Permalänk
Medlem

Nätverkskabel i "serverrum"

Jag ska koppla in ett par switchar i "serverrum" med ett antal kortare nätverkskablar 1 - 2m switch till respektive uttag. Vilken cat6kabel bör man använda? FTP /UTP?

Risk att bunt med 24 - 30 nätverkskablar gigabitnätverk stör varandra om man kör oskärmat?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Rekordmedlem

Det är främst partvinningen som ger skydd mot störningar så använd helst oskärmad kabel och cat 5e är mer böjlig än cat 6 men går det att dra på bra sätt med cat 6 så kör med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är främst partvinningen som ger skydd mot störningar så använd helst oskärmad kabel och cat 5e är mer böjlig än cat 6 men går det att dra på bra sätt med cat 6 så kör med det.

Ok, tack, så skärmat är helt irrelevant i normalt serverrum?

Cat6 böjlighet räcker bra för det utrymmet jag tänkt, så en cat6 UTP borde vara ok?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att köra med oskärmat, det blir oftast mer problem om man kör något skärmat i installationen då inte hela kedjan är skärmad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wowtip:

Ok, tack, så skärmat är helt irrelevant i normalt serverrum?

Cat6 böjlighet räcker bra för det utrymmet jag tänkt, så en cat6 UTP borde vara ok?

Ja det borde funka bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack, då kör jag på det!

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Du ska kolla vad det är för panel. Är rj45-donen i panelen skärmade är även datauttagen ute i fastigheten det. Då ska du använda skärmade patchkablar mellan switchen och panelen. Samt även skärmade patchkablar till arbetsplatserna.