Letar efter underhållande och progressivt MMO

Permalänk
Medlem

Letar efter underhållande och progressivt MMO

Tjena!

Som sagt letar jag efter ett bra och välutvecklat MMO där du faktiskt kan progressa och det går att göra något när du har nått levelcap. Jag har tidigare lirat WoW i 11 år, raidat på hög nivå samt multiglad, över 19k achi points tills jag kände att jag inte pallade mer. Tog en paus 2013 och började lira CS, nu är jag så innerligt trött på sega servrar och en engine som inte ändrats sen 2004. Försökt hitta alternativa MMO och tagit mig tillbaka till rötterna - Prövat GW2, Black Desert, Runescape, SWTOR, tom Everquest - men inget är lika underhållande som WoW. GW2's UI och spelkänsla är riktigt kass, BD är som ett försök att göra Tekken till MMO, Runescape känns som en nostalgitripp långt tillbaka till 56k modem, SWTOR - Nej. - och Everquest är verkigen inte min grej. 22 expansioner och fortfarande... Jag försökte verkligen tycka om det men det går bara inte...

Så, nu är jag i steget mellan att köpa gametime igen eller försöka lägga ner mer tid på CS. CS är enklare att spela om man bara har tid några gånger i veckan, det är en engångskostnad osv. Men WoW är alltid WoW och ligger varmt om hjärtat.

Finns det något MMO jag missat som ni spelar som ni tycker är lika kul som WoW? Det kan antingen vara gratis eller inte men jag vill inte ha ett spel där man kan köpa sig utrustning för pengar.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

The Secret World och The Elder Scrolls Online är två stycken du kanske kan kolla in iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Tjena!

Som sagt letar jag efter ett bra och välutvecklat MMO där du faktiskt kan progressa och det går att göra något när du har nått levelcap. Jag har tidigare lirat WoW i 11 år, raidat på hög nivå samt multiglad, över 19k achi points tills jag kände att jag inte pallade mer. Tog en paus 2013 och började lira CS, nu är jag så innerligt trött på sega servrar och en engine som inte ändrats sen 2004. Försökt hitta alternativa MMO och tagit mig tillbaka till rötterna - Prövat GW2, Black Desert, Runescape, SWTOR, tom Everquest - men inget är lika underhållande som WoW. GW2's UI och spelkänsla är riktigt kass, BD är som ett försök att göra Tekken till MMO, Runescape känns som en nostalgitripp långt tillbaka till 56k modem, SWTOR - Nej. - och Everquest är verkigen inte min grej. 22 expansioner och fortfarande... Jag försökte verkligen tycka om det men det går bara inte...

Så, nu är jag i steget mellan att köpa gametime igen eller försöka lägga ner mer tid på CS. CS är enklare att spela om man bara har tid några gånger i veckan, det är en engångskostnad osv. Men WoW är alltid WoW och ligger varmt om hjärtat.

Finns det något MMO jag missat som ni spelar som ni tycker är lika kul som WoW? Det kan antingen vara gratis eller inte men jag vill inte ha ett spel där man kan köpa sig utrustning för pengar.

Jag kan väll bara säga från min egna erfarenhet att du antagligen aldrig blir helt nöjd med ett annant MMORPG. Har man spelat WoW mycket blir man lite hjärntvättad och vill att det mesta ska vara likt. Spelar men då ett MMO som försöker kopiera WoW blir det bara "en dålig kopia" och testar man något helt annat så saknar man hur det var i WoW.
Jag har även testat en massa MMO efter WoW och inget faller mig lika bra i smaken än... och jag slutade i mitten av WOTLK.

Jag tror problemet man gör är att man just letar en ersättare till WoW och inte efter något nytt, och även om du säger att du vill ha något nytt så är sannolikheten att du verkligen vill det inte allt för stor.
Lägger man en massa tid, pengar och energi på något är det klart man blir investerad. Det blir som en del av en själv på något dumt sätt. Att hitta något bättre blir då nästan som att säga att man valt fel sak att lägga tid, pengar och enegergi på.
Det blir något som styr en i ens undermedvetna utan att man har något att säga till om.

Sen har du faktorerna som igenkänningsfaktorn, minnen, osv att ta hänsyn till. Har man nu spelat ett spel i många år är det lätt att hoppa tillbaka in i det, även efter flera expansioner emellan.
Att ta upp något nytt kräver en att lära sig nya saker, att hitta över allt, känna igen vad som är vad. Om du nu har lirat i 11år så är du antagligen ingen ungdom längre, och det kan jag nästan till 100% säga gör det ännu svårare. Man blir mer bekväm med tiden, jag finner själv mig ha svårare att investera tid och energi på nya spel. Men att hoppa in och dra en gubbe till LvL20 i WoW, HS porträtt och lite nostalgi, går som en dans på roser.

Så jag tror du får börja med att ställa dig frågan, vill du verkligen hitta något nytt? Tror du att det någonsin blir att du inte jämför det med WoW?

Sen är jag väll persoligen glad att jag inte hitta något, MMORPG äter för mycket av min tid.
Visst kan jag än idag ha långa gameing sessioner då och då, men den totala tiden blir långt ifrån vad det vanlig snittet i WoW blev. Där fanns alltid något mer att göra, speciellt när man inte kunde hålla sig från att lira seriöst på alla* klasser samt gärna göra dailys...

*utom rena DPS klasser, dvs rouge, hunter, osv.

Jag hoppas min rablande kanske kan hjälpa dig lite på vägen i ditt letande.
Om inte ber jag om ursäkt för att ha gjort dig mer förvirrad.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Lotro?

Permalänk
Medlem

Ett mmorpg utan lvlcap (finns inga character levels) är EVE Online. Ofantligt stort och ett av de mest komplexa/kompletta, om inte det mest komplexa/kompletta, mmorpg:t som finns. Allting hänger ihop på ett sätt eller ett annat.

Dock är det inte samma typ av spel du nämnt ovan, de har en 14 dagars gratis trial.

Permalänk
Medlem

Vanilla WoW.

Permalänk
Skrivet av imo:

Jag tror problemet man gör är att man just letar en ersättare] till WoW och inte efter något nytt, och även om du säger att du vill ha något nytt så är sannolikheten att du verkligen vill det inte allt för stor.

Jag tror att Imo har en poäng. Efter att ha spelat World of Warcraft i 11 år är förmodligen 100% av dina referenser relaterade till det spelet. Allt som är avvikande och annorlunda kategoriseras nästan per automatik som felaktigt.

Själv spelade jag World of Warcraft oavbrutet endast mellan 2005 - 2009, men trots den betydligt kortare tiden var det inte helt enkelt att lämna Azeroth och det blev ett par återfall de näst följande expansionerna. Men till slut bestämde jag mig för att sluta jämföra med World of Warcraft och försöka närma mig varje nytt spel med öppet sinne.

Vissa spel tycker man mer om, andra tycker man mindre om. Men oavsett hur länge man stannar i dem, är mitt tips att försöka fokusera på det man tycker om, i stället för att ödsla energi på att jämnföra. För även om det nya spelet inte var din grej och du lämnar efter ett par månader, så har du åtminstone haft kul under tiden.

Vill du verkligen hitta något nytt och inte en ersättare till World of Warcraft, så försök vidga dig och prova något annorlunda. Massiva onlinespel behöver inte innebära ett oändligt nötande i instanser a la Blizzards koncept.

Det finns många annorlunda & roliga upplevelser som väntar på dig.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Bra förslag, stor värld massor med content och oftast mycket trevlig och hjälpsam community. Åtminstone på Laurelin.

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:
Skrivet av Trudgelmer:

Jo, jag tror ni bägge har rätt. Det har väl mer och mer blivit att varje spel man kört som man fastnat lite för har blivit "Det här gjorde WoW bättre" eller "varför finns inte det här, det finns ju i WoW". Det är ändå såpass mycket saker som jag tycker är fel med WoW som andra spel gjort så mycket bättre. Grejen är bara att det inte finns ett ända spel jag prövat ännu som har både grafik, spelglädje och inte blir ett "pay-to-win"-spel efter 10 sekunder. Anledningen till att jag inte kör lotro eller eso är att den spelgenren inte riktigt känns som min grej. Jag kör det gärna SP och offline hellre än att köra det helt som ett MMO.

Tror ändå det lutar åt att komma tillbaks till WoW...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte vad du menar med "Pay to win".

Själv har jag spelat Lotro (i huvudsak på Laurelin-servern) i 8 år - och jag använder inte Lotro store.. Jag fixar mina vapen/armours via solo-- och fellowship quests. Jag kan tänka mig att F2P kanske kan vara Pay to win eftersom det finns begränsningar för de som "snyltar" sig in i spelet.

Permalänk
Medlem

FF14 A Realm Reborn - GuildWars2 är dom 2 jag fastnat för mest efter WoW tiden.. vad jag saknar är flytet i wow..att saker händer direkt när man trycker på musknappen osv och allt bredvid..FF14 har faktiskt sjukt mycket man kan göra och pushar folk lite att göra saker i grp osv..men visst..wow har snart gjort sitt som dom flesta andra spel och ett nytt liknande med uppdaterat allt hade inte vart fel..jag spelade EQ1 innan jag gick över till WoW och jag fastnade på flytet i spellcasting osv som mycket liknade det i EQ1 men när man senare kom tillbaka till EQ gick det inte att fastna i det igen...2 dar sen spydde jag nästan..saknar sjukt mycket glansdagarna i EQ när alla satt på TS och man körde 72 man Raids..fan va roligt det var..synd att dom whinade bort 40 mans i wow dock..men blir väl så när man i stort har krav på komplett epic set så fort man skapat sitt account..

Permalänk
Medlem

UO
AC
DAoC
AO
Horizons (Fast det stängde viss ner och heter väl Istaria numera)

Eso var rätt ok
Eve e riktigt bra

Wildstar kanske.. har en del wow polare som gilar de..

Håll tumarna för Star Citizen

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Jaha, vad blev det till sist då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Jo, jag tror ni bägge har rätt. Det har väl mer och mer blivit att varje spel man kört som man fastnat lite för har blivit "Det här gjorde WoW bättre" eller "varför finns inte det här, det finns ju i WoW". Det är ändå såpass mycket saker som jag tycker är fel med WoW som andra spel gjort så mycket bättre. Grejen är bara att det inte finns ett ända spel jag prövat ännu som har både grafik, spelglädje och inte blir ett "pay-to-win"-spel efter 10 sekunder. Anledningen till att jag inte kör lotro eller eso är att den spelgenren inte riktigt känns som min grej. Jag kör det gärna SP och offline hellre än att köra det helt som ett MMO.

Tror ändå det lutar åt att komma tillbaks till WoW...

WoW har blivit något av en "måttstock". Något man jämför alla andra MMO:n med.

Inget annat spel än så länge har kunnat ge en lika bra eller bättre spelupplevelse, tyvärr.

Det är inget roligt att spela WoW längre efter alla dessa år. Ändå har man själv bara varit aktiv för att ta del av allt nytt innehåll, inget mer. Vissa har ju spelat hur många månader som helst.

Permalänk
Medlem

Några du kan testa är Planetside 2, Skyforge, Black Desert, Tree of Saviour, Deadnought, Kingdom Under Fire 2.
Lord of the rings online älskade jag med fantastisk story och miljö bara lite jobbigt att levla och tjäna coins så man måste spela med 2-3 karaktärer för tjäna coins så fort som möjligt utan att betala för köpa olika saker till sin main gubbe, så lite grinding emellanåt går det spela helt gratis men kostar inte mycket för extra saker så det går snabbare.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudgelmer:

Jaha, vad blev det till sist då??

Sitter och lirar WoW nu, det blev det till slut efter mycket om och men. Kommer börja raida igen i Legion så vi får se om det är så bra som alla pratar om...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Sitter och lirar WoW nu, det blev det till slut efter mycket om och men. Kommer börja raida igen i Legion så vi får se om det är så bra som alla pratar om...

ursäkta men, RS är ju långt från gammalmodigt nuförtiden. beror ju helt på om du testade oldschool versionen eller "main" spelet.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

@ItsLea: Haha, kul att du bumpar upp denna Jag spelade det gamla RS, innan det blev omgjort så skulle väl säga att det är old school isf. Vanilla RS if you must

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@razzaj: Haha, kul att du bumpar upp denna Jag spelade det gamla RS, innan det blev omgjort så skulle väl säga att det är old school isf. Vanilla RS if you must

tänkte det var ju om RS, älskar spelet
jag spelar för tillfället både RS3 och oldschool. Riktigt kul om man gillar att grinda som en tok

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Testa the secret world. Hela quest-kedjan är bra där och kräver lite mer problemlösningsförmåga än wow.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

ESO

Jag har aldrig varit en riktig WoW-spelare så jag kanske inte har så jäkla mycket att säga till om här men Elderscrolls Online är verkligen värt att kolla in. Riktigt trevligt MMO framförallt om man gillar Lore från The Elderscrolls.