Permalänk
Medlem

Tips på systemkamera!

Hej,
har varit sugen ett bra tag på en systemkamera och känner att nu är det dags!
Kommer ta foton på lite allt möjligt, men mest bilar..
Någon som har tips på någon schysst men inte för dyr systemkamera?
Mvh Joel

Permalänk

Budget?

Skrivet av JoeelB:

Hej,
har varit sugen ett bra tag på en systemkamera och känner att nu är det dags!
Kommer ta foton på lite allt möjligt, men mest bilar..
Någon som har tips på någon schysst men inte för dyr systemkamera?
Mvh Joel

Skulle rekommendera en Olympus E-M10 mark II med deras 17mm F1.8 (motsvarar 35mm på fullformat). Alternativt en begagnad EM-5:a.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Canon 550D är nog mest bang-for-buck för en instegskamera i det begagnade segmentet. Rekommenderar starkt att köpa Canon eller Nikon som första kamera, då det finns flest tredjepartslinser, guider osv för dessa. Särskilt Canon i Sverige, känns det som.

Permalänk
Medlem

Fota du bilar som står still eller rör sig sakta kan vilken kamera som helst duga, viktigare att du tittar på vilket eller vilka objektiv du vill använda.
Ska du fota snabbkörande bilar i t ex rally behöver du en kamera med snabb autofokus, typ Canon 7D eller motsvarande i Nikonutbudet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Handlar det om bilar i rörelse så har ju de kameror som har spegel, generellt, faktiskt bättre följande autofokus, så det kan ju tala för Nikon eller Canon som är störst i det segmentet.
Sen är ju inte supersnabb autofokus superduperviktigt just när man fotar bilar kanske, lite beroende på situation såklart. Bilarna rör sig ofta rätt förutsägbart och man kan använda förfokusering/trap focus för att jobba runt eventuella tillkortakommanden i snabbhet. Man fotade ju rally och liknande långt innan kamerorna hade AF. Men snabb AF är såklart ingen nackdel. Viktigt att tänka på är att själva objektivet spelar en stor roll i autofokusens snabbhet.

Sen beror det, såklart på, hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga. Generellt är det bättre att lägga mindre pengar på huset och mer på objektiven. Ska du fota bilar i rörelse kanske du behöver teleobjektiv, då man kanske ofta inte står precis invid.

Så var går din smärtgräns?

Permalänk

Sony A6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Sony A6000

Kan också rekommendera A6000.
Fantastisk kamera!

Permalänk
Permalänk

Jag är Pentax-frälst, kör både analoga och en digital.

Vet inte om min räknas som en dyrare kamera men jag kör med en Ricoh-Pentax K-3, antar den räknas som dyrare om man endast vill hobbyfota stillastående bilar i grodperspektiv.
Men finns billigare modeller som bl.a. K-50 från 4376:-
Givetvis så kommer och går det en del betydligt billigare på blocket o tradera.

Vad är dyrt för dig och i vilken utsträckning ska du fota bilar?

Största fördelen för mig är att i stort sett alla objektiv passar (inte med gängfattning från 70-talet) utan massa adaptrar som sabbar och gör det hela mycket krångligare, byt objektiv och kameran frågar vilken brännvidd, välj brännvidden och börja fota.
Köpte ett gäng gamla 80-tals original-objektiv från tradera som är sjukt mkt objektiv för pengarna.
Glaslinser rakt igenom med riktigt låga blandartal för småpengar.

Ska du till exempel fota bilar på bana så skulle du väl kunna stå med ett manuellt objektiv vrida in fokus för avståndet till banan i förväg så slipper du använda dig av ultraljudsobjektiv för autofokus eller vad det kallas som canon kör med för att hinna med, eller tänker jag fel?
Vet annars att vissa har klagat på att just autofokusen är lite långsammare än canons o nikons, men det borde väl ha med vilket objektiv man kör med också?
Har faktiskt inte fotat bilar i rörelse men borde nog prova imorgon då

En annan fördel är hur bra den lyckas ta bilder i dåligt ljus och att bildstabilisatorn sitter i kamerahuset istället för i objektivet, vilket gör objektiv billigare än jämförbara hos konkurenterna.
Alla märken har givetvis sina fördelar men jag håller bara koll på pentax.

Sammanfattning

• Simulerat lågpassfilter

• Gamla/analoga objektiv passar utan adaptrar, objektiv med inbyggd teknik fungerar oftast på den digitala kameran

• Bildstabilisator i kamerahuset=biligare objektiv

• SD-kort med wifi, överför bilder och styr kameran med mobilen, plattan eller datorn om kameran står uppställd nånstans

• Bra bilder o film i svagt ljus

Känns som Pentax är ett lite underskattat märke i sverige nu för tiden om man ser till resten av världen... men gör riktigt bra grejer!

Lämnar ett exempel på gammalt objektiv också, detta är nog mitt favorit-objektiv som kostade ~80kr, manuell fokus som gör det hela lite roligare däremot kan bländarn styras från kameran om så önskas:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23556