Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Säljaren är ju fortfarande utan vara och pengar tills Blocket har bestämt sig för om dom ska tror på säljaren eller köparen och Blocket kan lika gärna välja att tro på "köparen".

Jo man kan ju krångla till det om man verkligen vill. Hur vet du att det är Blocker som ska tro på någon?
Hur menar du att affären ska gå till?

Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.

Som sagt, krångla inte till det. Använd Blocketpaket.

Permalänk
Inaktiv

Gör affär mellen 4 ögon, annars släng sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jo man kan ju krångla till det om man verkligen vill. Hur vet du att det är Blocker som ska tro på någon?

Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.

Vem är det som avgör vem ska ha pengarna om inte Blocket då?

Man pratar med varandra, lämnar personuppgifter som kan kollas upp och säkerställer att köparen/säljaren är den den utger sig för att vara. Får betalt via swish eller banköverföring och skickar sen paketet. Done.

Personligen vägrar jag att använda blocketpaket när jag säljer och det har gått bra.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vem är det som avgör vem ska ha pengarna om inte Blocket då?

Man pratar med varandra, lämnar personuppgifter som kan kollas upp och säkerställer att köparen/säljaren är den den utger sig för att vara. Får betalt via swish eller banköverföring och skickar sen paketet. Done.

Personligen vägrar jag att använda blocketpaket när jag säljer och det har gått bra.

Det vet jag inte, men det kan ju vara tredjepart.

Fast du kan ju lura någon ändå. Skicka en sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det vet jag inte, men det kan ju vara tredjepart.

Fast du kan ju lura någon ändå. Skicka en sten.

Ja, det är en risk köparen får leva med om den inte orkar eller har möjlighet att åka och hämta upp varan direkt hos säljaren.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter:
och om han då skickar tillbaks en tegelsten? Samma sak fast med en väntetid som gör att köparen hinner längre bort.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

@HerrNilsson: Köparen kan hämta ut paketet, ta ur varan, lägga i en sten och skicka tillbaka paketet. Säljaren blir utan varan och pengarna. Inte bra.

Det går bra att be personalen på posten att verifiera innehållet när du skickar paketet, du kan även ta bilder och så.

I det sällsynta fall att köparen lyckas byta ut det du skickade mot ett objekt med exakt samma vikt får den då väldigt svårt att visa att du som säljare skickade en sten innan. Dessutom måste man visa ID och så vidare för att hämta ut paketet så det är inte svårt att veta vem personen är.

Med det sagt är det absolut bästa att som säljare ta betalt i förskott och att som köpare använda blocketpaketet eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ja, det är en risk köparen får leva med om den inte orkar eller har möjlighet att åka och hämta upp varan direkt hos säljaren.

Den risken minskar ju med Blocketpaket då, och chansen att få tillbaka sina pengar ökar.

Permalänk
Medlem

Bussgods har ju efterkrav, typ som postförskott. ska fungera även för privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Alltid förskott som säljare annars blir det inget.

Jag har köpt och sålt av privatperaoner i aäker 10år och aldrig blivit blåst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@MaxieTheHatter:
och om han då skickar tillbaks en tegelsten? Samma sak fast med en väntetid som gör att köparen hinner längre bort.

Även det är täckt av blocketpaketet

Citat:

Kontrollera varan i 24 timmar

Köparen betalar den med säljaren överrenskomna köpesumman för varan i samband med uthämtning av varan (s.k. efterkravsbelopp) hos paketombudet. Köparen har därefter 24 timmar på sig att kontrollera att varan överrensstämmer med annonsbeskrivningen. Gör den inte det kan köparen få köpesumman tillbaka genom att returnera paketet till säljaren inom 24 timmar från det att paketet hämtades ut. Säljaren måste godkänna returen innan köpesumman återbetalas till köparen (se nedan). Uthämtas Blocketpaketet dag innan helgdag förskjuts senast returdag till nästkommande vardag.

Säljaren måste godkänna returen innan köpesumman återbetalas till köparen (se nedan). Under tiden är köpesumman låst av Schenker AB.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

@Silcan: Jadu, för att säljaren har då dedikerat en summa pengar på det och det minimerar risken för att det skulle vara ett direkt lurendrejeri där ingenting av det som påstås finnas, finns. Och dom ser vikten(ja du sa att man kan lägga sand i men ändå) på paketet och dom kan se att den är inlämnad från den ort man påstår sig vara ifrån? To name a few.. Om det inte innebär någon typ av det minsta försäkring av att säljaren faktiskt har gjort någon form av aktiv handling för att skicka iväg varan som påstås skickas, så finns det inget annat man kan göra förutom att helt och hållet skicka iväg den innan betalning. Det brukar uppskattas, aldrig fått något annat svar än det. Allt är ovisst, det finns en samling av saker man kan göra, utöver det så är det en gissningslek för båda parter, det är inte svårare eller lättare än så.

Mvh

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Skrivet av anon81912:

Det går bra att be personalen på posten att verifiera innehållet när du skickar paketet, du kan även ta bilder och så.

I det sällsynta fall att köparen lyckas byta ut det du skickade mot ett objekt med exakt samma vikt får den då väldigt svårt att visa att du som säljare skickade en sten innan. Dessutom måste man visa ID och så vidare för att hämta ut paketet så det är inte svårt att veta vem personen är.

Med det sagt är det absolut bästa att som säljare ta betalt i förskott och att som köpare använda blocketpaketet eller dylikt.

Blocketpaket (och andra liknande tjänster) gör absolut ingenting för säkerhetn för varken säljare heller köpare!
Detta för OM det blir nåt problem så är det ungefär lika stor chans vad dom väljer för alternativ och det är då betala säljaren, betala tillbaks till köparen, heller behålla pengaran tills domstolsbeslut finns.

Tex jag råkade ut för detta som säljare!
Jag sålde en vara för 500:- och paketet vägde 1,2kg enligt posten köparen (varav 0,9kg var varan i sig), köparen påstår att paketet var tomt efter en dag.
Jag begär tillbaks paketet som jag får betala och det är då billigare OCH vägde endast 0,3kg enligt posten, dvs 1,2kg-0,9kg=0,3kg.
Skickar in den infon och det är ju 100% självklart att något har tagits ur paketet får aldrig några svar på mina mail så efter en 20-30 mail under ett par månader så gav jag upp.
Och internetgirot betalade tillbaks till köparen ca en vecka efter jag skickade in mina bevis!

Visserligen var detta internetgirot som köptes av blocket innan detta hände mig men jag använde samma mail som blocketpaket använder vid dessa ärenden idag.
Och har läst en hel del om att andra råkat ut för samma sak med blocketpaket så samma skit med andra ord.

Den enda extremt lilla fördelen att föreslå tex blocketpaket är att en som provar på att blåsa folk för första gången kanske backar om denne inte känner till att dessa tjänster är helt värdelösa.
Och om denna person då backar så kommer ju nån annan att bli lurad istället (visserligen en liten fördel) och sen efter nån vecka heller två så har ju denna person troligen skaffat sig lite mer kunskaper om detta och vet då att dessa tjänster är skit och ingen fara att använda.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag har sålt grejer många många gånger både här på Sweclockers och andra siter.
Säljaren ska alltid ha pengar innan man skickar.

Så har jag alltid gjort och så har alltid andra gjort jag köpt utav.
Skicka även alltid med spårbart paket/brev.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Gör affär mellen 4 ögon, annars släng sakerna.

Skitbra tips, case closed. /thread

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Som tidigare talare, alltid alltid i förskott. Det kan vara ett visst motstånd ibland men i längden så lönar det sig. Om du som säljare gör bort dig EN gång så är du mer eller mindre rökt. De flesta som köper kollar upp okända säljares inlägg/transaktioner.. Blocketpaket och annan likande dynga ger bara möjligheter för fusk.. En fri marknad med fri tillgång till information reglerar sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jo, fast den andra personen kanske inte litar på mig :/

Man betalar ALLTID först, har du någonsin fått din vara i butiken utan att få betala för den först? Nej.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade iaf hållt mig ifrån Blocketpaketet.
Vissa tycker det är det bästa sedan marmelad på flaska, men jag tycker det är lika med hästskit.

• Skall du sälja, pengar i förskott

• Skall du köpa, betala i förskott

Ha tillit och tro, känns det inte bra, eller om magkänslan av någon anledning säger "AVBRYT".
... Gör det då, och skippa att göra affären på distans.

Ta hellre endast ansikte mot ansikte -affärsmodellen.

Lycka till!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

eftersom köparen får "verifiera varan" är det ju bara att byta ut GTX 1070 man köpt mot en tegelsten, lämna tillbaka paketet och säga att varan inte är vad man köpt och få pengar åter. Säljaren blir utan både sin GPU och pengarna.

Skulle aldrig sälja med blocketpaketet, förskott eller möte.

betalar även alltid i förskott, men då gäller det oftast för mig små summor så om jag någongång skulle bli lurad (har hittills inte hänt) kan jag leva med det. Skulle jag köpa en komplett dator av någon på forumet för säg 15.000kr hade det bara varit aktuellt med möte.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Sälj till någon annan om nu denne håller på att krångla, som många sagt redan ta betalt innan du skickar varan lite som en oskriven regel.

Har använt mig av blocketpaket ett 10-tal gånger utan krångel visst finns de alltid en risk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Proffsmobbare

Begär pengar i förskott som säljare, vägrar köparen så är det hans problem, gå vidare med försäljningen till nästa person.

Du vet själv att du är trovärdig, vägrar köparen inse det så finns det säkert fler som är intresserade.

Ska du köpa något, använd en tjänst där det finns någon slags personlig kontakt med säljaren. Det är inte idiotsäkert, men om det är en aktiv medlem med tusentals inlägg på t.ex. SweClockers så är risken betydligt mindre att något går snett. Här har vi dessutom marknadsreferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Sälja utan att bli lurad? Undvik blocketpaketet i så fall.

Riktigt bra sagt! Största skiten någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Riktigt bra sagt! Största skiten någonsin.

Kunde inte sagt det bättre själv, undvik blocketpaketet!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

BLocket paket skulle jag då aldrig anävnda igen. anävnt vid tre tillfällen. dom två första var inga problem. tredje gången så stämde inte det jag hade skickat (vilket det gjorde, tar alltid bilder på det jag skickar och behåller för mig själv ifall något nu skulle strula.

Tyvärr var det inte tillräckligt med bevis och jag blev utan pengar och förlorade mitt ljudkort.

var inte mycket pengar det handlade om och ljudkortet kunde jag faktiskt bry mig mindre om. Men det är mest en princip sak.

Och att jag faktiskt förlorade lite pengar. iom att blocket paket kostar pengar.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

BLocket paket skulle jag då aldrig anävnda igen. anävnt vid tre tillfällen. dom två första var inga problem. tredje gången så stämde inte det jag hade skickat (vilket det gjorde, tar alltid bilder på det jag skickar och behåller för mig själv ifall något nu skulle strula.

Tyvärr var det inte tillräckligt med bevis och jag blev utan pengar och förlorade mitt ljudkort.

var inte mycket pengar det handlade om och ljudkortet kunde jag faktiskt bry mig mindre om. Men det är mest en princip sak.

Och att jag faktiskt förlorade lite pengar. iom att blocket paket kostar pengar.

Scammers verkar dra sig till blocketpaket som flugor till bajs. För det första så lurar dom in säljare att det är tryggt och bra på alla sätt och vis, säljare kollar på blocket.se och får samma upplysningar bekräftade på hemsidan. Så lättlurad, av köpare och blocket (med deras scam-paket)

Permalänk
Medlem

När jag säljer något som ska skickas så vill jag alltid ha betalt i förväg. För att göra så att det känns säkrare för köparen så brukar jag göra så att jag tar kort på kvittot från Posten när jag lämnat in paketet och skickar det i ett MMS till köparen som då skickar över pengarna. Om jag inte får in pengarna så kan jag bara plocka ut paketet från posten igen då det inte direkt skickas iväg samma sekund som det lämnas in.

Att skicka spårbart är också ett bra alternativ. Men jag vill alltid ha pengar innan eller precis efter jag lämnat in grejerna. Sen lämnar jag alltid ut mina personuppgifter, adress och telefonnummer så att köparen faktiskt vet vem dom gör affärer med. Och jag erbjuder mig alltid att skicka bild på produkt och legitimation eller så så att dom vet att jag har grejerna som jag säljer.

Permalänk
Avstängd

Finns bara en regel, man träffas för att göra affär. Går det inte så blir det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

När du säger att det inte var tillräckligt, vad mer krävde dom för bevis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Scammers verkar dra sig till blocketpaket som flugor till bajs. För det första så lurar dom in säljare att det är tryggt och bra på alla sätt och vis, säljare kollar på blocket.se och får samma upplysningar bekräftade på hemsidan. Så lättlurad, av köpare och blocket (med deras scam-paket)

Kan instämma, har några gånger fått bud på auktioner på tradera från konton med fåtal eller noll tidigare omdömmen. Det första dom gör är försöker att omförhandla till att få sakerna skickade som blocketpaket även fast jag anger att jag endast skickar som postpaket/rekommenderat. Sen när man står på sig så blir det knäpptyst och köparen försvinner.

Permalänk
Medlem

@Sasser: dom krävde inte mer bevis då köparen påvisat med vittne att det inte "stämde"

Vad som inte stämdw var att unga manualer, cd och fjärr inte fanns med.

Vilket jag skrev i annonsen att det var borta, men jag sa att ja skulle se OM jag hittade de.

Vilket jag aldrig gjorde. Skrev aldrig att det ingick utan bara ljudkort.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!