XFX Radeon RX 480 med referensdesign och täckplåt i produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Nja, det är ju förra generationens kort, detta ska väl jämföras med GTX1080 om det ska vara rätt

RX480 ska ställas mot GTX1060, eftersom de är mellanklasskort båda två.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Är det sagt något mer om när RX 490/X lanseras? Tycker det är oroväckande tyst kring det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

980 är ju förra generationens kort så om du jämför med det så kan jag förstå att du tycker att jag har fel.
Jag jämförde med de kort som tillverkas nu dvs 1070 och 1080.
Om jag inte minns siffran fel i huvudet så är 1080 ungefär 70% bättre än 980.

Ja, fast ny jämför du mellan två olika segment i den senaste generationen. Jag kan dra en liknelse mellan sportbilar och familjebilar, men det är väl lite självklart. 1080 kanske är 70-80% bättre än 480, men det kostar kanke också 300% mer. När det gället prestanda/krona är 480 helt oslaget oavsett.

Vad jag tror, baserat på hur det har sett ut under förra generationen av kort, så kommer 480 att hålla mycket längre. Sen såg man ju den sjuka överklockningen som någon gjort (om det inte var fake), där 480 når upp till ett fabriksklockat 1070 i syntetisk prestanda. Det kanske är så att AMDs kort går att klocka upp mycket denna generationen? Förra gen gick ju inte så jävla bra. Who knows.

Så Johnny ... det är många variabler just nu, men det kommer klarna om några veckor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Är det sagt något mer om när RX 490/X lanseras? Tycker det är oroväckande tyst kring det kortet.

Är väl inget mer sagt om Vega än att de verkar komma i oktober.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Varför vänta på deras high-end kort? De sa ju själva att man bara kör dubbla kort... jentemot GTX1080. Nu krävs det att AMD levererar (dubbla kort per skalle) så alla kan köra dubbelt upp som de själva visade. Två RX480 för "$500" i 2-way Crossfire istället för 1 single GTX1080 för "$700". De snackade om vad man kan göra med $700 grafikkort... ? Vad mumlar de om egentligen? Och spelet de visade upp Ashes of the Singularity hade massa grafikbuggar (DX12) på båda skärmarna, skämmigt att de ens visar upp just det spelet. Vad håller de på med? Och nu så kommer korten kosta mer ändå... Whatta??? Besviken i nuläget... Sry Amd.

https://www.youtube.com/watch?v=rVlsdwEDRI8

Var det inte bara NVidia som hade grafikbuggar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jotul:

Haha, ditt minne är inte bra

Medel-FPS:
Dragon Age.... Hinterlands
+67%

The Division
+61%

Far Cry Primal
+63%

Assassin's Creed: Syndicate
+60%

Witcher 3
+71%

Metro: Last Light Redux
+65%

Rise of the Tomb Raider
+66%

Middle-earth: Shadow of Mordor
+69%

Fallout 4
+55%

Hitman
+72%

GTA V
+69%

Medel +65%, Median +66%

Helt ok minne tycker jag. Varför tycker du inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Var det inte bara NVidia som hade grafikbuggar?

Jo, Nvidia hade drivrutinsproblem med DX12 och 1080 i AoS har jag för mig.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Från artikeln
"Först ut är toppmodellen i serien, Radeon RX 480, som istället för prestanda i toppskiktet ska inta mellansegmentet".

Vist jag är trött men jag förstår inte ovan text, toppmodellen i serien men samtidigt i mellansegmentet???

Polaris 10 är snabbast av Polariskorten. Men inte snabbast på marknaden.

Permalänk
Inaktiv

Uppenbart nära till lansering nu.

Skrivet av lowngcawt:

Jo, Nvidia hade drivrutinsproblem med DX12 och 1080 i AoS har jag för mig.

Bara Nvidias kort som hade problem i AotS-testet, att den inte får fram snö är det mest uppenbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Var det inte bara NVidia som hade grafikbuggar?

1.
https://www.youtube.com/watch?v=RkjAm_Iw3f8
2.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=130&v=KT2dQZpns-c

Grafik buggar i AOTS (DX12). Flimmer m.m.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=406790

edit: Jag tycker förövrigt det är konstigt att ingen på sweclockers uppmärksammat dessa fel????

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, fast ny jämför du mellan två olika segment i den senaste generationen. Jag kan dra en liknelse mellan sportbilar och familjebilar, men det är väl lite självklart. 1080 kanske är 70-80% bättre än 480, men det kostar kanke också 300% mer. När det gället prestanda/krona är 480 helt oslaget oavsett.

Vad jag tror, baserat på hur det har sett ut under förra generationen av kort, så kommer 480 att hålla mycket längre. Sen såg man ju den sjuka överklockningen som någon gjort (om det inte var fake), där 480 når upp till ett fabriksklockat 1070 i syntetisk prestanda. Det kanske är så att AMDs kort går att klocka upp mycket denna generationen? Förra gen gick ju inte så jävla bra. Who knows.

Så Johnny ... det är många variabler just nu, men det kommer klarna om några veckor.

Johnny?

Inlägget jag kommenterade på sa att Nvidia inte hade något att komma med.
Jag säger att de har något att komma med.

Personen kanske menade att nvidia inte har något att komma med i en prisklass under 3500 med prestanda kring 5 TFLOPs och då kan jag hålla med.

Du kanske inte läst första inlägget jag skrev och därmed saknar sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Det är fel då du jämför kort som siktar på helt olika saker, självklart kan inte ett 480 konkurrera med 1080, men det är det inte gjort för heller, vänta tills amd har släppt vega sedan kan man börja jämföra high end kort mot high end kort. im out.

edit: vill också klargöra att man inte heller bör jämföra med förra generationen heller, då det precis som du säger är förra generationen, men man kan inte heller jämföra med nucarande generation då det inte finns någon utmanare till 480 än

Det verkar som du tror att jag tror att 480 ska vara AMDs fetingkort och inte har något alls att ge mot Nvidias 1080.
Jag tror inte det och jag har inte sagt att jag tror det.

Personen jag citerade till en början sa att Nvidia inte hade något att komma med för att 980 låg fel i pris.
Det kan tolkas som att det är för dåligt för pengarna eller för dyrt för prestandan man får.
Jag menar då att Nvidia visst har något att komma med om man låter bli att jämföra med kort som inte (eller knappt) tillverkas längre utan i stället tittar på 1070 och 1080 som är nuvarande generation.

Permalänk
Medlem

Kina läckor btw http://imgur.com/gallery/N0sx7
Det kommer att prestera straxt under ett 390X, RX480. Dvs jämförbart med ett 390X/GTX970.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Uppenbart nära till lansering nu.

Bara Nvidias kort som hade problem i AotS-testet, att den inte får fram snö är det mest uppenbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen "snö" i spelet (realistisk fallande snö, regn, sand orkan m.m. i spelet)... det är en vit terräng (kan lika gärna vara grön, brun, gul o.s.v.), felen uppstår inte bara vid vit terräng, det flimrar och har sig i DX12 men inte i DX11 (titta på dalar och berg där jag la upp länkar och bild på det) Kollar man på andra banor där det är grönt eller brunt m.m. så uppstår samma buggar vid dalar och berg i DX12 läget.

Sedan tycker jag det ser skarpare och snyggare ut med "Nvidia buggen"... borde finnas en inställning där man kan välja "Nvidia bugg" setting som typ "Crazy settings".
(Edit)

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Det är ingen "snö" i spelet pls (det "snöar" inte precis i spelet)... det är en vit terräng... felen uppstår inte bara vid vit terräng det flimmrar och har sig i DX12. (Ser ju skarpare ut med "Nvidia buggen"... borde finnas en inställning där man kan välja "Nvidia bugg setting, "Crazy settings finns ju".

Nej det finns ingen fysisk snö eftersom det är ett elektroniskt spel. Men det finns grafiska element som ska efterhärma snö och där har nVidia skurit ner på dessa. Äldre nVidia-kort visar snön korrekt.
Och klart du kan se texturen under skarpare när snölagret ovanför inte renderas. Ibland är det så att man varken mäter realism eller snygghet i kontrasten mellan två angränsande pixlar. Ibland är det "suddiga" mer realistiskt, snyggare och mer krävande. Ljuseffekter och atmosfäriska effekter är andra exempel på detta.
Alla vet att du inte försvarat "buggen" om den var på Polaris 10.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en vettig/bra prissättning....men vi får väl se.
Samt att det finns kort att köpa..
Kommer det kort med "bättre" kyllösning från andra tillverkare samtidigt den 29 juni eller kommer det att dröja ytterligare tid innan dessa kommer...någon som vet/hört något om detta..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Det är ingen "snö" i spelet pls (det "snöar" inte precis i spelet)... det är en vit terräng... felen uppstår inte bara vid vit terräng det flimmrar och har sig i DX12. (Ser ju skarpare ut med "Nvidia buggen"... borde finnas en inställning där man kan välja "Nvidia bugg setting, "Crazy settings finns ju".

"Det är inte snö, det är vit terräng". Vad ska det föreställa om inte snö, vit mossa?

Taggad på RX 480 och jag hoppas att ryktena stämmer att den är snäppet bättre än 970 och med låg energiförbrukning. Och även om det är långt ifrån några 199-249 USD så hoppas jag att priset för ett 8 GB-referenskort hamnar på 3000 kr, det känns som en magisk sweetspot pris/prestanda/energiförbrukning för mitt behov.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

@Anwest:
Den har också en markant sämre (billigare) kylare, så priset hamnar nog en bit över 3000:- med tillverkarnas egna kylare. dvs man kan köpa ett nytt 970 med en bra tyst kylare billigare än RX480 med samma eller liknande prestanda.

Vet inte vad AMD tänker riktigt, de konkurrerar mot förra generationens instegskort till prestandasegmentet? Så fort Nvidia släpper GTX1060 kommer RX480 bli helt irrelevant.

Permalänk
Medlem

Kanske ett Passivt RX 460 i HTPC:n månnetro ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Någon som vågar gissa på hur detta kort kommer vilja sammarbeta med ett 290x i crossfire? Prestandamässigt så antar jag att de inte är helt skilda värdar.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Är det sagt något mer om när RX 490/X lanseras? Tycker det är oroväckande tyst kring det kortet.

Det sägs den 29/6

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

Det sägs den 29/6

Inte för RX490, det kommer senare, troligtvis.
RX480 däremot, ska lanseras den 29e juni.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Hereafter:

Det sägs den 29/6

Nej det är RX 480... Det finns inget 480x/490. Det kommer med vega i vinter.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Är det sagt något mer om när RX 490/X lanseras? Tycker det är oroväckande tyst kring det kortet.

Kanske för att det inte finns något sådant i Polaris. RX480 kommer bli det mest kraftfulla där. Så du får hålla ut till Vega i höst/vinter början på nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kanske för att det inte finns något sådant i Polaris. RX480 kommer bli det mest kraftfulla där. Så du får hålla ut till Vega i höst/vinter början på nästa år.

Ja alltså jag har inte hängt med i rykteskarusellen sista tiden, för tidigare tyckte jag att det nämndes att även RX 490 skulle komma ut 29/6 som del av Polaris, trodde inte 490 var en del av Vega. Så då kommer det inte att komma ett AMD-kort som matchar 980Ti under sommaren om det ni säger stämmer. Det finns ju då inget vettigt att köpa i prisklassen 3000-4000kr under hela sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag tycker det är skillnad på att inredningen är snygg och fräsig mot att det ligger saker och skräpar runt omkring. Nu syns det inte så mycket i bilden heller så det är svårt att göra en ordentlig bedömning.

Det är lite därför jag undrar, jag tycker mig inte se något konstigt vid bandet som skulle påverka de tillverkade grafikkorten. Vad skulle du vilja se annorlunda undrar jag? Skulle det vara värt en hundring extra på korten för att ha fabriken nyrenoverad konstant?

Väggarna är i dåligt skick, dvs de kan flagna samt om du förstorar bilden och kolla till höger så ser det ut som någon form av tygmatta direkt intill förpackningsbandet där korten ännu inte är förpackade, de ligger trotts allt ovanpå plasten. Det ser allmänt ofärsht ut och då måste man ifrågasätta hur det ser ut runtomkring också.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Ja alltså jag har inte hängt med i rykteskarusellen sista tiden, för tidigare tyckte jag att det nämndes att även RX 490 skulle komma ut 29/6 som del av Polaris, trodde inte 490 var en del av Vega. Så då kommer det inte att komma ett AMD-kort som matchar 980Ti under sommaren om det ni säger stämmer. Det finns ju då inget vettigt att köpa i prisklassen 3000-4000kr under hela sommaren?

Två RX 480

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja alltså jag har inte hängt med i rykteskarusellen sista tiden, för tidigare tyckte jag att det nämndes att även RX 490 skulle komma ut 29/6 som del av Polaris, trodde inte 490 var en del av Vega. Så då kommer det inte att komma ett AMD-kort som matchar 980Ti under sommaren om det ni säger stämmer. Det finns ju då inget vettigt att köpa i prisklassen 3000-4000kr under hela sommaren?

Det verkar som RX480 (Polaris 10), det "bästa" mellansegmets kortet från Lag RÖD.
Vega har ryktats att dyka upp i oktober men det är väl bara AMD som vet.
Om Vega blir "RX490" eller "RX FURY" är det nog ingen som vet än förutom AMD själva.

Permalänk
Medlem

@happy_per:
Men om RX480 har prestanda som GTX970 kommer GTX970 vara billigare med bättre kylare. Det kortet har letat sig ned till 2700:- . dvs vad är poängen med RX480 ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@lordgonzo:
Den har också en markant sämre (billigare) kylare, så priset hamnar nog en bit över 3000:- med tillverkarnas egna kylare. dvs man kan köpa ett nytt 970 med en bra tyst kylare billigare än RX480 med samma eller liknande prestanda.

Vet inte vad AMD tänker riktigt, de konkurrerar mot förra generationens instegskort till prestandasegmentet? Så fort Nvidia släpper GTX1060 kommer RX480 bli helt irrelevant.

och jag antar du vet det för att du har fått ett exemplar från AMD och har testad igenom kortet redan

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/