Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem

Finns många frågetecken här, men det jag verkligen tycker är extremt skevt. Varför inte Quick Charge/Dash charge? Det är ett så gott som måste om man väl haft en telefon med det. Sen det här med 3,5mm uttaget tycker jag är väl okej, eftersom adaptern ändå kommer sitta i hörlurarna med 3,5mm hela tiden (så gott som), verkligen inte optimalt dock.
Förstår inte heller de här airpodsen, jag menar...vem kommer inte slarva bort femtioelva stycken? De kan ju åka ur hur lätt som helst, hur ska du hitta en liten miniplastbit sen? Som kostar 1700kr eller vad de kostade.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Blir ett givet köp här hemma till båda i hushållet, frågan är om jag vill ha 7 eller 7 plus som frun gillar att ha. Gissningsvis blir det en 7a då jag kör 6S idag och tycker inte den är för liten. Äntligen har de släpp greppet om den gamla analoga ljudporten, förhoppningsvis kommer allt fler trådlösa lurar samt bättre lurar med lightningkontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Du skämtar hoppas jag...

Varför skulle jag det? Kontakten till USB-C suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Sheit, 256gb lagring

Perfekt för privat kopiering ála CopySwede

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Blir ett givet köp här hemma till båda i hushållet, frågan är om jag vill ha 7 eller 7 plus som frun gillar att ha. Gissningsvis blir det en 7a då jag kör 6S idag och tycker inte den är för liten. Äntligen har de släpp greppet om den gamla analoga ljudporten, förhoppningsvis kommer allt fler trådlösa lurar samt bättre lurar med lightningkontakt.

Hoppas du är ironisk

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vad är det som "We cant live without" med iphone 7? enligt Mr. Cook?

Det har han aldrig sagt, lyssna på intervjun. Han pratar om framtida iPhones generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Hoppas du är ironisk

Varför skulle jag vara det? Kvalitén på ljudet ur en telefon har aldrig varit speciellt bra så man kan lika gärna köra BT lurar, om man är ute efter bra ljudkvalité till bättre hörlurarr så måste man redan idag köra en hörlursförstärkare via lightningkontakten.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att det var så många som laddar och lyssnar på musik samtidigt. Otroligt få gånger då jag själv gjort det och vill jag lyssna på musik så är man ju i princip alltid i närhet av en dator? Om det nu skulle vara sådan efterfrågan på det tvivlar jag inte på att vi jävligt snabbt kommer se adapter för detta, både från tredjepart och Apple själva.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hade ingen aning om att det var så många som laddar och lyssnar på musik samtidigt. Otroligt få gånger då jag själv gjort det och vill jag lyssna på musik så är man ju i princip alltid i närhet av en dator? Om det nu skulle vara sådan efterfrågan på det tvivlar jag inte på att vi jävligt snabbt kommer se adapter för detta, både från tredjepart och Apple själva.

Inte jag heller. Dessutom verkar de som gnäller hårdast på det vara folk som inte skulle röra en iPhone med en tio fots påle. Och som du säger, det lär komma adaptrar och hållare för att lösa det om nu efterfrågan är så stor.

Själv kommer jag inte saknas 3,5mm-jacket alls. Tycker mest det är en dryg kontakt jag gärna ser försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Menade självklart att det går att läsa texten i Ibooks utan att zooma. Zoomar man skulle vilken text som helst vara läsbara även med 100 PPI...

En person med "perfekt" syn kan se detaljer som är separerade med 1,0 bågminut (om min google-fu fungerat). Vilken PPI som krävs blir då en funktion av hur långt ifrån ögat skärmen befinner sig enligt formeln

25,4 (mm per tum) / (2 * D * tan(B * 0,000291 (radianer per bågminut) / 2))

Där D är avståndet i millimeter och B är synskärpa i bågminuter. Det ska tydligen vara fysisk omöjligt för ett mänskligt öka att ha högre upplösning än 0,4 bågminuter och enligt mitt Googlande ska alltså en normal människa med "perfekt" syn ha en upplösning på ca 1,0 bågminuter

Antag att man håller skärmen 300 mm från ögonen (kanske är lite lägre bort i praktiken, så lite av ett "worst-case")

25,4 / (2 * 300 * tan(1,0 * 0,000291 / 2)) = 290 PPI

Om min matematik inte är fel så når alltså en skärm med PPI 330 "retina-nivå" ungefär vid avstånd av 26,5 cm om man inte sitter med falkögon.

Brukar faktiskt vara på andra sidan staketet i diskussionen om PPI, klara själv inte av att använda laptops med 13" 1920x1080 (170 PPI) då man absolut ser enskilda pixels i text. För datorskärmar verkar min gräns gå någonstans mellan 200 och 250 PPI, vilket då också pekar mot perfekt syn då avståndet till skärmen är kanske 40-50 cm ("retinanivå" nås vid ca 220 PPI på 40 cm).

Det verkar lite mer komplicerat än så:
https://www.quora.com/At-what-screen-resolution-is-the-human-...

Jag anser för egen del att Apple gott kan ge iPhone högre upplösning till nästa generation. Tycker inte det är en stor grej men visst finns det skärmar som ser skarpare ut. Till nästa generation bör det dock vara dags för ett lyft där.

Permalänk
Skrivet av Daark:

Sheit, 256gb lagring

Fortfarande 2gb ram...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Igelkotten Igge:

För att det är dags att gå vidare. USB-C kan erbjuda samma funktionalitet samt mycket mycket mer. Sen vilken port Apple väljer i sin telefon är en annan femma.

Varför skulle du använda USB-C för ljud överföring? Tror inte folk inser hur låg dataöverföring ljud behöver. Nej det här är ännu bara en niche iphone skit grej.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ser ärligt talat inget större problem i att de tar bort 3,5mm-aux-porten när det följer med en adapter på köpet ändå. Enda egentliga nackdelen är väl att man inte kan ladda samtidigt som man lyssnar, men jag personligen kan inte minnas att jag någonsin har gjort detta ändå så för mig gör det inget.

Har dessutom ett par Quietcomfort 35 som är bluetooth ändå så det rör mig inte i ryggen egentligen.

Annars var det inte så mycket nytt bortsett från prestandan i processorn men även framförallt kameratekniken i 7 plus. Den såg riktigt najs ut faktiskt.

Dåligt att space grey försvinner däremot tycker jag, det är en najs färgkombination.

Permalänk
Avstängd

Känns som man kan köpa en p9 för 4990kr ett 256gb SDHC 1000kr =5990 och får en rätt lika telefon som iPhone 7 och kan köpa en fin laptop med i5 och ssd för 6000kr som blir över eller en stationär som klarar alla spel i 1080p eller vad man nu behagar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte tanken på att den fysiska hemknappen försvinner, men samtidigt vet jag hur pass övertygande force touch är i MacBook så det kan funka. Trådade lurar har jag inte använt till telefonen sedan 5S släpptes så att 3,5mm-kontakten försvinner gör mig ingenting.

Skrivet av kanto64:

Dessa 'benchmarks' siffror har väldigt lite att göra med verklig användning av mobilen.

Jo precis, i verkligheten räcker det med att plocka upp valfri Androidlur för att omedelbart känna av hur pass mycket segare den känns även mot förra generationens iPhone.

Permalänk
Medlem

Nu när den ska vara vattentålig. Fungerar skärmen då också? Den brukar aldrig fungera på min 6:a när det är lite vatten på:n. Förövrigt så tappade jag den i badkaret en gång och den klarade sig utan problem. Förutom att man var tvungen att låta högtalaren torka lite.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Jag mins när ipad släpptes och hela sweclockers kokad över av arga människor som inte kunde förstå varför det saknades full size USB portar....var är ni idag?

Ta det lugnt. Apple har inte dumpad 3.5mm för skoj skull eller utan anledning. Jag gissar att vi kommer förstå varför inom kort.
(Nej, jag kommer inte köpa någon så skippa fanboy kortet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Efter att ha jobbat hos en större operatör här i landet skulle jag aldrig köpa en Iphone, de flesta kollegorna håller med och försöker undvika sälja Iphones till kunder. Anledningen är simpel: så löjligt många kommer tillbaka, antingen med trasig skräm eller annat fel t.ex. någon typ av mjukvarufel som inte går på garanti men ändå gör telefonen oanvändbar. Dessutom utan tvekan den vanligaste telefonen som har är DOA, eller allmänt fryser/hänger sig i uppstart, väldigt kul att stå och förklara för en kund hur det är normalt att man måste starta om telefonen 3 gånger under uppstart då den hängt sig.

Självklart har jag ingen statistik på detta, men upplevt av mig och kollegor är att vi i vår butik säljer under 50% Iphone, men ca 80-90% av de serviceärenden vi gör är Iphone.

Haha känner en som jobbat länge på telebutiker bla Telia och han säger tvärtom;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det har han aldrig sagt, lyssna på intervjun. Han pratar om framtida iPhones generellt.

Jo, det har han sagt. https://9to5mac.com/2016/05/04/apple-tim-cook-iphone-7-upgrade-features/

"In a TV interview with CNBC’s Jim Cramer this week, Cook said the iPhone 7 will have a killer feature that would prove to be an upgrade customers won’t be able to resist. “We are going to give you things that you can’t live without that you just don’t know you need today,” Cook teased."

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Trådlös laddning är rätt individuellt, jag tycker det är en skitbra sak. Du ville ju själv att tekniken skulle gå framåt, eller?

Han är som alla andra apple fanatiker, det som apple inte har behövs inte.. Och den dag apple inför det så är det de bästa som finns

Jag har haft trådlös laddning i flera år nu och jag kommer inte köpa en mobil som inte har det.. Även om min mobil har snabbladdning via usb-c så är det så skönt att bara slänga ifrån sig mobilen till höger å vänster å den laddar helt automatiskt utan att behöva stoppa i en sladd

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag mins när ipad släpptes och hela sweclockers kokad över av arga människor som inte kunde förstå varför det saknades full size USB portar....var är ni idag?

Ta det lugnt. Apple har inte dumpad 3.5mm för skoj skull eller utan anledning. Jag gissar att vi kommer förstå varför inom kort.
(Nej, jag kommer inte köpa någon så skippa fanboy kortet.)

Angående 3.5mm pluggen så var väl iaf en av anledningarna till att dom tog bort den för att få plats med annat innan för skalet.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Jo, det har han sagt. https://9to5mac.com/2016/05/04/apple-tim-cook-iphone-7-upgrade-features/

"In a TV interview with CNBC’s Jim Cramer this week, Cook said the iPhone 7 will have a killer feature that would prove to be an upgrade customers won’t be able to resist. “We are going to give you things that you can’t live without that you just don’t know you need today,” Cook teased."

Cook är ett dåligt skämt. Finns inget som är revolutionerande nödvändigt på Iphone 7/+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

För att det är dags att gå vidare. USB-C kan erbjuda samma funktionalitet samt mycket mycket mer. Sen vilken port Apple väljer i sin telefon är en annan femma.

Precis! Finns många fördelar med lightningkontakt istället för 3,5-pluggen. Digital ljudöverföring vilket innebär bättre ljudkvalité samt betydligt mer strömsnålt. För min del är det bara positivt att kontakten försvann. Dels pushar det företagen att göra robusta trådlösa modeller, samt att det är lite same thing som att avveckla 5,25" platsen på en PC

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

Angående 3.5mm pluggen så var väl iaf en av anledningarna till att dom tog bort den för att få plats med annat innan för skalet.

Har dom gått ut med att det är anledningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nej, det har han inte. Lyssna på intervjun själv istället för att citera en sida som har gjort sin egen tolkning. Han säger aldrig att det är denna iPhone, har pratar om kommande iPhones generellt.

Permalänk
Skrivet av Kroonkanon:

Tyckte dom sa det på eventet igår iaf.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Nej, det har han inte. Lyssna på intervjun själv istället för att citera en sida som har gjort sin egen tolkning. Han säger aldrig att det är denna iPhone, har pratar om kommande iPhones generellt.

Vad är det som skulle komma som gör att Iphone har det som gör att man måste köpa den?! Idiotiskt uttalande om kommande Iphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroonkanon:

De sa det själva på scenen medan de presenterade och nämnde att den saknade kontakten, så ja.

Jag är faktiskt relativt taggad på iPhone 7 faktiskt, hade trott på mer en spec bump med snabbare processor osv. Nya kamerasystemet i 7 Plus är ju riktigt häftigt och som sagt bådar borttagandet av 3.5mm för bättre ljudkvalité.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har blandade känslor över dessa telefoner. Jag förstår vart Apple vill gå, det har de visat med nya MacBooken, trådlöst. Håller med att "någon" måste ta steget. Jag blir själv TOKIG på att ha en kabel när pendlar till jobbet, har dock inte tagit steget med nya lurar, lutar mot Bose BT och lägga mina Bose 15 på hyllan, eller använda dem på jobbet. Skulle hellre vilja hoppa över tiden det tar för folk/tillverkare att anpassa sig till en ny era på allvar, med allvar menar jag att det finns som sagt många lightninglurar men nu kommer det explodera. Samtidigt det jag såg, så har iPhone 7 Plus sämre musiktid än iPhone 6s Plus!?

Och såklart skriker alla över att ingenting händer med iPhone... Förutom batteritiden på musik är jag taggad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex