Frankrike varnar Microsoft för "överdriven" insamling av användardata

Permalänk
Melding Plague

Frankrike varnar Microsoft för "överdriven" insamling av användardata

Landets kommission för datasäkerhet har officiellt varnat Microsoft för att företaget samlar in överdrivet mycket användardata i Windows 10 utan användarens tillstånd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Är det någon jurist som kan förklara varför vissa myndigheter helt enkelt har den här makten och varför CNIL inte gjorde det här direkt vid Windows 10's lansering i Juli/Augusti 2015?

Varför nu och varför måste Microsoft lyda dem?
Jag menar det är klart att det är bra men sådant här förbryllar mig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serzarian:

Är det någon jurist som kan förklara varför vissa myndigheter helt enkelt har den här makten och varför CNIL inte gjorde det här direkt vid Windows 10's lansering i Juli/Augusti 2015?

Varför nu och varför måste Microsoft lyda dem?
Jag menar det är klart att det är bra men sådant här förbryllar mig.

Jag är ingen jurist...men i dagens samhälle så måste det hända innan någon agerar..man får inte lov att förebygga, utan först hända, sen agera...inte tvärtom. det är olagligt i samhällets moral.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Helt rätt! Lite ironiskt dock att det just är Frankrike. Hoppas det går igenom på bred front och hårt. Gör Windows 10 bättre för alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det är tråkigt att de samlar in data och sådant på en annars helt ok produkt. Gillar 10:an. Har varit väldigt stabilt på min dator.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tills vidare får vi avvakta vad Microsofts uppdaterade policy för säkerhet och integritet innebär nästa månad då.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Helt rätt! Lite ironiskt dock att det just är Frankrike. Hoppas det går igenom på bred front och hårt. Gör Windows 10 bättre för alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara sådan, men fransmännen har väl alltid varit lite speciella när det kommer till undantag och regulationer?

Ex. vill jag minnas att Windows NT4.0 på 90-talet inte ens fick ha möjlighet till kryptering av information om man ställde in Frankrike som landszon. De släppte senare på reglerna och tillät max. 40-bits kryptering i Windows NT4.0 Service Pack 5. (128-bits var standard på den tiden.) De hade inrikes lagar som förbjöd högre kryptering.

Tycker det är bra att MS får lite smisk de också när de samlar för mycket info.
Folk klagar ju på att Google spårar och tar ut statistik från surf, Android, mail mm. Har för mig att det var just i Frankrike som Googles kontor raidades?
Microsoft gör exakt samma sak med allt som du gör på din dator med Windows.
Att tro att något företag är bättre än det andra i det avseendet är lite väl naivt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Helt rätt! Lite ironiskt dock att det just är Frankrike. Hoppas det går igenom på bred front och hårt. Gör Windows 10 bättre för alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Vari ligger ironin?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vari ligger ironin?

Med tanke på den senaste tidens terrordåd i just Frankrike så förstår man ironin.

Permalänk
Medlem

Så nu är det foliehatt på hela Frankrike eller hade vi som vägrade Win 10 rätt trots allt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

@krigelkorren:

Kan man inte jämföra ett OS med en sida eller tänkte du mer på androider?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Så nu är det foliehatt på hela Frankrike eller hade vi som vägrade Win 10 rätt trots allt?

Jag skulle aldrig påstå att företag inte spionerar på diverse folk...

Vi är trots allt deras inkomstkälla..och diverse företag gör allt de kan för att kunna spionera på våra vardagsliv så de kan påverka oss bättre, effektivare och manipulera oss bättre via reklamen från företagen..

Jag kanske är paranoid, men jag bryr mig inte så mycket om just deras spioneri via cookies eller spel man tankar ner via Windows Store eller Steam m.fl.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Med tanke på den senaste tidens terrordåd i just Frankrike så förstår man ironin.

Nej, det gör jag verkligen inte. Språkligt finns det ingen koppling mellan strävan efter integritet och att bli utsatt för terrordåd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Så nu är det foliehatt på hela Frankrike eller hade vi som vägrade Win 10 rätt trots allt?

Gäller inte detta alla typer av windows då? Om man bortser vad som officiellt är sagt.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Ja det är tråkigt att de samlar in data och sådant på en annars helt ok produkt. Gillar 10:an. Har varit väldigt stabilt på min dator.

Yea right! Äldre spel dom funkade på Windows 7 vägrar att fungera med Windows 10 även om detta problemet började med 8an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen jurist, men det är väl bara att sluta använda microsoftprodukter om man tycker att de samlar för mycket data? Och Microsoft är ju inte direkt baserat i Frankrike heller..?
"i Windows 10 utan användarens tillstånd.", man har väl ändå gett dem tillstånd om man bara klickar igenom EULA:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arviden:

Gäller inte detta alla typer av windows då? Om man bortser vad som officiellt är sagt.

Även om det numera även finns Telemetry i Windows 7/8.x, så är det bara en bråkdel av vad Windows 10 samlar in. Testkör Spybot Anti-Beacon så ser du skillnaden.

Sedan går det väl fortfarande inte att stänga av Telemetry helt i Windows 10 Home edition (utan att använda sig av diverse hack)? Group Policy Editor finns exempelvis inte och Settings stänger inte av det helt.

Exempel från 10:an:

I Windows 8.1 Update 1 finns enbart Telemetry Hosts, Telemetry Group Policy, CEIP Group Policy samt CEIP Schedules Tasks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Helt rätt! Lite ironiskt dock att det just är Frankrike. Hoppas det går igenom på bred front och hårt. Gör Windows 10 bättre för alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Yorgo_:

Med tanke på den senaste tidens terrordåd i just Frankrike så förstår man ironin.

Det inte alls ironiskt att det är just Frankrike som reagerar mot Microsoft. Det är ett land som stått upp för frihet och mänskliga rättigheter. Frankrike drabbas av terror för att deras värderingar är tvärtemot terroristernas, så det finns ingen ironi i det.

Permalänk
Medlem

Komiska i denna tråden är att när ett helt land anser att MS spionerar för mycket, så tror de ändå inte på det...

Liksom, hur mycket indikation behöver man för att själv börja undra?
Eller är ni alla så förbenat blinda för att ni fått något gratis så att ni inte ifrågasätter något? Eller ännu värre försvarar deras handlingar...?

Ja Windows 10 fungerar bra på er PC... men till vilken kostnad?

Permalänk
Medlem

Frankrike är helt fria att bara bestämma att inget OS där inte källkoden är tillgänglig FÅR säljas. Problem solved..... åh neeehj.. Det är ju inte det de vill ha, utan snarare vill de ju ha backdoors.

Tro inte att franska regeringen är altruistisk, de har ännu ett power grab på g.

Om de ville bli fria från spionage så tvingar man öppen källkod.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

det borde släppas en no cortana edition, det är oga av cortana som dom måste spionera på dig och använda keyloggers etc för att cortana ska kunna känna dig och veta allt om dig.
Jag avänder enterprise versionen just nu den har ingen cortana. Men borde finnas för privatkunder också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davban:

Ingen jurist, men det är väl bara att sluta använda microsoftprodukter om man tycker att de samlar för mycket data? Och Microsoft är ju inte direkt baserat i Frankrike heller..?
"i Windows 10 utan användarens tillstånd.", man har väl ändå gett dem tillstånd om man bara klickar igenom EULA:n?

Landets lagar gäller över eula, vill Microsoft sälja sin produkt där så skall de följa deras regler. Spelar ingen roll vad de sätter där, vissa saker kan man enligt lag inte avtala bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag avänder enterprise versionen just nu den har ingen cortana. Men borde finnas för privatkunder också

I Sverige är det dock inget problem i dagsläget, då Cortana är helt borta om kör svenska inställningar Vill däremot gärna få bort Cortana i Windows Pro 10 där jag kör allt på Engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Frankrike är helt fria att bara bestämma att inget OS där inte källkoden är tillgänglig FÅR säljas. Problem solved..... åh neeehj.. Det är ju inte det de vill ha, utan snarare vill de ju ha backdoors.

Tro inte att franska regeringen är altruistisk, de har ännu ett power grab på g.

Om de ville bli fria från spionage så tvingar man öppen källkod.

Källkoden är tillgänglig för stora företag, myndigheter och universitet samt i viss mån fristående proffs. Det du inte får göra är att bygga produkter på den eller göra ändringar (exakta begränsningar beror på vilket "program" du har tillgång till allt via), men att granska koden är fullt möjligt. När myndigheter granskar säkerheten kan de göra det ordentligt och sitter inte bara och gissar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I Sverige är det dock inget problem i dagsläget, då Cortana är helt borta om kör svenska inställningar Vill däremot gärna få bort Cortana i Windows Pro 10 där jag kör allt på Engelska.

Mitt Svenska Windows 10 med svenska inställningar har och körde Cortana, dock bortplockat manuellt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av walkir:

I Sverige är det dock inget problem i dagsläget, då Cortana är helt borta om kör svenska inställningar Vill däremot gärna få bort Cortana i Windows Pro 10 där jag kör allt på Engelska.

så om man väljer svenska som språk so avaktiveras keyloggern och allt by default ?

hur som helst att ha svenska som språk på windows känns helt cp vet inte om jag pallar det.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Inte för att vara sådan, men fransmännen har väl alltid varit lite speciella när det kommer till undantag och regulationer?

Ex. vill jag minnas att Windows NT4.0 på 90-talet inte ens fick ha möjlighet till kryptering av information om man ställde in Frankrike som landszon. De släppte senare på reglerna och tillät max. 40-bits kryptering i Windows NT4.0 Service Pack 5. (128-bits var standard på den tiden.) De hade inrikes lagar som förbjöd högre kryptering.

Tycker det är bra att MS får lite smisk de också när de samlar för mycket info.
Folk klagar ju på att Google spårar och tar ut statistik från surf, Android, mail mm. Har för mig att det var just i Frankrike som Googles kontor raidades?
Microsoft gör exakt samma sak med allt som du gör på din dator med Windows.
Att tro att något företag är bättre än det andra i det avseendet är lite väl naivt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vari ligger ironin?

Skrivet av zaarx:

Det inte alls ironiskt att det är just Frankrike som reagerar mot Microsoft. Det är ett land som stått upp för frihet och mänskliga rättigheter. Frankrike drabbas av terror för att deras värderingar är tvärtemot terroristernas, så det finns ingen ironi i det.

Ironin är att Frankrikes regering är just nu under stor kritik från folket efter att de har utökat sin övervakning I samband med terror hoten. Det har även visat sig att massövervakning är en urusel metod för att fånga terrorister men ändå så har deras regering kämpat hårt för att just utöka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Ironin är att Frankrikes regering är just nu under stor kritik från folket efter att de har utökat sin övervakning I samband med terror hoten. Det har även visat sig att massövervakning är en urusel metod för att fånga terrorister men ändå så har deras regering kämpat hårt för att just utöka den.

Fast vi vet inte hur många attentat som avvärjts heller pga övervakningen! Det är säkerligen ganska många som insatsstyrkor m.fl aldrig ges cred för. Tycker dock att det är bra att Frankrike ifrågasätter, hellre än typ...copyswede eller liknande hittepå- instans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

En spøkefull på Twitter påpeker at lobbyistene har glemt å gi penger til Frankrike.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det gör jag verkligen inte. Språkligt finns det ingen koppling mellan strävan efter integritet och att bli utsatt för terrordåd.

Tanken är väl att Frankrike borde hårdna själva i sin övervakning, men det är ju inte i reklamsyfte och för att tjäna pengar som Frankrikes skulle härda sin säkerhetspolitik.
Det är väl snarare mer ironiskt om CNIL skulle kritisera NSA för sin övervakning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself