Nintendo högre värderat än Sony efter framgångar med Pokémon Go

Permalänk
Melding Plague

Nintendo högre värderat än Sony efter framgångar med Pokémon Go

Succén Pokémon Go röner på kort tid framgångar för Nintendo, som efter kräftgången med Wii U lyckats överta den inhemska ärkerivalen Sony i marknadsvärde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att deras NX konsol blir bra annars så kommer aktien dyka igen.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men lite sjukt att att ett spel (om än framgångsrikt) kan få Nintendo mer värt än Sony, som har en betydligt mer "diversifierad produktportfölj" som det så fint heter. Men visst, spelar alla lika mkt PMG om tre år hade jag helt fel och tar tillbaka alltihop

Permalänk
Medlem

Sony blev större igen igår dock så lite sent ute

Permalänk
Medlem

Nintendo har en knackig tid bakom sig ekonomiskt

Vet inte om det stämmer? Tjänade inte Nintendo miljarders miljarder på Wii och DS?

Permalänk
Avstängd

Och när hajpen dör då?

Vintertider kommer och folk orkar inte gå ut i kylan för att samla pokémons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nintendo har en knackig tid bakom sig ekonomiskt

Vet inte om det stämmer? Tjänade inte Nintendo miljarders miljarder på Wii och DS?

Jo, men om man tänker på att Ericsson ska säga upp flera tusentals tjänster för att det bara blev 2260 miljoner i vinst andra kvartalet, så kan man känna att företag ofta inte riktigt ser på det på samma sätt som vi andra...
Nintendos vinst har sjunkit, vilket är uruselt för ett företag. Det ska konstant gå uppåt!

Skrivet av rektor:

Och när hajpen dör då?

Vintertider kommer och folk orkar inte gå ut i kylan för att samla pokémons.

Många länder som inte har kyla på samma sätt som här

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nintendo har en knackig tid bakom sig ekonomiskt

Vet inte om det stämmer? Tjänade inte Nintendo miljarders miljarder på Wii och DS?

Ja Nintendo hade inga problem med pengar före detta. De hade typ nog för att köra företaget i 150år på samma nivå utan att sälja en produkt x)
Wii U har inte sålt så dåligt och Zelda kommer ju i mars till den och den nya konsollen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Tänk om man hade insett möjligheterna spelet gav innan lanseringen, värdet på aktien drar ju iväg rejält.

Även jag spelar spelet men på den ort jag bor så finns det inte så mycket pokestops och gym. Men fungerar hyffsat och ett ganska trevligt komplement på mina promenader.

Om inte intresset sjunkit för spelet när semestern är slut så lär det nog bli mer fart på arbetsorten, betydligt större.

Sedan är det lite oroande när man ser de riktiga zombierna som faktiskt nästan enbart tar sig fram genom att stirra ner i mobilen. Såg en idag som cyklade zick-zack mellan biltrafikanter, stirrandes på sin mobil.

Skrivet av rektor:

Och när hajpen dör då?

Vintertider kommer och folk orkar inte gå ut i kylan för att samla pokémons.

Rätt få människor som bor i zoner där vintern verkligen är snörik och kall. Så lär inte påverka de flesta förutom oss Svenskar då förstås.

Permalänk
Medlem

Nintendo brukar oftast lyckas med produkter då de ständigt försöker ta sig an nya nischer, det kombinerat med smart marknadsföring och starka patenterade exklusiva varumärken gör att de sällan är uträknade.
MS och Sony är bittra konkurrenter. Nintento väljer att inte ta fighten utan köra parallellt i ett annat spår.
Det var många som hade antingen PS3 eller Xbox360 hemma förr men det unika i sammanhanget var att det även stod ett Wii lite vid sidan av som man kopplade in när det var fest och flera ville spela!

Nintendo är från början ett spelkorts företag med +100års erfarenhet av vad som går hem hos folk så de lär nog inte lägga sig ner för uträkning inom den närmsta tiden. Påminner en del om IBM, även de har ju sina ljusa stunder!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Ja Nintendo hade inga problem med pengar före detta. De hade typ nog för att köra företaget i 150år på samma nivå utan att sälja en produkt x)
Wii U har inte sålt så dåligt och Zelda kommer ju i mars till den och den nya konsollen.

Precis, ekonomin ser bra ut vilket många ofta glömmer bort. Att ledning och aktieägare förväntar sig evig vinst och bonusutdelningar har mer att göra med många av bristerna i kapitalismen.

Jag är nog av åsikten att Wii U ändå sålt dåligt men samtidigt har fått ett riktigt bra spelutbud men många bra och exklusiva titlar. Jag ångrar då inte mitt köp. Sedan närmar sig Wii U 4 år på marknaden och i mars 2017 kommer den ha varit ute i nästan 4,5 år vilket ändå är ganska långt.

Vore verkligen dags för presentation av vad NX är och innebär. Måste ha varit ett år sedan NX avslöjades nu och vi vet egentligen inget mer om den förutom när den väntas komma. Mest bara rykten och teorier av olika slag, vore bra med en rejäl infodump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tänk om man hade insett möjligheterna spelet gav innan lanseringen, värdet på aktien drar ju iväg rejält.

Även jag spelar spelet men på den ort jag bor så finns det inte så mycket pokestops och gym. Men fungerar hyffsat och ett ganska trevligt komplement på mina promenader.

Om inte intresset sjunkit för spelet när semestern är slut så lär det nog bli mer fart på arbetsorten, betydligt större.

Sedan är det lite oroande när man ser de riktiga zombierna som faktiskt nästan enbart tar sig fram genom att stirra ner i mobilen. Såg en idag som cyklade zick-zack mellan biltrafikanter, stirrandes på sin mobil.

Rätt få människor som bor i zoner där vintern verkligen är snörik och kall. Så lär inte påverka de flesta förutom oss Svenskar då förstås.

T.om en majoritet i Sverige bor där det inte direkt är snörikt och kallt.

Var t.ex 3 grader här idag, kommer spräcka nollan snart och detta är på 10-100m över havet.

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Man började undra varför ungdomen började gå ut igen. Visade sig vara en ny app av Nintendo : /

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av anon185723:

Man började undra varför ungdomen började gå ut igen. Visade sig vara en ny app av Nintendo : /

Jaaaa Jag var ute 50 min idag och leta Pokémons, hade jag inte gjort utan appen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Orimligt hög kursutveckling, ökat 200 miljarder på en produkt man äger 32% av rättigheterna och man själva inte utvecklat spelet "Pokemon Go", vi har ingen aning om royaltyn där.

Om ni är lyckliga och äger aktien, sälj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Man började undra varför ungdomen började gå ut igen. Visade sig vara en ny app av Nintendo : /

Med ungomen menar du väl personer i 20-30års åldern som verkar vara vanligast?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nintendo är verkligen värda framgången. Pokemon Go är jätteroligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

T.om en majoritet i Sverige bor där det inte direkt är snörikt och kallt.

Var t.ex 3 grader här idag, kommer spräcka nollan snart och detta är på 10-100m över havet.

Dold text

Mjo, har varit runt 10+ här de senaste Fyra jularna. Knappt sett någon snö, kanske en vecka sammanlagt

Kommer köpa en NXT själv, jäkligt längesedan jag spelade ett Mario eller Zelda. Har inte ägt ett Nintendo sedan 64:an och saknar den sortens spel Nintendo gör

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ja som någon skrev, äger man Nintendo aktier så bör man nog passa på att sälja! Pokemon Go är en inte ett bra gjort spel bara annorlunda. När nyhetens behag försvinner kommer intresset att dö lika snabbt som det steg och det dröjer nog inte så länge. Jag kan ha fel men det har jag inte.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Mjo, har varit runt 10+ här de senaste Fyra jularna. Knappt sett någon snö, kanske en vecka sammanlagt

Och en annan börjar skrapa rutorna på bilen snart
http://i.imgur.com/n534Be7.jpg

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mobilspel övervärderas. Sony har sålt massor med PS4 men så fort ett mobilspel blir populärt är plötsligt företaget värd dubbelt så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Och en annan börjar skrapa rutorna på bilen snart
http://i.imgur.com/n534Be7.jpg

Oj, nu såg jag vart du bodde också, Kalix är rätt långt norrut hehe.

Skrivet av dagas:

Mobilspel övervärderas. Sony har sålt massor med PS4 men så fort ett mobilspel blir populärt är plötsligt företaget värd dubbelt så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Marknaden för mobilspel är nog betydligt större samtidigt, har sålts betydligt fler smartphones än PS4:or. Vem har inte en smartphone liksom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Nintendo har en knackig tid bakom sig ekonomiskt

Vet inte om det stämmer? Tjänade inte Nintendo miljarders miljarder på Wii och DS?

Finns knappt någon vinst på konsolmarknaden..nästan +-0...Sony tjänade väl inget på PS3'an förens flera år av försäljning på konsolen?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oj, nu såg jag vart du bodde också, Kalix är rätt långt norrut hehe.

Marknaden för mobilspel är nog betydligt större samtidigt, har sålts betydligt fler smartphones än PS4:or. Vem har inte en smartphone liksom?

Och har 30~ mil till t.ex Kiruna så bor imo inte så långt norrut =p

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Konstigt uttal att Nintendo ska lämna hårdvarumarknaden... Nintendo är ett förhållandevis litet företag. Jag tror nu de sett ljuset. De ville nå framgång med Pokemon go just med att få folk ute. Om man läst lite om spekulationer om NX så ska man kunna ta med sig en del av den. De kanske integrerar mobilspel med konsoler och att man kan göra sysslor ute med sin mobil etc. Jag tror framtiden ser väldigt ljus ut för Nintendo, de vill gå sin egna väg. Wii U är ingen dålig konsol, men den kunde inte mäta sig med PS4 för den bjöd inte på något unikt. Den som säger att Nintendo lägger ner hårdvarufronten tror jag tror fel. De har alla chanser nu att gå sin egna väg.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Ja som någon skrev, äger man Nintendo aktier så bör man nog passa på att sälja! Pokemon Go är en inte ett bra gjort spel bara annorlunda. När nyhetens behag försvinner kommer intresset att dö lika snabbt som det steg och det dröjer nog inte så länge. Jag kan ha fel men det har jag inte.

Fasst... Man kan inte byta pokemon än, när det blir möjligt blir det nästan som ett nytt spel, och endast generation 1 är ju släppt än sålänge, så det finns mycket mjölk kvar i kon så att säga. Tror inte de är så pass korkade så de schabblar bort det när de för en gångs skull fått till en fullträff. Så jag tror du har fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att Wii U skrivs som "kräftgång". Dom har sålt över 10 miljoner enheter vs tex Xbox One som ligger över 12 miljoner, det är inte så jättestor skillnad även om Wii U funnits längre på marknaden samt de har Nintendo 3DS som kan "konkurrera" med Wii U.

Jag gissar att NX kommer ha samma hårdvaruprestanda som PS4 och XO så alla spelutvecklare kan utveckla för NX med tex tyngre titlar som GTA V osv.

Jag tror NX kommer bli någon mix av Wii U och 3DS. Om de implementerar VR får vi se eller om det kommer att gå att köpa som tillägg (ej viktigt för mig med VR men kanske för andra).

Sen får vi se hur det blir med cartridge, jag tror det komemr vara svårt att släppa ett spel som tex GTA 6 på cartridge pga storleken! Men det vore coolt om enklare titlar gick att köpa på cartridge tex kommande Super Mario som startar på en sekund.

Jag tror NX fokus ligger på hårdvaran att kunna spela samma spel som PS4 och XO, kanske till ett lite lägre pris samt att man slipper ha Xbox live och motsvarande för PS4, det kommer alltid vara gratis att spela online och där vinner NX i längden.

Sen kommer den garanterat vara bakåtkompatibel med Wii U så det finns ett stort spelutbud redan från start och för de som nyligen skaffat Wii U så kan man fortfarande spela sina Wii U spel.

Förmodligen kommer det väl någon ny kontroll med.

Jag ser fram emot NX

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fasst... Man kan inte byta pokemon än, när det blir möjligt blir det nästan som ett nytt spel, och endast generation 1 är ju släppt än sålänge, så det finns mycket mjölk kvar i kon så att säga. Tror inte de är så pass korkade så de schabblar bort det när de för en gångs skull fått till en fullträff. Så jag tror du har fel.

Spelet kommer att dö innan de hinner släppa nya saker. Servarna klarar ju fortfarande inte av allt folk, och det har inte kommit ut överallt än.

Aktierna kommer att dyka.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att vanliga spelare inte kommer att pumpa in en massa pengar när det börjar gå trögt att "levla". Annars har vi bara sett början på eländet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Finns knappt någon vinst på konsolmarknaden..nästan +-0...Sony tjänade väl inget på PS3'an förens flera år av försäljning på konsolen?

Nintendo hade vinst på varenda konsol från dag ett, det hade inte Sony eller MS. Har ett svagt minne av att de sålt runt 150 miljoner Wii? Och det är bara konsolerna...