Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Alla blizzard spel är ju mer cpu krävande än andra spel som tar mer kraft från grafikkortet.

Jag spelar t.ex mycket d3 vilket inte är något monster spel när det gäller grafik men jag måste ha min 4960k på 4.2 GHz för att spelet ska fungera (utan seghet/lagg) och detta är då på en skärm med 1440p upplösning.

Tar man då WoW som är ännu mer cpu krävande och din upplösning så skulle jag nog säga att du behöver skruva upp frekvensen på din cpu. Jag har min liggandes på 4.5 Ghz och 1.271 vcore som referens.

Det stämmer inte. Jag kör en 4670k oklockad med ett gtx 1060. Jag kör allt på max msaa 4x osv i 1070p med runt 100fps. Ner mot 60 när det är intensivt på skärmen. Drar jag ner allt på high och kör fxaa så får jag runt 150fps...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Har nu klockat upp processorn till 4.4 ghz. Temperaturerna hoppar mer från 40-60 nu och är inte jättestabila. Tror dock jag skulle kunna klocka upp den ännu mer med ny kylpasta.

Dock inga markanta fps-förändringar i WoW!

EDIT: Datorn frös till slut när jag surfade i chrome, wtf

Här är min Monitoring Data från HWMonitor(I Windows): https://www.dropbox.com/s/s3nsk9d3h218ngt/HWMonitor.txt?dl=0

Du har för låg vcore. Jag lär ha 1.181 i 4.2ghz. Du lär nog höja.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Det stämmer inte. Jag kör en 4670k oklockad med ett gtx 1060. Jag kör allt på max msaa 4x osv i 1070p med runt 100fps. Ner mot 60 när det är intensivt på skärmen. Drar jag ner allt på high och kör fxaa så får jag runt 150fps...

Som sagt du kör 1080p? men det är rejäl skillnad på det och 1440p i upplösning. När jag spelade d3 och jag använde mig av en 1080p skärm så behövde jag inte klocka min cpu och allt flöt på fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Som sagt du kör 1080p? men det är rejäl skillnad på det och 1440p i upplösning. När jag spelade d3 och jag använde mig av en 1080p skärm så behövde jag inte klocka min cpu och allt flöt på fint

Ja men jag kör ju 1080 också så det är ju mer relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Du har för låg vcore. Jag lär ha 1.181 i 4.2ghz. Du lär nog höja.

Jag satte min Vcore på 1.2 och nu står det max vcore: 1.212 i hwmonitor. Det ska alltså bara ligga runt värdet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Ja men jag kör ju 1080 också så det är ju mer relevant

2560x1080 är din upplösning eller hur som du skrev i post #1? sen finns det ju även 1920x1080p. Vad jag ville ha sagt är att upplösningen spelar roll, och det lilla jag har läst om just WoW och senaste expansionen så krävs det betydligt mer än tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

2560x1080 är din upplösning eller hur som du skrev i post #1? sen finns det ju även 1920x1080p. Vad jag ville ha sagt är att upplösningen spelar roll, och det lilla jag har läst om just WoW och senaste expansionen så krävs det betydligt mer än tidigare

Jooo men får samma prestanda på 1920x1080 :/ Dels därför jag började misstänka att det var nåt vajsing med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Jag satte min Vcore på 1.2 och nu står det max vcore: 1.212 i hwmonitor. Det ska alltså bara ligga runt värdet?

Ställ in den efter hwmonitor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Det är inte en rejäl skillnad. Kör jag 1080p med msaa4x lär jag utan problem kunna köra 1440p..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör en Intel G3258 klockad till 4.5 Ghz tillsammans med ett GTX 960 2GB och jag har KONSTANT 60 FPS i raids med v-sync på. Detta efter patch 7.0 med alla nya animationer osv.

Drar jag till Stormwind, Dalaran eller någon annan större stad så varierar den däremot ganska mycket.

Kort sagt så upplever jag WoW betydligt mer stabilare i raids och dungeons än vad det är i outdoor content. Ända sedan WoD kom så har det funkat bra i raids, och då kom ju alla nya modellerna.

Både min processor och GPU är sämre än dina grejer så något är knas, grejerna ska leverera mer.

Montera om kylaren och använder du "curse" till att hantera addons så kontrollera CPU användningen av det programmet.

Jag har haft problem med curse under de senaste veckorna av någon anledning. Jag har stängt av det pga att det har använt så mycket kräm av CPUn.

Är det WoW som på egen hand drar upp CPUn i 100% eller är det andra program som "hjälper till"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Jag kör en Intel G3258 klockad till 4.5 Ghz tillsammans med ett GTX 960 2GB och jag har KONSTANT 60 FPS i raids med v-sync på. Detta efter patch 7.0 med alla nya animationer osv.

Drar jag till Stormwind, Dalaran eller någon annan större stad så varierar den däremot ganska mycket.

Kort sagt så upplever jag WoW betydligt mer stabilare i raids och dungeons än vad det är i outdoor content. Ända sedan WoD kom så har det funkat bra i raids, och då kom ju alla nya modellerna.

Både min processor och GPU är sämre än dina grejer så något är knas, grejerna ska leverera mer.

Montera om kylaren och använder du "curse" till att hantera addons så kontrollera CPU användningen av det programmet.

Jag har haft problem med curse under de senaste veckorna av någon anledning. Jag har stängt av det pga att det har använt så mycket kräm av CPUn.

Är det WoW som på egen hand drar upp CPUn i 100% eller är det andra program som "hjälper till"?

Ska montera om kylaren imorgon. Jag använder inte curse. Processorn ligger kanske som högst runt 40 % just nu. När jag sätter på WoW Går det upp som högst i 90 % där jag är nu. 100 % När man launchar och så då. Tänk på att jag hade 3,9 ghz förut, nu har jag 4,4!

Permalänk

Din tid på 8 minuter är inte dåligt. När jag skrev 7 minuter var det på en 4690k@4,4GHz. Känns inte som att det är din cpu iaf.

Permalänk

Atlasloot Drog ner mitt system från runt 60 fps till 10-15 förut. vet inte riktigt varför.

Har just nu GTX 970 och FX8320E, min FPS i Suramar ligger mellan 50 och 100. allting på ultra så egentligen borde du ha bättre fps än jag får ut.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga: har du testkört utan addon's? Vid vissa stora patchar eller exp:ar så har det pajat helt för mig och i andra har det fungerat bra utan att stänga av vissa.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Din tid på 8 minuter är inte dåligt. När jag skrev 7 minuter var det på en 4690k@4,4GHz. Känns inte som att det är din cpu iaf.

Hmmm... :/ Ska iaf lägga på mer kylpasta imorgon och testa grafikkortet i en kompis dator senare i veckan.

Skrivet av Pippihunter:

Atlasloot Drog ner mitt system från runt 60 fps till 10-15 förut. vet inte riktigt varför.

Har just nu GTX 970 och FX8320E, min FPS i Suramar ligger mellan 50 och 100. allting på ultra så egentligen borde du ha bättre fps än jag får ut.

Skrivet av GreyWilk:

Måste bara fråga: har du testkört utan addon's? Vid vissa stora patchar eller exp:ar så har det pajat helt för mig och i andra har det fungerat bra utan att stänga av vissa.

Jag har INGA AddOns whatsoever faktiskt.

Tycker jag borde ha väldigt mycket bättre

Permalänk
Medlem

Hur presterar datorn i andra spel? Gta V witcher etc? Är det bara i WoW du har dessa problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Hur presterar datorn i andra spel? Gta V witcher etc? Är det bara i WoW du har dessa problem?

Jag har prövat cs, vilket jag har ganska hög fps i, men det är sjuka drops ibland och man känner av hur dåligt det flyter jämfört med en frisk dator :/ CS GO ska ju inte vara krävande alls. Förut kunde jag köra det med cirka 300 stadiga fps. nu ligger jag på 270 och droppar neråt ibland.

Battlefield 1 är också ryckigt ibland. I de flesta andra spel så känns det knappt om man sänker grafikinställningarna. I WoW däremot, känner man faktiskt en skillnad. Det är nog enda spelet.

Kan installera några fler, har som nämnt installerat om Windows ganska många gånger nu i hopp om att det ska fungera.

Dota 2 borde jag ju kunna maxa också? Men där laggar det sönder om det blir för mycket spell effects på samma gång. Ibland räcker det med en beroende på vilken det är.

Permalänk

@Funkish: min syster spelar på PentiumK i 3.7ghz (stock kylare) , 16gb ram på 2400mhz å sen ett amd 460 med freesync skärm (1080p144)
hon har konstant 70+ fps, ibland skuttar det till 100+. visserligen en mix av high å sådant men ser ingen större skillnad ut på spelet
edit: WoW och win10 är på hennes samsung 750 ssd, ska dock inte påverka fps.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det här är relevant längre men på den tiden jag spelade wow så var det mycket problem med amd-kort på den tiden var det nvidea som gällde för wow.
Det var under wotlk tiden så det var ett tag sedan.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Alltså... det kan vara nåt annat konstigt som är fel med grafikkortet som man bara märker i vissa spel (typ wow) eftersom jag ligger på ett ganska stadigt 60-70 fps i GTA V på högsta inställningar. Men det känns också som att det flyter lite sämre än vad det ska (tycker inte man ska känna det på 60 fps. Samt att det är typ grynigt och det känns inte riktigt som att vissa texturer ser ut som dem ska. Men jag vet inte, jag kanske inbilla mig. Ska pröva andra spel nu, hade inte så mycket installerat som sagt.

Installerar dessutom om WoW nu så får jag se om det gör nån skillnad. Är första gången jag är på nya kontinenten nu så visste inte vad jag hade för fps där innan.

EDIT: Har också problem när jag ska kolla serier på HBONordic. Laggar som bara f*n i Chrome på 2560x1080(funkar som det ska i 1920x1080, men när jag byter till Edge så är det inga problem överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

@Funkish: Vad har du för moderkort? Har du kollat dina PCIE inställningar? Du har inte lyckats klockat PCIE och minnesbussarna i UEFI?

Vad kör du med för kabel till skärmen? Hade en dålig HDMI kabel förut som tydligen ställde till det ordentligt. Allt laggade mer eller mindre tills jag bytte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

@Funkish: Vad har du för moderkort? Har du kollat dina PCIE inställningar? Du har inte lyckats klockat PCIE och minnesbussarna i UEFI?

Vad kör du med för kabel till skärmen? Hade en dålig HDMI kabel förut som tydligen ställde till det ordentligt. Allt laggade mer eller mindre tills jag bytte.

Moderkortet i signatur!
Jag har inte vart där inne o pillat vad jag vet men jag kan kolla.

Jag kör DisplayPort. Jag ser ju att jag har låg fps i WoW (Ctrl+R) och man känner att det är riktigt dåligt flyt. Då ska väl inte kabeln kunna påverka?.....

EDIT: GPU:n låg på auto så i bios ska det inte vara nåt fel!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ge någon direkt hjälp men jag sitter på samma CPU och med ett 980 TI och 16gb RAM. CPU klockad till 4.5GHz. Kör även 2560x1440. Allt grafikmässigt är maxat utom Render Scale som sitter på 100% och AA, kör MSAA 8x eftersom det är mycket mer lätt å dra runt. Sitter på average 73 FPS. Kanske kan hjälpa lite

EDIT, Kör även Windowed Fullscreen, har GSync för icke fullscreen påslaget.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Det som är så skumt är att allting verkade funka som det skulle när jag endast körde på en skärm. Sen när jag fick min nya 2560x1080 skärm så har det börjat lagga. Det var nog en slump dock, för när jag rycker ut den nya skärmen och kör på den gamla nu har jag fortfarande problem. Jag minns faktiskt att det inte var så pixligt över huvudtaget. Allting var mycket mer smooth i mycket högre fps. Minns att jag låg på stadiga 350 fps i cs till exempel. Nu ligger jag bara runt 250 och mindre.

Tror nästan jag kan utesluta att det är hårdvaruproblem med tanke på att jag installerat om Windows så pass många gånger.

Permalänk
Medlem

Har nu prövat sätta in grafikkortet i polarens rigg.

Han har lite sämre specs, i5 2500k klockad till 4,4 tydligen??

8 gb ram på 1300 mhz, låg på 250 fps som högst i cs och det var samma framedrop sådär titt som tätt samt att jag såg tears ibland då och då, och i WoW är det i princip samma. Hade på ultra inställningar och låg runt 70 fps som högst och 20 fps som lägst. Ändå är det fan ingen kantutjämning över huvudtaget. Känns som kortet inte vill kantutjämna. Har kollat AMD Settings också men inget som ska störa där.

Köper ett nytt kort och ska kolla helt enkelt. Så kan jag bara sälja av det om det beter sig likadant. Har också applicerat ny kylpasta på cpu:n.

EDIT: Kom på att skärmarna helt kopplades från kortet ett par gånger. Förstod inte riktigt vad detta berodde på.

Update: Kopplade in hans gtx 960 igen, wipade de äldre o installerade nya drivisar. Presterar bättre i WoW (sjunker inte under 30 på Ultra och har 70 som högst) Och mer stabil fps i cs, inga såna där extrema drops. Inga konstiga texture tears heller.

Tror detta talar för sig själv! Tack alla som hjälpt mig. Får hoppas att det går med det nya grafikkortet!