Permalänk
Medlem

Sälja utan att bli lurad

Tänkte skicka paket med postförskott för en vara som jag sålt men fick veta att man inte kan göra det som privatperson.

Hur brukar ni andra göra?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

skicka spårbart.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Träffa personen eller så ska du kunna bekräfta att personen är den som påstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tänkte skicka paket med postförskott för en vara som jag sålt men fick veta att man inte kan göra det som privatperson.

Blocketpaket
https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

skicka spårbart.

Hjälper det om personen inte betalar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hjälper det om personen inte betalar?

Du ska ha pengarna först såklart !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Träffa personen eller så ska du kunna bekräfta att personen är den som påstås

Träffas är inget alternativ då det är för långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Du ska ha pengarna först såklart !!

Jo, fast den andra personen kanske inte litar på mig :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du själv testat?

Den andra personen ska ju då kunna hämta ut paketen utan att betala mig väl?

Så om köparen hämtar paketen och bestämmer sig för att inte betala, vad händer då? Eller måste man betala som med postförskott och kan sedan få tillbaka sina pengar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man betalar före man få varorna precis som överallt annars. Även mot faktura är företaget redan betalt stunden du klickar på köp. Allt annat är bedrägeri

Permalänk

Avhämtning personligen och kontant betalning.

säljare: betalning i förskott.

Köpare: betala aldrig i förskott.

hela internetmarknaden har typ fått moment 22 sen scams blev så pass vanligt som det är idag där var och varannan person känns det som håller på. och väldigt få fall blir någonsin utklarade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har du själv testat?

Så om köparen hämtar paketen och bestämmer sig för att inte betala, vad händer då? Eller måste man betala som med postförskott och kan sedan få tillbaka sina pengar?

Det vanligaste är att man som köpare betalar först innan varan skickas.. Om han inte litar på dig så blir det svårare för då skulle jag inte själv lita på honom heller..

Pengar först varan sen eller lästtast är så klart som vanligt att mötas upp men inget alternativ nu då när ni bor så långt bort.. Blocket packet skulle jag i så fall rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har du själv testat?

Den andra personen betalar när han eller hon hämtar ut paketet och får sedan 24h på sig att göra en retur om det skulle vara något galet.
Väljer den andra personen att inte göra en retur godkänns köpet och pengar betalas ut till dig.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Den andra personen betalar när han eller hon hämtar ut paketet och får sedan 24h på sig att göra en retur om det skulle vara något galet.
Väljer den andra personen att inte göra en retur godkänns köpet och pengar betalas ut till dig.

Ok, verkar vara det bästa då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har köpt flera gånger här. Alltid betalat i förskott. Men har endast köpt av personer som varit medlem och aktiv på Sewclockers en längre tid. skicka man ett sms med bild och ej hemligt nr så vet båda vem den andre är.
Själv så hade jag aldrig skickat något innan jag fått betalt till 100%

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det finns sätt att göra köparen mer trygg i att han kommer få varan.
1. Visa dina addressuppgifter och telefonnr och din sociala status på forum.
2. Visa att du har det du säljer genom att fota det med en namnlapp eller liknande
3. Visa att det du säljer fungerar om det går.
4. Packa ner det ordentligt och skicka bild på paketeringen köparen får se att fraktskaderisken är minimerad och att du tagit dig tid att packa ner det. Sen ska betalning ske.
5. Skicka spårbart och ge köparen trackingnr så fort det går.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Det finns idag inget "säkert" sätt att inte bli lurad, allt handlar om att minimera riskerna både för säljare och köpare. Blocketpaketet är ett bra alternativ men inte helt problemfritt, köparen kan fortfarande strunta i att hämta ut paketet om hen ångrar sig och då får du både vänta på returen och stå för kostnaden.

1. Ta betalt i förskott.
2. Skicka bilder på det du tänker sälja så att ni är överens om skick/tillbehör etc.
3. Skicka dina fullständiga personuppgifter till köparen så att hen kan bilda sig en egen uppfattning om vem du är.

om inte köparen kan tänka sig att betala i förskott så får du avgöra om summan är ok för dig att , i värsta fall, bli blåst på.

Permalänk

Du tar givetvis betalt med Swish, då ser han vem du är och det finns bevis för betalning vilket gör att han kan ta dig till rättegång vid avtalsbrott/bedrägeri. Du sparar i din tur på kvitto för postpaket så att du kan visa att du skickat honom produkter om personen skulle försöka vara oärligt vilket troligen är låg chans efter han betalat

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det, använd Blocketpaket eller någon liknande tjänst.

Permalänk
Medlem

Sälja utan att bli lurad? Undvik blocketpaketet i så fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har du själv testat?

Ja. Fungerar hur bra som helst. Kolla på videon så förstår du hur det fungerar.

Skrivet av Storage Jar:

Sälja utan att bli lurad? Undvik blocketpaketet i så fall.

Va?

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köra på att när jag har gett köparen ett kolli eller bild på kvitto så ska jag ha pengarna.
Om dom inte inkommit morgonen efter(skickar på kvällen så det inte går iväg direkt) så ringer jag och stoppar det. Har aldrig hänt ifs men då kan man iaf stoppa att varan går ut och man har "bara" betalat frakten åtminstone.
Tycker jag är betryggande för båda parter.

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Enkelt, finns bara en sak jag gör som säljare. Köparen får förskottsbetala sen skickar jag varan, duger inte det är det fritt fram att hämta varan hemma hos mig eller mötas någonstans om man kommer överens om det. Duger inte detta för köpare så får han vända sig till någon annan säljare.

Så, inget blocketpaket och inget annat trams då allt annat är falska påståenden att det är säkert för säljaren. Förskottsbetalning eller att köparen får komma och hämta är det rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDrelis:

Jag brukar alltid köra på att när jag har gett köparen ett kolli eller bild på kvitto så ska jag ha pengarna.
Om dom inte inkommit morgonen efter(skickar på kvällen så det inte går iväg direkt) så ringer jag och stoppar det. Har aldrig hänt ifs men då kan man iaf stoppa att varan går ut och man har "bara" betalat frakten åtminstone.
Tycker jag är betryggande för båda parter.

konstigt, då köparen inte borde känna sig tryggare med det då det kan vara sand i paketet. Varför inte bara acceptera förskottsbetalning direkt för istället att krångla till det? Och om köparen tycker det känns säkrare att du har bild på kollid så hänvisar jag till första meningen.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Köparen kan hämta ut paketet, ta ur varan, lägga i en sten och skicka tillbaka paketet. Säljaren blir utan varan och pengarna. Inte bra.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag har skickat med bussgods då betalade han när han fick paketet lite mer säkerhet för båda men säljarn kan ju lura och stoppa in något annat i paketet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Krångla inte till det, använd Blocketpaket eller någon liknande tjänst.

Blocketpaket skyddar inte säljaren över huvud taget, sen tar det evigheter att få sina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@HerrNilsson: Köparen kan hämta ut paketet, ta ur varan, lägga i en sten och skicka tillbaka paketet. Säljaren blir utan varan och pengarna. Inte bra.

Säljaren måste godkänna returen innan pengarna betalas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Säljaren måste godkänna returen innan pengarna betalas tillbaka.

Säljaren är ju fortfarande utan vara och pengar tills Blocket har bestämt sig för om dom ska tror på säljaren eller köparen och Blocket kan lika gärna välja att tro på "köparen".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, verkar vara det bästa då

Nu vet jag inte vad du ska skicka, men tänk på att kanske ta bilder på produkten som du ska skicka så att du har bevis på skicket.
Man vet aldrig hur den andra personen testar produkten som du har skickat.
Är det det datorprylar och personen monterar fel, utan esd-armband eller testar varan på ett sådant sätt att det går i sönder och sedan så vill reklamera varan eftersom den inte fungerar enligt beskrivningen då står du i värsta fall med en produkt som är sönder och även utan pengar för den.