Har mitt integrerade nätverkskort gett upp?

Permalänk

Har mitt integrerade nätverkskort gett upp?

Som rubriken säger Jag får bara ut ca 350mbit/170mbit på bredbandskollen på min 1000/1000 lina på min stationära burk ,har testat att dra sladden direkt i datorn och via routern men ingen skillnad men när jag testade koppla in laptoppen så var det full fart både via router och direkt kopplat. har testat både 1000mbit fullduplex och auto intällning på nätverkskortet och det var ingen skillnad.inga nya drivrutiner fans tillgängliga för uppdatering heller
Nät:ip-only leverantör bredband2
Router : Asus RT-AC87U
Dator: Gammal som hedenhös ca 10år

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn är kanske inte snabbare än så, har du kollat hur hög cpulast du får när du kör mot BBK ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Datorn är kanske inte snabbare än så, har du kollat hur hög cpulast du får när du kör mot BBK ?

Du hade rätt cpu 98-99% är väl dax å byta ut hedenhös snart då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweetleaf:

Du hade rätt cpu 98-99% är väl dax å byta ut hedenhös snart då

BBK använder flash och det kan sänka äldre cpuer och även säkerhetsprogram kan ta mycket kapacitet så visserligen är datorn gammal men den behöver inte ha riktigt så slött nätverk när du använder den på annat sätt, sen så kan du ju även fråga dig vad du ska ha snabbare anslutning mot internet för, surfar du så spelar det ingen roll alls utan det är bara om du skulle ladda ner filer det påverkar och de flesta servrar som har filer använder inte flash för filöverföringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

BBK använder flash och det kan sänka äldre cpuer och även säkerhetsprogram kan ta mycket kapacitet så visserligen är datorn gammal men den behöver inte ha riktigt så slött nätverk när du använder den på annat sätt, sen så kan du ju även fråga dig vad du ska ha snabbare anslutning mot internet för, surfar du så spelar det ingen roll alls utan det är bara om du skulle ladda ner filer det påverkar och de flesta servrar som har filer använder inte flash för filöverföringar.

såg att disken gick upp till 100% med när jag började närma mig en ca 22MB/s i dl speed för att droppa ner till ca 12-14MB/s å sakta öka igen så gissar att jag behöver mig en ny burk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweetleaf:

såg att disken gick upp till 100% med när jag började närma mig en ca 22MB/s i dl speed för att droppa ner till ca 12-14MB/s å sakta öka igen så gissar att jag behöver mig en ny burk

Det beror ju mer på dina verkliga behov än hur datorn orkar med att mäta bandbredd med flash för jag antar att du egentligen vill göra nått annat med maskinen...
En 10 år gammal dator funkar bra till mycket än idag om den är dubbelkärnig, du kan dessutom skaffa en ssd till den utan nån risk eftersom du kan flytta ssdn till en ny dator om du byter och den relativa uppsnabbningen med ssd blir större ju äldre dator man gör den på, det är knappt märkbart på en ny dator med mycket ram men det kan ge ett stort lyft på en äldre dator så att skaffa en ssd och installera om och prova är egentligen nästa steg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Sweetleaf:
Har du en HDD kan du inte förvänta dig högre skrivhastighet, har du en äldre SSD kanske den inte klarar av det heller.
Min Samsung 830 256GB SSD klarar enbart 50-75MB/s, den kör i 100MB+ i några sekunder innan SSDn börjar throttla och disk usage går på 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetleaf:

Du hade rätt cpu 98-99% är väl dax å byta ut hedenhös snart då

testa:
http://testmy.net/download

Permalänk
Skrivet av mattoys:

http://testmy.net/DkleIsx6q.png