Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noonam:

B-bark appen har funnits några år på wp store. Värt att kolla. De finska terrängkartorna är gratis, tror de svenska kostar nån krona. Väldigt snygga de skuggade kartorna, använde alltid de på mina lumior.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Ja, 50e/år verkar det som för en licens för mer svenska kartor offline. Gratisversionen verkar ha en terrängkarta i form av ett raster som funkar bra på vissa skalor, som man i viss mån ev kan (för)cacha.

Skrivet av Petterk:

Delvis därför jag tänkte att det kanske är enklare att ladda in kartorna i någon app själv, folk har gjort de tillgängliga både som ren raster och kmz, så man själv slipper hämta allt från Lantmäteriet. På Android verkar det möjligt i t.o.m. open source-appar, men någon app tycker jag borde ha möjlighet att lägga till egna kartor på WP också. Som sagt, utvecklaren Fredrik som gör Backwater kanske inte är helt främmande för att portera heller om du nu gillar den appen. Kanske något att köra på Project Islandwood (bryggan för iOS).

Hej, ja, ser http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garm... ex. Går nog att använda i Locus på min Nexus 7 om inte annat.

Eftersom Terrängkartan finns som vektor i dagsläget gratis så lär han ha rasteriserat den själv och paketerat i kml, mer troligt än att han haft tillgång till den som raster från LM och har förpackat och ger bort den gratis. Fast jag har inte labbat nåt med kml. Kräver ett kartprogram som hanterar kml, som du noterat. Backwater använder webbanpassade raster- Topowebb, rätt smart. Islandwood var intressant, kanske ska skicka Backwater-skaparen en melling.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för tipset! Ja, 50e/år verkar det som för en licens för mer svenska kartor offline. Gratisversionen verkar ha en terrängkarta i form av ett raster som funkar bra på vissa skalor, som man i viss mån ev kan (för)cacha.

Enligt deras hemsida B-bark borde det även gå att använda egna kartor i jpg och png format.

Ultrapoint, borde också ha ett kartprogram för wp ultracom.se men tycks ligga ner på store för tillfället.

Permalänk
Medlem

Hej, ja, ser http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garm... ex. Går nog att använda i Locus på min Nexus 7 om inte annat.

Kan du inte sideloada Backwater Maps på din Nexus 7? Är det köp som stoppar?

Det finns ett gäng gratis appar som bör kunna ladda in kartorna i kmz-format hur som helst.

Är Galileo Offline Maps något att ha så kika på http://kiljano.se/2013/03/basta-svenska-offline-kartorna-for-... för att lägga till Hitta Frilufts (Terrängkartan). Galileo finns för Android också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insider:

10.0.14393.67 Lumia 950 XL inga problem med Edge och Expressen, kan se videos och allt.

Har tre vänner (Alla tre med 950XL) som har samma problem och sett att det finns flera ärenden skapade i feedbackhubben så du har väl haft tur.
Har uppvotat i feedbackhubben så förhoppningsvis löser det sig i nästa uppdatering, för egen del känns det mindre akut nu efter tipset om Shiye och att den fungerar så bra.
Har inte haft några stora problem med videos men det har hängt sig ibland i övergång från reklam till video i upplagada klipp på tidningssidor. Verkar som Shiye klarar det bättre även om det har hängt sig i övergång även i den.
Tror att det största boven i dramat rent generellt är reklamen på de olika sidorna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du inte sideloada Backwater Maps på din Nexus 7? Är det köp som stoppar?

Det finns ett gäng gratis appar som bör kunna ladda in kartorna i kmz-format hur som helst.

Är Galileo Offline Maps något att ha så kika på http://kiljano.se/2013/03/basta-svenska-offline-kartorna-for-... för att lägga till Hitta Frilufts (Terrängkartan). Galileo finns för Android också.

Hindras från köp i Play store eftersom "Inkompatibel med enhet".
Vill hellre ha karta i telen dock, smidigare.
Gäng gratis appar för Android menar du, antar jag.
Galileos nyliga recensioner för Android får mig inte direkt entusiastisk, men nåt där går säkert att hitta.
Noon: hittar det inte i någon affär som du skrev och de verkar liksom det b-bark ha en slags abonnemangsform, kanske billigare, svårt att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Noon: hittar det inte i någon affär som du skrev och de verkar liksom det b-bark ha en slags abonnemangsform, kanske billigare, svårt att säga.

https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/ultrapoint/9nblggh09g...

Fick gå in via finska Phone Store, stod ju på hemsidan att det var gratis i 5 dagar. Varför man nu ska behöva använda hundtrackingmjukvara för detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/ultrapoint/9nblggh09g...

Fick gå in via finska Phone Store, stod ju på hemsidan att det var gratis i 5 dagar. Varför man nu ska behöva använda hundtrackingmjukvara för detta...

Jadu..fem dagar, woo "Den här appen fungerar inte på din enhet." = Nieementeeläää ruootsalainen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag släpptes Anniversary uppdateringen för er som inte är med i insiders.

http://mspoweruser.com/windows-10-mobile-anniversary-update-n...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Jadu..fem dagar, woo "Den här appen fungerar inte på din enhet." = Nieementeeläää ruootsalainen!

Hehe, låter enklast för dig att bara ta med dig kartan som en stor JPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hehe, låter enklast för dig att bara ta med dig kartan som en stor JPG

Faktiskt har jag försökt orientera lite i sommar så har blivit en del återbekant m papperskarta och kompass..

Ska prova B-bark på windostelen, se hur mkt data det slukar och om gratiskartan funkar för terräng.
Maps.me funkar hyggligt på Nexusen förutom att mängd terränginfo är lite klen och det kraschar ett par gånger per timme.

Visa signatur

Permalänk

@Kolsvart Katt:

Jag har haft för vana att skriva ut karta från lantmäteriet och plastat in.

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls nöjd då here maps slutade fungera och ersattes av microsoft maps. Sökfunktionen är helt värdelös. Befinner mig för tillfället 15 km från more, ser mora på kartan med namnet mora. Söker på mora och hittar inget resultat i sverige. Samma nere i skåne då jag skulle söka reda på svedala. Ingen träff

Permalänk

Har kört groove ett tag nu och bytte till spotify, spotify har absolut ingen anpassning till bluetooth, funkade ju inte alls i bilen.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Jag är inte alls nöjd då here maps slutade fungera och ersattes av microsoft maps. Sökfunktionen är helt värdelös. Befinner mig för tillfället 15 km från more, ser mora på kartan med namnet mora. Söker på mora och hittar inget resultat i sverige. Samma nere i skåne då jag skulle söka reda på svedala. Ingen träff

Jag har haft nå likande när jag inte har haft täckning. Har du laddat hem kartorna för offline?

Edit: Testade jag med. Mora och Avesta kunde jag inte hitta. Men Horndal hittades :S. Skrev till feedback hub

Permalänk
Medlem

Fick ny uppdatering idag till 650n, antar att det är anniversary update. Har möjligheten att slå av glance på natten försvunnit? Hittar inte det i inställningarna längre. Kollade runt och såg att mina inställningar ändrats sen uppdateringen, ogillar när det blir så. Mest för att jag aldrig minns hur jag hade det innan...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Skrivet av jdarchini:

Jag har haft nå likande när jag inte har haft täckning. Har du laddat hem kartorna för offline?

Edit: Testade jag med. Mora och Avesta kunde jag inte hitta. Men Horndal hittades :S. Skrev till feedback hub

Är Kartor verkligen så här dåligt? Sälen (som första träff) går inte heller att söka på för den delen, det blir Salen i Skottland...

Vad finns det för tredjeparts här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Är inte heller helt nöjd.. Befann mig i ett område jag inte riktigt kände till, skulle till mall of scandinavia, den tog mig upp i nåt riktigt litet område intill MoS men inte i närheten av någon väg som ledde mig dit.. Detta var innan Here försvann, så bytte till here drive, skrev in mall of scandinavia och direkt efter tog den mig dit jag skulle...

Var i finland i somras och skulle hälsa på en vän, försökte med gatnamnet både på svenska och på finska men den kunde inte hitta.. Till slut fick jag sitta å jämföra med google maps för att i Kartor kunna markera en gata å välja att köra dit..

Skiten är helt klart mycket sämre, eller rent av skit

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är Kartor verkligen så här dåligt? Sälen (som första träff) går inte heller att söka på för den delen, det blir Salen i Skottland...

Vad finns det för tredjeparts här?

Haha, skottland... Jag var i funäsfjället för någon månad sedan, då fungerade det skitbra. Jag undrar om annivesary update har fått den att balla ur litegrann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Haha, skottland... Jag var i funäsfjället för någon månad sedan, då fungerade det skitbra. Jag undrar om annivesary update har fått den att balla ur litegrann.

Är nog orelaterat då samma svar som man fick på telefon var första alternativen på Bing Maps/Kartor på nätet. Dessutom var det på en WP8.1-telefon. Skriver man Sälen, Sverige, eller Mora, Sverige osv så fungerar det på webbversionen däremot. För att hitta till Svedala var man tvungen att skriva "Svedala, Skåne" eller tabba ner till rätt post. Verkar allmänt värdelös på att förstå vad man söker på för ort.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några större problem med Maps. Har hela Sverige nerladdat. Använt flitigt under bilsemestern nere i Europa också utan problem. Funkade utmärkt att söka direkt på namnet på campingplatser, flygplatser mm och hamna rätt. Hade då kartorna offline och var uppkopplad på internet.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är nog orelaterat då samma svar som man fick på telefon var första alternativen på Bing Maps/Kartor på nätet. Dessutom var det på en WP8.1-telefon. Skriver man Sälen, Sverige, eller Mora, Sverige osv så fungerar det på webbversionen däremot. För att hitta till Svedala var man tvungen att skriva "Svedala, Skåne" eller tabba ner till rätt post. Verkar allmänt värdelös på att förstå vad man söker på för ort.

He, he, om du ska testa "Windows mapp" får du nog ha en W10M telefon, eftersom appen nuförtiden enbart utvecklas för Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

He, he, om du ska testa "Windows mapp" får du nog ha en W10M telefon, eftersom appen nuförtiden enbart utvecklas för Windows 10.

Det är en "W10M-telefon" dock, bara inte uppdaterad

Hur som så får man precis som på W10Ms Kartor fel svar, samma fel som andra användare längre tillbaka i tråden och samma som på Bing Maps/Kartor i webbläsaren, och i appen får man inte heller rätt förslag att välja på som alternativ.

Permalänk

@Petterk:

Märkte nu att om man lägger till Sverige på det man söker så hittar appen det direkt. Söker jag bara "Avesta" så hittar den inget resultat, men "Avesta Sverige" hittar den direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

@Petterk:

Märkte nu att om man lägger till Sverige på det man söker så hittar appen det direkt. Söker jag bara "Avesta" så hittar den inget resultat, men "Avesta Sverige" hittar den direkt.

Notera som sagt att om man lägger till ", Sverige" eller ", Skåne" så fungerar det, problemet är som sagt att det inte verkar förstå vad man söker efter eller föreslå rätt saker om man inte är brutalt exakt. Kartorna borde veta vad man söker efter och prova i det land eller område man befinner sig i. Det klarar faktiskt alla andra tjänster jag testat. På telefon vet den ju också ens gps-position till att börja med. Så den fungerar lustigt som sagt. Kartdatan är ändå samma som Here på WP.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Notera som sagt att om man lägger till ", Sverige" eller ", Skåne" så fungerar det, problemet är som sagt att det inte verkar förstå vad man söker efter eller föreslå rätt saker om man inte är brutalt exakt. Kartorna borde veta vad man söker efter och prova i det land eller område man befinner sig i. Det klarar faktiskt alla andra tjänster jag testat. På telefon vet den ju också ens gps-position till att börja med. Så den fungerar lustigt som sagt. Kartdatan är ändå samma som Here på WP.

Jo det är sant. Begreppet smarthphone flög ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Jo det är sant. Begreppet smarthphone flög ut genom fönstret.

Microsoft verkar ha gjort ändringar i backend/tjänsten, Bing Maps/Kartor finns i en "gammal version" på nätet (webbsidan alltså) och i den gamla versionen fungerar det att skriva Avesta utan att lägga till Sverige efter...

Så är möjligt att det fungerat mycket bättre för folk i telefonen tidigare än det gör nu. Det hela är något som fungerade i tidigare tjänst verkar det som. Så man kan undra vad försämringen kommer ifrån. Bryr sig Microsoft om oss i Norden? Eller vad är det frågan om. Är nog dags för de som använder tjänsten att skicka in feedback, kartdatan (Here är samtidigt en av de största och finns i flera stora biltillverkares gpser) finns för att hitta...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Microsoft verkar ha gjort ändringar i backend/tjänsten, Bing Maps/Kartor finns i en "gammal version" på nätet (webbsidan alltså) och i den gamla versionen fungerar det att skriva Avesta utan att lägga till Sverige efter...

Så är möjligt att det fungerat mycket bättre för folk i telefonen tidigare än det gör nu. Det hela är något som fungerade i tidigare tjänst verkar det som. Så man kan undra vad försämringen kommer ifrån. Bryr sig Microsoft om oss i Norden? Eller vad är det frågan om. Är nog dags för de som använder tjänsten att skicka in feedback, kartdatan (Here är samtidigt en av de största och finns i flera stora biltillverkares gpser) finns för att hitta...

Jag har länge funderat på det med tanke på att surface book inte kommit till norden eller cortana... Vi är väl för få antar jag.

Permalänk

Äntligen kan man ta panoramabilder med dagens uppdatering

Permalänk
Medlem

Nya "bankappen" som är en 3rd part swedbank app har blivit extremt snygg! Älskar människor som gör skillnad på store 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Nya "bankappen" som är en 3rd part swedbank app har blivit extremt snygg! Älskar människor som gör skillnad på store 😁

Är det en UWP-app nu kanske? Jag har inte Swedbank själv.