Feedback på tyst och kraftfull Gaming/VR/Redigerings dator

Permalänk
Medlem

Feedback på tyst och kraftfull Gaming/VR/Redigerings dator

Hej!

Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få feedback på datorn som jag plockat ihop på inet.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9628765/

Primärt användningsområde: Gaming, VR (HTC Vive) samt video redigering (4K material)
Sekundärt användningsområde: Kanske lite 3d (Maya, Substance Painter, Clarisse osv) Jag gissar dock att det är lite önsketänkande att jag kommer ha allt för tid för detta

Förutsättningar:
Jag är inte jätte priskänslig, men vill förstås inte göra ett allt för o-prisvärt köp. Det är otroligt viktigt för mig att datorn är extremt tyst, då den står på typ dygnet runt i vardagsrummet. Kör mycket netflix/hbo och liknande. Jag önskar mycket bra kompatibilitet och mjukvara kring komponenterna. Datorstrul är det värsta jag vet. Idag måste jag pyssla minst 60 min varje gång jag vill få igång min Vive (blåsa USB drivisar installera om mjukvara etc)

Jag har läst på så gott jag kan de senaste dagarna i forumet och kring tester av olika komponenter. Men då det finns så mycket kunskap här i forumet tar jag hemskt gärna feedback på komponenter och helhet innan jag beställer! Det var längesedan jag byggde ihop min dator själv så berätta gärna om jag glömt att köpa något kablage eller andra nödvändigheter. Vore sjukt trist att stå super peppad när man får prylarna och upptäcka att man saknar något

Här är några egna noteringar/frågor kring mina komponent val.

Ramminne - Här har jag ingen aning vad jag skall välja. Jag vill gärna ha 32 GB men kan mycket lite om hur de olika fabrikaten skiljer sig. Nån specific rekommendation?
Intel 750 SSD - Tänker köra OS på denna, samt steam library och även redigeringsmaterial. Svider lite att köpa denna när man vet att nya 1 TB Samsung är på G. Men av vad jag kunnat läsa så har Intel disken fått mycket bra omdöme. Samsung 950 PRO verkar alstra mycket värme samt att 512GB känns som minsta laget.
Noctua DH-15 Har fått så sjukt bra kritik. Såg att det finns en S version som inte täcker en extra PCIe plats? Har dock inte hittat reviews på om den är lika bra/tyst osv.
Windows 10 PRO Nån som vet om detta levereras på USB, eller måste jag skaffa en DVD/Blueray?

PS: Jag har redan ett grafikkort som jag tänkte använda. ASUS GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB Är det stora skillnader på ljudnivå mellan de olika GTX 1080 fabrikaten? Skulle vara sjukt trist om kortet är det som förstör ljudnivån på min dator. Å andra sidan så kanske det är något mer acceptabelt med högre ljudnivå när man gamar.

Tack på förhand!
Niklas

Permalänk
Medlem

Spontana reaktioner:
- Sanslöst dyrt nätagg
- Sanslöst dyrt moderkort
- Sanslöst dyr SSD (Inteln)
- 2x16 GB RAM är att föredra framför 4x8 GB

Skrivet av umavfx:

Ramminne - Här har jag ingen aning vad jag skall välja. Jag vill gärna ha 32 GB men kan mycket lite om hur de olika fabrikaten skiljer sig. Nån specific rekommendation?

2x16 GB som sagt, fabrikat spelar ingen roll men unna dig lite högre frekvens än 2133 MHz. Det finns tester som visar att minneshastighet påverkar rejält i vissa spel (framför allt Fallout 4). Hur högt beror lite på vad som blir prisvärt, men när jag tittade sist var runt 3-3,2 GHz rätt bra prissatt.

Citat:

Intel 750 SSD - Tänker köra OS på denna, samt steam library och även redigeringsmaterial. Svider lite att köpa denna när man vet att nya 1 TB Samsung är på G. Men av vad jag kunnat läsa så har Intel disken fått mycket bra omdöme. Samsung 950 PRO verkar alstra mycket värme samt att 512GB känns som minsta laget.

Är du säker på att du behöver en så stor NVMe-SSD? Jag har ingen själv men vad jag förstått är skillnaden mot en SATA-SSD inte jättestor vid vanlig användning.

Citat:

Noctua DH-15 Har fått så sjukt bra kritik. Såg att det finns en S version som inte täcker en extra PCIe plats? Har dock inte hittat reviews på om den är lika bra/tyst osv.

NH-U14S? Den kyler lite sämre men kan inte föra lika mycket oväsen i och med att den bara har en fläkt. SweClockers test av NH-D15 har data från båda.
http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Citat:

Windows 10 PRO Nån som vet om detta levereras på USB, eller måste jag skaffa en DVD/Blueray?

Ja, det gör det, men skulle du köpa på skiva kan du alltid skapa ett eget USB-installationsmedia. ISO finns att ladda ner här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Citat:

PS: Jag har redan ett grafikkort som jag tänkte använda. ASUS GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB Är det stora skillnader på ljudnivå mellan de olika GTX 1080 fabrikaten? Skulle vara sjukt trist om kortet är det som förstör ljudnivån på min dator. Å andra sidan så kanske det är något mer acceptabelt med högre ljudnivå när man gamar.

FE är nya namnet på referenskylare och den är långt ifrån det tystaste som finns. Jämför med tredjepartskylare i SweClockers tester så ser du skillnaden. I ett tyst system är FE inte direkt något som passar in.
http://www.sweclockers.com/test/22308-asus-geforce-gtx-1080-r...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Tack för bra svar och länkar till reviews!

Nätagget har dock fått så bra reviews! Man skulle iofs kunna komma ner lite i pris om man gick på 750W Samtidigt så vill man framtidssäkra lite när man ändå lägger så pass mycket pengar på nätagg.

Moderkort kan jag inte allt för mycket om. Gillade att den så mycket slots för expansion samt wifi på kortet.

Intel SSD - Håller med om att det är sjukt dyrt. Dock verkar den ligga i likvärdig prisklass som Samsung 950 PRO per gigabyte. Prestandan är förhoppningen att den kommer till nytta vid redigering och 500 GB känns lite tunt. Jobbigt att behöva avinstallera massa spel hela tiden. Har oxå väldigt mycket film material som jag vill ha snabb editering för (flera 100 GB)

Ram skall ändras! Tackar!
Tack för tips och länk CPU kylning och windows!

Grafikkort: Ajdå.. Detta är ju å andra sidan något jag kan test köra och byta om jag upplever problem. Drygt att byta sprillans nytt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av umavfx:

Hej!

Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få feedback på datorn som jag plockat ihop på inet.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9628765/

Primärt användningsområde: Gaming, VR (HTC Vive) samt video redigering (4K material)
Sekundärt användningsområde: Kanske lite 3d (Maya, Substance Painter, Clarisse osv) Jag gissar dock att det är lite önsketänkande att jag kommer ha allt för tid för detta

Förutsättningar:
Jag är inte jätte priskänslig, men vill förstås inte göra ett allt för o-prisvärt köp. Det är otroligt viktigt för mig att datorn är extremt tyst, då den står på typ dygnet runt i vardagsrummet. Kör mycket netflix/hbo och liknande. Jag önskar mycket bra kompatibilitet och mjukvara kring komponenterna. Datorstrul är det värsta jag vet. Idag måste jag pyssla minst 60 min varje gång jag vill få igång min Vive (blåsa USB drivisar installera om mjukvara etc)

Jag har läst på så gott jag kan de senaste dagarna i forumet och kring tester av olika komponenter. Men då det finns så mycket kunskap här i forumet tar jag hemskt gärna feedback på komponenter och helhet innan jag beställer! Det var längesedan jag byggde ihop min dator själv så berätta gärna om jag glömt att köpa något kablage eller andra nödvändigheter. Vore sjukt trist att stå super peppad när man får prylarna och upptäcka att man saknar något

Här är några egna noteringar/frågor kring mina komponent val.

Tack på förhand!
Niklas

1. Byt plattform, X99 kommer lämpa sig bättre för dina ändamål.
2. Dyrt nätaggregat, det må vara bra. Men inget som motiverar priset. Du får t.ex Corsair RM850x eller ett EVGA P2 850w för billigare peng. Sen är väl frågan, Gold vs Platinum och det är upp till dig att välja.
3. OS och program kör du på just en Samsung 950 Pro disk, det är vid tung belastning under en längre tid som den alstrar mycket värme. Övrigt material hade jag personligen lagrat på en NAS-server.
4. FE är nya namnet på referenskorten. Ljudnivån ifrån grafikkortet lär med största sannolikhet överrösta resterande delar. Nu vet jag inte om detta gällde GTX 1070 eller 1080, men Swecklockers påpekade faktiskt något komiskt. FE korten är dyrare än modeller med tredje partskylare(eftermarkandskylare).
5. Jag personligen skulle valt en be quiet dark rock pro 3, av den anledningen att den är specificerad att klara 250w TDP värde. Mot Noctuan´s 140w.

Om jag inte missat något väsentligt,https://www.inet.se/kundvagn/visa/9629028/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Tackar för tipsen, och för länken till inets kund vagn, mycket uppskattat!
Skall läsa på lite kring de komponenter du föreslår.

Får man fråga om du har någon speciell NAS-Lösning att rekomendera?

Bästa
Niklas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av umavfx:

@Peppar2014:

Tackar för tipsen, och för länken till inets kund vagn, mycket uppskattat!
Skall läsa på lite kring de komponenter du föreslår.

Får man fråga om du har någon speciell NAS-Lösning att rekomendera?

Bästa
Niklas

Trevligt att höra Eftersom NAS:en enbart skall fungera till lagring så duger första bästa. Synology gör bra NAS-servrar, stabila och bra till första gångköparen. Som hårddisk rekommenderas WD RED diskar, dessa är klart mer driftsäkra än t.ex Seagate´s utbud.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|