Permalänk
Medlem

Uppgradering av laptop

Hej

Köpte en ASUS ROG G551JM-CN104H för drygt ett och ett halvt år sen och börjar nu märka att den börjar få svårt för nyare spel (t.ex. Doom).
Känner inte för att köpa en helt ny dator utan funderar istället på att uppgradera den nuvarande.

Hade detta varit en stationär dator så hade jag nog köpt delar och satt i nytt själv, men i en laptop så vågar jag inte.

Har tittat lite på uppgraderingspaket, men de verkar mest vara för stationära datorer.
Undrar därför om det finns sådana till laptops, om det finns ställen som kan sätta i delarna åt mig och, som en extra fråga, vad jag bör satsa på att uppgradera?

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Det du kan uppgradera är ram/hdd/ssd. Inget utöver det.

Vissa laptops låter dig byta ut grafikkort som med vissa Lenovos (vissa andra märken erbjuder detta också) laptops men då är det ändå att du köper grafikchipp från dom och inte bara hejvilt från valfri butik som med stationära.

Så vill du ha bättre upplevelse i spel är det att köpa ny laptop alt stationär.

Permalänk
Moderator
Moderator

Generellt är det mycket svårt at uppgradera hårdvara utöver minne/lagring i en laptop eftersom delarna inte är standardiserade utan anpassas av tillverkaren. Processor kan man byta om det går att komma åt den någorlunda smidigt, grafikkretsar sitter generellt fastlödda på moderkortet och kan därmed inte uppgraderas.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Processor kan man byta om det går att komma åt den någorlunda smidigt, grafikkretsar sitter generellt fastlödda på moderkortet och kan därmed inte uppgraderas.

Beror helt och hållet på märke/laptop när det gäller både CPU samt GPU chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koperiet:

Beror helt och hållet på märke/laptop när det gäller både CPU samt GPU chippet.

Kanske var därför han skrev "generellt"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"