Nintendo högre värderat än Sony efter framgångar med Pokémon Go

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Blir du verkligen upprörd över något du själv intalar dig när du läser mina meddelanden? Du verkar vara en väldigt förvirrad individ. Men jag antar istället att du är ett dåligt troll och jag lämnar dig där med i fred : )

Skrivet av SueCia:

Är verkligen inget troll, kan du inte själv förklara vad du menar med den meningen då, om det nu inte är exakt som jag sa

Men ok, jag lägger också ner här nu. Men vidga dina vyer, folk kan ha roligt på sätt som du inte finner minsta nöje i, det betyder inte att du måste sprida negativitet kring det.

Det känns som ni egentligen är mer överrens än vad ni kanske tror och upplever det.

Skrivet av EkorrenHJ:

Vi behöver fler spel som får folk att flytta arslet från soffan. Pokemon Go är en jättebra idé som uppmuntrar innesittare till lite daglig motion. Jag tror att spelet kommer vara rätt så dött under vintern dock. Har svårt att tro att folk är taggade på att klättra i snöhögar för att hitta Pikachu.

Instämmer, får se om det blir någon Pokemon GO-effekt med mängder av kloner. Pokemon GO har lyckats bättre med att få folk att röra på sig än vad Wii någonsin lyckades göra. Nu var smartphone-konceptet inte stort 2006 och marknaden idag ser annorlunda ut mot för då. Frågan om vi lär se fler liknande saker i och med Nintendo NX.

Här i Sverige lär nog intresset för spelet sjunka vintertid men på varmare platser lär det nog inte göra någon större skillnad.
Samtidigt som det vore bra att komma ut lite extra vintertid så är det en period på året man måste vara extra skärpt. Ha koll på vart man sätter ner fötterna exempelvis, men också smartphones som inte gillar kyla.

Fantastiskt bara att tänka på hur många som normalt inte rör sig faktiskt lyfter på arslet för att ta sig ut och spela och träffa folk och förhoppningsvis får nya vanor och intressen. När 2016 summeras lär nog Pokemon GO helt klart nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Lär dig läsa. Att jag klagar på alla pokemon GO spelare är något du har fått i bakfoten. Jag skrev att jag stör mig på de som tittar ner på telefonen hela tiden. Det är för att de är en risk för samhället, vilket skapar olyckor.

Att vara negativt inställd till riskfyllt beteende är helt normalt. Speciellt när det kommer till ungdomar som bör veta bättre.

Vet inte vad du har emot Pokémon Go spelare. Först är det ingen bra anledning för att gå ut och nu är den mer farlig än tex skateboard, ridning eller vad som helst. Tror du en vanlig Pokémon Go spelare skapar fler olyckor än cyklister?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Vet inte vad du har emot Pokémon Go spelare. Först är det ingen bra anledning för att gå ut och nu är den mer farlig än tex skateboard, ridning eller vad som helst. Tror du en vanlig Pokémon Go spelare skapar fler olyckor än cyklister?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag att du missförstår @Nihilas . Han säger att "Det är för att de är en risk för samhället". Hela vårt samhälle står på spel här.

Permalänk
Medlem

@Oggs: Känns snarare som att hela vårt samhälle står och spelar

Nån satte upp en sån där fälla vid kyrkan här i byn och så många ungdomar som där var nu har inte kyrkan sett på många många år

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Känns roligt att ett spel kan förena så många. Igår hade någon satt upp en lure vid en pokestop och det kom minst 15 personer, allt från 10 - 40+ kom och spelade. Sen märker jag att det finns ett visst motstånd till Pokemon Go. Kollegorna på jobbet garvar bara och en kollegas dotter som är introvert och hellre spenderar tid hemma blev tveksam när jag föreslog Pokemon Go som en möjlig lösning för att få henne gå ut och träffa lite människor. Som svar får jag "Det kunde vara farlig när man bara stirrar ned i mobilen". Det finns otroligt många "tyckare" och det kanske är videovåldet, tv-spelsvåldet och nu Pokemon Go som förstör ytterligare en ungdomsgeneration. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Nu tror jag att du missförstår @Nihilas . Han säger att "Det är för att de är en risk för samhället". Hela vårt samhälle står på spel här.

Mänsklighetens största utmaning börjar nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Mänsklighetens största utmaning börjar nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha! Vad är det för fel på folk?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Känns roligt att ett spel kan förena så många. Igår hade någon satt upp en lure vid en pokestop och det kom minst 15 personer, allt från 10 - 40+ kom och spelade. Sen märker jag att det finns ett visst motstånd till Pokemon Go. Kollegorna på jobbet garvar bara och en kollegas dotter som är introvert och hellre spenderar tid hemma blev tveksam när jag föreslog Pokemon Go som en möjlig lösning för att få henne gå ut och träffa lite människor. Som svar får jag "Det kunde vara farlig när man bara stirrar ned i mobilen". Det finns otroligt många "tyckare" och det kanske är videovåldet, tv-spelsvåldet och nu Pokemon Go som förstör ytterligare en ungdomsgeneration. =P

Appropå kolleger så är det fler på mitt företag som spelar än som inte gör det. Jag tänker inte nämna företaget jag jobbar på men det är ett företag där en avdelning tittar på stora dataskärmar om viktiga saker som har stor samhällspåverkan (en s.k. driftledning). Ibland när de hellre jagar Pokémon än att se till att allting flyter på så kan man bli lite orolig. Får lita på att det inte går ut över jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Appropå kolleger så är det fler på mitt företag som spelar än som inte gör det. Jag tänker inte nämna företaget jag jobbar på men det är ett företag där en avdelning tittar på stora dataskärmar om viktiga saker som har stor samhällspåverkan (en s.k. driftledning). Ibland när de hellre jagar Pokémon än att se till att allting flyter på så kan man bli lite orolig. Får lita på att det inte går ut över jobbet.

Tänker på det här när jag såg ditt inlägg :S
http://www.bbc.com/news/world-europe-36025951

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Mobilspel övervärderas. Sony har sålt massor med PS4 men så fort ett mobilspel blir populärt är plötsligt företaget värd dubbelt så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Dem trixxar med jojoräntan..

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Är det inte lite konstigt att Nintendo (nintanic) nu blir hyllade för att de gjort ett spel som "får upp människor ur soffan"
Är det samma människor som hyllar dem nu som sågade dem jäms med fotknölarna när de ville att man skulle ställa sig upp ur soffan och röra på sig när man spelade? (wii)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är det inte lite konstigt att Nintendo (nintanic) nu blir hyllade för att de gjort ett spel som "får upp människor ur soffan"
Är det samma människor som hyllar dem nu som sågade dem jäms med fotknölarna när de ville att man skulle ställa sig upp ur soffan och röra på sig när man spelade? (wii)

Nej.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Är det inte lite konstigt att Nintendo (nintanic) nu blir hyllade för att de gjort ett spel som "får upp människor ur soffan"
Är det samma människor som hyllar dem nu som sågade dem jäms med fotknölarna när de ville att man skulle ställa sig upp ur soffan och röra på sig när man spelade? (wii)

Jag är en av dem. Men det handlade mer om personligt tycke mer än något annat. Gillar inte motion controls och speciellt inte på en hem konsol när jag vill vara hemma och slappa. Sen var ju inte deras kontroller särskilt bra för något annat vilket även gjorde mig bitter.

Pokemon go gillar jag mest för den sociala aspekten, spelet är lite meh i dagens läge. Sen så kör jag det när jag redan är ute och rör på mig så inte direkt när jag är hemma och slappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra! Tråkigt bara att det krävdes ett mobilspel för att de skulle komma på banan igen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nintendo brukar oftast lyckas med produkter då de ständigt försöker ta sig an nya nischer, det kombinerat med smart marknadsföring och starka patenterade exklusiva varumärken gör att de sällan är uträknade.
MS och Sony är bittra konkurrenter. Nintento väljer att inte ta fighten utan köra parallellt i ett annat spår.
Det var många som hade antingen PS3 eller Xbox360 hemma förr men det unika i sammanhanget var att det även stod ett Wii lite vid sidan av som man kopplade in när det var fest och flera ville spela!

Nintendo är från början ett spelkorts företag med +100års erfarenhet av vad som går hem hos folk så de lär nog inte lägga sig ner för uträkning inom den närmsta tiden. Påminner en del om IBM, även de har ju sina ljusa stunder!

Kul att du drar parallellen med IBM, jag har många gånger tänkt att Nintendo och IBM är väldigt lika. Båda är över 100 år gamla (och därmed såklart genomgått flera enorma förändringar), är experter på att bygga hårdvara av den högsta kvalitén, går sin egen väg och innoverar hela branschen. Som om inte det vore nog har de dessutom samarbetat flera gånger (IBM stod ju för CPUn i Gamecube, Wii och Wii U).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Mobilspel övervärderas. Sony har sålt massor med PS4 men så fort ett mobilspel blir populärt är plötsligt företaget värd dubbelt så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är potentialen som värderas.

Möjligheten att i ett populärt spel fysiskt kunna valla in folk till en position du valt (och såklart betalat för) får marknadsföringsfolk att vibrera av upphetsning.
Dealen med mcdonalds i japan är ju ett bra exempel, där deras "restauranger" blir hotspots (eller vad det nu kallas) för just pokemon go.
Så potentialen är enorm, vilket börserna har insett.

Däremot tror jag inte att just pokemon go kommer leda marknaden med detta så länge.
Ge det en månad och många har tröttnat, och om ett år är det bara riktiga fans som spelar.

Däremot så fruktar jag nästa iteration av fenomenet.
Vad händer när nätgiganterna inser att man faktiskt kan få folk att flytta sig fysiskt också ?
T.ex. rabatterbjudanden som bara dyker upp när du är i närheten av en butik, såklart efter att ha spammat dig med teasers om att "nånting spännande finns där just nu" etc. etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Kul att du drar parallellen med IBM, jag har många gånger tänkt att Nintendo och IBM är väldigt lika. Båda är över 100 år gamla (och därmed såklart genomgått flera enorma förändringar), är experter på att bygga hårdvara av den högsta kvalitén, går sin egen väg och innoverar hela branschen. Som om inte det vore nog har de dessutom samarbetat flera gånger (IBM stod ju för CPUn i Gamecube, Wii och Wii U).

Ja du nämner exakt de saker jag tänkte på när jag gjorde jämförelsen.
Tanken som slog mig i efterhand var att IBM är ett av de företag som även lyckats trampa i klaveret ett flertal gånger men ändå aldrig är uträknade.
Precis som du skriver har de såpass många år nacken och samlade erfarenheter efter alla förändringar de genomgått att dels pengar finns, men även att de tagit lärdom av sina misstag, det är ju få förunnat att ha hela sekler av marknadsexpertis.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Däremot så fruktar jag nästa iteration av fenomenet.
Vad händer när nätgiganterna inser att man faktiskt kan få folk att flytta sig fysiskt också ?
T.ex. rabatterbjudanden som bara dyker upp när du är i närheten av en butik, såklart efter att ha spammat dig med teasers om att "nånting spännande finns där just nu" etc. etc.

Jag tror säkert vi kommer se nåt sånt och troligen kommer flera butiker skjuta sig själva i foten. Massor teasers och sen när man väl kommer dit så är det nåt meningslöst tramserbjudande som inte ens är ett klipp, typ "reaprodukterna" hos en del näthandlare där "före" priset är nåt skämtpris som möjligtvis tillämpades första dan man kunde förbeställa produkten. Eller erbjudande om totalt värdelösa produkter, typ kopiorna på Oral-B borsthuvudena som är ungefär lika bra att använda som en stålborste.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

100 miljoner Wii såldes.

Skrivet av Baxtex:

Nintendo hade vinst på varenda konsol från dag ett, det hade inte Sony eller MS. Har ett svagt minne av att de sålt runt 150 miljoner Wii? Och det är bara konsolerna...

100 miljoner Wii har sålts. PS2 såldes i 150 miljoner exemplar.
http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/

Skickades från m.sweclockers.com