade ett ess i rockärmen

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut mitt 380x i guess

Visa signatur

| AMD Phenom II 1055T @ 3.3GHz | Sapphire R9 380x | Corsair Force 3 120GB | M4A87TD/USB3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Han gör ju bara situationen värre när han försöker jämföra med 1080 istället för att sälja det som det som ett budgetkort som passar de flesta.

Ja just ja, de nämnde ju inte ett ord om pris och att de sikta på den stora $100-$300 marknaden. Istället snacka de bara om 1080. Precis så var det ju.

Citat:

När han gör det visar han bara att AMD själva är besvikna över produkten de har skapat.

Ja budskapet "vi uppnår bättre prestanda och högre effektivitet, till en lägre kostnad, då vi kör ett API som har framtiden för sig" hintar ju om att de verkligen hatar sin egen produkt.

Även budskapet "man behöver inte betala $700 för att få kick-ass gaming" hintar ju om att AMD tycker de själva är helt fel ute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orion_:

Så då var Polaris här. nVidia kommer direktkontra med "GTX1060" om 2-4 månader. Spännande.

Han gör ju bara situationen värre när han försöker jämföra med 1080 istället för att sälja det som det som ett budgetkort som passar de flesta. När han gör det visar han bara att AMD själva är besvikna över produkten de har skapat.

Kanske Zen blir bra?

Konstig slutsats du fått, snarare verkar de vara stolt över vad de lyckats med ett kort i ett lägre prestandasegment som iallafall i vissa scenarion kan prestera i nivå med konkurrentens dyrare modell.

Nvidia saknar något konkurrerande i segmentet att jämföra emot och när AMD tidigare jämförde strömförbrukningen på Polaris 11 mot GTX 750 Ti eller om det var 950 så var ju det heller inte bra.

Någon måtta får det väl ändå vara på det eviga gnällandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte den som lägger 6-7k på ett grafikkort utan kör _enbart_ på pris/prestanda utifrån det jag spelar (typ, WoW). Och detta kort verkar extremt lovande.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon måtta får det väl ändå vara på det eviga gnällandet.

Känns som det kvittar hur sådana här presentationer görs. Finns alltid nån som inte begriper vad som sägs och gör goddag yxskaft av det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Tycker det låter explosivt

It's the bomb!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En månad senare än jag hoppades, men under sommaren skall man ändå inte sitta inne med datorn.

Perfekt syssla när det är för varmt ute, problemet är bara att mitt 290x piskar upp värmen ganska fort i rummet. Då känns det nästan svalt att gå ut igen. Men med lite polaris i min dator kanske det blir svalare ;). Hade egentligen tänkt vänta tills Vega har kommit innan man bestämmer sig för nytt grafikkort. Men kan man få lika bra, kanske till och med bättre, prestanda till halva värmeutvecklingen för 2000kr kanske jag slår till.

Skrivet av Yoshman:

Du bor inte i Sverige va? Det var 5 grader "varm" den tidiga morgon förra året i juli när vi drog till värmen

22 grader varmt klockan sju i morse. Ja, jag bor i sverige. Men funderar på att flytta till något alp-land. Det är alldeles för varmt här just nu!

Skrivet av Jonathanknet:

Set for launch and availability on June 29th, the Radeon™ RX 480 will deliver the world’s most affordable solution for premium PC VR experiences, delivering VR capability common in $500 GPUs.

http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/radeon-rx-480-2...

Jag tror såhär. AMD har satt NDA till den 29 juni men har redan pungat ut kort till diverse testsiter. De testar och gör sitt samtidigt som AMD är med på ett hörn för att stämma av. och kan åtgärda problem innan kortet finns att köpa. På så vis slipper de förhoppningsvis den negativa press som blev när Fury X kylaren inte höll måttet. Jag tror att det skrämde många potentiella köpare.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu blev det klurigt. Ska man låta bokningen av 1080 stå kvar eller satsa på 480 CF och spara 2000kr? Har aldrig riktigt varit ett fan av flerkortslösningar, men det här lät jävligt intressant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför ska AMDs budgetkort utmana nVidias prestandakort?
AMD valde att köra på HBM2 till sina prestandakort, därför kommer de lite senare än nVidias bara.
Begär du att GTX 1060 ska slå Vega för att inte vara oroad för nVidia?

Fast om AMD inte vill jämföra sina budgetkort mot Nvidias prestandakort borde de inte gjort det själva under sin presentation heller. Och det enda jag är oroad över är att AMD inte har något att komma med gällande singel-GPU, vilket är vad jag köper.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

x1.7 prestanda/watt för endast nodminskningen. x2.8 prestanda/watt för hela arkitekturen och detta jämförs mot Tonga. Imponerad! Detta i laptops/notebooks kommer sälja inte bara för prestanda och effektivitet utan för sitt pris. P11 m-dGPU borde inte vara mer än 1000 kronor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Hmm, nu blev det klurigt. Ska man låta bokningen av 1080 stå kvar eller satsa på 480 CF och spara 2000kr? Har aldrig riktigt varit ett fan av flerkortslösningar, men det här lät jävligt intressant.

Det vill du inte göra, tro mig.
Jämnare frametimes är så mycket smaskigare än högre FPS.

Om nu Polaris inte skulle visa sig vara utomordentligt bra i CF vilket jag tvivlar på.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Definitivt ett köpt för mis som inte har råd att köpa nytt grafikkort för mer än 3000kr. Detta kortet verkar lägga sig mellan 970 och 1070 med lågt pris och strömförbrukning. I like.

Permalänk
Avstängd

Nu tror jag inte ett 480 är snabbare eller likvärdig med 1080 men under bra förhållanden kanske kan prestera bra i CF som i ashes of the singularity inte är omöjligt men även ett ganska oviktigt test men 980 prestanda utan oc på lägre strömförbrukning än 980 150/165w är imponerande och leker man med tanken med oc så över 980ti prestanda för 2000kr skulle jag gissa på är inte annat än förbannat bra och i prisklassen där nästan alla köper kort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hmm, nu blev det klurigt. Ska man låta bokningen av 1080 stå kvar eller satsa på 480 CF och spara 2000kr? Har aldrig riktigt varit ett fan av flerkortslösningar, men det här lät jävligt intressant.

Skrivet av Sisyfos:

Det vill du inte göra, tro mig.
Jämnare frametimes är så mycket smaskigare än högre FPS.

Vad Uzanar säger.
Jag har själv testat CF två gånger (2x HD 6870 och 2x R9 290) och jag säger bara aldrig igen.

Själv tar jag AMD's prestandasiffror för RX 480 (ser att korten har fått nytt namnschema?) med en stor nya salt, av två anledningar:
1) Dels eftersom det är ett väldigt konstigt sätt att visa upp ett korts prestanda på: "titta här, två av dessa mellankort är billigare och har bättre prestanda än detta dyra highend kort" - Mind blown! Eller inte...2 mellankort i CF/SLI har alltid gett högre fps/krona än ett highend kort
2) Dom använder sig av Ashes of Singularity. (Jag är så trött på att läsa om detta spel i prestandasammanhang.)

Jag vill se hur ett ensamt RX 480 presterar rent generellt i olika spel först, men även för 2000:- (lär snarare hamna på 2500:- om jag känner svenska ÅF rätt) som är ett trevligt pris, så hade jag rekommenderat att folk väntar med att boka/köpa två stycken direkt för att köra CF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Soir:

Det är precis vad AMD:s presentation säger i runda slängar att det inte är, i detta fall då; "GPU utilization 51%", alltså ligger korten på halva belastningen och hamnar före ett GTX 1080. Ett ensamt kort som belastas till 100% bör alltså hamna antigen strax under CF-konfigurationen eller däromkring eftersom vi aldrig skalar linjärt med flerkorts-lösningar.

Uggggghhh, önskar AMD visade up ett ensamt kort istället.

Kan väl tro att de lockat frameraten för att få detta resultat. Något annat skulle väl bara se sorgligt ut för dem. För vem vill ha mer än 60 fps när ögat ändå bara kan se 3.5 fps/s³ om året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Avstängd

Igår gjorde jag en uträkning på prestanda per krona för AMD FX-8350 och några Intel processorer ur i7-segmentet. Här var de relativt likvärdiga. Du får färre RPS (rutor per sekund) men ett lägre pris med AMD. När nu denna nyhet kom har vi en fantastisk möjlighet att kombinera en rigg baserad på AMD-processorn och det nya grafikkortet för VR.

Har vi tur kommer en sådan rigg att lagga rejält i virtuell miljö vilket kommer att ge känslan av världens rymdfylla eller LSD-tripp. Det kan vara en marknad så god som någon. Marknaden har inte existerat tidigare utan konsumtion av rejäla mängder etanol eller bruk av olagliga substanser. Däremot kan en laggande virtuell miljö vara världens partygrej.

Som en modern form av Gitarrhjälte. Till ett väldigt lågt pris!

Troligen kan man finna en optimal punkt där spelets prestandakrav skapar precis rätt laggfrekvens för att effekten skall bli perfekt för festen en fredagskväll. En rigg till varje gäst på festen och släpp lös dem i vardagsrummet. Öppna balkongdörren och betta på vem som först...

tror sig kunna flyga

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Min slutsats är att det luktar unket kring AMD:s presentation. Det är ett mycket märkligt sätt att presentera jämförelser på. Sen att de väljer AoS är väl logiskt efter vilken fördel AMD:s kort haft i den titeln.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Fast om AMD inte vill jämföra sina budgetkort mot Nvidias prestandakort borde de inte gjort det själva under sin presentation heller.

Hur ska du ha det? Vill AMD jämföra eller inte?
AMD vill säkerligen jämföra med vad som helst, så länge jämförelsen tippar i deras favör. Vilket är precis vad de gjorde.

Poängen är att DU SOM KUND, naturligtvis inte, rakt upp och ner, kan jämföra ett budgetkort med ett prestandakort.

Citat:

Och det enda jag är oroad över är att AMD inte har något att komma med gällande singel-GPU, vilket är vad jag köper.

Fortfarande oklart varför du är oroad. Så bara för att AMD, klokt nog, valde att inte 1:1 prestanda-jämföra deras $200 budgetkort med konkurrentens $600+ prestandakort så är du oroad att AMD inte har nått att komma med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Varför skulle priset på 1080 sjunka till följd av dessa grafikkort? Det är det absolut bästa singel-GPU kortet på marknaden, Nvidia har absolut ingen anledning att prissänka det just nu.
Folk verkar se crossfire som någon lösning. Antalet spel som saknar stöd för tekniken eller lider av stora problem med det är många fler än de som fungerar bra och faktiskt skalar bra. För att inte tala om den kraftiga ökningen i strömförbrukning och värmegenerering. Ett kraftfullt kort är i de flesta fall (om inte alla) att föredra över 2 svagare.

Nej, dessa kort är till för den breda massan och de som inte vill lägga mer än 2500kr på ett grafikkort men ändå vill ha bra spelprestanda. Det känns som ett givet val för de som fortfarande spelar på 1080p. De som använder högre upplösningar får vända sig till Nvidia och öppna plånboken.

De som har mITX har inte ens något val om de vill ha högst prestanda då de måste köra singelkort. Om RX480 verkligen presterar som AMD säger så kommer GTX 1080 ändå att ha en nisch.

----------------------------------------------

Om RX 480 presterar som 980 för ca 250€ och RX 480X som 980 Ti för ca 300€ har jag ett underligt val att göra.
Antingen 480X till ett jävligt bra pris och prestanda i Windows (även DX11 hoppas jag), men gör så att jag inte ens vill testa Linux på grund av 200- och 300-seriens urdåliga prestanda.
Eller ett GTX 1070 till ett högre prioch förhoppningsvis likvärdig/bättre prestanda, men som även presterar i Linux så att man vill testa dualboot.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Kanske borde köpa fler aktier i AMD nu.
Mellansegmentet är ju det viktigaste trots allt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lovade mig själv att vänta på amd innan jag köpte ett kort men jag är lite besviken. Detta innebär att jag då msåte köpa 2st för att få den prestanda jag är ute efter och det dödar ju helt framtida uppgraderingar för 3xfire är jag inte så sugen på

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

x1.7 prestanda/watt för endast nodminskningen. x2.8 prestanda/watt för hela arkitekturen och detta jämförs mot Tonga. Imponerad! Detta i laptops/notebooks kommer sälja inte bara för prestanda och effektivitet utan för sitt pris. P11 m-dGPU borde inte vara mer än 1000 kronor.

Om 480 presterar som ett 390X får 480 maximalt dra 55 % av vad ett 380 drar för att ekvationen ska gå ihop, den får maximalt dra 50 % om "Tonga" representeras av 380X.

Sliden säger "upp till x2,8", ser inte något om att man jämför med Tonga. Gissningsvis jämför man med "generationen innan" d.v.s. 300-serien och jämfört med 390/390X känns x2,8 siffran rimlig.

Naturligtvis finns även möjligheten att GCN4 har något likt Pascals "Simultaneous Multi-Projection" så att prestandaökning för VR är långt högre än för spel rent generellt, ändå svårt att få ihop det till x2,8 mot 380/380X. Om nu inte 480 drar 80-90 W under last!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Är det kanske denna krets den "nya" refresh generationen av konsoler kommer att ha tro? Pratades ju något att de skulle vara runt 5-6Tflops i grejerna och att dem skulle klara av VR. Och med tanke på priset.

Pratas också mycket om skalbarhet. Innebär de att om AMD nu väljer att släppa ett extremt onödigt dyrt kort (allt över 5000kr) så kanske de kan göra matchande prestandakort till nvidias 11Tflops monster.

kortets pris förbryllar mig stenhårt.

Vad fan ska nvidia göra nu? sänka priset med 4000kr på 1080gtx och blåsa alla kunder som nyligen köpt kort då de är uppenbart att man tagit extrema överpriser.

AMD kommer plocka 10-20% av marknaden i år. Kan vara värt att inhandla sig i form av aktier eller något. De här är rätt galet.

Nu är du nog lite snurrig. Det är 2st 480 i CF som ligger runt 1080. Inte ett. Så prestandatronen sitter nvidia fortfarande på. Själv skiter jag i vilket, jag vill ha ett kort för 2000-2500 spänn, hoppas att dessa hamnar där i slutändan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?