Köpte skärmskydd,tele2 eller tillverkaren?

Permalänk

Köpte skärmskydd,tele2 eller tillverkaren?

Köpte ett iphone 4s skärmskydd from ZAGG den 19de April och skyddet har fullt med repor nu,och det har livstids garanti men när jag köpte skyddet sa dom att vi skulle kontakta tillverkaren om vi ville ha nytt,men det kostar tyvärr frakt och tar tid så jag undrar är det inte tele2s skyldighet att fixa ett nytt skärmskydd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Behöverhjälp:

Köpte ett iphone 4s skärmskydd from ZAGG den 19de April och skyddet har fullt med repor nu,och det har livstids garanti men när jag köpte skyddet sa dom att vi skulle kontakta tillverkaren om vi ville ha nytt,men det kostar tyvärr frakt och tar tid så jag undrar är det inte tele2s skyldighet att fixa ett nytt skärmskydd?

Du kan ALLTID kräva att återförsäljaren ska sköta ärendet, bara stå på dig.

"Köparen kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare"
Källa: http://www.konsumentverket.se/global/konsumentverket.se/best%...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är tele2s skyldighet om det är inom garantitiden de lämnar ut, vilket brukar vara på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Ska jag typ skriva ut KKL och om de säger emot så visar jag dom den eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Behöverhjälp:

Ska jag typ skriva ut KKL och om de säger emot så visar jag dom den eller?

Du kan ju skriva ut den lathunden jag länkade till. Sedan drar du dit och framlägger ditt ärende, och blir det strul är det bara att plocka fram lappen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Berätta sen hur det här går.
Har aldrig hört att någon lämnat in ett skärmskydd på garanti liksom, så kul att veta hur det går till
eller om de skulle dra något i stil med "Ja, men du har ju orsakat skadorna själv så det kan vi inte täcka".

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Berätta sen hur det här går.
Har aldrig hört att någon lämnat in ett skärmskydd på garanti liksom, så kul att veta hur det går till
eller om de skulle dra något i stil med "Ja, men du har ju orsakat skadorna själv så det kan vi inte täcka".

Ja men det är ju det livstidsgarantin är till asså om skärmskyddet repas samtidigt som det skyddar så är det då dom ska ge ett nytt Källa:http://www.zagg.com/support/faq.php#5

Permalänk
Moderator
Moderator

Om tillverkaren går ut med en garanti som säger att "om vår produkt repas får du en ny av oss" är det också tillverkaren som står för denna garanti, inte återförsäljaren. Om återförsäljaren däremot annonserar produkten med samma information eller som "orepbar" etc. kan du självklart kräva att även de löser det hela.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kent:

Du kan ALLTID kräva att återförsäljaren ska sköta ärendet, bara stå på dig.

"Köparen kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare"
Källa: http://www.konsumentverket.se/global/konsumentverket.se/best%...

Ska jag hänvisa till köparens rättigheter om de säger emot och vilken text då?

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt inte du kan reklamera skärmskyddet.
Tror inte livstidsgaranti gäller när det är förslitningsskador som man själv orsakat.
Sen kan man ju fråga sig vad garantin gäller när ett skärmskydd inte direkt kan gå isönder
Men tror du faller platt här faktiskt om du tar det med Tele2, kanske går med tillverkaren.

Tänk logiskt, då skärmskyddet inte kan gå isönder direkt utan det är slitet som man orsakar själv så hade ju alla kunnat lämna in sina skärmskydd och få nytt, aldrig behöva köpa nytt

Permalänk
Skrivet av thexps:

Tror faktiskt inte du kan reklamera skärmskyddet.
Tror inte livstidsgaranti gäller när det är förslitningsskador som man själv orsakat.
Sen kan man ju fråga sig vad garantin gäller när ett skärmskydd inte direkt kan gå isönder
Men tror du faller platt här faktiskt om du tar det med Tele2, kanske går med tillverkaren.

Tänk logiskt, då skärmskyddet inte kan gå isönder direkt utan det är slitet som man orsakar själv så hade ju alla kunnat lämna in sina skärmskydd och få nytt, aldrig behöva köpa nytt

Det står iof att dom ersätter skydd som är repade men det står samtidigt hur man ska gå tillväga för att få det ersatt och dom anger att man måste följa instruktionerna på deras hemsida för att detta ska ske.

Edit:
Hittade detta under FAQ

Will the store I purchased my ZAGG product from process a warranty or return for my item?
All warranties are processed directly at ZAGG.com.
ZAGG's 45 Day Money-Back Guarantee only applies to ZAGG purchases made from ZAGG.com. For retail ZAGG purchases, such as purchases made at Best Buy, please contact the original retail location for refund information.

Där har du ditt svar

Permalänk
Medlem

Står inför samma dilemma: säljaren i affären sa muntligt att det är livstids garanti på skyddet och att jag kan komma in och byta det när jag vill. Bytte ett i april, nu är det trasigt. Var inne idag och då sa hon att de bara ger 6 månaders garanti från affären men att jag kan kontakta tillverkaren (Zagg) själv. Känns ju jobbigt. Förslag?

Borde den 6 månads garanti de ger utgå ifrån första köpet (oktober) eller när jag bytte senast (april)?

Ska kolla igenom kvittot så fort jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du kan ALLTID kräva att återförsäljaren ska sköta ärendet, bara stå på dig.

"Köparen kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare"
Källa: http://www.konsumentverket.se/global/konsumentverket.se/best%...

Skrivet av twit:

Om tillverkaren går ut med en garanti som säger att "om vår produkt repas får du en ny av oss" är det också tillverkaren som står för denna garanti, inte återförsäljaren. Om återförsäljaren däremot annonserar produkten med samma information eller som "orepbar" etc. kan du självklart kräva att även de löser det hela.

Skrivet av trexake:

Står inför samma dilemma: säljaren i affären sa muntligt att det är livstids garanti på skyddet och att jag kan komma in och byta det när jag vill. Bytte ett i april, nu är det trasigt. Var inne idag och då sa hon att de bara ger 6 månaders garanti från affären men att jag kan kontakta tillverkaren (Zagg) själv. Känns ju jobbigt. Förslag?

Borde den 6 månads garanti de ger utgå ifrån första köpet (oktober) eller när jag bytte senast (april)?

Skickades från m.sweclockers.com

Det du kan kräva av butiken är väl vad lagen säger om reklamation. Dvs om varan är felaktig (tillverkningsfel) så är de skyldiga att lösa det i tre år efter köpet.

Nu låter ju detta visserligen som en typ av vara som inte kan förväntas hålla för alltid men om varan nu såldes som ett skydd som inte ska bli just repigt (däremot inte hålla för alltid i andra avseenden) men att det ändå blivit just repigt så tycker jag att det är rimligt att detta är ett fel de ska stå för. Dock under tre år, inte livstid (vad nu "livstid" avser i sammanhanget).

I korthet: Tillverkarens utlovade garanti står tillverkaren för, lagstadgad reklamationsrätt kommer dock inte butiken undan oavsett vad någon annan lovat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det du kan kräva av butiken är väl vad lagen säger om reklamation. Dvs om varan är felaktig (tillverkningsfel) så är de skyldiga att lösa det i tre år efter köpet.

Nu låter ju detta visserligen som en typ av vara som inte kan förväntas hålla för alltid men om varan nu såldes som ett skydd som inte ska bli just repigt (däremot inte hålla för alltid i andra avseenden) men att det ändå blivit just repigt så tycker jag att det är rimligt att detta är ett fel de ska stå för. Dock under tre år, inte livstid (vad nu "livstid" avser i sammanhanget).

I korthet: Tillverkarens utlovade garanti står tillverkaren för, lagstadgad reklamationsrätt kommer dock inte butiken undan oavsett vad någon annan lovat.

Så det innebär i princip att tele2 butiken "måste" reklamera skyddet åt mig (om det kan anses vara ett sådant fel som ligger inom ramen för garanti)? Deras 6 månaders dynga är således ett eget påhitt som de flesta kunder köper, vilket är bra för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Så det innebär i princip att tele2 butiken "måste" reklamera skyddet åt mig (om det kan anses vara ett sådant fel som ligger inom ramen för garanti)? Deras 6 månaders dynga är således ett eget påhitt som de flesta kunder köper, vilket är bra för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det anses vara ett sånt fel som ligger inom ramen för reklamation, inte garanti.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av thexps:

Tror faktiskt inte du kan reklamera skärmskyddet.
Tror inte livstidsgaranti gäller när det är förslitningsskador som man själv orsakat.
Sen kan man ju fråga sig vad garantin gäller när ett skärmskydd inte direkt kan gå isönder
Men tror du faller platt här faktiskt om du tar det med Tele2, kanske går med tillverkaren.

Tänk logiskt, då skärmskyddet inte kan gå isönder direkt utan det är slitet som man orsakar själv så hade ju alla kunnat lämna in sina skärmskydd och få nytt, aldrig behöva köpa nytt

Har fått flertalet displayskydd krediterade av olika leverantörer/tillverkare så det är inga problem. Tror nog problemet ligger i att många, som du, inte tror att garantin täcker dessa fel. Livstidsgaranti är vad det är, och det är generöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Har fått flertalet displayskydd krediterade av olika leverantörer/tillverkare så det är inga problem. Tror nog problemet ligger i att många, som du, inte tror att garantin täcker dessa fel. Livstidsgaranti är vad det är, och det är generöst.

Kunde inte alls känna igen inlägget, upptäckte varför när jag scrollade upp. Mitt svar var från 2012
Men bra information ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Kunde inte alls känna igen inlägget, upptäckte varför när jag scrollade upp. Mitt svar var från 2012
Men bra information ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Oj! Sorry, uppfattade inte att det var en bumpad tråd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Var inne på affären och fick instruktioner om hur jag ska göra för att byta ut mitt skärmskydd via http://www.zagg.com. Där kunde jag dock inte registrera mitt skärmskydd, det gick inte att välja Sverige som land. Jag påpekade detta och att jag har köpt mitt skydd via affären för att slippa detta krångel, då fick jag ett nytt.