Permalänk
Medlem

Mjukvarusynth

Jag har skrivigt en mjukvarusynth som är tänkt att användas till ett 64Kb intro. Egentligen är det två synthar. En semimodulär virituellt analog synth och en modulär trumsynth. Jag skulle bli väldigt glad om några stycken kunde testa den och kolla hur många procent av er cpu som synthen använder när den spelar. Självklart vill jag även veta om den inte fungerar på er dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkade på min dator.

CPU:n pendlade mellan 25% och 35% ungefär. Har en PIII 450.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj, vad bra, över förväntningarna
Som ni säker förstår på filstoleken så har storleksoptimeringar gått före hastighetsoptimeringar...

Låter är askass, för det är jag som har gjort den. Jag är programmerare och inte musiker. I det slutgiltiga introt så blir det INTE jag som gör musiken!

Permalänk

Funkade på min med. Tycker inte låten var så dålig.
Har du skrivit det i asm eller.... imponerande.

10 - 20 % cputid på en 866 mhz:are.

Permalänk
Medlem

jag kunde inte öppna filen...
fick error i WinRar: "! Unexpected end of archive"

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Hedersmedlem

Blev antagligen något fel när du laddade hem filen. Testa att ladda hem den igen.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tar c:a 5-10%, i linux då med wine (20030115)
har en XP1800+, helt ok i min mening
edit: ligger oftast då runt 5-6%

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Hedersmedlem

2-6%, oftast 3 eller 4. Dator i signatur, jag kör dock för tillfället win2k eftersom jag är på lite gaming-LAN med en polare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

ligger på runt 10% med en 1200 duron

riktigt grymmt faktiskt, var det svårt att skriva eller?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Coolt, pendlade mellan 7-8% och gick ner några ggr till 5% och peakade en gång på 16%, detta på en Dual P3@1054MHz med WinXPpro.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LazyDroog

Har du skrivit det i asm eller.... imponerande.

Största delen av själva syntharna (Filter, Oscillatorer, envelope-generators mm) är skrivna i assembler.

VST interfacet mot Cubase och sequencern för uppspelning är skrivet i C.

Här är en bild hur syntharna ser ut i Cubase (png, ~300Kb)
http://www.cyd.liu.se/~magno837/cubase.png
Det stora lila fönstret är den virtuellt analoga synthen och det lilla lila fönstret är trumsynthen.

Bild från editorn för att göra trumljud (png, 9Kb)
http://www.cyd.liu.se/~magno837/thump.png
Självklart är inget av interfacen med i den slutgiltiga .exe-filen. Där är bara syntharna med.

Direktlänk till synthen för de som inte får den bifogade att funka (exe, 10Kb)
http://www.cyd.liu.se/~magno837/AurynSS5.exe

Permalänk
Medlem

Funkade..
P4 2GHz, 512MB ram... @ ~11%

Permalänk
Hedersmedlem

MYCKET imponernade. (eller så blir jag lätt imponerad)
Kommer den att optimeras mera? 10.000 är mycket när man inte har så mycket att jobba med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
riktigt grymmt faktiskt, var det svårt att skriva eller?

Tackar!
Det beror på vad man jämför med. Syntharna består av ca 5500 rader C++ kod och ungefär 2000 rader assembler....
Självklar används inte all C-kod i exe-filen som ni nu testar, utan det mesta av C-koden är till interfacet mot Cubase o.d.
Det svåraste var att jag inte har hålligt på med synthar förut och därför var jag tvungen att lära mig hur en synth fungerar.
Sen när jag viste hur en synth fungerade så var resten bara signalteori

Jag håller även på med en 3D-objekt editor (Ganska lik MilkShape), den är betydligt svårare att skriva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
MYCKET imponernade. (eller så blir jag lätt imponerad)
Kommer den att optimeras mera? 10.000 är mycket när man inte har så mycket att jobba med

Den är ganska hårt optimerad redan
10 Kb är lite missvisande. Själva syntharna har ett footprint som är ungefär 5 Kb. Det går nog inte att få det mindre utan att börja ta bort funktioner. Ca 1.5kb är HÅRT komprimerad mididata, 1 Kb är inställningar för att göra ljuden. resten är grundläggande funktioner för att programmet ska funka, t.ex. minneshantering, I/O o.d. som man inte kommer undan om man vill ha en fungerande exe-fil.

Som exempel så hade KB/Farbrausch synth i Fr-08 ett footprint på ca 12 Kb om jag inte minns helt fel....

Permalänk
Medlem

Pendlar mellan 14 % och 21 % på den P3 733 MHz som jag sitter på.

Vill du ha rolig inspiration ska du lyssna på softsynthen en kompis skrev åt mig för att användas till ett 4kb intro: http://www.pouet.net/prod.php?which=5190 (ber du snällt kan du få koden till alltihopa, inklusive 150 rader softsynthkod ;):):)).

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Förresten, vilket party hade du tänkt släppa introt på? Underscore, Remedy eller Assembly?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

till utvecklaren: du bör tänka på att eftersom att det är MIDI så är det ljudkortet som skapar ljuden och därför är det avgörande vilket ljudkort man har....för att även ljudkorten har en klockfrekvens trots att det typ aldrig vissas...

Vet detta för att jag har två ljudkort i min dator och ljudet laggar på vissa spel med det ena ljudkortet...

Har en inbyggd VIA något och en Sound Blaster 5.1 Live

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med mitt
VIA AC'97 CPU: 7-13%
SB Live!: CPU: 3-9%

Övrig dator:
1200 T-Bird 266 FSB
512 DDR 266Mhz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Outlaw84
till utvecklaren: du bör tänka på att eftersom att det är MIDI så är det ljudkortet som skapar ljuden och därför är det avgörande vilket ljudkort man har....för att även ljudkorten har en klockfrekvens trots att det typ aldrig vissas...

WTF?!? Vad snackar du om? Rökt på ikväll eller? Har du den minsta aning om vad en mjukvarusynth gör?

Visa signatur

Permalänk
Glömsk

0% CPU, P4 @ 2.9 GHz.

Är förresten jävligt imponerad. Kodar du själv eller för en demogrupp, och isåfall vilken?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
WTF?!? Vad snackar du om? Rökt på ikväll eller? Har du den minsta aning om vad en mjukvarusynth gör?

syth skapar samma slags ljud som *.mid filer.... och de ljuden skapas i ljudkortet...

hur förklarar du annars att jag fick annarlund resultat med mina ljudkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

syth skapar samma slags ljud som *.mid filer.... och de ljuden skapas i ljudkortet...

Midi signalerna bestämmer väl bara vilken ton m.m. det ska vara. Hur tror du Reason funkar?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Midi signalerna bestämmer väl bara vilken ton m.m. det ska vara. Hur tror du Reason funkar?

ja men dem olika ljudkorten har inte exakt samma tabell och har olika hastigheter för att bearbeta ljudet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså, en softsynt skapar "ljuden" i kod. Undrar varifrån du har fått det där med MIDI, för det är iaf helt fel. Läs lite på: http://www.cfxweb.net/modules.php?name=News&file=article&sid=... Där står hur man skapar ljuden. Det där med ljudkorten har jag ingen aning om vad det beror på.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Med mitt
VIA AC'97 CPU: 7-13%
SB Live!: CPU: 3-9%

edit: någon ta bort detta inlägget

Gör det själv. Ändra --> Radera --> Radera nu.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Glömsk

Anledningen att det låter annorlunda på olika ljudkort torde väl vara tämligen uppenbar?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
0% CPU, P4 @ 2.9 GHz.

Är förresten jävligt imponerad. Kodar du själv eller för en demogrupp, och isåfall vilken?

Härligt att ha en snabb dator
Vi är en liten grupp, bara jag som kodar och en kille som ska göra musiken, en till kodare ska eventuellt ansluta sig. Vi kallar oss rv78. Vi har inte släppt något intro/demo än...

bmb:
Länken på pouet funkar inte och filen finns inte på någon av speglarna =(
vill väldigt gärna se introt. Trevliga polare du har, både Cryonix och Deus Ex Machina är riktigt vassa
Förhoppningsvis kommer vi att släppa ett intro på Remedy 2k3.
Off topic. Läser du på LiU? Isåfall vad? Själv är jag Y4:a...

Outlaw84:
Du verkar ha fått det hela lite om bakfoten. Min synth tar emot mididata, men den använder INTE den inbyggda synthen på ljudkortet. Det är totalt 7 stycken polyfoniska synthar som används i låten (en för varje ljud), som sedan mixas i mjukvara till en buffer som skickas till wave-out via WinAPI. Därifrån mixas den in i själva ljudströmmen som skall komma ut i högtalarna. AC97:an gör antagligen detta i mjukvara, medan SoudBlaster-kortet gör det i hårdvara, därför får du sämre prestanda med AC97:an.
Om det låter annars med AC97:an beror det på att det är ett kasst ljudkort....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter tyvärr inte så bra till att testa just nu, men så snart jag är tillbaks till Uppsala kommer jag ladda hem detta lilla prg omedelbart. Vore ruskigt kul att börja göra intros igen!

BTW, säg till om ni behöver en gammal dammig scener att göra musik...

Permalänk
Medlem

Fräckt !! Själv håller jag på med en synth, fast inte för "demo-bruk" Jag använder mig av DirectX. Det är väl mest för kul jag håller på och jag har inga krav på prestanda. Var hittade du dokumentationen om hur man interface:ar med Cubase ?

Visa signatur

- BeatBox