Någon som pluggat Civ. Datateknik?

Permalänk
Medlem

Någon som pluggat Civ. Datateknik?

Har sökt civilingenjör i datateknik på Linköping och KTH men det lutar åt Linköping. Hade hoppats på att någon skulle kunna berätta om utbildningen, hur förutsättningarna ser ut efter och om det spelar någon roll om det är LiTH eller KTH man gått på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinne:

Har sökt civilingenjör i datateknik på Linköping och KTH men det lutar åt Linköping. Hade hoppats på att någon skulle kunna berätta om utbildningen, hur förutsättningarna ser ut efter och om det spelar någon roll om det är LiTH eller KTH man gått på.

På hemsidan för KTH så verkar det ligga mot matematik och programmering, algoritmer, analys osv. Rent generellt så har det alltid funnits arbete för utvecklare/programmerare. Det nämner även virtuella miljöer så troligtvis en bit av system utveckling dessutom, automation osv.

Vart du pluggar spelar egentligen ingen större roll eftersom erfarenhet väger tyngre än utbildning. Om du har ambitionen att arbeta åt väldigt stora kända företag, då har du nog större chans med examen från KTH.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic:
Jag var rädd att det var fallet. Hoppades någon som jobbar på större företag och inte gått KTH skulle svara.

Permalänk
Medlem

Verkligen inget problem att jobba på stora kända företag när man gått datateknik på LiU, man kan jobba på Apple exempelvis.
här kan man se att LiU har högst kvalitet av alla civ - Datateknik.

edit:uppdaterade med länk

Permalänk
Medlem

@zinne: Jag läser civilingenjör i industriell ekonomi med inriktning datateknik så har haft några kurser på IDA (institutionen för datavetenskap). De kurserna jag har läst har varit riktigt bra, bland de bästa föreläsare jag haft här samt riktigt bra lab-assar. Studentlivet är i min åsikt som utflyttad stockholmare mycket bättre i Linköping än Stockholm. Har flera kompisar på KTH som håller med om det också.

Gällande jobb efter examen kommer vilken skola du läst på inte spela någon större roll så länge det är någon av de stora (chalmers/kth/lund/Linköping/Luleå).

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av liten1:

Verkligen inget problem att jobba på stora kända företag när man gått datateknik på LiU, man kan jobba på Apple exempelvis.
här kan man se att LiU har högst kvalitet av alla civ - Datateknik.

Man får ju inte heller glömma att nämna att det var LiTH som introducerade datateknik som civilingenjörsinriktning. Gammal är äldst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man får ju inte heller glömma att nämna att det var LiTH som introducerade datateknik som civilingenjörsinriktning. Gammal är äldst.

Per Holm ser dig

Permalänk
Hedersmedlem

Har gått D på LiU, vet inte hur man mäter storlek på ett företag exakt. I Sverige är vi ca 80-100 pers men ingår i en större koncern. Det här kontoret omsätter hundratals miljoner kronor.

LiU håller väldigt hög standard och under/efter utbildning ringer det rekrytering från både Göteborg och Stockholm för att erbjuda jobb. Där är det inget problem att hitta anställning, jag fick intervju under exjobbet och började jobba kanske 2 veckor efter det var klart. Ser liknande ut för en kompis som nu tar examen.

Mycket roliga kurser där man får labba och bygga tekniskt coola saker som robot, mikroprocessor(efter val) och annat coolt. Såklart roliga programmeringsprojekt också.

Permalänk
Medlem

Många stora företag såsom google, apple, facebook har börjat köra "anställningstester" för sina programmerare. D.v.s. lös det här problemet på 15 minuter från scratch utan några hjälpmedel etc. Och då kvittar det nog om man gått KTH eller LIU... det gäller att vara duktig själv.

Permalänk
Medlem

Klarar du av en civilingenjörs utbildning så får du jobb, många får jobb på det företag dom gör ex jobbet på

Permalänk
Inaktiv

Jag har pluggat civilingenjör på LTH i Lund. Jag inriktade mig på system, signaler och reglering då jag kände att jag ändå hade rätt bra koll på mjukvarubitarna. Givetvis kan man även rikta sig mer mot det om man vill

Utbildningen
Utbildningen handlar mycket om att lära dig programmera och varför saker händer som de gör. Du kommer troligtvis inte lära dig några specifika ramverk eller tekniker som används ute på arbetsmarknaden. Det kan alltså vara bra att köra en del egna projekt, engagera sig i studentprojekt och annat. Jag tyckte inte det var överdrivet svårt, men tidsvis kunde det ta väldigt mycket av ens fritid.

Man kommer också lära sig en del matte, fysik och annat intressant. Det kan vara mer eller mindre användbart beroende på vad man jobbar med. Jag tycker att mycket av matten jag lärt mig kommer till användning rätt ofta (system, analys, tidsserier etc.).

hur förutsättningarna ser ut efter
Mycket bra. Jag känner ingen som pluggat samma sak och som inte har jobb. Vet man vad man gör är det i princip bara att välja jobb. Värt att nämna är också att ingen har tittat på mina betyg, enbart fritidsprojekt etc.

LiTH eller KTH
Bland de större skolorna spelar det ingen roll. De mindre tas inte alltid lika seriöst (och från de distans kurser jag läst så håller jag absolut med). Däremot tror jag inte många kommer titta på om det är just LTH, KTH, LiTH eller något annat. Det skulle vara om den som anställer kanske gått på ett visst universitet och vet att det är bra. Särskilt kan det vara bra att ha gått på någon större om man söker jobb utanför Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om det @anon81912 säger. Jag vet för övrigt två personer ifrån D på LiU som fått jobb hos Google och två andra som fick komma på intervju.

Jag har faktiskt inte tagit ut någon examen även om jag genomfört exjobb men det har inte varit någon fråga om examensbevis. Betyg däremot har det diskuterats lustigt nog. Viktigast är nog ett genuint intresse och fritidsprojekt, det här tycker jag alltid att de är intresserade av att höra om.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inte alls lika bra svar som jag fick! Tack allihopa. Då simmar jag lugnt under sommarlovet och ser fram emot D på LiU om några månader