Nintendo släpper nostalgi-video för NES Classic Edition

Permalänk
Melding Plague

Nintendo släpper nostalgi-video för NES Classic Edition

Nintendo överraskade många när företaget utannonserade miniatyrversionen av deras klassiska NES-konsol. Nu visas konsolens spel upp i en video som osar 80-tal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Påminner om mitt GTX970 mini Sött och litet.

Permalänk
Medlem

all kärlek åt detta! 750kr känns bättre

Permalänk
Medlem

Bra grundidé, men den lämnar tyvärr för mycket att önska.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Förstår att de inte kan erbjuda alla spel på grund av rättigheter och liknande. Men de kunde ju ha öppnat upp för att köpa till fler spel. Alternativt att man fått välja de 30 spelen själv från en lista.

Som det är nu känns det mer som en skoj grej som man kan tänka sig köpa för det var ett rimligt pris, men som jag ändå lär skippa på grund av avsaknaden av viktiga spel.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar om de faktiskt kommer köra en uråldrig arkitektur eller emulera allt? För jag gissar på det senare. Visst, dem skulle också kunna programmera om alla spelen med det känns lite onödigt.

Ivf är jag inte intresserad, men intressant produkt från åskådarplatserna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Det vill nog många veta. De har ju dock arkitekturen mer eller mindre färdig från originalversionen av konsolen. De behöver i stort sett bara krympa den vilket lär vara väldigt lätt med dagens teknik och lägga till en liten extra del som håller reda på de olika inbyggda spelen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så hade jag varit mer intresserad om det gick köpa spelen för att spela på valfri emulator. Vad onödigt att behöva köpa ännu en enhet(dator) när det redan går att spela via sin PC, telefon, surfplatta.

Permalänk
Medlem

Såg detta klipp i videon så kunde ju inte låta bli:

Måste ju bara köpa den här, trots att man "bara" kan köra de 30 spelen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kliar i fingrarna. Dock så är det bara att inse tidsbegränsningarna i familjelivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Ärligt talat så hade jag varit mer intresserad om det gick köpa spelen för att spela på valfri emulator. Vad onödigt att behöva köpa ännu en enhet(dator) när det redan går att spela via sin PC, telefon, surfplatta.

ja men dom tjänar knappast pengar för att man tankar roms gratis så man kan ju förstå till viss del varför dom gör så här.

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte detta då vi fortfarande har kvar våran NES med "Duck Hunt" pistolen så kunde damma av den och lira lite fast dock har jag ju inte så många spel att spela som i detta paket samt behöver inte svära åt sina kontroller som är tröga. Måste "gnuggas" lite upp och ner på piltangenterna emellanåt för att det ska bli lösare). Samt att få igång spelen var ju lite problem emellanåt och fick köra med "blåstekniken" som någon här kanske minns.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kan man länka en Wii-mote och plugga i kontrollen där? Tänkte på att sladden till kontrollen kanske är för kort.

Permalänk

@casuaL: Blir köp.. Inkludera familjen så löser det sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

@casuaL: Blir köp.. Inkludera familjen så löser det sig!

Barnen är lite för små bara. 3år och en på 10 månader. Men vem vet mini snes kanske kommer då det lämpar sig bättre

Permalänk
Medlem

Förhandsbokat och klart! Har kvar ett SNES i bra skick, men mitt NES gick en för tidig död tillmötes (på grund av mig i miniatyrversionen, nyfiken som få med en skruvmejsel i högsta hugg för att kolla hur den funkade. Gick aldrig att få igång igen...) RIP.

Ska bli grymt att spela med sambon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Ärligt talat så hade jag varit mer intresserad om det gick köpa spelen för att spela på valfri emulator. Vad onödigt att behöva köpa ännu en enhet(dator) när det redan går att spela via sin PC, telefon, surfplatta.

Känslan blir inte den samma. Vilket det visserligen inte blir med denna heller. Ska det vara så ska det vara originalkonsolen egentligen.

Kommer nog aldrig glömma bort hur det kändes när man hade fått sitt första NES och packade upp det, för att sedan sitta och nöta Super Mario i flera timmar i sträck. xD Föräldrarna blev så irriterade på "blipp-bloppet".

Permalänk

Förbokat och klart...känns bra!

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hypen angående detta. Emuleras ju bara. De som är lite kunniga borde istället köpa ett Wii, softmodda det, skaffa usb-minne/hdd och sedan ha tillgång till alla "homebrew" spel som finnes och det också på andra äldre konsoller. Kostar typ samma, men ger så otroligt mycket mer möjligheter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Förstår inte riktigt hypen angående detta. Emuleras ju bara. De som är lite kunniga borde istället köpa ett Wii, softmodda det, skaffa usb-minne/hdd och sedan ha tillgång till alla "homebrew" spel som finnes och det också på andra äldre konsoller. Kostar typ samma, men ger så otroligt mycket mer möjligheter.

Fast Wii har inte HDMI och detta sponsrar man nintendo genom att köpa. Jag kommer köpa en till pappa när han fyller år i alla fall. Sen får vi se denna kanske "hackas" så man kan få in annat också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Förstår inte riktigt hypen angående detta. Emuleras ju bara. De som är lite kunniga borde istället köpa ett Wii, softmodda det, skaffa usb-minne/hdd och sedan ha tillgång till alla "homebrew" spel som finnes och det också på andra äldre konsoller. Kostar typ samma, men ger så otroligt mycket mer möjligheter.

Eller bara fixa någon RPI och installera valfri emulator. Folk köper pga nostalgi och vad det är....
Vad som helst klarar av att köra dessa om man vill.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Eller bara fixa någon RPI och installera valfri emulator. Folk köper pga nostalgi och vad det är....
Vad som helst klarar av att köra dessa om man vill.

Har själv en RPI med emulator och NES-kontroller med USB-anslutning, men har ändå förhandsbokat denna.

Dels för den underbara retrodesignen som kommer passa fenomenalt i hyllan, men allra mest för att Nintendo haft några tuffa år och jag vill absolut inte se att man går ifrån tillverkningen av hårdvara.

Jag gillar att man kör lite fan service!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Har själv en RPI med emulator och NES-kontroller med USB-anslutning, men har ändå förhandsbokat denna.

Dels för den underbara retrodesignen som kommer passa fenomenalt i hyllan, men allra mest för att Nintendo haft några tuffa år och jag vill absolut inte se att man går ifrån tillverkningen av hårdvara.

Jag gillar att man kör lite fan service!

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår retrokänslan, dock tycker jag personligen att storleken är för liten.

Mjaa, fan service vete tusan, lätta pengar att tjäna på att återlansera 25-30 år gamla grejer snarare

Lite besviken på Nintendo efter att man köpte Mario Maker, de kunde ha gjort det spelet så otroligt mycket bättre än vad är/blev. Så mycket potential , men de struntade i det.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tror ja håller mig till de "vanliga" Nintendo 8bit Mer nostalgi känsla! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Förstår retrokänslan, dock tycker jag personligen att storleken är för liten.

Mjaa, fan service vete tusan, lätta pengar att tjäna på att återlansera 25-30 år gamla grejer snarare

Lite besviken på Nintendo efter att man köpte Mario Maker, de kunde ha gjort det spelet så otroligt mycket bättre än vad är/blev. Så mycket potential , men de struntade i det.

Jag förstår inte varför det inte kvalificerar sig som fan service bara för att man tjänar pengar på det(?) Prisbilden är enligt mig helt rimlig.

Nintendo är ett företag och självklart vill man tjäna pengar. Har man det arvet Nintendo har och kan leverera en produkt som tilltalar många och väcker nostalgin varför skulle man inte göra det? Att det ger bolaget extra klirr i kassan förändrar ju inte det faktum att folk vill ha produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Kommer absolut skaffa en sådan! Även fast jag har spelen flera gånger om och tre stycken NES(scn), en amerikansk NES och två Famicom. Gillar Nintendos initiativ och med visat stöd hoppas jag att dem kommer göra likadant med SNES och N64.
Så länge den ger bra och krispig bild så kommer jag bli jäkligt nöjd med den i vardagsrummet!

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Jag förstår inte varför det inte kvalificerar sig som fan service bara för att man tjänar pengar på det(?) Prisbilden är enligt mig helt rimlig.

Nintendo är ett företag och självklart vill man tjäna pengar. Har man det arvet Nintendo har och kan leverera en produkt som tilltalar många och väcker nostalgin varför skulle man inte göra det? Att det ger bolaget extra klirr i kassan förändrar ju inte det faktum att folk vill ha produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, så är det givetvis företagsmässigt, men med fan service så skulle jag gärna se att de fixar lite andra grejer först, typ mario maker.
Och att de verkligen bryr sig om sina kunder i dagens läge, njaaa. Bara för att de "reluanchar" gamla grejer så betyder det ju ingenting för hur de egentligen bryr sig om sina kunder, nu och i framtiden.

Så nä är fortfarande skeptisk till Nintendo i dagens läge (äger Wii och Wii U, och ett NES å SNES).

Men så klart om någon vill köpa detta så kommer jag inte försöka stoppa dom, paketet innehåller ju ändå 30 spel som kan tilltala de flesta.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Det blir säkert en väldigt populär present. Det känns ju roligare att ge en officiell produkt med snyggt retroutseende än till exempel en retropie med en massa piratkopierade spel. Även om det tekniskt är nästan samma sak.

Permalänk

Även Nintendo hoppar på Synthwave/Retrowave-tåget, nice! ^^

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Hela hårdvaran kunde Nintendo ha byggt in i kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D