Eventuell uppgradering av äldre dator?

Permalänk
Medlem

Eventuell uppgradering av äldre dator?

Hejsan,

Jag har gått och funderat på om jag vill/behöver uppgradera min dator ett tag nu. Förut ville jag kunna spela allt på högsta grafik, men nu när man är äldre och går sista året på sin utbildning har man inte allt för mycket tid för att spela, men det vore ändå roligt att kunna ha möjligheten. Eventuellt kan man använda datorn för att köra lite mer krävande program så som Plaxis, Abaqus etc.

Just nu har jag följande:

Chassi: Fractal Design (Front USB eller ljudet fungerar inte, vilket är trist, samt att det är lite slitet)
CPU: I5-2500k (Inte överklockat)
GPU: GTX 570
RAM: 8 GB (Något standard)
HDD: 1 TB (Dock ingen SSD)
Nätagg: 500-600 W (Kommer inte ihåg exakt)
Moderkort: asrock z68 extreme3 gen3 (Om jag inte minns fel)

För nuvarande spelar jag Dota 2, men vill nog kunna spela spel som Hitman, GTA 5 Online, och kanske BF1 (Om det finns tid)

Jag skulle nog kunna uppgradera till 16 GB ram samt ett gtx1060 kort och det skulle fungera ett tag till.
Problemet är att frontpanelerna inte fungerar, att chassit är slitet baktill osv. Det får mig att vilja köpa en ny burk (Kan dock återanvända HDD och nätagg)

Jag tycker man borde kunna få något rimligt för cirka 8000 kr, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att man vet HELA namnet och ca ålder sitt nätagg.

Det behövs för att kunna avgöra hur bra den är. Finns värdelösa budget och skräp nätagg som man inte vill flytta till en ny dator oavsett hur höga siffror tillverkaren skrivit på nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är viktigt att man vet HELA namnet och ca ålder sitt nätagg.

Det behövs för att kunna avgöra hur bra den är. Finns värdelösa budget och skräp nätagg som man inte vill flytta till en ny dator oavsett hur höga siffror tillverkaren skrivit på nätagget.

Ska kolla upp märket, men jag vet att det är något känt med bra kvalitet, det har dock några år på nacken, kanske 4 år eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Din cpu duger utmärkt till att lira ihop med ett gtx 1060.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9640074/

Permalänk

@Elektron: 8000:- är på gränsen för en helt ny (spel)dator, och det blir då att du får "snåla" lite på vissa komponenter. Då du idag sitter på en fortfarande kompetent CPU, som med lite överklockning kan bli ännu mer potent, skulle jag föreslå att du behåller din nuvarande dator, och endast uppgraderar med ett nytt grafikkort, ex. ett GTX 1060.
Har du ingen SSD sedan tidigare är detta en trevlig uppgradering som gör laddningstider till ett minne blott (ja nästan iaf... ).
Komplettera ev. med en eftermarknadskylare till processorn, och överklocka denna, samt ditt RAM.
Att uppgradera till 16 GB RAM kommer knappt ge någon märkbar skillnad vid spelande, men å andra sidan är RAM så löjligt billigt idag, så varför inte.
Lider du av att frontpanelen på ditt chassi inte fungerar och att det är "slitet" baktill så kan du ju även slå till på ett nytt chassi, där det idag finns kvalitativa sådana för så lite som runt 700:-.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Jimemy: 8000:- är på gränsen för en helt ny (spel)dator, och det blir då att du får "snåla" lite på vissa komponenter. Då du idag sitter på en fortfarande kompetent CPU, som med lite överklockning kan bli ännu mer potent, skulle jag föreslå att du behåller din nuvarande dator, och endast uppgraderar med ett nytt grafikkort, ex. ett GTX 1060.
Har du ingen SSD sedan tidigare är detta en trevlig uppgradering som gör laddningstider till ett minne blott (ja nästan iaf... ).
Komplettera ev. med en eftermarknadskylare till processorn, och överklocka denna, samt ditt RAM.
Att uppgradera till 16 GB RAM kommer knappt ge någon märkbar skillnad vid spelande, men å andra sidan är RAM så löjligt billigt idag, så varför inte.
Lider du av att frontpanelen på ditt chassi inte fungerar och att det är "slitet" baktill så kan du ju även slå till på ett nytt chassi, där det idag finns kvalitativa sådana för så lite som runt 700:-.

Beställde ett Fractal R4 som var nedsatt och ska gå och köpa ett GTX 1060 hos Inet.
Får flytta över s akerna till det nya chassit och försöka överklocka min processor till kanske 4.0? Aldrig gjort det tidigare.

Men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atr0x:

Beställde ett Fractal R4 som var nedsatt och ska gå och köpa ett GTX 1060 hos Inet.
Får flytta över s akerna till det nya chassit och försöka överklocka min processor till kanske 4.0? Aldrig gjort det tidigare.

Men tack för hjälpen!

En överklockning på 4.2GHz är ganska säker och fullt möjlig på de flesta datorer av din sort.
Jag kör en Core i7 3770K på det. Inga problem alls.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB