Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Men vad tror du kommer hända när Nvidia släpper GTX 1060 och 1050?

480X är ju nästan uppe i 1070 nivå. Ska dom då sänka 1070 med 4000 kr för att nå dit?

Inte en chans att dom släpper ett 1060 med nästan samma prestanda som 1070 och sedan prissätter det 4000(!!) under det. Då har dom dödat 1070 totalt. För ska man behöva lägga 4000 kr för ett 1070 kan man lika gärna köpa 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

480X är ju nästan uppe i 1070 nivå. Ska dom då sänka 1070 med 4000 kr för att nå dit?

Inte en chans att dom släpper ett 1060 med nästan samma prestanda som 1070 och sedan prissätter det 4000(!!) under det. Då har dom dödat 1070 totalt. För ska man behöva lägga 4000 kr för ett 1070 kan man lika gärna köpa 1080.

Jag ville skriva det men visste inte hur jag skulle formulera mig riktigt. Nvidia sköt sig själva i foten med prissättningen/prestandan på 1070 och nu är det öppet mål för AMD.

Chansen finns ju så klart att priserna på 1070/1080 kommer minska och det måste dom nästan göra ifall något annat än just högsta segmentet från grönt ska bli något att orda om.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Riktigt ointressanta grafikkort som AMD släpper nu imo. "Optimerat för 1080p". Det låter som GTX-680 grafikkorten det. Man får väl ändå hoppas på att Vega inte blir en total flopp, men det verkar ha blivit uppskjutet till 2017 nu istället.

Frågan är då om Vega som det är idag inte är snabbare än GTX-1080, och därför väljer AMD att skjuta upp lanseringen och jobba på att få Vega bättre optimerat/högre klockfrekvenser.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Förstår inte riktigt "100fps på 1080"...på konsol då eller? Spelen blir ju konstant mer krävande vid varje ny AAA-tital som släpps, så varför sätta en milstolpe på vad ett CPU ska klara idag? Det man vill ha i åtanke är ju vad det ska klara i morgon också.

Hur ska de veta vad titlar som kommer "i morgon" kommer kräva?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hade varit roligare om AMD konkurrerade med pris och prestanda och inte bara pris som de nu uppenbarligen tvingas göra. Folk frågar efter motsvarigheter från nVidias sida, men GTX 970 och GTX 980 finns ju redan och har gjort ett bra tag?! Det är ju inte så att AMD bryter ny mark genom att släppa kort som troligtvis kommer konkurrera med GTX 970 som redan idag är ett prispressat kort med förhållandevis låg strömförbrukning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Smart. Är väl ändå i låg och mellansegmentet det ligger mest deg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade varit roligare om AMD konkurrerade med pris och prestanda och inte bara pris som de nu uppenbarligen tvingas göra. Folk frågar efter motsvarigheter från nVidias sida, men GTX 970 och GTX 980 finns ju redan och har gjort ett bra tag?! Det är ju inte så att AMD bryter ny mark genom att släppa kort som troligtvis kommer konkurrera med GTX 970 som redan idag är ett prispressat kort med förhållandevis låg strömförbrukning.

Kanske för att det är helt olika storlekar på GPUerna och därmed helt olika prisklasser? Vega som är tänkt att konkurrera med 1070/1080 i prestanda kommer senare. AMD har möjlighet att plocka marknadsandelar om dessa är bättre på både pris och prestanda än 970 (varför skulle någon köpa 980 när 1070 ligger så nära i pris?) då majoriteten av korten som säljs är i det här och budgetsegmenten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

480X är ju nästan uppe i 1070 nivå. Ska dom då sänka 1070 med 4000 kr för att nå dit?

Inte en chans att dom släpper ett 1060 med nästan samma prestanda som 1070 och sedan prissätter det 4000(!!) under det. Då har dom dödat 1070 totalt. För ska man behöva lägga 4000 kr för ett 1070 kan man lika gärna köpa 1080.

Vad jag har sett presterar inte RX 480 i närheten av GTX 1070.
http://videocardz.com/61005/new-amd-radeon-rx-480-3dmark-benc...

Dold text
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Okej, nu vill jag se low profile utan extra strömkablar för iaf en del 460 kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

1080p i 60fps säger fortfarande ingenting. Pratar vi cs 1.6 eller senaste aaa bugfest. Vill minnas att mitt asus gt220 0.5gb var gjort för full HD. Tomma ord är vad det är. Pris i butik och prestanda tester gjorde av tredje part är det enda som betyder något.

Du har nog inte förstått att AMD arbetar nuförtiden på lägsta fps pga VR

Skrivet av leafbranch:

Inte om det är en papperslansering och flera månader innan man kan köpa ett kort.

Priset 99-299$ handlar bara om Polaris. Ryktet säger att det skall komma full version lite senare, kanske med GDDR5X i det pris-segment. Vega finns "bara" på papper, tillverkas säkert för fullt redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inte om det är en papperslansering och flera månader innan man kan köpa ett kort.

Det har du rätt i.
RX 490 är det enda intressanta kortet för mig så jag hoppas att det släpps inom juli.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oouhdawg:

480X är ju nästan uppe i 1070 nivå. Ska dom då sänka 1070 med 4000 kr för att nå dit?

Inte en chans att dom släpper ett 1060 med nästan samma prestanda som 1070 och sedan prissätter det 4000(!!) under det. Då har dom dödat 1070 totalt. För ska man behöva lägga 4000 kr för ett 1070 kan man lika gärna köpa 1080.

RX 480 är inte "nästan uppe i 1070-nivå" om du frågar mig till att börja med enligt ryktena.
Ryktena talar för prestanda omkring GTX 980, varken mycket högre eller mycket lägre.

GTX 1070 matchar GTX 980 Ti ganska bra och GTX 980 Ti är ganska mycket bättre än GTX 980 (~25%).
Så mycket högre prestanda är ganska betydelsefull i det högre segmentet och helt klart något att ta mycket betalt för.

Sen så förstår jag inte hur du får det till att ett eventuellt GTX 1060 måste kosta 4000kr under GTX 1070?
X60-korten från Nvidia kostar traditionellt strax över 2000kr och det är förmodligen vart GTX 1060 kommer lägga sig.
Sen känns det ju som att ett GTX 1060 Ti kommer släppas vid sidan av det kortet för att täcka det enorma prisgapet som i så fall kommer finnas mellan GTX 1060/1070.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Eftersom de höjt ribban på 70 serien lär man kunna räkna med 3k för ett 60 kort.

Permalänk
Medlem

All i know is, ger hellre 4-5k lök för två kort med samma prestanda som ett för 7500+.
Får inte allergiska reaktioner av SLI/CFX som resten av forat verkar få. CFX har fungerat över förväntan sålänge jag kört det och man hör alltid hur kasst multigpu är från gröna supportrar...

Hoppas Explicit Multiadapter fungerar som de ska och inte blir knäskjutet på startbanan för att den ena eller andra aktören sätter in antikonkurrens spärrar i sin hårdvara, Nvidia har visst redan fått in egna funktioner i Dx12 så de bådar ju inte gott..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Riktigt ointressanta grafikkort som AMD släpper nu imo. "Optimerat för 1080p". Det låter som GTX-680 grafikkorten det. Man får väl ändå hoppas på att Vega inte blir en total flopp, men det verkar ha blivit uppskjutet till 2017 nu istället.

Frågan är då om Vega som det är idag inte är snabbare än GTX-1080, och därför väljer AMD att skjuta upp lanseringen och jobba på att få Vega bättre optimerat/högre klockfrekvenser.

Entusiastdelen är den absolut minsta delen av marknaden, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Det är ett oerhört smart av AMD att lägga beslag på lägre mellan- och lågsegmentet av grafikkortsmarknaden. Det är där de stora pengarna finns att tjäna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på deras stategi. Lägg nu alla korten på bordet och presentera vad ni har AMD och var era produkter lägger sig mot era konkurrenter. Tycker de framstår mer och mer som B-laget på detta sätt.

Är på jakt efter en uppgradering och på detta sätt förlorar ni kunder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade varit roligare om AMD konkurrerade med pris och prestanda och inte bara pris som de nu uppenbarligen tvingas göra. Folk frågar efter motsvarigheter från nVidias sida, men GTX 970 och GTX 980 finns ju redan och har gjort ett bra tag?! Det är ju inte så att AMD bryter ny mark genom att släppa kort som troligtvis kommer konkurrera med GTX 970 som redan idag är ett prispressat kort med förhållandevis låg strömförbrukning.

Nvidia slutade tillverka GM200 och GM204 i april så det som säljs nu är gamla lager. 970 och RX 480 är inte på något sätt konkurrenter eftersom 970 snart inte kommer finnas mer. Nvidia tänker alltså inte ha kvar 970 som någon sorts kontring mot RX 480 utan som det ser ut nu är det GTX 960 som ska sköta det. I alla fall fram till Nvidia lyckas skaka fram en GP106.

Jag tror du missar att AMD och Nvidia inte riktar in sig på samma segment med sina nya lanseringar. Nvidia siktade mot toppsegmentet med första vågen. Antagligen för att plocka PR-poäng snarare än att tjäna pengar. AMD siktade in sig mot mellansegmentet för det är där pengarna finns.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande o se om mitt passiva 750ti åker på stryk (eller rättare sagt hur mycket stryk).

Dags för halvhöjds passiva kort som är bättre än intels inbyggda.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Att folk inte får skit smak på tungan. Hur kan man ens boosta Nvidia efter prishöjningar år efter år då samtidigt deras konkurrent kan erbjuda så mycket för mindre än halva pengarna?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtspiff:

Ska bli spännande o se om mitt passiva 750ti åker på stryk (eller rättare sagt hur mycket stryk).

Dags för halvhöjds passiva kort som är bättre än intels inbyggda.

Finns det fortfarande en marknad för halvhöjdskort? Tycker det verkar som att trenden för chassin är att använda fullstora kort och en riserbrygga istället. I alla fall om man tittar på chassin med lite mer HTPC eller spelinriktning. Kontorsdatorer som ska driva mängder av skärmar tjänar ju fortfarande på halvhöjd men där krävs å andra sidan inte mycket till prestanda heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

All i know is, ger hellre 4-5k lök för två kort med samma prestanda som ett för 7500+.
Får inte allergiska reaktioner av SLI/CFX som resten av forat verkar få. CFX har fungerat över förväntan sålänge jag kört det och man hör alltid hur kasst multigpu är från gröna supportrar...

Hoppas Explicit Multiadapter fungerar som de ska och inte blir knäskjutet på startbanan för att den ena eller andra aktören sätter in antikonkurrens spärrar i sin hårdvara, Nvidia har visst redan fått in egna funktioner i Dx12 så de bådar ju inte gott..

Är det inte AMD som fått in egna funktioner?
GPUOpen verkar vara ett ironiskt namn: #16188947

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

...Det enda som kommer floreras kring NVIDIA är att dom är extremt dyra och icke-prisvärda. dom kommer ha en obefintlig marknad hos den vanliga kosumenten. Det är B-A-R-A sweclockers och liknande forum som köper dessa kort. Och givetvis bortskämda ungar. Men den vanliga konsumenten kommer köpa en dator för 8000 KR och det är ett 480X som sitter i den.

Det är över 10 år sen som AMD hade större marknadsandel än Nvidia. http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/04/Nvidia-AMD...
Så det finns antingen väldigt många bortskämda sweclockers i världen, eller så misstänker jag att du har fel.

Kollar man på marknadsandelar så är det ganska uppenbart varför Nvidia kostar som dom gör. Det var mycket snack om hur bra AMD's nästa skulle bli, och vafan blev det? Inget som kan konkurera i high-end.
Vi får hoppas att Vega levererar det som lovas och mera, så dom kan konkurera med Nvidia's kommande full size GP100 gpu'er, för som det ser ut nu så finns det inget alternativ om man vill ha prestande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Hur ska de veta vad titlar som kommer "i morgon" kommer kräva?

Mer än vad de kräver idag.

Men jag kanske missförstod, eller uttryckte mig dåligt. Antar att man vill att ett nytt kort ska klara minst 100fps, vilket såklart är rimligt ifall det ska vara iaf lite framtidssäkert. Vet egentligen inte vad jag tänkte där...att jag skulle sikta på ett kort som klarar mer än minimum idag antagligen. Borde inte skriva så mycket, är pappaledig och uppenbarligen alldeles för trött för det här

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du menar märket som har det bästa high-end kortet?

Det enda som kommer floreras kring NVIDIA är att dom är extremt dyra och icke-prisvärda. dom kommer ha en obefintlig marknad hos den vanliga kosumenten. Det är B-A-R-A sweclockers och liknande forum som köper dessa kort. Och givetvis bortskämda ungar. Men den vanliga konsumenten kommer köpa en dator för 8000 KR och det är ett 480X som sitter i den.

Wow vilket trams. Det här är egentligen inte ens värt att kommentera, men du tror på allvar att nvidia inte kommer sälja några low/mid-range kort? Ok.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte 29 juni som är sagt ?
Och vad var det för kort som de visade igår med doom?

Släpps inte kortet den 29 juni?
Vet inte men det flöt inte speciellt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Släpps inte kortet den 29 juni?
Vet inte men det flöt inte speciellt bra.

Dom visade upp spelet med Zen, hur många kärnor/vilken klock den hade kan vi bara spekulera om.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Grejen är väl om dem vill slåss i toppskiktet så måste dem har pengar. pengar som du inte få in genom att vara "second best" och/eller "better price/peformance" när folk ändå bara köpa Nvidia "för dem är bäst".
AMD måste först få in pengar genom att tar tillbaka mellansegmentet och OEM marknaden för färdigbyggda datorer och laptoppar.
Sen hur bra denna taktiken är kan ju diskuteras visst. men jag själv tycker i all fall det kan vara en bra satsning för just AMD's framtid.
Dem har ingen nytta av att göra ett "värstingskort" som "besegra" Nvidia när det inte gå att göre större vinster med det.

Dom har all nytta i världen av det. Vad tror du Titan, x80Ti är gjorda för? (numera 1080 också). Marknadsföring. Det är inte många kronor man tjänar på dom korten jämfört med dom i lägre prisklasserna. Nvidia har kunnat säga att dom har snabbaste GPUn i världen flera gånger, rötterna sitter djupt i konsumenters hjärnor att Nvidia är bäst. Samma gäller andra företag. Samsung har varit (är?) bäst med sitt flaggskepp i smartphone segmentet, så hör man folk som pratar om hur Samsung är bra, notera, Samsung, inte mobilens modell, utan företaget. Så går dom och köper en budgetmodell istället och så visar det sig att dom inte alls var så bra. Så var det för nästan alla i familjen. Alla satt med Samsung medan jag satt med HTC, tillslut fattade dom efter mycket tjat att det fanns bättre telefoner om man ska köpa låg/mellanklass lurar. Det AMD lyckats med är att göra snabbaste grafikkort, med 2 GPUer. Om dom skulle lyckas göra ett kort som är bästa GPUn, kanske får titeln "Titan Killer" eller liknande, så tror jag det kan vara hjälp i traven för början av en vändning utav konsumenters syn på AMD.

Permalänk
Medlem

Jag ska så ha en 480! Min gamla 7950 har gjort sitt och buggar på vissa spel jag har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Släpps inte kortet den 29 juni?
Vet inte men det flöt inte speciellt bra.

De visade nya Zen CPU med Doom (nu skriver de Summit Ridge APU men det är fel).

https://www.youtube.com/watch?v=QFN3SsO_R8U

*Såg nu att någon annat svarat med*

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Wow vilket trams. Det här är egentligen inte ens värt att kommentera, men du tror på allvar att nvidia inte kommer sälja några low/mid-range kort? Ok.

Exakt min tanke, inte värt att kommentera ett så genomskinligt AMD fanboy.
Dessutom tror han att om Nvidia skulle släppa några budget kort så kommer dom kosta 4000 (självklart är det inte GTX 1070 folk pratar om när dom pratar om Nvidias kommande budgetkort).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233