Samsung presenterar UFS-minneskort — ersättaren till Micro SD

Permalänk
Medlem

Alltid skönt med utveckling. Men som många säger är ju SD och Micro-SD så etablerat. Så min gissning är att det kommer ta långtid innan denna nya standarden blir just det en "Standard".

Sen hör man redan jublet från CopySwede... mer saker att beskatta!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur tolkar du det så?
Det du förklarar ovan verkar vara... M.2 uppfunnit, nu ska vi alla ha det, Sata diskar slutas tillverkas imorgon.
Hur många år hade vi båda tekniker? (Och som sagt, strömadaptern till IDE finns fortfarande på nya nätaggregat)
Med tanke på att både mSata och Sata diskar görs än idag.. så tror jag man har valt att behålla kompatibiliteten även där vs M.2.

HDD kom länge med både Pata och Sata ström kontakter, ofta på samma disk.
Det gjordes IDE <-> SATA (data) adaptrar, så att du kunde använda ena i andra.
Det gjordes "samma HDD" (och tidigare SSD), i både SATA och IDE utförande, så du köpte den typ du behövde.
Protokollen mellan dem är extremt lika, så det är väldigt enkelt att översätta, det är bara parallell vs seriell kommunikation som är skillnaden, men du kan tvinga ner en SATA enhet i PIO läge (dvs tidigt 80 tals protokoll).

Så... jag tolkar det som att det gjordes så kompatibelt som det gick att göra, och båda standarderna samexisterade länge, IDE kontakten fanns fortfarande i en hel del z/h77 moderkort. Så det du säger ovan stämmer inte. Mitt tänk är att det måste göras en övergång, oavsett hur man gör.

Låt oss ta lagring: CD gick att läsa och bränna i många DVD brännare, samma med Blueray. Man satte in en laser för varje typ av skiva helt enkelt. Skivorna gjordes i samma storlek av en anledning också.
720kB disketter... 1,44MB disketter, 1.7MB disketter... samma storlek, samma disk tom, ny enhet.
PIO och DMA läge på diskar har varit som SD-kortens hastighets generationer, där allt är bakåtkompatibelt.
LBA och tidigare Int.13 eller manuell konfiguration av sektorer hade begränsningar precis som SD vs SDHC och på samma sätt så gjordes sätt att gå förbi dessa. Samma med 28-bit och 40-bit adressering, som även kan låsas ner på en hel del HDD bara för några år sedan.
Det tog mao över 10 år att byta från ena till andra, men övergången skedde smärtfritt och av sig själv när fördelarna vägde upp.

Om dessa tekniker ovan hade gjorts med din "knäcka ägg" taktik så hade vi behövt byta moderkort + kablar och disk för varje en av dessa små steg. Sata 1 till Sata 2... nytt moderkort, ny kabel, ny disk. Nej tack. Från 28-bit till 40-bit, allt nytt igen. Från HDD till SSD, nytt moderkort, ny kabel och du kan inte ha båda? Är det så du vill ha det?

Vi hade haft en CD läsare, en CD brännare (två olika lasrar i tidig gen), en DVD-R brännare, en DVD+R brännare osv.. Ingen kan läsa något annat än deras eget, med deras egna märken på skivorna så klart. Jag personligen föredrog fördelen att kunna använda allt i samma enhet, gjorde inte du?

E-Sata... en enormt underskattad teknik. Den finns knappt, trots att stödet finns i typ alla moderkort, varför? Jo, för USB har bättre kompatibilitet med fler moderkort och kan tom drivas (i 2,5" fall) utan extra ström. Den gjordes på knäcka ägg "tanken" då den inte var kompatibel med något annat. Vad hände? Jo den blev bortglömd med Firewire (som tom hade 1600Mbit hastighet redo i spec innan USB 2.0 var färdigställt) och alla andra udda extra kontakter som knäckte ägg och var "såååå bra".

Så sluta tro att knäcka ägg är sättet... utan inse att även om du knäcker något ägg, så måste du försöka behålla en del kompatibilitet, annars är du det nästa ägget som knäcks. Jag ser gärna nya tekniker, men för att de ska bli något, måste de också komma ut och bli en standard, innan de blir populära, tex genom kompatibilitet. Annars dör de och vi har mer onödigt skräp...

Men okej... jag saknar inte PATA kontakten. Dock använder jag den fortfarande i en maskin, till en gammal DVD spelare...

Kan avsluta med att fråga... vet du varför vi inte har Sata 4... eller PCI-E 4?
Jo, för de kan inte göras 100% kompatibla, så man väntar tills ett behov finns, för de kommer att bli dyra i början, och finns inget behov, ingen kompatibilitet, så finns ingen marknad. Välkommen till verkligheten, för det är så det fungerar.

Det fungerar ju inte alls så med MicroSD-kort. Ström och data fås via samma kontakt, Om det hade fungerat så med SATA eller pata så hade förmodligen Molex-kontakten dött ut fortate, men nätaggregatstillverkarna har lyxen att de kan tillgodose båda behoven eftersom ström och data fås via separata kontakter. Men eftersom ström och data fås via samma kontakt på ett MicroSD-kort så går det inte bibehålla kompatibilitet hur länge som helst, och nu har tydligen den gränsen nåtts.

Vill du ja mobiler och surfplattor med stöd för olika kort via olika slots?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då USB 3 är bakåtkompatibelt med USB 2 och 1 förstår jag inte varför inte alla USB portar är USB 3. Du kan använda USB 2 enheter i en USB 3 port men förlorar en del finesser om du vill göra tvärtom. Varför avvecklas inte USB 2?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det fungerar ju inte alls så med MicroSD-kort. Ström och data fås via samma kontakt, Om det hade fungerat så med SATA eller pata så hade förmodligen Molex-kontakten dött ut fortate, men nätaggregatstillverkarna har lyxen att de kan tillgodose båda behoven eftersom ström och data fås via separata kontakter. Men eftersom ström och data fås via samma kontakt på ett MicroSD-kort så går det inte bibehålla kompatibilitet hur länge som helst, och nu har tydligen den gränsen nåtts.

Titta på USB 2 och USB3.

USB 2 kontakten är inte samma som USB3, men de går ändå att sätta i samma slot, oavsett vilken ordning. USB 3 har dock fler kablar och kontakter, som tillägg. Så... det går att lösa kompatibilitet om man vill, iaf till en mycket stor del, genom att anpassa kontakterna. Visst, SD läsare kan troligen aldrig läsa UFS, men det bör kunna gå att får UFS att hantera SD-kort.

Från början var det dessutom SD kort och TF kort (transflash), som slogs samman och blev micro-SD, så de har redan anpassat.
Tittar vi på SD kortet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital
... så ser vi att de verken har samma antal kontakter och micro SD saknar funktioner som finns i SD. Olika storlekar, olika volymer eller andra olikheter, men en enkel passiv adapter och de passar, vilket är bästa man kan önska i kompatibilitet mellan så olika storlekar.

Hela SD kortet bygger ju i grunden på MMC-kortet, så tro inte det är något "originellt". Och med tanke på att moderna MMC och SDHC stöder både äldre 3,3V och nyare 1,8V så har det redan anpassats med ny spänning. Varför skulle det inte gå att göra igen?

Så det du säger är ren Bull. S. För det går. Man måste inte uppfinna hjulet på nytt varje år man ska ha på nya däck, så lägg ner.
Det handlar om en sak och endast en sak... (pengar). Ett företag som tror de kan ta över marknaden. Finns gott om dem, och du om något brukar själv säga att du hatar när man låses in till en teknologi, så varför är du plötsligt för det? Eller har du börjat vända kappan efter vinden nu?

Skrivet av Ozzed:

Vill du ja mobiler och surfplattor med stöd för olika kort via olika slots?

Förvirrande mening, men antar "ha"(ja). Jag vill ha en slot som stöder allt som går. En slot som du kan trycka MMC, SD och UFS i... (fler om det går), så jag slipper vara låst till en teknik. Vill du vara låst till att du måste köpa ett "3x så dyrt kort" bara för din nya telefon/platta inte stöder något annat?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Titta på USB 2 och USB3.

USB 2 kontakten är inte samma som USB3, men de går ändå att sätta i samma slot, oavsett vilken ordning. USB 3 har dock fler kablar och kontakter, som tillägg. Så... det går att lösa

Fast nu är ju USB typ C på ingång så den tidigare USB3-kontakten känns mest som en nödlösning som på grund av kompatibilitetskrav inte gick att få tillräckligt liten så att man kunde ha den i exempelvis mobiler.

Skrivet av Paddanx:

Det handlar om en sak och endast en sak... (pengar). Ett företag som tror de kan ta över marknaden.

Det finns flera tillverkare som stödjer UFS, det är inte Samsungs egna påhitt.

Sen finns det ju exempel på när bakåtkompatibilitet skippades och som ingen verkar klaga på längre, när PCI express kom blev man tvungen att köpa nytt moderkort om man skulle köpa nytt grafikkort. Ganska säker på att det var dåligt med moderkort som hade både AGP och PCI express med så inte kunde man behålla sitt grafikkort heller om man skulle köpa ny processor och moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Kan vi hitta något kryphål mot CopySwede månntro?

Det ända jag kan tänka mig är dropbox o liknade tjänster. Med snabbare internet kan man snart tillförlita sig på moln tjänster som sitt enda lagringsett. Sen om detta är något man verkligen vill är en fråga för sig! Men det skulle vara ett sett runt copyswede

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fast nu är ju USB typ C på ingång så den tidigare USB3-kontakten känns mest som en nödlösning som på grund av kompatibilitetskrav inte gick att få tillräckligt liten så att man kunde ha den i exempelvis mobiler.

Du är medveten om att "C" kontakten inte är en 3.1 lösning va?
https://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_Type-C
Developed at roughly the same time as the USB 3.1 specification, but distinct from it, the USB Type-C Specification 1.0 was finalized in August 2014 and defines a new small reversible-plug connector for USB devices.
Mao... 2.0, 3.0 och 3.1, alla kan använda "C" kontakten.
Samma med strömmen till USB, den är också separat definerad och kan gå genom A och B kontakter/kablar som är certifierade.

Skrivet av hunden:

Det finns flera tillverkare som stödjer UFS, det är inte Samsungs egna påhitt.

Medveten om detta. Men det ändrar inte faktumet att det är dumt att totalt koppla bort tidigare standarder helt, när fördelarna för de flesta är... inget. Jag ser inte högre pris som fördel.

Skrivet av hunden:

Sen finns det ju exempel på när bakåtkompatibilitet skippades och som ingen verkar klaga på längre, när PCI express kom blev man tvungen att köpa nytt moderkort om man skulle köpa nytt grafikkort. Ganska säker på att det var dåligt med moderkort som hade både AGP och PCI express med så inte kunde man behålla sitt grafikkort heller om man skulle köpa ny processor och moderkort.

Jo det var mycket ramaskri då (minns forum mm), men som jag sa ursprungligen "behov / pris / kompatibilitet", något av det måste finnas. PCI-E var behov, därför man behövde bandbredden för grafikkorten. AGP hade dock 2-3 gen grafikkort även efter PCI-E blev standard, så det fanns chans för äldre att byta. Men på de senare generationerna så blev AGP en flaskhals.
Jag minns även att PCI-Es fördelar tog ett tag att blir fullt använda, något som än idag inte används mycket mer än 2.0 16x/3.0 8x i absolut högsta fall. Ofta räcker tom 2.0 8x långt...

Problemet med minneskort på 100MB/s+ (som ju UFS älskar att skriva om) är typ som dagens SSDer med 2GB/s... det är highend.
Titta på många USB minnen (3.0) som säljer idag, som knappt klarar skriva USB 2.0 max hastighet. Titta på SSDer som utanför en liten SLC cache knappt klarar skriva 200MB/s (och notera, dessa har många fler NAND chip, 4-8st för att få denna prestandan. Problemet är att snabbt NAND kostar, och det är nästan hela kostnaden av minneskortet.

SD kort kan och finns i 100MB/s+ och begränsningen är sällan "interfacet" utan NANDet. Så fördelen med ett snabbare interface är lite som att sätta en budget SSD på M.2. och förvänta sig mirakel. Eller att sätta i ett grafikkort från PCI 2.0 till 3.0 och tro att kortet blir snabbare. Så dyrt SD kort som gör 100MB/s eller dyrt UFS som gör 100MB/s, är samma NAND... Men UFS är nu nytt så de kan ta mer betalt för samma sak.

De måste mao fixa flaskhalsen först, och där kommer dyrt NAND in i bilden. För den enda fördelen med UFS är... i highend. Men med tanke på att hela poängen med NAND är att tillverkarna vill göra det så billigt som möjligt, gör att vi har fått långsammare diskar idag, än de gamla Sandforce SSDerna som kom 2010, i mainsteam/budget. Detta kommer aldrig ändras då folk har och kommer alltid stirra sig blinda på priset, inte på vad de får för det.

Hade de behållit SD-kort eller något liknande så hade du haft vad SATA är idag för SDD, ett prisvärt alternativ, medan highend måste ha helt annan kontakt och nytt kort, där du dock får en fördel. Så nu sitter du snart i sitsen att du får betala dyrt för ett nytt UFS kort, samma storlek och samma effektiva hastighet som ditt SD-kort, baserat på hur bra NAND det har.

Med det sagt, highend korten kommer utan tvekan att bli snabbare, precis som M.2 highend är snabbare än SATA SSDer. Men hur många kommer köpa och ta nytta av detta, vs hur många som bara tvingas köpa nytt kort till ingen nytta?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Du är medveten om att "C" kontakten inte är en 3.1 lösning va?
https://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_Type-C
Developed at roughly the same time as the USB 3.1 specification, but distinct from it, the USB Type-C Specification 1.0 was finalized in August 2014 and defines a new small reversible-plug connector for USB devices.
Mao... 2.0, 3.0 och 3.1, alla kan använda "C" kontakten.
Samma med strömmen till USB, den är också separat definerad och kan gå genom A och B kontakter/kablar som är certifierade.

Skrev jag att C-kontakten tillhörde USB 3.1?
Det jag menade var att de skulle ha hittat på en helt ny kontakt till USB 3 och inte den konstiga nödlösningen med pinnar på kanten inuti kontakten och en "micro"-kontakt som inte alls är micro. Eftersom det än idag finns både USB 2 och 3-kontakter (trots bakåtkompatibilitet) på moderkorten så är det ju uppenbarligen inget problem att ha två sorters USB-kontakter.

UFS kommer knappast ersätta SD-korten idag utan kommer leva sida vid sida ett bra tag precis som tidigare kort gjort. När hastigheten på SD-korten inte längre räcker till finns UFS där att ta över. Att tillverka en läsare som tar båda korten under övergångsperioden är nog inte helt omöjligt, multi-läsare finns ju redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Det viktiga nu är ju om de är tänkta att köras med UFS som filsystem?

I övrigt är jag rätt neutral till en ny minneskortstandard, förutsagt att den slår igenom.

Borde fungera med valfritt FS. Men det är iofs frågan om ett annat UFS.

Lämpligast torde F2FS vara men risken finns att det blir skräp som exFAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Titta på USB 2 och USB3.

USB 2 kontakten är inte samma som USB3, men de går ändå att sätta i samma slot, oavsett vilken ordning. USB 3 har dock fler kablar och kontakter, som tillägg. Så... det går att lösa kompatibilitet om man vill, iaf till en mycket stor del, genom att anpassa kontakterna. Visst, SD läsare kan troligen aldrig läsa UFS, men det bör kunna gå att får UFS att hantera SD-kort.

Från början var det dessutom SD kort och TF kort (transflash), som slogs samman och blev micro-SD, så de har redan anpassat.
Tittar vi på SD kortet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital
... så ser vi att de verken har samma antal kontakter och micro SD saknar funktioner som finns i SD. Olika storlekar, olika volymer eller andra olikheter, men en enkel passiv adapter och de passar, vilket är bästa man kan önska i kompatibilitet mellan så olika storlekar.

Hela SD kortet bygger ju i grunden på MMC-kortet, så tro inte det är något "originellt". Och med tanke på att moderna MMC och SDHC stöder både äldre 3,3V och nyare 1,8V så har det redan anpassats med ny spänning. Varför skulle det inte gå att göra igen?

Så det du säger är ren Bull. S. För det går. Man måste inte uppfinna hjulet på nytt varje år man ska ha på nya däck, så lägg ner.
Det handlar om en sak och endast en sak... (pengar). Ett företag som tror de kan ta över marknaden. Finns gott om dem, och du om något brukar själv säga att du hatar när man låses in till en teknologi, så varför är du plötsligt för det? Eller har du börjat vända kappan efter vinden nu?

Förvirrande mening, men antar "ha"(ja). Jag vill ha en slot som stöder allt som går. En slot som du kan trycka MMC, SD och UFS i... (fler om det går), så jag slipper vara låst till en teknik. Vill du vara låst till att du måste köpa ett "3x så dyrt kort" bara för din nya telefon/platta inte stöder något annat?

Ja jag slant lite på tangenterna. Menade "ha". Som jag fattar det så är det olika tekniker så det går inte att få det kompatibelt på ett smidigt sätt, ungefär som PATA och SATA. Och min utgångspunkt är att om valet står mellan ett litet kliv med bibehållen kompatibilitet eller ett stort kliv med bruten kompatibilitet, som i fallet PATA-SATA eller SATA- M.2 t. ex, så vinner det sistnämnda.

Men jag tror att MicroSD kommer leva kvar ett tag som sagt så du kan nog vara lugn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Alltid skönt med utveckling. Men som många säger är ju SD och Micro-SD så etablerat. Så min gissning är att det kommer ta långtid innan denna nya standarden blir just det en "Standard".

Sen hör man redan jublet från CopySwede... mer saker att beskatta!

När UFS kommer till androidlurar så kommer det gå fort utför för SD o microSD. Jag kan tänka mig lurar med UFS redan till vintern. Linuximplementationen av UFS påbörjades av samsung 2012. Så det har tagit sin lilla tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Det jag bryr mig mest om är deras hållbarhet... Tycker både USB-minnen och SD-kort dör för fort.

Jag ifrågasätter inte din upplevelse, men hållbarhet? Jag har hittills aldrig varit med om att ett usbminne eller minneskort gått sönder, annat än noname/whitelabelminnen som har en failure rate på typ 50%. Men Kingston/Samsung och motsvarande?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelCase:

När UFS kommer till androidlurar så kommer det gå fort utför för SD o microSD.

Är väl snarare så att UFS behövs för att kunna sälja minneskort till mobiler idag? Känns som att många tagit bort möjligheten till minneskort under de senaste två åren pga olika prestandaproblem.

För mig kommer SD och microSD lever kvar många år till i mina digitalkameror, dator och andra enheter där jag ofta byter minneskort. Är idag väldigt glad över att jag valde dator med fullstor SD-läsare, vilket gör att även framtida adaptrar kommer att fungera.

Vad jag har för något kort i min telefon kvittar fullständigt, så länge det är samma prestanda som på systemet i övrigt. Idag måste jag använda olika hack (Obb on SD etc.) på mobilen för att kunna flytta appar till minneskortet. Längtar tillbaka till iPhone ibland där jag kunde utnyttja minnet fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Skrev jag att C-kontakten tillhörde USB 3.1?
Det jag menade var att de skulle ha hittat på en helt ny kontakt till USB 3 och inte den konstiga nödlösningen med pinnar på kanten inuti kontakten och en "micro"-kontakt som inte alls är micro.

Vad definierar du som Micro?
Ska den vara en viss bredd? viss tjocklek, eller måste den vara vändbar?
De hittade ju på en ny för USB... den heter C. Nackdelen är ingen tidigare kontakt passar, men tekniken i den är bakåtkompatibel. Om något definierar jag C-kontakten som en nödlösning, för att kunna använda den i just mobiltelefoner.

Men ändå så är den extremt seg att komma ut på marknaden, pga den inte passar tidigare, så man använder den endast som en special kontakt, inte "Universal" kontakt. Om några år lär den komma ut överallt, ja, men när den väl gjort det, kommer "D" kontakten då för vi skulle ha ännu högre hastighet?

Skrivet av hunden:

Eftersom det än idag finns både USB 2 och 3-kontakter (trots bakåtkompatibilitet) på moderkorten så är det ju uppenbarligen inget problem att ha två sorters USB-kontakter.

Detta är pga chipset tillverkarna inte vill lägga in USB3 kontrollers, eller bandbredd för det (PCI-E lanes tex).
USB2 delen är kvar för den har funnits i chipset. Moderkort tillverkare har tom lagt till extra USB3 styrkretsar pga Intel inte har gjort det. Så skyll inte på tekniken... skyll på Intel.
Med tanke på att de flesta moderkort idag har bara USB3 portar, och USB2 portarna är bara extra uttag på moderkortet, så har bytet gjorts.

Men hur många moderkort har USB 3.1? Hur många av dem har C-kontakt?
Jag står vid min poäng, att när du gör ett byte som inte är bakåtkompatibelt så sker bytet extremt segt, eller blir en dyr lösning.

Skrivet av hunden:

UFS kommer knappast ersätta SD-korten idag utan kommer leva sida vid sida ett bra tag precis som tidigare kort gjort. När hastigheten på SD-korten inte längre räcker till finns UFS där att ta över. Att tillverka en läsare som tar båda korten under övergångsperioden är nog inte helt omöjligt, multi-läsare finns ju redan.

Multiläsare bygger på flera "portar", vilket tar plats. Säg mig... hur många surfplattor/telefoner har "gott om plats"?
En del tillverkare tom tog bort SD kortet helt pga de inte ansåg den lönt att ha, eller saknade plats för den.
Precis det du säger är problemet. UFS kommer vara en dyr, onödig sak, till den dagen där hastigheten "inte räcker" och UFS kan bli standard. Hade den gjorts kompatibel så hade bytet skett betydligt snabbare och enklare, utan behov av större surfplatta

Skrivet av Ozzed:

Ja jag slant lite på tangenterna. Menade "ha". Som jag fattar det så är det olika tekniker så det går inte att få det kompatibelt på ett smidigt sätt, ungefär som PATA och SATA. Och min utgångspunkt är att om valet står mellan ett litet kliv med bibehållen kompatibilitet eller ett stort kliv med bruten kompatibilitet, som i fallet PATA-SATA eller SATA- M.2 t. ex, så vinner det sistnämnda.

Men jag tror att MicroSD kommer leva kvar ett tag som sagt så du kan nog vara lugn.

Vi får väl då hoppas att som i SATA fallet så finns behovet nog för att UFS faktiskt ska användas och inte ersättas igen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Precis det du säger är problemet. UFS kommer vara en dyr, onödig sak, till den dagen där hastigheten "inte räcker" och UFS kan bli standard. Hade den gjorts kompatibel så hade bytet skett betydligt snabbare och enklare, utan behov av större surfplatta

Men UFS är väl ändå inte tänkt att ersätta något idag när det fortfarande är dyrt? det kommer komma massor av telefoner, actionkameror och annat du fortfarande kan använda dina SD-kort i.

Själv använder jag i princip bara ett kort per enhet så köper jag en ny enhet måste jag köpa ett nytt kort ändå så då spelar det mindre roll vilken typ av kort det är. Har redan fått byta mellan memorystick i olika storlekar och SD-kort i olika storlekar så särskilt mycket återanvändande har jag inte kunnat gjort ändå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Swedishg33k95:

Det enda jag kan tänka mig är Dropbox och liknade tjänster. Med snabbare internet kan man snart förlita sig på molntjänster som sitt enda lagringssätt.

Det tar nog ett tag innan vi är där med tanke på att det dessutom krävs

  • bra täckning överallt,

  • (i praktiken) obegränsad dataöverföring och

  • ovanstående punkter även utomlands

om molntjänster ska kunna ersätta lokal lagring (minneskort) på det sättet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det tar nog ett tag innan vi är där med tanke på att det dessutom krävs

  • bra täckning överallt,

  • (i praktiken) obegränsad dataöverföring och

  • ovanstående punkter även utomlands

om molntjänster ska kunna ersätta lokal lagring (minneskort) på det sättet.

Ah jo, tänkte fortsätta skriva. Men som du du sa, det tar nog ett tag. Men det kommer förmodligen hända!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Det ända jag kan tänka mig är dropbox o liknade tjänster. Med snabbare internet kan man snart tillförlita sig på moln tjänster som sitt enda lagringsett. Sen om detta är något man verkligen vill är en fråga för sig! Men det skulle vara ett sett runt copyswede

Nä precis. Det vore en pina att köra molnlösningar, inte bara för att det känns olustigt att anförtro och lagra all data på det sättet, utan det måste även motkompenseras med dyrare abonnemang (mer datatrafik) så i slutändan blir copyswedes avgift ett litet myggstick i jämförelse, och när man vill nå sin data krävs täckning och vettig bandbredd vilket blir extra jobbigt på flygplan, utomlandsresor, och flera andra platser där man just vill underhålla sig med nått offline. Samt så skulle det reta gallfeber på mig att detta förfarande även suger så mycket extra batteri. Använder inte dropbox och undviker den typen av tjänster så långt det går.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Vi får väl se hur UFS-minneskort väl korten slår igenom

Vi får väl se hur UFS-minneskort väl korten slår igenom.
Micro SD och UFS-minneskort är små så det lär komma mobiler som har plats för båda, precis som det kom moderkort för både sata och pata.
I laptops hängde pata med längre.
Så vi får se hur bra UFS-minneskort fungerar eller om något annat kommer fram innan Micro SD gjort sitt.