Uppgradera dator, ingen särskild budget men behöver tips!

Permalänk
Medlem

Uppgradera dator, ingen särskild budget men behöver tips!

Var längesedan jag byggde min nuvarande dator nu, ca 4 år sedan... På den tiden hade jag rätt bra koll på komponenter och vad som var prisvärt för tillfället. Har nyligen bestämt mig för att lägga lite pengar på att uppgradera min dator inför hösten.

Har kollat runt på framförallt grafikkort och gtx 1060, 1070 och rx480 fångade mitt intresse. Är dock inte så hajj på andra komponenter och vad som mer kan vara värt att uppgradera för att få en bättre helhetsupplevelse från min dator.

Spelar för tillfället mest overwatch och the witcher 3 och i 120hz. Mina specs är följande: https://www.inet.se/kundvagn/visa/2047043/final

Just nu känner jag att jag kanske ska satsa på ett 1070 för att vara säker inför framtiden, utöver detta satsa på en processorkylare och överklocka min 3570k för att kanske lite senare fundera på ett processorbyte.

Tar nu mycket gärna emot tips från er med bättre pejling på vad som kan vara en vettig uppgradering!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafikkort klarar du dig galant på. Ett 1070 skulle va en fin uppgradering

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

billigaste gtx1070 hade jag tagit, men även 1060 och rx480 lär ge dig ett stort hopp ifrån ditt gamla 7950kort.
Kör du med standard kylflänsen så byt till ett coolermaster hyper 212 evo eller en bequiet pure rock för ca 350kr för att klocka lite å tystare dator. Mer ram hade inte skadat om man inte stänger ner massa program när man drar igång spelen annars behövs inget mer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tack för kloka svar. Är nu lite närmare ett beslut!!