SweClockers drop!

Varmt i lägenheten, vad kan jag göra?

Permalänk
Skrivet av wow_jon:

Många här som tvivlar. Men jag vet själv att det funkar och inga random personer på internet kan ändra på det.

Det blir kanske kallare just då när du öppnar dörren, men i slutänden får du det varmare eftersom frysen ska kyla ner sig igen och då gör det genom att flytta ut värme från frysen i rummet och samtidigt producerar lite värme själv.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Smart! Själv brukar jag bara dra på spisen för fullt, så att det blir varmare och varmare, tills det går upp i värmetaket och slår om till kyla. Funkar bra, med det är ju lite olidligt ett tag i väntan på kylan.

Där har du en poäng! Men jag kan rekommendera att starta ugnen och ha vattenkranen på kallaste samtidigt som du öppnar frysen och startar spisen. Det ger en jämviktstemperatur på behagliga 19,1 grader Celsius efter ca 10 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Samma här, 28 grader inne. Vi har två innekatter också, så blir svårt att öppna dörrar/fönster..

Jag har två stycken hönsnät jag byggt ihop och satt dit på fönsterkarmen. Ett i vardagsrummet och ett i sovrummet. Fungerar galant. Det går verkligen inte att ha fönster stängda etc när det är så varmt och man bor på övre plan. Luften blir extremt instängd och det blir tokvarmt. Katterna ser man också mår dåligt, främst för katternas skull satte jag upp det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Du kan ju flytta till Svalbard, där bör dina problem va lösta

Permalänk
Avstängd

äähhh sluta gnäll, snart kommer vintern ändå

kika om du vill ha en liten lösning

http://www.sweclockers.com/galleri/7556-fran-sommarhetta-till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Till TS: Du kan kräva att åtgärd ska utföras av Hyresvärden, speciellt när det handlar om barn. Vänd dig annars till hyresgästföreningen och se vad de säger.

Värt att komma ihåg i sammanhanget. Hyresgästföreningen hjälper dig INTE med frågor du har tagit upp med hyresvärden innan du blev medlem. Så bli medlem, om du inte redan är det, och felanmäl boendetemperaturen enligt socialtjänstlagen.
Den här artikeln är lite till åren vid det här laget, men det är så vitt jag vet samma regelverk som gäller än.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Värt att komma ihåg i sammanhanget. Hyresgästföreningen hjälper dig INTE med frågor du har tagit upp med hyresvärden innan du blev medlem. Så bli medlem, om du inte redan är det, och felanmäl boendetemperaturen enligt socialtjänstlagen.
Den här artikeln är lite till åren vid det här laget, men det är så vitt jag vet samma regelverk som gäller än.
B!

Socialtjänstlagen? Va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag har samma problem. Runt 28°C, trots två fönster öppna i min lilla etta Söderläge is a bitch.

Jag har också grillparty som består av mitt egna kött. >_> Söderläge här också.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag har också grillparty som består av mitt egna kött. >_> Söderläge här också.

/Lifooz

Plötsligt känns det bättre, söderläge och 26 grader. Alla persienner på södersidan nere och öppet på norrsidan...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Smart! Själv brukar jag bara dra på spisen för fullt, så att det blir varmare och varmare, tills det går upp i värmetaket och slår om till kyla. Funkar bra, med det är ju lite olidligt ett tag i väntan på kylan.

Kan även rekommendera att använda värmefläkt på fullt ös. Det gör lägenheten sval och behaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Plötsligt känns det bättre, söderläge och 26 grader. Alla persienner på södersidan nere och öppet på norrsidan...

Önskar jag kunde göra så Min lilla etta är inte genomgående, och jag har bara fönster åt söder. Rätt stora fönsterytor dessutom, och jag har svarta persienner... fungerar som inbyggd infravärme när solen gassar på. Drygt 29°C inne just nu.

För de som undrar, så är det självklart inte jag som har ordnat svarta persienner. Det var så när jag flyttade in i december. Någon som vet ett smidigt sätt att måla persienner på? Funderar på att spreja vit färg eller krom på utsidan av persiennerna, så att solljuset reflekteras.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Har ni möjlighet att ställa växter utanför fönstren? Dessa kan skugga rejält och stoppar solinstrålningen innan det nått in i huset.
Öppna fönster och myggnät kan underlätta något.
Öppna fönster och brädor eller plåtfals som lutar ut från fasaden kan omdirigera uppstigande luft bort från lägenheten marginellt.

Skyll att du inte förstår språket om någon klagar, eller att din religion säger att du måste ha sådana saker installerade för att inte bestraffas av gud. Det är din mänskliga rättighet att utöva din religionsfrihet. Vill hyresvärden klaga så ta det till Europadomstolen för mänskliga rättigheter.

Go full retard! Det har jag gjort.

Har du Facebookkompisar i USA kan de registrera ett sådant trossamfund med relativ lätthet och så kan du starta ett chapter i Sverige. Jag kan mer än gärna gå med i The Church of Full Retard (TM), låt mig förresten äga rätten till namnet, in the name of Jesus!

haha, när jag läst edetta

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

För de som undrar, så är det självklart inte jag som har ordnat svarta persienner. Det var så när jag flyttade in i december. Någon som vet ett smidigt sätt att måla persienner på? Funderar på att spreja vit färg eller krom på utsidan av persiennerna, så att solljuset reflekteras.

Vore det helt enkelt inte lättare att köpa nya persienner i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Vore det helt enkelt inte lättare att köpa nya persienner i så fall?

Jo, antagligen

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag måste råda igen att skaffa en portabel aircon, precis slagit på min i denna värme och hallelujah, det är absolut värt stålarna. Jag gick i flera år och funderade, det ångrar jag idag. Köp dock ingen som är underdimensionerad utan lägg pengar på en som passar till rummet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag har två stycken hönsnät jag byggt ihop och satt dit på fönsterkarmen. Ett i vardagsrummet och ett i sovrummet. Fungerar galant. Det går verkligen inte att ha fönster stängda etc när det är så varmt och man bor på övre plan. Luften blir extremt instängd och det blir tokvarmt. Katterna ser man också mår dåligt, främst för katternas skull satte jag upp det.

Jo, det är sant, vi tänkte bygga en ram till fönstrena faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Har nu testat ett par veckor med aluminiumfolie på insidan av ytterfönstret, svårt att säga om det gett något höjdarresultat, men jag har inte märkt av att det blivit sämre. Ska dock iväg till biltema och införskaffa i ett par nya solskydd: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Sno--o... att sätta på utsidan av fönstret.
De förra jag köpte klarade sig ett år innan dom hade blåst sönder helt.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Fundelerar på en sån häringa mackapär till vardagsrummet: http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/grill-och-so...
Nån som har nånting att säg om den?
Har ju en gammel portabel AC i sovrummet som jag absolut inte skulle kunna vara utan på sommaren... går den sönder köper jag en ny direkt...