Microsoft ska förbättra stöd för blandade grafikkort i DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ska förbättra stöd för blandade grafikkort i DirectX 12

I och med DirectX 12 blev det möjligt att blanda grafikkort från olika tillverkare, men funktionen är svår att utnyttja. Nu meddelar Microsoft att funktionen ska förbättras framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om inte annat vore det ju vettigt för iGPU. Sitter en HD4600 i min 4670K som väntar på att svettas.

Permalänk
Entusiast

Trevligt att det händer lite borta på Microsoft, bättre mjukvara behövs så att vi kan utnyttja hårdvaran vi redan har mer effektivt!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Trevligt om man kan ha kvar sitt gamla grafikkort i burken, och få det nya att prestera långt över sin förmåga med hjälp av multiadapter

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hurra för färre fanboykrig och mindre inlåsning!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer använda funktionen om utvecklare använder funktionen. Vega och Hawaii.

Blir det lättare att använda funktionen så är det bara bra i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Snart lägger Microsoft till fler API:er i DX12 för att underlätta lågnivåprogrammeringen. Sedan lanserar de hela paketet som DirectX13! Så har vi gått cirkeln runt och kommit tillbaks till DX11 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om inte annat vore det ju vettigt för iGPU. Sitter en HD4600 i min 4670K som väntar på att svettas.

Ja detta är det mest spännande att kunna dra nytta av igpu

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevligt detta.
Kanske man kan få en liten boost med iGPU'n i min 2600K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om inte annat vore det ju vettigt för iGPU. Sitter en HD4600 i min 4670K som väntar på att svettas.

Skrivet av Spawnbadboy:

Ja detta är det mest spännande att kunna dra nytta av igpu

Men den har väl inte stöd för DX12, eller har den fått det på senare tid?
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/graphics-drive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Men den har väl inte stöd för DX12, eller har den fått det på senare tid?
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/graphics-drive...

Jag tror inte den behöver stödja Dx12. När man pratar om att en hårdvara eller mjukvara stödjer Dx12 är det de specifika funktionerna man menar som är exklusivt Dx12. Allt annat fungerar som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hurra för färre fanboykrig och mindre inlåsning!

Popkorn och frihet, ja tack.

Allt som ev öppnar upp inom detta ämne är alltid välkommet i min mening.
Jag kan inte hjälpa att låta fantasin flöda och faktum är att en bild av arga slips-nissar runt nåt bord någonstans, kanske i Santa Clara, CA som flitigt diskuterar nya metoder för att stänga ner sånt här "trams" målas upp i mitt huvud?

Hoppas det blir en vitt spridd verklighet inom snar framtid, riktigt cool ide men hur implementera i verkliga livet speciellt inom en snar framtid?

Permalänk
Hjälpsam

Men... vad skall då vi fanboys gnabba om då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men... vad skall då vi fanboys gnabba om då?

om man ska köra 2 nvidia och 1 amd eller 2 amd och 1 nvidia

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Viochee:

om man ska köra 2 nvidia och 1 amd eller 2 amd och 1 nvidia

Puh!
Var lite orolig där ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Jag tror inte den behöver stödja Dx12. När man pratar om att en hårdvara eller mjukvara stödjer Dx12 är det de specifika funktionerna man menar som är exklusivt Dx12. Allt annat fungerar som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit trevligt. Finns väl en del av oss som sitter med lite äldre grafikkort som ligger oanvända med. Själv har jag både ett HD5850 och ett HD6970 som jag gärna använt men lär bli svårt då AMD inte aktivt supportar produkterna längre. Men vem vet, HD6970't borde nog kunna avlasta lite om stöd för denna skulle komma.

Skrivet av Ratatosk:

Men... vad skall då vi fanboys gnabba om då?

Oroa dig inte, dräller av Windows 10-hatare.

Personligen anser jag Windows 10 vara det bästa (Windows) operativsystemet hittills. Möjligheterna OSet ger överskuggar alla verkliga och inbillade problem som finns.

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna ha ett billigt nvidia kort kopplat till skärmen, ett dyrt AMD kort för prestandan och ändå kunna köra gsync?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Kommer man kunna ha ett billigt nvidia kort kopplat till skärmen, ett dyrt AMD kort för prestandan och ändå kunna köra gsync?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en av de intressantare frågorna. Och för den delen om det går att köra GPU-PhysX (finns det ens i nya titlar?) på Nvidia-slavkortet.

Känslan jag har är att Nvidia lär blockera allt och lite till men om de för ovanlighets skull låter användarna få fria händer så går det bygga riktigt intressanta system.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Vulkan har något liknande på gång eller?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Nvidia kommer garanterat sätta käppar i hjulet.

Det som vi kommer komma undan med hoppas jag att bli att köra AMD APU och Nv GPU för att få CUDA beräkningar samt AMD HSA med bara en processor och ett grafikkort. Poor mans superdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@anders190:

Nvidia kommer garanterat sätta käppar i hjulet.

Det som vi kommer komma undan med hoppas jag att bli att köra AMD APU och Nv GPU för att få CUDA beräkningar samt AMD HSA med bara en processor och ett grafikkort. Poor mans superdator.

Det har dom ju redan gjort igenom att ta bort SLI på kommande 1060....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

@anders190:

Nvidia kommer garanterat sätta käppar i hjulet.

Det som vi kommer komma undan med hoppas jag att bli att köra AMD APU och Nv GPU för att få CUDA beräkningar samt AMD HSA med bara en processor och ett grafikkort. Poor mans superdator.

Nvidia har inte bromsat detta (ännu): http://venturebeat.com/2016/03/09/otoy-breakthrough-lets-game...

Så det är ju frågan om. Nu har det inte hänt något alltför stort relaterat till Boltzmann Initiative sedan dess vad jag vet men att kunna köra native CUDA på icke-Geforce är rätt stort. Öppnar ju främst upp för AMD men även Intel och andra aktörer.

Skrivet av UncleDirty:

Det har dom ju redan gjort igenom att ta bort SLI på kommande 1060....

Sant, personligen tyckte jag som en av ganska få har jag för mig att det var ett bra beslut av Nvidia men förstår förstås att många inte gillade det. Med DirectX 12 och Multi Adapter så behövs ändå inte någon SLI-brygga (eller Crossfire för riktigt gamla Radeon-kort) utan allt går via PCI-e porten likt AMD gjort sedan Hawaii/R9 290-serien. Så ironiskt nog, om inte Nvidia bromsar, så kommer Microsofts lösning ge "SLI" till GTX 1060 även om Nvidia slopar det för antingen alla 1060-kort eller bara de billigare 3GB-korten.

Mycket intressanta saker kan hända framöver. Om kiselguden vill.

EDIT: Ah, såg att information om GTX 1060 släppts nu:

"Nämvärt är att Geforce GTX 1060 helt saknar stöd för flerkortstekniken SLI. Nvidia motiverar beslutet med att modeller i mellanklassen ändå sällan används i tandem, samtidigt som tekniker i stil med Explicit Multi Adaptor DirectX 12 förväntas ta över allt mer."

Låter rätt okej ändå, om DX12 EMA tar över då.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen utvecklarna anammar detta, vore grymt coolt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Låter riktigt nice. Då kanske man kan använda sitt gammala TitanX för att få DVI-I på sitt nya kort. Förhoppningsvis så skalar det bra med ett kraftfulare grafikkort. Annars hoppas jag på att någon kunnig gör en så kallad passtrough, så att titanen förvandlas till en gyllene adapter.

Permalänk
Medlem

Vore rätt fett om spelutvecklarna börja använda det.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vore rätt fett om spelutvecklarna börja använda det.

De flesta spel utvecklare kör redan på spel motorer som finns och dem stöder ju i princip DX 11 endast idag gamlare spel motorer kör ju med lägre, finns ju inga direkta spel motorer som stöds DX 12 fullt ut, utan dem patchar in stödet.

För skulle spel motorn skrivas originellt i DX 12 så skulle spelet endast ha support för Windows 10 och skulle inte ha stöd för någon annan Windows version, visserligen kan man ju alltid patcha in lägre DX stöd också för ha stöd för äldre versioner men det skulle bli som idag när man patchar in DX 12 den är inte fullt optimerad för allting och flyter på sämre än vad det skulle gjort om det varit originellt skriven i DX 12 endast.

Jag tror dock det tar några år till innan fler och fler spel motorer börja skapas helt från grunden för höja nivån totalt, skulle tipsa på att DX 11 stödet är bra nog för ha hög stabilitet på grafik redan att det blir helt onödigt skriva allt från grunden.

Flera spel kör ju på typ unreal engine, och liknade spel motorer har ännu inte hittad 1 enda spel motor helt skriven i DX 12 åtminstone som inte är super kända.

Tror nog nästa generation av spel motorer börja nog dyka upp vid 2020, skulle nog tro tills vidare så blir det bara in patchade direct x 12 spel, men det beror nog också på hur snabbt folk anpassar sig till Windows 10 OS, för 300 miljoner så är det inte direkt nödvändigt bygga nya spel motorer, skulle utesluta övervägande spelare från kunna spela spelen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig. Men var det inte spelindustrin som var så jävla glada när de skulle få programmera närmare metallen, när det väl kommer till kritan är ingen villig att göra det, sen skyller man allt på Microsoft. Handlar väl dock om resurser som ingen vill lägga på nåt till PC trots allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Snart lägger Microsoft till fler API:er i DX12 för att underlätta lågnivåprogrammeringen. Sedan lanserar de hela paketet som DirectX13! Så har vi gått cirkeln runt och kommit tillbaks till DX11 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som skulle behövas är att spelmotorerna får detta integrerat istället. För du vill inte ha lappat stöd... och du vill inte gå från lågnivå till högnivå igen.

Kanske bättre sagt, vad som skulle behövas är färre lata programmerare som inte kan koda effektivt, utan endast använda något som någon annan gjort färdigt.

Skrivet av aholman:

Ursäkta mig. Men var det inte spelindustrin som var så jävla glada när de skulle få programmera närmare metallen, när det väl kommer till kritan är ingen villig att göra det, sen skyller man allt på Microsoft. Handlar väl dock om resurser som ingen vill lägga på nåt till PC trots allt

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Fullständigt löjligt skit som spelindustrin håller på med.
Om något är de idag mer än någonsin närmare PC och Konsol, både med lågnivå och med x86... något kan de väl ffs göra själva.

Skrivet av Ratatosk:

Puh!
Var lite orolig där ett tag.

Blir lite spännande om vi får Intel GPU fan boys... 3 vägs krig