Tips på bra IEMs/In-Earlurar (1500 - 2500kr) + möjligen portabel DAC/hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Tips på bra IEMs/In-Earlurar (1500 - 2500kr) + möjligen portabel DAC/hörlursförstärkare.

Jag lyckades tappa bort mina trotjänare som är ett par JVC HA-FXD80-Z och är nu på jakt efter ett par likvärdiga, eller bättre IEMs och möjligen en portabel DAC för att driva dem.

Musiken jag lyssnar på är mest "rock" och liknande genres. Jag lyssnar aldrig på typ trance, techno, dubstep, house och allt vad det heter. Enligt Spotify lyssnar jag mycket på 3 Doors Down, Drew Holcomb, Fall Out Boy, Green Day, Johnny Cash, The Killers, Kings of Leon, Lars Winnerbäck, Maroon 5, Metallica, Mustasch, Panic! At The Disco, Paramore, Passenger, Queen, Rammstein, Red Hot Chili Peppers, Robbie Williams, Simon & Garfunkle, Thirty Seconds to Mars och liknande artister.

För mig är ljudkvalité A och O. Jag skulle inte kalla mig för en audiofil, men jag uppskattar bra ljud. Bra ljud för mig är ett rent och klart ljud med omfattande detaljrikedom. Basen behöver inte vara överdriven heller. "Öppen" är nog ett ord som jag gärna vill beskriva ljudrymden i lurarna. Instängda och "burkiga" hörlurar är ingenting för mig.

Hörlurarna kommer i störst grad drivas av min mobil som i nuläget är en Note 4. Spelar inte låtarna via Spotify annat än när jag sitter vid datorn och har ett stort "FLAC-bibliotek". Har även en liten portabel hörlursförstärkare i en Fiio E6 men den behöver jag nog uppgradera. Kommer använda lurarna mest för stilla musiklyssning när jag pendlar eller är på kontoret. Till träning kör jag ett par Creative EP-630.

Är just nu lite såld på JVC efter mina HA-FXD80-Z som jag tyckte presterade väldigt bra med hänsyn till priset och kollar på följande modeller (utan inbördes ordning), alla verkar ha det rena och klara ljudet som jag eftersöker och basen som finns är bra och djup men tar inte över.

JVC HA-FXZ200
JVC HA-FXT200LTD
JVC HA-FX850 (även intresserad av HA-FX1100 och HA-FX1200)
Yamaha EPH-100SL

Har ni tips på andra IEMs i min budget som skulle passa den typ av musik jag lyssnar på och den ljudbild jag efterfrågar? Tar gärna emot tips på en DAC/hörlursförstärkare som är lätt att ta med sig på resor.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Jag är lite fundersam kring dina önskemål. Du vill ha ett par in-ear. In-ear kräver mig veterligen inte ofta en hörlursförstärkare. De flesta ligger på 16ohm och klarar din telefon inte av att driva dem är det nog fel på mobilen. Om det endast är själva DAC delen som du vill åt kan jag köpa det och då finns det små fina lätta att köpa. Dragonfly har bra DAC'ar, som är små och smidiga.

Jag anser att du förlorar mycket på att köpa en ordentlig DAC/Hörlursförstärkare om du inte har några lurar som faktiskt behöver detta. Och då tänker jag mig ex Sennheiser HD600 ex.

Bästa DAC'en för pengarna är utan tvekan OPPO HA-2. Vill du ha något att använda i många år, gå på den.

Om IN-EAR är det du vill ha trots att det egentligen inte är en bra variant i HIFI syfte skulle jag kanske titta på mobilen LG V10 som har en sjukt bra DAC och stark stärkare inbyggd.

Shure, Klipsch och Sennheiser har alla ruskigt bra in-ears som du garanterat blir nöjd med.

Visa signatur

Mvh Pierre