Finns det någon bra anledning att ha två SSD?

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra anledning att ha två SSD?

Hej.

Finns det någon bra anledning att ha två hårddiskar?

Vad för fördelar finns det?

Tex att ha 1 SSD på 120 gb där man bara har OS och tex antivirus och sedan en annan hårddisk för spel osv.

Tänker tex om man får virus på hårddisken där os ligger så kan man ominstallera OS utan att påverka spelen.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Hej.

Finns det någon bra anledning att ha två hårddiskar?

Vad för fördelar finns det?

Tex att ha 1 SSD på 120 gb där man bara har OS och tex antivirus och sedan en annan hårddisk för spel osv.

Tänker tex om man får virus på hårddisken där os ligger så kan man ominstallera OS utan att påverka spelen.

Vad säger ni?

Har alltid kört 2 diskar på min huvuddator.
Som du säger, en för OS och program och en för spel och annat.
Inte så mycket för virus's sak utan för att jag pillrar en hel del med mina installationer och ibland går det fel

Permalänk
Hedersmedlem

Pratar vi om hårddiskar eller partitioner?
En partition för operativsystemet och en annan för spel, lagring och liknande kan jag rekommendera. Blir enklare när det är dags att installera/ominstallera operativsystem.

Antal hårddiskar som passar bäst är upp till var och en däremot ;). Där har jag inte något bra svar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master

Jag började med en 250 SSD när jag byggde datorn, och utökade med ytterligare en 250 när nån butik hade rea i våras. Har spel installerat på båda diskarna, har ett par rätt stora titlar installerade samtidigt, BF4, JC3, WoW, WoWs osv.

Hade jag tänkt om nu hade jag haft en 120/250 för system, och sen ett par 250 eller en 500 för spel. Och när jag kommer över en snorbillig 120 lär det väl bli så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan ju vara gött att ha en som backup ifall första lägger av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@frippe86:
Nu svarar jag på hur min burk ser ut och hur jag vill ha det, jag har 1st intel 120GB SSD till OS och program, 1st 2TB HDD till spel, 1st 1TB HDD till tankning/mellanlagring/Backup, 1st 2TB HDD som FTP/Backup disk, plus en extern USB 500GB HDD för endast Backup

Om du måste installera om ditt OS på SSD så försvinner oftast dina sparfiler till spelen då de ligger i C:/Users mappen och även alla andra viktiga filer som hör till spelet i C:/win/system32 mappen, så du får ändå installera om spelet.

Nåja detta var min setup....

Permalänk
Medlem

Då de är tämligen små kör jag två, en 256 och en 512
Den lilla är OS och vanliga program, den stöärre är för spel. Skillnaden är laddtider i en hel del spel. Jag har även två stycke 2TB vanliga hårddiskar för media och filer och övrigt.

Permalänk
Medlem

Flera hårddiskar/partitioner hjälper inte mot virus etc..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |