AMD Radeon "Vega" med HBM2 släpps första halvan av 2017

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Vad är det för svårt med den meningen?

Ingen köper AMD längre pga ''värmen, dåliga drivrutiner.''..det går även i cirklarna att deras byggkvalitét på diverse komponent är av sämre kvalitet än deras konkurrenter..

osv osv..

Lär er att Googla eller läs på lite i olika forum så får ni lite ''kött på benen'' kolla på AMD's egna FB sida...där är massor av folk som fortfarande klankar ner på AMD och deras ''drivrutinsfel och värmeproblem''

Har ni levt under en sten de senaste 6 åren?

Exempel..

https://www.google.se/#q=bad+reputation+about+AMD

Ah, fanboytrams dvs. Du kan ju kolla upp Nvidias rykte, speciellt deras företagsetik och grafikdrivare. Grillade grafikkort är något som förekommer, varit strul i ett par månader under året.

Du får läsa på mer om bägge sidorna, ingen av dom är perfekta och de har båda olika problem. Dock är Nvidia och deras drivare ett större problem på senare år men AMDs kretsar är oftast varmare. Men så designar de båda företagen olika kort med, Nvidias mer slimmade och optimerade medans AMDs är bredare och kraftfullare men mer energi-ineffektiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Ingen köper AMD längre pga ''värmen, dåliga drivrutiner.''..det går även i cirklarna att deras byggkvalitét på diverse komponent är av sämre kvalitet än deras konkurrenter..

osv osv..

Lär er att Googla eller läs på lite i olika forum så får ni lite ''kött på benen'' kolla på AMD's egna FB sida...där är massor av folk som fortfarande klankar ner på AMD och deras ''drivrutinsfel och värmeproblem''

Exempel..

Tycker produkterna fungerat bra. Använt ett dussin ATI/AMD kort sedan 2003 och aldrig krånglat. Medan jag bara haft 3 nvidia kort under samma period varav 2 krånglade.

Drivrutinerna har inte varit problem med. Däremot är de inte så optimerade som nvidia men har snarare att göra med att de flesta spel är gjorda i samarbeta med nvidia och optimerade för deras kort. På de få spel som är optimerade för AMD som tex Hitman så presterar de ju klart bättre än nvidia.

Nvidia har haft bättre kort senaste åren speciellt med Maxwell och nu med Pascal men framförallt handlar det om att de är störst vilket gör att de som gör spelen optimerar sina spel för dem. Tycker inte man kan klandra AMD för att de som gör spelen optimerar sina spel för nvidia. Det är synd men så som det ser ut idag. Jag skulle nog köpa Geforce om jag köpte idag bara för de spel jag skulle vilja köra som tex Witcher 3 och Rise of the Tomb Raider med nvidia hair works klart fungerar bättre än hos AMD. I TR2013 fungerade det bättre på AMD för det var TressFX. Jag undrar vad nvidia betalade för att få dem att byta till Hair Works istället för TressFX.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna tro att folk sitter med en rejäl hög AMD-aktier så som folk blir besvikna på AMDs lanseringar.
Skall man se det rent krasst står väl sig ett 290X kort relativt bra fortfarande trots många år på nacken. (Kom ihåg att detta kort släpptes på GTX780 Ti-tiden.)
Så jag tror att folk härdar ut ett halvår till, om man nu måste ha ett AMD kort, i annat fall finns ju nVidia.
Beroende på effektivitet och tid för när HBM2 dyker upp så kanske GDDR5X ter sig mer som en parentes i grafikhistorian, men det får framtiden utvisa. Sanningen är att priserna hos svenska ÅF missat sin sweet-spot denna gång.
Närmare jul lär det gå att handla billigare kort, då mellanklasskorten antagligen inte sålt i närheten av förväntan på den svenska marknaden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Ah, fanboytrams dvs. Du kan ju kolla upp Nvidias rykte, speciellt deras företagsetik och grafikdrivare. Grillade grafikkort är något som förekommer, varit strul i ett par månader under året.

Du får läsa på mer om bägge sidorna, ingen av dom är perfekta och de har båda olika problem. Dock är Nvidia och deras drivare ett större problem på senare år men AMDs kretsar är oftast varmare. Men så designar de båda företagen olika kort med, Nvidias mer slimmade och optimerade medans AMDs är bredare och kraftfullare men mer energi-ineffektiva.

Jodå, jag är medveten om båda sidornas felande historia och nuvarande eventuella fel.

Jag köper efter hur bra de presterar och hur energisnåla de är, inte vilket märke. Gör AMD ett nano kort med Vega baserad GPU så kommer jag att köpa ett AMD kort igen.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Grejen är dock att det är ganska vanligt om man inte är insatt att det är "Nvidia som gäller för AMD är dåliga".

Inga orsaker ges utan det bara är så. Vet väldigt många i min närhet, kollegor etc som inte är speciellt insatta i den biten som har just den inställningen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Grejen är dock att det är ganska vanligt om man inte är insatt att det är "Nvidia som gäller för AMD är dåliga".

Inga orsaker ges utan det bara är så. Vet väldigt många i min närhet, kollegor etc som inte är speciellt insatta i den biten som har just den inställningen.

Haha, ja det påminner lite om nivån på Volvo-SAAB fejden "SAAB var dåliga för de gick ju i konkurs, men det gjorde inte Volvo" men så har det alltid varit, historien skrivs av segrarna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett spelrum för AMD här förutsatt att deras Vega blir bättre än de Nvidia-kort som är ute nu.

Volta som är Nvidias nästa är väl fortfarande tänkt att lanseras tidigt 2018 vilket ger AMD lite rum. Men det är möjligt Nvidia flyttar Volta och kör med 16nm FinFet istället och får ut det redan under 2017. Det skulle göra det väldigt svettigt för AMD.

Oavsett när Vega lanseras hoppas jag att det får dominera lite.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av waverider:

Verkligen illa för AMD om lanseringen av Vega dröjer ända till Juni 2017. Då kommer Nvidia ha regerat på prestandatronen i över ett år.

Det är också ett absolut värsta scenario. Vega kan lika gärna komma i Januari utan att vi vet om det.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Jodå, jag är medveten om båda sidornas felande historia och nuvarande eventuella fel.

Jag köper efter hur bra de presterar och hur energisnåla de är, inte vilket märke. Gör AMD ett nano kort med Vega baserad GPU så kommer jag att köpa ett AMD kort igen.

Det låter vettigare.

Själv prioriterar jag inte strömförbrukning utan är ute efter produkter som klarar de krav jag har. Många skärmar, mycket minne och en arkitektur som klarar många sysslor är viktigt. Samt prestanda såklart.
Såvida jag inte inte bygger något väldigt kompakt system då.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, rätt vanligt med de som bara går på marknadsföring också.

Permalänk
Inaktiv

vänta ett halvår på HBM2 men det pratas redan om HBM3, samtidigt som xgddr5 gör ett bra nog jobb för nuvarande highend grafikkort och HBM1 knappt kommit ut på marknaden trots att det funnits tillgängligt ganska länge.

Sen undrar man varför de inte bara kunde krympt ett 390x och överklockade det istället för att utveckla en helt ny generations mellanklass grafikkort med underdimensionerad minnesprestanda. Skulle de inte ha spart en hel del pengar på det och dessutom haft något som kunnat tävla emot åtminstone nvidia 1070 bortsett från möjligen strömförbrukning då?

Luktar ganska mycket flopp om jag ska vara ärlig, men ibland blir man överraskad. Vi får se!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

vänta ett halvår på HBM2 men det pratas redan om HBM3, samtidigt som xgddr5 gör ett bra nog jobb för nuvarande highend grafikkort och HBM1 knappt kommit ut på marknaden trots att det funnits tillgängligt ganska länge.

Sen undrar man varför de inte bara kunde krympt ett 390x och överklockade det istället för att utveckla en helt ny generations mellanklass grafikkort med underdimensionerad minnesprestanda. Skulle de inte ha spart en hel del pengar på det och dessutom haft något som kunnat tävla emot åtminstone nvidia 1070 bortsett från möjligen strömförbrukning då?

Luktar ganska mycket flopp om jag ska vara ärlig, men ibland blir man överraskad. Vi får se!

HBM3 ligger en bra bit in i framtiden. Sedan har både AMD och Nvidia försenats pga att tillverkningstekniken inte varit redo. Korten vi sett släppas nu skulle troligen ha släppts förra året om fabrikerna varit redo.

Det är inte bara att krympa utan att kretsen hade behövt designas om för nya tillverkningstekniken. Och även det tar tid. Vega skulle inte ha blivit så här sen som den nu ser ut att bli.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon56869:

290, 290x, 390 och 390x har en 512 bitars minnesbuss, sådant är mycket dyrare än Polaris 256 bitars.
RX480 är ingen ersättare till 390, det är en ersättare till 380 och 380x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

De prioriterar (förutom Zen förstås) uppenbarligen konsoler före oss PC entusiaster. Allt enligt vad Lisa själv sade. De gör ju vinst i konsolmarknaden men förluster i diskreta high-end kort. Så jag tror inte att det har så mycket med HBM2 att göra längre. Tveksamt hur mycket nytta tillförs om man går från GDDR5X till HBM2. ~20W mindre strömförbrukning, mindre kretsyta, jävligt mycket dyrare. Känns inte värt. Visst GCN är bandbreddshungrig fortfarande men om Vega verkligen är en ny arkitektur tycker jag det borde ha varit prio #1 att få ner. Så om GDDR5X inte räcker till att driva Vega så vet jag inte vad de håller på med...
Men som sagt, jag tror att de (RTG) hade velat använda GDDR5X och släppa Vega tillsammans med Polariskorten. Men de planerna rök upp kanske någon gång förra året efter att Lisa styckat vissa förlustbringande avdelningar...Raja uttryckte frustration tidigare i år som jag tror var legit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Syftar på att de skulle ta FF och Polaris till massorna till otroligt lågt pris..de gör precis tvärtom..

Tyckte det lät som att du tyckte de lovat att ta HBM2 till massorna?

Skrivet av jesusbarnet:

Och varför kan dem då inte precisera vilket kvartal det kommer lanseras?

Om det ser ut som att släppet är mars/april så kan de inte specificera Q1 eller Q2, ser det ut att vara februari/mars så kan de specificera Q1. Det behöver inte betyda att de inte har en aning om det blir januari eller juni. Det som de signalerar är väl mest att det inte blir omedelbart efter årsskiftet. Men det behöver inte betyda att det skulle vara större osäkerhet i deras planering än om de angav Q1 eller Q2 egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det är tur för AMD att de har XBOX, PS4 och Nintendo. För vad gäller diskreta grafikkort kommer de bli helt rökta i nästan ett helt år. 1060 verkar slå 480 på fingrarna i prestanda och om Nvidia kan konkurrera prismässigt, vad har då AMD att sätta emot?

1060 är rätt jämt med 480 vad jag kan se, och 1060 kostar i större delen av världen en hel del mer. 480 visar tydligt sina framfötter med Vulkan/DX12 dessutom.

Sen är det lite... båda dessa kort räcker kanon för 1080p, så vad gör och hjälper bättre prestanda när du ändå satsar på att maxa "din" 1080p 60Hz skärm.

Som sagt, mitt gamla 290X räcker och blir över ett tag till... det är först när jag tänkte gå på 1440p som mer prestanda är intressant, men notera dock... extremt få personer vill det, något som folk här lätt glömmer.

Lägg dessutom till alla stackare som nu sitter på 970, som visat sig inte ha async compute, inte vara någotsånär framtidssäkrat... Ibland lönar det sig att titta lite mer än 2 fps mer i en benchmark för något som trots allt ska hålla många år (då som jag sa... det inte finns någon poäng att uppgradera längre med 1080p 60Hz). Så frågan är mer... var får du faktiskt för pengarna?

Det senaste 290 korten jag köpte åt en vän kostade 2300kr för ca 1,5 år sedan. Det kortet kommer räcka för honom så länge som det håller, och det har 3 års garanti från ASUS. Detta kort stöder DX12 och Vulkan rätt bra, och fungerar samtidigt bra i många DX11 spel även idag.
Så 2300kr för typ 3 års+ spelande @ 1080p, 60Hz är i mina ögon jäkligt prisvärt.

Mao... vad för brister har nu 1060 och 480 är den stora frågan. Vilket av dem har störst chans att fungera bra om 3 år... Det är det vettiga att fråga.

(600/700 serien saknar en hel del och är typ värdelös idag för framtiden, 900 saknar som sagt asyc compute). AMD 7000 serien har lite Async och DX12 stöd möjlighet, 290/390 har bra framtids möjlighet. Samtliga av dessa är släppta i konkurrens mot varandra, och samtliga är vanliga hos folk än idag.)

Skrivet av anon5930:

Svenska marknaden kan bli lite svårare, den är av någon anledning rätt Nvidiafärgad. I andra länder kommer det gå bättre iallafall.

Vilket dåliga rykte?

Skrivet av Fisken1986:

Jag spekulerar bara, AMD har inte råd med att ta sig till ultra-end GPU'erna, och sedan sätta pris efter det..ingen kommer att köpa ett 7000:- AMD kort oavsett hur bra de presterar... AMD's dåliga rykte kommer att dra ner AMD i fördärvet.

Lite konstigt formulerat @Fisken1986, men jag tror jag förstår vad du menar. Och lite så tänker jag också... även om AMD imorgon skulle släppa ett kort som gav mer prestanda än Titan X (nya då) så skulle folk ändå köpa Nvidias och påstå att det är dåliga AMD drivrutiner, AMD varmt kort osv... trots att Titan X OCat drar en hel del i förbrukning.
Låter löjligt att säga så, men detta är vad folk verkar tro...

Så varför ska AMD bry sig... sikta på den marknaden som spelar något roll, dvs mainstream, som de har försökt göra med 480 och nöj dig med det. De måste inte vinna.. de måste bara få ut bra kort som fungerar och få kapital.

Skrivet av Christley:

är ju bara i sverige som prissättningen är rätt knasig. i tex usa är 480 ett mycket attraktivare kort än de är i sverige

Något många här glömmer... det finns alltså städer i tex USA som har fler invånare än hela vårt land, så vf som sker hos oss, skiter de flesta i. Är bara vissa svenskar som verkar tro att vi är något mer än en fläck på planeten.

AMD satsar stort på USA och även på andra större marknader. Vi svenskar har ofta höga krav, enorm skatt + påslag så de kan inte konkurrera här, så de skiter it det. De har iaf lyckats få vinst och få + på kontot, så vad de än gör verka ha lyckats. Sen om du pga bristande konkurrens får pröjsa dyrt för ditt Nvidia kort... thats your problem.

Så Nvidia boys... bara ut o köp era 10kkr GPU och lägg upp ett benchmark o skryta med och va glada, okej? För resten av världen bryr sig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

HBM3 ligger en bra bit in i framtiden. Sedan har både AMD och Nvidia försenats pga att tillverkningstekniken inte varit redo. Korten vi sett släppas nu skulle troligen ha släppts förra året om fabrikerna varit redo.

Det är inte bara att krympa utan att kretsen hade behövt designas om för nya tillverkningstekniken. Och även det tar tid. Vega skulle inte ha blivit så här sen som den nu ser ut att bli.

Fast visst hade de kunnat krympt Fury chippet och putsat på det lite och gjort ett GDDR minnes interface och simsalabim hade men ett konkurrenskraftigt chip att kontra GTX 1070/80 till ett förhållande lågt tillverkningspris....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det är tur för AMD att de har XBOX, PS4 och Nintendo. För vad gäller diskreta grafikkort kommer de bli helt rökta i nästan ett helt år. 1060 verkar slå 480 på fingrarna i prestanda och om Nvidia kan konkurrera prismässigt, vad har då AMD att sätta emot?

Då 480 är framtidsäkrare en 1060 då 480 presterar väldigt väl med Vulcan och DX12, samt 1060 inte kan köra sli om man vill ha ett vettigt prisvärt alternativ till uppgradering.

Har du mer frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

osv osv..

Exempel..

Snicksnack, jag tror du försöker mer trolla och väcka reaktioner. Sen allt det du drar upp om AMD går ju applicera på Nvidia. Speciellt om du ska dra till levt under sten i 6 år. Det där om dåliga drivrutiner har ju barkat totalt och förstorats upp till gigantiska proportioner.

Jag menar, var har DU hållt hus dom senaste 6 åren, synnerhet när vi ska prata om "värmen, dåliga drivrutiner, kort som brinner och undermåliga byggkvaliter på diverse komponent?

Skrivet av Fisken1986:

Det där lät ju mycket mer sansat, då håller jag med dig fullt ut, både AMD och Nvidia har varit kålsupare inom vissa områden genom åren.

Dom senaste generationerna har helt klart Nvidia varit energieffektivare, generationerna innan var det AMD. Sen känns det som att de senaste korten från AMD drar för mycket inte bara för ineffektiv design men att korten inte får sträcka på bena, som att det ligger nånting under huven som inte används.

Nano + Vega= mumma! Tack för den bilden!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av happy_per:

Fast visst hade de kunnat krympt Fury chippet och putsat på det lite och gjort ett GDDR minnes interface och simsalabim hade men ett konkurrenskraftigt chip att kontra GTX 1070/80 till ett förhållande lågt tillverkningspris....

Inte konstigt att det låter bra när du beskriver det på det där sättet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Frontier:

Du verkar inte vara på läst. Förutom att 480 är ett kraftfullare kort och överlägset i dx12/vulkan så får sweclockers sämst resultat ifrån 480 på nästan alla andra sidor så vinner 480 över 1060 och prissättning i norden är keff. I de flesta andra länder är 480 bästa kortet för pengarna mil före nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Något många här glömmer... det finns alltså städer i tex USA som har fler invånare än hela vårt land, så vf som sker hos oss, skiter de flesta i. Är bara vissa svenskar som verkar tro att vi är något mer än en fläck på planeten.

AMD satsar stort på USA och även på andra större marknader. Vi svenskar har ofta höga krav, enorm skatt + påslag så de kan inte konkurrera här, så de skiter it det. De har iaf lyckats få vinst och få + på kontot, så vad de än gör verka ha lyckats. Sen om du pga bristande konkurrens får pröjsa dyrt för ditt Nvidia kort... thats your problem.

Så Nvidia boys... bara ut o köp era 10kkr GPU och lägg upp ett benchmark o skryta med och va glada, okej? För resten av världen bryr sig inte.

du lägger sån kraft på att yttra att alla är nvidia fanboys, men allt du får fram är att visa att din kärlek ligger hos amd. och trots att jag försvarar amd i mitt inlägg du svarade på så kallar du mig nvidia fanboy.
nvidia har högt i pris? your problem
nvidia har ingen konkurens? your problem
amd har högt pris i sverige? your problem

större marknader nej, för i tyskland kostar 480 270€ http://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+(VGA)/Radeon+...
i italien kostar det 285€ http://www.eprice.it/schede-video-XFX/d-8868198
i spanien kostar det 270€ https://www.pccomponentes.com/sapphire-radeon-rx-480-8gb-gddr...
i frankrike kostar det 280€ http://www.materiel.net/carte-graphique/sapphire-radeon-rx-48...
i england kostar det 270€ https://www.overclockers.co.uk/powercolor-radeon-rx-480-8192m...

eller är usa den enda stora marknaden i världen?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan inte annat än hålla med. Nvidia har lyckats göra en så kallad Apple på detta nischade området och fått den gråa massan att tro att om man väljer Nvidia så får man något slags mervärde och allt "bara funkar".

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Du verkar inte vara på läst. Förutom att 480 är ett kraftfullare kort och överlägset i dx12/vulkan så får sweclockers sämst resultat ifrån 480 på nästan alla andra sidor så vinner 480 över 1060 och prissättning i norden är keff. I de flesta andra länder är 480 bästa kortet för pengarna mil före nvidia.

Överlägset?
Skillnaden är minimal förutom i Doom och Hitman, och i RotTR där 1060 vinner.
http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-tested/

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Då är det klart, det blir ett GTX 1080TI när det släpps.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Överlägset?
Skillnaden är minimal förutom i Doom och Hitman, och i RotTR där 1060 vinner.
http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-tested/

Lugna dig lite nu, köper man ett nytt kort tänker man väl inte bara på nuvarande titlar ? De som komma skall kommer ha en bättre dx12/vulcan optimeringar du försöker bara men kommer ingen stans med dina argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

du lägger sån kraft på att yttra att alla är nvidia fanboys, men allt du får fram är att visa att din kärlek ligger hos amd. och trots att jag försvarar amd i mitt inlägg du svarade på så kallar du mig nvidia fanboy.
nvidia har högt i pris? your problem
nvidia har ingen konkurens? your problem
amd har högt pris i sverige? your problem

större marknader nej, för i tyskland kostar 480 270€ http://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+(VGA)/Radeon+...
i italien kostar det 285€ http://www.eprice.it/schede-video-XFX/d-8868198
i spanien kostar det 270€ https://www.pccomponentes.com/sapphire-radeon-rx-480-8gb-gddr...
i frankrike kostar det 280€ http://www.materiel.net/carte-graphique/sapphire-radeon-rx-48...
i england kostar det 270€ https://www.overclockers.co.uk/powercolor-radeon-rx-480-8192m...

eller är usa den enda stora marknaden i världen?

Okej, jag var lite hård där. Inte syftat att kalla dig Nvidia fan... ledsen.

Jag har kärlek till AMD GPUer pga de faktiskt har gynnat mig bra flera gånger om i snart 5 år... Ja, det har inte varit 100% problemfritt, ingen tvekan om det, men 5000kr korten är fortfarande bra och konstigt nog värda 1500kr+ på beg marknaden och fungerar än, så jag ser det som enormt mer prisvärt än andra alternativ. Något som totalt verkar vara "ointressant" för många andra... konstigt nog. Detta mervärdet finns faktiskt i AMDs GPUer, men folk verkar konstigt nog tro tvärt om... och köper Nvidia.

Men det sagt ovan om "your problem" står jag för. Folk förväntar sig att AMD ska leverera för att:
1. De vill köpa AMD kort. (Få pers nuförtiden)
2. De vill ha konkurrens och billigare Nvidia kort.
Det har inget att göra längre med om vilket som är bra eller dålig, för det är tydligen så att AMD är buggiga, varma (och nu enligt dig) för dyra. Men de säljer, eller hur? De gör vinst, och de säljer korten. Så de som är alt 2. ovan... "your problem". Ni har skapat denna skeva marknad, nu får vi leva med den.

AMD verkar ha fått nog av detta trams och jag förstår dem. Så för de (inte du) som vill ha mer prestanda än 480, eller för någon annan anledning tycker det är dåligt... köp ett Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

osv osv..

Exempel..

Du kanske skulle hitta något som hänt de sista 6 månaderna och inte 1-3 år tillbaka enbart. Jag vill hävda att nvidia har sämre rykte när det gäller drivisar då de misslyckats totalt med 3 släpp efter varandra nu i år 2016 så man t.om. skadade kort.

https://www.google.se/?ion=1&espv=2#q=nvidia+bad+drivers

P.S. Lyckades hitta saker som bara var ett par månader gamla med.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Tråkigt, var sugen att bygga en AMD dator med Zen och Vega nu till hösten. Det får väl bli ett Nvidia kort och i slut ändan blir Zen säkert en lika stor flopp som bulldozer och jag blir ännu en gång tvingad att köpa en Intel prolle.

***bort/moderator***

§1.5 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det blir ju rätt oroväckande lång period för Nvidia på high-end marknaden.

Tycker att AMD funkar väldigt bra i både DX12/Vulcan, så nvidia dominierar ju inte alls här i alla fall (vilket dom borde göra)

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/4170/708/ori...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Tycker att AMD funkar väldigt bra i både DX12/Vulcan, så nvidia dominierar ju inte alls här i alla fall (vilket dom borde göra)

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/4170/708/ori...

Kanske borde kika på mer än ett test?

http://www.sweclockers.com/test/22533-snabbtest-doom-med-vulk...

Sen alla fabriksklockade modeller på det...

Visa signatur