SweClockers modifierar omdömet runt Radeon RX 480

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

För tidigt att säga om det är en flopp eller ej, jag minns GTX 970 3,5Gb grejen men i slut ändan blev det fortfarande en väldigt bra säljande produkt.

Prestandamässigt, helt ok för ca. 2500Kr, men inte om det tar ihjäl moderkort och nätagg. Då är det inte ok ens för 5Kr.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Nu i efterhand tycker kanske någon på AMD, att de där få ören de sparade in via en 6 pinnars extra strömtillförsel, i stället för en 8 pinnars inte var så jäkla klyftigt.

Det har inget med sparande av pengar att göra. Genom att ge kortet endast en 6-pin kontakt ville AMD att kortet skulle framstå som strömsnålare än det faktiskt är. I verkligheten är tyvärr 480 inte mer energieffektivt än förra generations nVidia kort. Om inte Vega är bättre på den punkten tror jag att vi kan se slutet för AMD som grafikkortstillverkare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det har inget med sparande av pengar att göra. Genom att ge kortet endast en 6-pin kontakt ville AMD att kortet skulle framstå som strömsnålare än det faktiskt är. I verkligheten är tyvärr 480 inte mer energieffektivt än förra generations nVidia kort. Om inte Vega är bättre på den punkten tror jag att vi kan se slutet för AMD som grafikkortstillverkare.

Dom dominerar ju konsolmarknaden, så grafikchip kommer dom att fortsätta att göra, men kanske inga instickskort för persondatorer. Det vore en tråkig utveckling. Enter the dark ages.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Den praktiska skillnaden mellan 6-pin och 8-pin är typ noll. Lika många 12V stift. En 6+8 lösning hade varit bättre, men inte säkert att det löst problemet. 12V planen på ett grafikkort är skilt åt, så pci-e portens 12 V är inte kopplad mot pci-e kontaktens stift.

nu är jag ingen expert alls på hur det här fungerar men 6-pin är specificerad till 75w och 8-pin 150w.

Skrivet av ArtMan:

De kanske valde att öka frekvensen i sista stund...
Känns iaf som de hade väldigt bråttom med att få ut kortet...

det kan vara så.

Skrivet av the squonk:

Tidiga rykten skvallrade om väldigt låg frekvens för Polaris, använd sökfunktionen, 800-1000MHz vill jag minnas att det pratades om. Sen släppte Nvidia kort som går i 2GHz, känns som att det kan ha varit panik på AMD och att 1266MHz helt enkelt är mer än vad kortet var designat för från början.

Sen är frågan om snacket om 980-dödare var något som gjorde några utvecklare glada, kortet kanske inte ens var tänkt för den ligan från början.

jag tänker mig att nvidia och amd har rätt bra koll på vad den andra håller på med. möjligt att jag har fel men jag tror inte att de skjuter blint från höften och hoppas på det bästa.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Prestandamässigt, helt ok för ca. 2500Kr, men inte om det tar ihjäl moderkort och nätagg. Då är det inte ok ens för 5Kr.

Nej det håller jag med om, men jag hoppas att de inte är så illa, minns t.ex. för ca 8-månader sedan läste jag om AMDs nya Radeon Crimson och någon påstod att GPU kylaren slutade funka och hans GPU hade gått sönder helt, det visade sig vara falskt, hoppas bara på att det här går att lösa med drivers och att de inte är så illa som folk säger, tror faktiskt inte AMD som de ser ut just nu, skulle kunna floppa så hårt att deras nyaste GPU med ny arkitektur förstör komponenter på det här viset, det är bara hålla tummarna och vara försiktiga med högafflarna.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Dom dominerar ju konsolmarknaden, så grafikchip kommer dom att fortsätta att göra, men kanske inga instickskort för persondatorer. Det vore en tråkig utveckling. Enter the dark ages.

Knappast så att de tjänar några stora pengar på den lilla konsolmarknaden när konsoler inte säljs med så mycket avkastning

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Oroa dig inte, Sweclockers kommer självklart att ändra omdömet i från UTMÄRKT på 960 Strix.

Wat, jag sa inget om att ändra omdömet, sa bara att genomsnittet var lägre.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Stort tack!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Som nån skrev kan AMD ha pressat upp frekvenserna i sista stund för att vara snabbare än 970 och närmare 980.
Kan vara en förklaring till varför det är rätt dålig överklockning också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

Sweclockers kanske inte ska hänga på bandwaggonen lika snabbt.

Det finns en ny tråd på reddit nu om detta och enligt spec. för PCIe så kan en enhet dra upp till 300 watt via PCIe porten.

Vad ett moderkort kan leverera är upp till moderkortet och det finns register för detta (detaljer i tråden jag länkar till).

Det är 2 av 20 recensioner som har påtalat detta och ingen har kunnat replikera omständigheterna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

Gå nu och ändra tillbaka er ursprungliga recension och sluta sprid FUD.

Powergate, i min ära.

Jag tror dom blandar ihop vad som är förberett och går att göra via mjukvara\programkod och hur spec's är på hårdvaran, läs sidan 45 här... http://download.csdn.net/detail/jianjunzaixian/9229521

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men detta är väl inget problem? Finns ju en del kort som gjort detta förr.
Mitt gamla 9800GT OC hade bara en 6 pin och den drog ju bra mycket mer!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Inte för att vara sån men detta är väl inget problem? Finns ju en del kort som gjort detta förr.

Hur mycket drog det via PCI-sloten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

9800 GT hade en TDP på 125W eller 105W beroende på om det var 65nm eller 55nm.
Måste ha varit rejält överklockat för att dra mera än RX 480.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Hur mycket drog det via PCI-sloten?

Så pass mycket att PCI-E porten bärndes på mitt 399kr asus s775 moderkort

Skrivet av ArcticFire:

9800 GT hade en TDP på 125W eller 105W beroende på om det var 65nm eller 55nm.
Måste ha varit rejält överklockat för att dra mera än RX 480.

Det var en G92A på mitt första 9800GT så gissar på att det var 65nm modellen.

Kortet var klockat till nästan 800MHz och shader klocken minns jag inte riktigt. Var sjukt längesen.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Det är rätt stora problem. Finns risk för att de måste återkalla kort även om de skulle kunna släppa verktyg för att fixa det själv.

Det tråkiga är att även om lanseringen i mitt tycke var lite medioker där det inte kändes helt prisvärt mot 390 och 970 som fått prissänkningar så var det bortsett från det ett intressant kort. Men nu är detta klantiga fel (måste man ändå kunna påstå) som kommer bli ihågkommet och som skadar varumärket lite.

Känns verkligen som att de känt sig tvingade att få ut något i sommar. Jag lider med dem.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Så pass mycket att PCI-E porten bärndes på mitt 399kr asus s775 moderkort

Det var en G92A på mitt första 9800GT så gissar på att det var 65nm modellen.

Kortet var klockat till nästan 800MHz och shader klocken minns jag inte riktigt. Var sjukt längesen.

Jag har också bränt ett m-kort med ett upplåst Radeon 6950 om jag mins rätt.
Det är iaf. ingen ursäkt att göra ett kort som överskrider maxbelastningen för hårdvaruspec's på PCI-porten redan när kortet är i original utförande och utan att det är överklockat vilket verkar vara fallet. Det ska bli intressant att se AMD's officiella förklaring till det här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Som nån skrev kan AMD ha pressat upp frekvenserna i sista stund för att vara snabbare än 970 och närmare 980.
Kan vara en förklaring till varför det är rätt dålig överklockning också

Varför skulle AMD behöva göra det i "sista stund" det är inte så att varken 970 eller 980 är nya på marknaden. AMD måste rimligen vetat precis hur rx480 står sig emot nvidias grafikkort i prisklassen långt innan 29de juni.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

@anon999:
Deras initiella svar på det var att radera trådar som rörde ämnet på /r/AMD . De återställde de raderade trådarna efter uppror och håller sig just nu helt tysta. Blir intressant att se vad deras damage control kommer till för lösning.

Det som irriterar mig är att RX480 GPUn verkar ha potential, som hindras av AMDs understatement design schema, "kolla så effektivt det är! Vi behöver en usel kylare och endast en 6-pin kontakt!" när det i faktum är gränsfall oacceptabelt underdimensionerat. AMD behöver byta PR linje en del.

Permalänk
Medlem

Bra val av redaktionen.
Dåligt val av AMD att inte använda 8-pins kontakt.

De som pratar om att allt är lugnt för att "300W gäller för PCIe" borde läsa lite mer, det gäller givetvis totalt sett - kombinerat från moderkortet + externa kablar från PSU. 75W är max via moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Den praktiska skillnaden mellan 6-pin och 8-pin är typ noll.

Nej, det där är en vanlig missuppfattning.
Att vissa nätaggregat kan leverera 150W på en 6+2 - kontakt utan de sista två pinnarna inkopplade betyder att de är gjorda för 8-pin men är "nedåtkompatibla" till 6-pin -- inte tvärtom!

Det finns nätaggregat som inte är gjorda för att leverera mer än 75W på en sexpinnskontakt. Och det är enligt spec. Om ett kort har 6-pinskontakt så ska det därför inte dra mer än 75W över kontakten. Punkt.

RX 480 är ett "mainstream"-kort och mainstream-kort är såna som datorbyggande företag brukar stoppa in i färdiga datorer. Dell, Hp, Lenovo etc. stoppar inte in enthusiast-nätagg eller gamer-moderkort gjorda för överklockning i sina kostnadsoptimerade konsument-PC. Därför är det extra viktigt att alla komponenter sköter sig enligt spec.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jaha nu fattar jag hela "join the revolotion" grejen från AMD att Swec tar tillbaka en utmärkelse är väl lite revolution? (har väl inte hänt förr?).

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Amd subredditen modereras inte av Amd anställda vad jag vet.

Permalänk
Medlem

AMD! Vad sysslar ni med! Ni har inte råd med något sådant här i er situation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

AMD! Vad sysslar ni med! Ni har inte råd med något sådant här i er situation!

Lugn nu... låt dem försvara sig först. Hålla på att dömma i förhand för ett problem som är pre-market är vansinnigt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Findecanor:
Voodoo5 6000 var et "mainstream kort" men vissa av modellerna krväde externt PSU då de inte kunde räkna med de inbyggda i en P2/P3 dator att ha mer än 230w som default.Hela strategin var en marknadsblunder och väldigt få 6000 blev sålda. TROTS att ett Geforce 3 drog ännu mer ström så var publiciteten så dålig att 3dfx aldrig återhämtade sig.

Vi ska väl inte låta samma hända med Radeon?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

PC Perspectice reder ut det hela och bekräftar samma som Tom's Hardware kom fram till.

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Power-Consumption...

Om man läser hela artikeln så kan man se at kortet drar för mycket ström (A) som är huvudproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Bloodstainer:
Nej kortet måste designas om en del för att dra mer från PSUn/andra kontakten.

Inte nödvändigtvis, tex fiji har restriktioner satta i bios för hur mycket som får dras via PCIe och 6/8 pin separat. När jag kör med TDP moddat bios på mina nano så dras allt extra via 8 pin. Om rx 480 har samma möjlighet i bios så skulle AMD helt enkelt kunna sänka PCIe limiten med en bios flash och kompensera via 6 pin då 75W restriktionen via den är ett stort skämt (du kan utan risk köra 150W+ genom en 6 pin med ett bra nätaggregat)

Men ja AMD lyckas som vanligt snåla in på idiotiska saker, hade dom lagt någon dollar extra på 8 pin (då hade grundfördelningen satts annorlunda istället för som nu 50/50 mellan PCIe och 6 pin) så hade kortet aldrig haft det här problemet.

Skrivet av Findecanor:

Det finns nätaggregat som inte är gjorda för att leverera mer än 75W på en sexpinnskontakt. Och det är enligt spec. Om ett kort har 6-pinskontakt så ska det därför inte dra mer än 75W över kontakten. Punkt.

Jag tror seriöst att du får svårt att hitta ett nätagg som samtidigt följer ATX specifikationerna och inte kan leverera minst 125W via en 6 pin. Då handlar det om nätagg där man använt extremt tunna kablar och bör undvikas som pesten och jag tvivlar du hittar ett till salu i Sverige. 6 pin minfit-jr har separata specifikationer som vida överstiger ATX standarden och därför kommer kontakten i sig själv aldrig vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här känns väldigt flummigt fortfarande... Existerar verkligen ett riktigt problem? Har något faktiskt sett ett problem?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

@ernstp:

Risken för problem är minimal så länge det handlar om ett enda stock rx 480 i min mening, skulle du däremot ge dig på crossfire eller har många andra enheter som drar rejält från 12V på moderkortet så kan du bränna banor på moderkortet alternativt 24-pins atx kontakten (som standard används endast 2st pins i 24-pins kontakten för all 12V på moderkortet minus cpu som har 4/8 pin att dra från)

Vid överklockning kan det bli ett rejält problem dessutom för då börjar vi riskera själva PCIe porten även om man sitter på ett moderkort som har extra 6pin/molex på moderkortet för för PCIe.