Anmäl dig till Roborock Challenge!

Samsung Note 7 eller OnePlus 3?

Permalänk
Inaktiv

Samsung Note 7 eller OnePlus 3?

Hej,

Jag sitter här i startgroparna för att fixa en ny telefon. Jag såg att Samsung äntligen visat upp sin Note 7 igår (som man har väntat), men jag blev rätt missnöjd över vad dom hade att visa upp för vad som kommer att kosta ca 9000 kr.

Därför så riktade mina ögon in sig på OnePlus 3 och skillnaden är väl:

OnePlus 3 - Note 7

3000 mAh - 3500 mAh

1080p - 4K

x - vatten- och dammtålig

Jag har idag en sketen Sony Z5 Premium som har 4K skärm men jag märker ingen skillnad på skärmen från Samsung S6 som jag hade innan (har inte testat att sätta dom bredvid varandra).

Någon som har eller haft OnePlus? Vad tycker ni om telefonen?

Vad tror ni om valet mellan lurarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikron:

Hej,

Jag sitter här i startgroparna för att fixa en ny telefon. Jag såg att Samsung äntligen visat upp sin Note 7 igår (som man har väntat), men jag blev rätt missnöjd över vad dom hade att visa upp för vad som kommer att kosta ca 9000 kr.

OnePlus 3 - Note 7

3000 mAh - 3500 mAh

1080p - 4K

Jag har idag en sketen Sony Z5 Premium som har 4K skärm men jag märker ingen skillnad på skärmen från Samsung S6 som jag hade innan (har inte testat att sätta dom bredvid varandra).

Jag hade lätt valt OnePlus. Lägger fan inte mer än max 5k på en telefon. O sen gillar jag inte heller Samsung UI o vill ha bra stöd från XDA, vilket OnePlus telefoner har

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har haft min OP3 i en månad nu och är väldigt nöjd med den. Enda jobbiga ja kan tycka är att displayen är lite för mörk ibland. Förutom det har jag inget ont o säga för tillfället.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

@Mikron: 4K? Är det inte 1440p?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Jag hade valt OnePlus 3 eftersom den kostar mindre än hälften av Note 7 samt att den kommer hålla bättre i längden p.g.a. bättre utvecklarstöd.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikron:

Hej,

OnePlus 3 - Note 7

3000 mAh - 3500 mAh

1080p - 4K

Det är ganska stor skillnad mellan lurarna i både pris och användningsområde. Om ryktena stämmer så kommer Note 7 ha ungefär samma specifikationer som S7. Har du klämt och kännt på S7 och edge-varianten?

Permalänk
Medlem

Har du pengarna skulle jag köpa Note 7an, är en bättre telefon på de flesta punkterna och pennan är guld värd.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt note 7 eller stannat kvar med z5 premium. Om man nu inte absolut behöver prestandan från snapdragon 820.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har du pengarna skulle jag köpa Note 7an, är en bättre telefon på de flesta punkterna och pennan är guld värd.

https://www.youtube.com/watch?v=vYv8YQJbJaQ&list=PLCdTBn7bGve...

du missade att det har kommit en ram fix

https://www.youtube.com/watch?v=np3wfpTq_2Y (samma test där oneplus 3 vinner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

du missade att det har kommit en ram fix

https://www.youtube.com/watch?v=np3wfpTq_2Y (samma test där oneplus 3 vinner)

Det är inte en officiell patch och som han uttrycklingen säger i videon, patchen "fulhacket" äter batteri.

"1+3 "used in this video "like I said in the start is rude and nasty unofficial memory work around
that comes at a price the price being battery life"

Permalänk
Medlem

Satt o väntade på note 7 presentationen, beställde en HTC 10 istället efteråt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M1 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Det är inte en officiell patch och som han uttrycklingen säger i videon, patchen "fulhacket" äter batteri.

"1+3 "used in this video "like I said in the start is rude and nasty unofficial memory work around

Grejen är den att OSet kan hålla typ 20 appar igång eller va de nu än är oberoende hur mycket ram apparna drar, i första testet öppnar han "för många" så den sista stängs av så det måste öppnas igen, hacket gör så fler appar kan köras utan att de sista stängs av, i verklig användning betvivlar jag att de drar mer batteri, speciellt inte om man slår av appar som är tunga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Grejen är den att OSet kan hålla typ 20 appar igång eller va de nu än är oberoende hur mycket ram apparna drar, i första testet öppnar han "för många" så den sista stängs av så det måste öppnas igen, hacket gör så fler appar kan köras utan att de sista stängs av, i verklig användning betvivlar jag att de drar mer batteri, speciellt inte om man slår av appar som är tunga

Varför inte, Oneplus handikappade knappast telefonen utan orsak.

Finns förmodligen en orsak, exakt samma problem finns också på Samsungs telefoner med 820, dock inte lika illa som Oneplus 3.

Permalänk
Medlem

Vet att du äljer mellan dom två mobiler som du listat.
Vill bara lägga till ZTE Axon 7. Bara för att göra valet lite svårare Den ska mäta sig mot One plus 3 och vara en flagskäps dödare.
https://www.zteusa.com/axon-7

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Varför inte, Oneplus handikappade knappast telefonen utan orsak.

Finns förmodligen en orsak, exakt samma problem finns också på Samsungs telefoner med 820, dock inte lika illa som Oneplus 3.

https://www.youtube.com/watch?v=WSlZc0viIu4&list=PLCdTBn7bGve...

de har dock släppt en officiell firmware som skulle göra RAM management bättre, vet inte exakt vad som ändrades (ingen normal person sitter ju och öppnar 20 appar och sen öppnar de igen 20 gånger)

OxygenOS 3.2.1
Here are some of the highlights:
Fixed some notification issues
Addressed SIM recognition issue
Enabled sRGB mode in developer options
Improved RAM management
Improved GPS performance
Enhanced audio playback quality
Updated custom icon packs
Improved camera quality/functionality
Fixed some issues in Gallery
Implemented latest Google security patches
Fixed bugs in Clock/Music apps

EDIT: hitta ett test https://www.youtube.com/watch?v=eO83EI89xuI
så det är fixat nu (iaf blivit bättre än det var)

Permalänk
Medlem

Om du har rikligt med pengar och tycker att extra hög upplösning är viktigt, skärmen ska vara så stor som möjligt, har användning för att skriva med en penna så satsa på en Note 7...i annat fall bör du lägga pengarna på Oneplus 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

de har dock släppt en officiell firmware som skulle göra RAM management bättre, vet inte exakt vad som ändrades (ingen normal person sitter ju och öppnar 20 appar och sen öppnar de igen 20 gånger)

OxygenOS 3.2.1
Here are some of the highlights:
Fixed some notification issues
Addressed SIM recognition issue
Enabled sRGB mode in developer options
Improved RAM management
Improved GPS performance
Enhanced audio playback quality
Updated custom icon packs
Improved camera quality/functionality
Fixed some issues in Gallery
Implemented latest Google security patches
Fixed bugs in Clock/Music apps

EDIT: hitta ett test https://www.youtube.com/watch?v=eO83EI89xuI
så det är fixat nu (iaf blivit bättre än det var)

De flesta sitter med 10 appar eller fler i bakgrunden då ingen rensar eller startar om sin telefon idag.
One plus 3 laggade efter ordentligt innan ram-problemet., laddade appar betydligt långsammare.

Permalänk
Medlem

Samsungs kamera är också på en annan nivå.

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Som sagt, de har uppdaterat så program inte slår av lika aggressivt, de enda som gick segt att öppna var asphalt 8 i samsung 7 edge vs oneplus 3 testet du länka först. annars var den minst lika snabb om inte snabbare i vissa program, vad menar du med betydligt långsammare?

Permalänk
Snusfri

OnePlus 3 helt klart.

Har en själv och riktigt nöjd med den.
Skulle aldrig lägga 9000:- för en mobil.

Är du inte nöjd med stock rom på OP3 så finns CM13 med Dash (snabb-laddningen) tex.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Oneplus3 är inte vattentät, har inte snabbladdning, är inte VR kompatibel, har inte S-pen, har inte lika bra kamera, har inte gorillaglas 5, har inte SD plats, har inte ögonscanner (som kommer bli grejen i framtiden med appar), har inte trådlös laddning.
Listan kan göras längre.
Man får vad man betalar för. Vill man ha lull lull kostar det.

Beställde min Note 7 idag. valde den blåa och fick med VR glasögonen utan extra kostnad. Skall köpa till S-view fodralet, Gear IconX hörlurarna. Värt varenda krona.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Oneplus3 är inte vattentät, har inte snabbladdning, är inte VR kompatibel, har inte S-pen, har inte lika bra kamera, har inte gorillaglas 5, har inte SD plats, har inte ögonscanner (som kommer bli grejen i framtiden med appar), har inte trådlös laddning.
Listan kan göras längre.
Man får vad man betalar för. Vill man ha lull lull kostar det.

Beställde min Note 7 idag. valde den blåa och fick med VR glasögonen utan extra kostnad. Skall köpa till S-view fodralet, Gear IconX hörlurarna. Värt varenda krona.

OnePlus 3 har visst snabbladdning. Tar ca 70 minuter från 0% till 100% laddning!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Oj oj, var ska jag börja, din okunskap inom både det aktuella ämnet samt engelska gör att du sprider helt felaktig information.
För det första "äter" inte fixen batteri, det han faktiskt säger är:
"Our OnePlus Three used in this video like I said at the start, is rooted and has the unofficial memory workaround"

Att han sedan säger att den är på bekostnad av batteritid säger han bara för att OnePlus VD sa det, inte för att han gjort något test. I praktiken håller de allra flesta med om att effekten av denna fix är noll eller nära noll på batteritid.

OnePlus har förövrigt sedan dess släppt en officiell uppdatering där de implementerat samma "fix" som i videon, samt en del andra mindre optimeringar.

Skrivet av KingCobra:

Oneplus3 är inte vattentät, har inte snabbladdning [...]

Ännu mer felaktig information, OnePlus 3 har faktiskt världens bästa snabbladdning, Dash Charge, som är samma som Oppos ca två år gamla VOOC. Det är heller ingen överdrift, den är fortfarande snabbast och svalast.
https://www.youtube.com/watch?v=qkYw25s4pN8

Jag har själv en Oppo Find 7 och kan intyga att laddningssystemet är utan dess like.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Oj vad många inlägg det blev, det hade jag inte väntat mig!

Jag är ute efter en skön mobil som man kan hålla med en hand (jag är trött på två-hands mobiler nu efter Note 3 och Z5 Premium). Jag kommer aldrig mer köpa en Sony, jag hade en av deras första lurar och nu en av deras sista. Jag är totalt missnöjd med exakt allt med den här telefonen och företaget.

Det jag fick reda på idag var att Note 7 ska tydligen bara komma i en Edge-variant och det klarar jag inte av för då blir det en bordsmobil i princip.

Jag vill ha en schysst, lite mindre i storlek och snabb telefon som fixar mobilspel, musik och chatt utan problem.

Permalänk
Medlem

Note 7 erbjuder ju mycket extra lull-lull samt bättre kamera, vattentålighet, högre skärmupplösning etc.

För mig personligen motiverar det inte 9000:-. Är vansinnigt nöjd med min OP3 och prislappen på 3695:- gör betydligt mycket mindre ont i plånboken.

Inget snack om att Samsung erbjuder mer, men behöver du allt och är du beredd att betala för det? Det vet bara du.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av El1min4tor:

Note 7 erbjuder ju mycket extra lull-lull samt bättre kamera, vattentålighet, högre skärmupplösning etc.

För mig personligen motiverar det inte 9000:-. Är vansinnigt nöjd med min OP3 och prislappen på 3695:- gör betydligt mycket mindre ont i plånboken.

Inget snack om att Samsung erbjuder mer, men behöver du allt och är du beredd att betala för det? Det vet bara du.

Hur "dålig" är kameran i OP3?

Jag har väl inte den bästa ekonomin då jag är sjukskriven så ju billigare desto bättre för mig, men samtidigt så vill jag ha en rejäl telefon som håller och ej är plastig.

OP3 är metall va?

Det här med vattentålighet har jag inte förstått mig på, för man får inte ha mobilen i saltvatten och man kan inte använda den som undervattenskamera heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikron:

Hur "dålig" är kameran i OP3?

Jag har väl inte den bästa ekonomin då jag är sjukskriven så ju billigare desto bättre för mig, men samtidigt så vill jag ha en rejäl telefon som håller och ej är plastig.

OP3 är metall va?

Det här med vattentålighet har jag inte förstått mig på, för man får inte ha mobilen i saltvatten och man kan inte använda den som undervattenskamera heller.

Kameran är mycket kompetent! Samsungs kameror är väl dock i en klass för sig själv. Jag är absolut inte missnöjd med kameran något sätt. Inte den bästa i mörker, men jag brukar undvika bilder i taskig belysning ändå.

Byggkvalitén är definitivt mycket bra. Nära på HTC-klass. Endast metall, ja.

Vattentålighet är väl lite mer "oj, en bil skvätte regnvatten på mig när jag gick på trottoaren". Fast jag måste medge att det måste vara ganska trevligt att inte behöva tänka sig för på typ Liseberg, eller om det regnar

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av El1min4tor:

Kameran är mycket kompetent! Samsungs kameror är väl dock i en klass för sig själv. Jag är absolut inte missnöjd med kameran något sätt. Inte den bästa i mörker, men jag brukar undvika bilder i taskig belysning ändå.

Byggkvalitén är definitivt mycket bra. Nära på HTC-klass. Endast metall, ja.

Vattentålighet är väl lite mer "oj, en bil skvätte regnvatten på mig när jag gick på trottoaren". Fast jag måste medge att det måste vara ganska trevligt att inte behöva tänka sig för på typ Liseberg, eller om det regnar

Bra det för jag fotar en del!

Ja det har jag också tänkt på, jag är dock aldrig på nöjesparker men jag är ute i naturen och fiskar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikron:

Bra det för jag fotar en del!

Ja det har jag också tänkt på, jag är dock aldrig på nöjesparker men jag är ute i naturen och fiskar en hel del.

Fotar och fiskar du mycket så har du ju lite att vinna på med Samsungen. Som sagt allt handlar om hur mycket du vill betala. Jag är övertygad om att du blir nöjd om du väljer en OP3, det är en fantastisk telefon. Prestanda och byggkvalitén är definitivt i nivå med Samsung. Det är som sagt lite annat smått och gott som skiljer.

En OP3 får du vänta på i drygt 5-7 arbetsdagar och det kan vara lite krångligare med service i och med att du måste skicka iväg den själv om det skulle vara något fel. Jag har dock inget emot att vänta så för min del var det lugnt.

Vet iofs inte när Note 7 släpps. Du kanske får vänta ändå?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av El1min4tor:

Fotar och fiskar du mycket så har du ju lite att vinna på med Samsungen. Som sagt allt handlar om hur mycket du vill betala. Jag är övertygad om att du blir nöjd om du väljer en OP3, det är en fantastisk telefon. Prestanda och byggkvalitén är definitivt i nivå med Samsung. Det är som sagt lite annat smått och gott som skiljer.

En OP3 får du vänta på i drygt 5-7 arbetsdagar och det kan vara lite krångligare med service i och med att du måste skicka iväg den själv om det skulle vara något fel. Jag har dock inget emot att vänta så för min del var det lugnt.

Vet iofs inte när Note 7 släpps. Du kanske får vänta ändå?

Japp, fiskar och fjällvandrar!

Men du har fått mig att tänka några extra varv nu faktiskt.