Nvidia Geforce GTX 1080 Ti ger prestanda i klass med Titan X

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Eller bara sälja sina gamla kort. Jag ser alltför många som bara lägger dem på hög i garderoben - varför? Toppmodellkort som x80 Ti får man alltid en bra slant för, även när de är en generation gammal.

Det finns helt klart entusiaster som gör detta på ett ekonomiskt "hållbart" sett, men vad jag upplevt så är dessa personer få.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag ser inga priser som behöver justeras från Nvidias sida.

GTX 1070/1080/Titan X är i en klass för sig och AMD har ingenting att sätta emot = Lite högre priser.
Det skulle AMD också ha satt i samma position.

I fallet GTX 1060 så är ju det kortet en stark konkurrent till RX 480 sett till RX 480's pris.
IMO så är det snarare AMD som "mjölkar" och borde sänka priset en aning på RX 480.

Jag skriver ju att det är "AMD:s fel". Hade de haft mer konkurrenskraftiga priser tror jag inte Nvidias kort hade haft så pass annorlunda priser jämfört med förra generationen.

Nvidia kommer ju sätta de priser där efterfrågan möter tillgång och pris. De gör det väldigt bra och är ur ett företagsperspektiv helt rätt att göra men jag tycker ändå de "mjölkar". De hade inte kunnat ha de priserna om konkurrensen varit bättre då all försäljning hade delats på två tillverkare och deras tillgångar på kort hade kanske varit högre än den efterfrågan som då funnits.

Skrivet av Bascule666:

Alltså, varför förekommer hela tiden frasen "mjölka pengar" i samband med Nvidia? De säljer produkter till ett pris som deras kunder uppenbarligen accepterar. När blev försäljning synonymt med att "mjölka pengar"? Anser du och alla andra som använder det uttrycket att kunderna är korkade, inte alls har någon förmåga att tänka själv och blir lurade av Nvidia?

Jag anser att kunderna betalar mer än vad de hade behövt göra om konkurrensen på marknaden såg annorlunda ut. Sen är det givetvis upp till konsumenterna att bestämma om de vill det eller inte och det är en annan diskussion i sig.

Du kan läsa mitt svar ovan med, men kontentan är att så länge inte AMD har något vettigt att sätta emot kommer efterfrågan på just Nvidias grafikkort vara högre och då kan de ta ut detta priset. Så fort Nvidia skulle känna att deras produktionstakt av grafikkort är högre än vad efterfrågan med aktuella priser så kanske deras uträkningar tyder på att att en sänkning är bättre för dem. Ett sätt det kan hända är om AMD faktiskt hade kunnat matcha dem.

Sen är det upp till var och en kund att köpa vad dem vill. Det är inte det jag kritiserar/kommenterar.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Kanske förvänta sig en prisdump på GTX1080 med 1500-2000ish kronor och Titan med 1000ish kronor för att "få det att låta bra" att kortet kommer kosta liknande GTX1080 gör idag..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nja, är ju ändå en prisskillnad och jag tror 1080 Ti t o m är bättre i tredjepartsutförande. I grundutförande är de ungefär samma, men 1080 Ti kan antagligen överklockas högre och därmed vara ett bättre kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad baserar du det på ?
vanliga 1080 med ett vattenblock är ju bättre än ex Evga Classified.
binnade gpu:er helt enkelt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rewinding:

@fermia:

Galenskap att köpa nytt varje år.. har haft 580 sen det släpptes och det har tjänat mig väldigt väl, först nu jag känner att det är dags att uppgradera mig. Varför uppgradera varje år så man ska spela nya titlar på maxinställningar istället för att att köra på high och så småningom medium för att få mer valuta för pengarna?

Man måste vara ekonomiskt oberoende för att hålla på så..

Galenskap är det definitivt inte att uppgradera från ex 780 till 1070. Har 1070 med hög stabil överklockning och varje spel kan jag spela i 4k med det mesta maxat utan aa som är onödig i så hög upplösning. Skillnaden mot 1080p är enorm, i 4k får spelen överlag liv som inte går att jämföra med 1080p. Spelar bara 1080p på min bärbara speldator när jag skall resa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon200632:

Vega blir som gtx 1070 kanske 1080.
Amd ligger alltid efter.

Ok.

Så bra, då vet jag det. Tack för att du framförde detta till mig, tur att det finns sådana som dig på internet som kan upplysa mig om det jag inte förstår själv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Är ju helt bedrövligt att det inte finns fler aktörer på denna heta!!! marknad.
Amd,Flummar runt i nåt vaccum som vanligt.(Riktiga lallare)
Det är alltid Zen och zen och zenare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Menar du kemikalieskatten, som friatider kallar för elektronikskatt?

Har du läst på regeringens hemsida vad som gäller och hur det ligger till?

Om den skulle träda i kraft, vad skulle ett grafikkort höjjas med i pris? 100kr?

Fria Tider har sällan fel, däremot är regeringen full av dom. 100kr är onödig höjning, dom kan ta mer skatt av Ericssons ledarskap, bankdirektörer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Fria Tider har sällan fel, däremot är regeringen full av dom. 100kr är onödig höjning, dom kan ta mer skatt av Ericssons ledarskap, bankdirektörer etc.

Jag tackar för mig! Ha det bra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

and I bought a 1080 why?

http://gph.is/1MGYuKZ

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Kanske förvänta sig en prisdump på GTX1080 med 1500-2000ish kronor och Titan med 1000ish kronor för att "få det att låta bra" att kortet kommer kosta liknande GTX1080 gör idag..

Ifall inte vega levererar kan man glömma dom enorma prisänkning. 1080 är mycket dyrare änn förra generationen, men inte var det brist på köpare för det. Samma gäller troligtvist 1080ti. Mycket dyrare än förra generation, men kommer att sälja som smör för det.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Vad händer om nVidia rör om i Januari och prissätter:
1060 2000kr (6GB)
1070 3000kr
1080 4600kr
1080Ti 6800kr

Det är möjligt och kan hända.
Vad gör AMD då?
Nej, det finns för få tillverkare av CPU/GPU'er

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag skriver ju att det är "AMD:s fel". Hade de haft mer konkurrenskraftiga priser tror jag inte Nvidias kort hade haft så pass annorlunda priser jämfört med förra generationen.

Nvidia kommer ju sätta de priser där efterfrågan möter tillgång och pris. De gör det väldigt bra och är ur ett företagsperspektiv helt rätt att göra men jag tycker ändå de "mjölkar". De hade inte kunnat ha de priserna om konkurrensen varit bättre då all försäljning hade delats på två tillverkare och deras tillgångar på kort hade kanske varit högre än den efterfrågan som då funnits.

Jag anser att kunderna betalar mer än vad de hade behövt göra om konkurrensen på marknaden såg annorlunda ut. Sen är det givetvis upp till konsumenterna att bestämma om de vill det eller inte och det är en annan diskussion i sig.

Du kan läsa mitt svar ovan med, men kontentan är att så länge inte AMD har något vettigt att sätta emot kommer efterfrågan på just Nvidias grafikkort vara högre och då kan de ta ut detta priset. Så fort Nvidia skulle känna att deras produktionstakt av grafikkort är högre än vad efterfrågan med aktuella priser så kanske deras uträkningar tyder på att att en sänkning är bättre för dem. Ett sätt det kan hända är om AMD faktiskt hade kunnat matcha dem.

Sen är det upp till var och en kund att köpa vad dem vill. Det är inte det jag kritiserar/kommenterar.

Kunderna betalar inte ett enda öre mer än de behöver. Så enkelt är det. Vill man ha den prestandan Nvidia erbjuder så får man betala vad det kostar, bryr man sig inte om prestandan kontra priset så avstår man från att köpa.

AMD skulle teoretiskt kunna sänka priset på de bäst presterande grafikkretsarna om de hade någon produkt som var konkurrenskraftig men det har de dessvärre inte idag.

TL:DR: Nvidia tar exakt så mycket betalt som går och har inga som helst problem med att sälja sina produkter.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kunderna betalar inte ett enda öre mer än de behöver. Så enkelt är det. Vill man ha den prestandan Nvidia erbjuder så får man betala vad det kostar, bryr man sig inte om prestandan kontra priset så avstår man från att köpa.

AMD skulle teoretiskt kunna sänka priset på de bäst presterande grafikkretsarna om de hade någon produkt som var konkurrenskraftig men det har de dessvärre inte idag.

TL:DR: Nvidia tar exakt så mycket betalt som går och har inga som helst problem med att sälja sina produkter.

Känns som om jag ibland betalar mer än jag behöver... Så ja...

Annars håller jag med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och så köpte man 1080 precis. Ja man får väl sälja det om 1080 TI är i en normal prissumma annars får man stanna kvar vid sitt 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vad händer om nVidia rör om i Januari och prissätter:
1060 2000kr (6GB)
1070 3000kr
1080 4600kr
1080Ti 6800kr

Det är möjligt och kan hända.
Vad gör AMD då?
Nej, det finns för få tillverkare av CPU/GPU'er

Hahahaha ja det kan ju hända, men det känns ju lika troligt som att Jesus kommer tillbaka och förvandlar vatten till grafikkort tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Känns som om jag ibland betalar mer än jag behöver... Så ja...

Annars håller jag med.

Låt helt enkelt bli att köpa om du tycker det inte är värt pengarna. Vill du ha det senaste mest brutalt snabba så bestämmer tillverkaren priset. Har du inte råd eller lust så skit i att köpa. Vi pratar inte om en livsuppehållande medicin här utan om ett gäng extra fps.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Titan X kommer ju inte med några tredjepartskort.

Blir väl exakt som med Titan X Maxwell och 980Ti.

sant men det finns fina vattenblock till dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Låt helt enkelt bli att köpa om du tycker det inte är värt pengarna. Vill du ha det senaste mest brutalt snabba så bestämmer tillverkaren priset. Har du inte råd eller lust så skit i att köpa. Vi pratar inte om en livsuppehållande medicin här utan om ett gäng extra fps.

Det är en sak vad man egentligen behöver och en annan vad man vill ha. Så är det för mig i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är en sak vad man egentligen behöver och en annan vad man vill ha. Så är det för mig i alla fall.

På vilket sätt ändrar detta budskapet på mitt inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina drömmar är nära! Väntar bara på 1080Ti och Kaby Lake sen jävlar blir det köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

På vilket sätt ändrar detta budskapet på mitt inlägg?

Skit samma. Kanske läste fel. I vilket fall som helst så är diskutionen onödig och kommer inte ge någon av oss något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Galenskap är det definitivt inte att uppgradera från ex 780 till 1070. Har 1070 med hög stabil överklockning och varje spel kan jag spela i 4k med det mesta maxat utan aa som är onödig i så hög upplösning. Skillnaden mot 1080p är enorm, i 4k får spelen överlag liv som inte går att jämföra med 1080p. Spelar bara 1080p på min bärbara speldator när jag skall resa.

Instämmer till fullo. Det var två år sedan jag uppgraderade dator + skärm till 4K. Dessvärre vill man inte gärna spela spel på en platt 4K skärm nu när man skaffat Vive, och det kräver nästan mer än att driva 4K av olika anledningar, så jag skulle lätt kunna nyttja ett 1080ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olaeli:

Lite så jag resonerar också.

Om 1080 idag ligger på ca 8000kr, 1080Ti på 10 000kr och Titan X på 12 000kr...

Men det är klart, priset på 1080 kanske sänks en del för att motivera Ti.

Vart får du 8000kr från? 1080 kostar 6 papp!

https://eucomtech.eu/se/gf-gtx-1080-8gb-gddr5x-56182.phtml?go...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Skulle du själv köpa ett kort från den butiken? 7000 till 8000 tusen kostar ett kort idag från kända butiker i sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | RTX 5090 32GB | Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI| Phanteks Glacier One 360M25 G2 | Phanteks M25 Gen2 120mm 3 Pack | ASUS TUF Gaming 1200W Gold | Phanteks NV5 MK II | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Är det bättre än Vega kommer det att lanseras strax efter Vega och är det sämre så kommer det lanseras före Vega.

Calling it.

Eftersom det "garanterat" kommer lanseras den 4'de januari, och Vega kommer senare, slutet Q1 som tidigast såg jag någonstans, så är jag inte så säker på att du har rätt. Samtidigt hoppas jag att Vega presterar sjukt bra, det hade varit kul med 16gB HBM2 minne, och bra GPU prestanda. Så har du rätt, gör det inte mig något. Jag ställer mig bara tveksam.

Skrivet av cfwin:

Men varför skulle de ens överväga GDDR5 till detta kort, låter inte troligt nånstans (imo).

För att det skulle ge i området runt 3-5% sämre prestanda vs Titan XP, och ge det kortet ett existensberättigande. Det innebär inte att jag säger att det är så man tänker göra, alla tidiga läckor var med GDDR5, alla senare är med GDDR5X, och mineskontrollern är gjord för båda utan problem, så de väljer rimligtvis efter vad de tror att Vega ska leverera. Så kommer det med GDDR5X, är det bra för oss.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackis:

Skulle du själv köpa ett kort från den butiken? 7000 till 8000 tusen kostar ett kort idag från kända butiker i sverige.

Japp, och det har jag gjort flertalet gånger redan, och fått varorna till de priser jag köpt de för. Dock så kan man få räkna med att leveranstiderna kan variera.

6 laxar i en laxask gav jag för mitt 1080. Nu väntar jag på att nvidia ska få fingrarna ur arselet och lansera 1080Ti så jag kan köpa två och superkoppla!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olaeli:

Ska bli intressant att se vad priset landar på.

Inte så mycket spel mellan 1080 och Titan X (4000kr?).

Min spekulation vore någonstans just under 10.000:-.

Skrivet av Devil May Cry:

Vågar vi börja gissa på priset?
Närmare 9000kr?

Just under 10.000:- skulle väl inte vara en allt för felaktig gissning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ska ditt svar vara något argument mot det jag skrev? Ingenting av det du skriver är något jag sagt emot.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rewinding:

@fermia:

Galenskap att köpa nytt varje år.. har haft 580 sen det släpptes och det har tjänat mig väldigt väl, först nu jag känner att det är dags att uppgradera mig. Varför uppgradera varje år så man ska spela nya titlar på maxinställningar istället för att att köra på high och så småningom medium för att få mer valuta för pengarna?

Man måste vara ekonomiskt oberoende för att hålla på så..

Jag uppgraderar runt vart tredje år, jag var väldigt nöjd med mitt 290x som jag fick i garantiutbyte på ett trasigt 7970, så 7970 var det senaste kortet som jag köpte, men i år så ville jag byta ut min 8 år gamla skärm och då blev det en 1440p 165mhz g-synk skärm.
Och med den skärmen så ville jag ha lite mer kraft under huven än vad 290x levererar.
Så även om man inte byter varje år så finns det ganska många som byter till det senaste, inte för att man måste ha det senaste utan snarare för att det helt enkelt att dags att uppgradera.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG