Feedback på tyst och kraftfull Gaming/VR/Redigerings dator
Hej!
Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få feedback på datorn som jag plockat ihop på inet.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9628765/
Primärt användningsområde: Gaming, VR (HTC Vive) samt video redigering (4K material)
Sekundärt användningsområde: Kanske lite 3d (Maya, Substance Painter, Clarisse osv) Jag gissar dock att det är lite önsketänkande att jag kommer ha allt för tid för detta
Förutsättningar:
Jag är inte jätte priskänslig, men vill förstås inte göra ett allt för o-prisvärt köp. Det är otroligt viktigt för mig att datorn är extremt tyst, då den står på typ dygnet runt i vardagsrummet. Kör mycket netflix/hbo och liknande. Jag önskar mycket bra kompatibilitet och mjukvara kring komponenterna. Datorstrul är det värsta jag vet. Idag måste jag pyssla minst 60 min varje gång jag vill få igång min Vive (blåsa USB drivisar installera om mjukvara etc)
Jag har läst på så gott jag kan de senaste dagarna i forumet och kring tester av olika komponenter. Men då det finns så mycket kunskap här i forumet tar jag hemskt gärna feedback på komponenter och helhet innan jag beställer! Det var längesedan jag byggde ihop min dator själv så berätta gärna om jag glömt att köpa något kablage eller andra nödvändigheter. Vore sjukt trist att stå super peppad när man får prylarna och upptäcka att man saknar något
Här är några egna noteringar/frågor kring mina komponent val.
Ramminne - Här har jag ingen aning vad jag skall välja. Jag vill gärna ha 32 GB men kan mycket lite om hur de olika fabrikaten skiljer sig. Nån specific rekommendation?
Intel 750 SSD - Tänker köra OS på denna, samt steam library och även redigeringsmaterial. Svider lite att köpa denna när man vet att nya 1 TB Samsung är på G. Men av vad jag kunnat läsa så har Intel disken fått mycket bra omdöme. Samsung 950 PRO verkar alstra mycket värme samt att 512GB känns som minsta laget.
Noctua DH-15 Har fått så sjukt bra kritik. Såg att det finns en S version som inte täcker en extra PCIe plats? Har dock inte hittat reviews på om den är lika bra/tyst osv.
Windows 10 PRO Nån som vet om detta levereras på USB, eller måste jag skaffa en DVD/Blueray?
PS: Jag har redan ett grafikkort som jag tänkte använda. ASUS GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB Är det stora skillnader på ljudnivå mellan de olika GTX 1080 fabrikaten? Skulle vara sjukt trist om kortet är det som förstör ljudnivån på min dator. Å andra sidan så kanske det är något mer acceptabelt med högre ljudnivå när man gamar.
Tack på förhand!
Niklas