Var placera surroundhögtalare?

Permalänk
Medlem

Var placera surroundhögtalare?

Hej!

Ska nu placera mina surroundhögtalare, Klipsch RP 250S. Lite osäker var jag ska placera dom dock...

Från mitten på soffan är det 2,5 meter till ena sidoväggen och till andra sidoväggen är det 3,20 meter. Som max kan jag sätta dom cirka 50 centimeter från bakre väggen om ni förstår vad jag menar.

Jag läste i manualen att det är att föredra att placera dom på sidoväggen men att det är möjligt att placera dom på bakre väggen, ungefär där man sitter i soffan.

Vad är att föredra? Är avstånden från sidoväggarna till soffan för stort? Är avståndet från sidoväggen till bakre väggen (50 cm) för kort?

Eftersom de är formade så kommer ljudet på "sidorna" och inte rakt. Så här ser de alltså ut:

Permalänk
Medlem

@empa91: Har du en någorlunda avancerad surrondförstärkare går det att justera för avståndet i millisekunder. Hur mycket effekt som skickas bakåt och balans mellan dessa kanalerna skall alla förstärkare klara idag.
I realiteten kommer du dock inte höra någon skillnad. Det är så få filmer som egentligen utnyttjar multikanaler fult ut och när det görs är det mestadels "bara" effekter som inte kräver någon exakt positionering. Det går nog bra hur du än gör ska du se.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@empa91: Har du en någorlunda avancerad surrondförstärkare går det att justera för avståndet i millisekunder. Hur mycket effekt som skickas bakåt och balans mellan dessa kanalerna skall alla förstärkare klara idag.
I realiteten kommer du dock inte höra någon skillnad. Det är så få filmer som egentligen utnyttjar multikanaler fult ut och när det görs är det mestadels "bara" effekter som inte kräver någon exakt positionering. Det går nog bra hur du än gör ska du se.

Jag har en ny Yamaha så det borde den väl klara då tycker jag. Så det spelar helt enkelt ingen roll om jag sätter högtalarna bakom soffan eller på sidoväggarna ett par meter bort? Bara så du inte missförstår mig, om jag sätter dom bakom soffan ungefär så riktas den ena av de två högtalarsidorna (eller hur man uttrycker) bort från mig. Å andra sidan, sätter jag dom på sidoväggarna så riktas ena sidan in i den bakre väggen.
Tack för att du tar dig tid och svarar!

Permalänk
Medlem

de där på bilden är mitten högtalare för surround såna har man ofta i långa rum
dom ska sitta i mellan fram och bak surroundhögtalarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

de där på bilden är mitten högtalare för surround såna har man ofta i långa rum
dom ska sitta i mellan fram och bak surroundhögtalarna

Okej, alltså på sidoväggarna? Inte på väggen bakom soffan?

Permalänk

Jag har ca 4m till vänster sida och 2 till höger. Efter kalibrering så fixar min Sony till det så att det är omöjligt att höra någon skillnad. Och ja, de ska helst sitta sidan om soffan, inte bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Jag har ca 4m till vänster sida och 2 till höger. Efter kalibrering så fixar min Sony till det så att det är omöjligt att höra någon skillnad. Och ja, de ska helst sitta sidan om soffan, inte bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då spelar inte avståndet någon roll då. Det var bra!

Jag har kanske förklarat lite dåligt men soffan står emot den bakre väggen. Om jag skulle sätta högtalarna på den bakre väggen så hamnar de cirka 30 centimeter bakom mig, 1,5 meter ifrån mig. Men det kanske inte spelar någon roll, för de ska sitta på sidoväggarna ändå, gissar jag på?

Permalänk

@empa91: Egentligen är det ju vinkeln i förhållande till var du sitter och lyssnar som spelar roll.
Beroende på högtalartyp kan det då bli problem ifall vinkeln säger att högtalaren bör monteras på bakväggen, medan högtalartypen då gör gällande att spridningen blir lidande, t.ex. den skickar ljude på sidorna och över huvudet på den som lyssnar.

Ifall man har lite längre avstånd till högtalarba blir problemet med spridningen mindre.
Har man nära till bak/sidovägg blir problemet större och då passar den typ av högtalare du har bra. Ett annat vra alternativ är att välja flera högtalare för varje surroundkanal.

Jag tycker du ska kolla på hemsidorna för dolby, dts och thx för att få en uppfattning av hur det är tänkt att en surrounduppsättning ska se ut.

Ifall du har två surroundhögtalare är det "surround" som gäller. "Surround back" använder du ifall du kör 7.1.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

de där på bilden är mitten högtalare för surround såna har man ofta i långa rum
dom ska sitta i mellan fram och bak surroundhögtalarna

är van att man monterar dom på mitten väggarna för att få djupare ljudkänsla biografer har det större kan ha 3 par efter lång väggen för att ljudet ska rulla fram fint.

men testa har du mic kalibrering till din surround system sen vet du hur det blev.

Man klara sig fint med en 5,1 system i vanlig lägenhet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Det finns standardiserade vinkelförhållanden för hur kanalerna ska placeras och filmen mixas för att ljudet ska komma därifrån, kan du inte placera det rätt så får du experimentera dig fram.
De flesta bryr sig tyvärr inte alls om hur de bygger sin så kallade hembio utan är nöjda med att det låter från alla håll och att ha hög basnivå och tror att det är "hembio"
Det är däremot bra att du valt en bi/di polär högtalare för surround, de är oftast mer förlåtande för felplacering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och svar! Jag har kollat på thx och Dolby och de råder ju att man ska sätta på sidoväggarna så då gör jag det.

Enda jag funderade över är vinkeln. På båda hemsidorna står det 90 och 110 graders vinkel. Vad är det de syftar på?

Höjden på surroubdhögtalarna ska vara lite, cirka 30-60 cm, ovanför huvudet om jag förstått det rätt?

Permalänk

90 grader är precis sidan om dig. Och 110 grader lite bakom. Och ja, lite ovanför om det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

90 grader är precis sidan om dig. Och 110 grader lite bakom. Och ja, lite ovanför om det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Jättetack!!!!!