Google lanserar Chromecast Ultra med stöd för 4K UHD och HDR

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar Chromecast Ultra med stöd för 4K UHD och HDR

Det blir en tredje och mer exklusiv generation av mediapucken Chromecast, som utöver bättre prestanda ger stöd för såväl 4K UHD, HDR och Dolby Vision.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs, men mycket läckor dock denna gång. (spoilers)

Priset sprang iväg lite dock.

OT
"mediapucken? /reds. anm."
Nostalgi från tiden man läste Dator Magasin. Där det frekvent förekom (Red.Anm.)

Dold text
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Snusfri

UHD/HDR över wifi, mja...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

UHD/HDR över wifi, mja...

Över AC är det inga problem Är konstant över 250Mbit med det hemma i min lägenhet (AC87U).

Så för vad den kan streama räcker det gott och väl.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

UHD/HDR över wifi, mja...

Förmodligen därför de har satt dit en Ethernet anslutning

Permalänk
Medlem

Enbart stöd för HDR motiverar ett köp för mig då det var framförallt det man saknade på dom första generationerna, 4k stödet är ju bara en bonus tills dess att man skaffar en.
Bara invänta att 4k och oled kombon går ner i pris först innan man kan fundera på att omplacera plasman här hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av THB:

UHD/HDR över wifi, mja...

Inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

överflödig produkt om den inte stöder 24p samt kan växla refreshrate genom apparna.

Köper du en tex samsung HDR4ktv har den inbygd Neflix/Youtube som mest troligt kan skifta mellan 24p/50p/60p

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Min Raspberry Pi 3 med Kodi fungerar klockansrent inget strul ingen buffring .. men 1080p bara, en finns knappt 4k material

Permalänk
Medlem

@downup:

Finns väl inte något "bra" stöd för Chromecast för Kodi användare?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att utbudet av *bra* 4k material är nära noll... Hoppas kopieringsskyddet på UHD BR går att ta sig igenom.. Skulle aldrig köpa en film som inte går att göra backup på...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Över AC är det inga problem Är konstant över 250Mbit med det hemma i min lägenhet (AC87U).

Så för vad den kan streama räcker det gott och väl.

Är det 250 Mb/s faktisk uppmätt dataöverföring eller bara den rapporterade uppkopplingshastigheten?

Om det är faktiskt uppmätt, stabilt och inte bara teoretiska fantasisiffror så duger det gott, då exempelvis max bitrate för uhd blu-ray väl ska vara 150 Mb/s om jag minns rätt.

Fast vänta nu... jag har ingen koll på Chromecast... tar den emot dekodad rådata eller har den dekoder (för h.265 i 4K-fallet, antar jag)? Antar att den har dekoder.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fast vänta nu... jag har ingen koll på Chromecast... tar den emot dekodad rådata eller har den dekoder (för h.265 i 4K-fallet, antar jag)? Antar att den har dekoder.

Okomprimerad 4K Y'CbCr 4:2:0 30 fps ligger på ca. 3 Gbit/s så det faller på sin egen orimlighet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Är det 250 Mb/s faktisk uppmätt dataöverföring eller bara den rapporterade uppkopplingshastigheten?

Om det är faktiskt uppmätt, stabilt och inte bara teoretiska fantasisiffror så duger det gott, då exempelvis max bitrate för uhd blu-ray väl ska vara 150 Mb/s om jag minns rätt.

Fast vänta nu... jag har ingen koll på Chromecast... tar den emot dekodad rådata eller har den dekoder (för h.265 i 4K-fallet, antar jag)? Antar att den har dekoder.

Faktiskt uppmätt, resultat som dessutom är ihållande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@THB:
ethernet är ju en av nyheterna

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Fast vänta nu... jag har ingen koll på Chromecast... tar den emot dekodad rådata eller har den dekoder (för h.265 i 4K-fallet, antar jag)? Antar att den har dekoder.

Chromecast streamar själv. När en app ansluter till Chromecast, så öppnas en webbsida på Chromecasten som är själva Chromecast-appen.
Denna app (Netflix eller vad det nu kan vara) tar emot kommando från appen i din mobila enhet (telefon/tablet).
I fallet med t.ex NetFlix, så säger mobile-appen till Chromecast-appen vilket object du vill spela upp. Efter en viss process, så får Chromecasten tillgång till en URL till var mediet finns och börjar streama den där ifrån. Så all avkodning sker på Chromecast:ens hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@downup:

Finns väl inte något "bra" stöd för Chromecast för Kodi användare?

finns väl en app som heter yatzee eller liknande som lägger till bra support för chromecast

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Okomprimerad 4K Y'CbCr 4:2:0 30 fps ligger på ca. 3 Gbit/s så det faller på sin egen orimlighet.

Jo, det jag tänkte på var just att 250 Mb/s inte skulle räcka någonstans i praktiken om det vore rådata.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Faktiskt uppmätt, resultat som dessutom är ihållande.

Ok, det låter ju lovande ifall det aldrig blir av att dra kabel till min htpc.

Skrivet av EndLessMind:

Chromecast streamar själv. När en app ansluter till Chromecast, så öppnas en webbsida på Chromecasten som är själva Chromecast-appen.
Denna app (Netflix eller vad det nu kan vara) tar emot kommando från appen i din mobila enhet (telefon/tablet).
I fallet med t.ex NetFlix, så säger mobile-appen till Chromecast-appen vilket object du vill spela upp. Efter en viss process, så får Chromecasten tillgång till en URL till var mediet finns och börjar streama den där ifrån. Så all avkodning sker på Chromecast:ens hårdvara.

Ok. Så Chromecast är alltså bara en väldigt begränsad och udda mini-htpc.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Över AC är det inga problem Är konstant över 250Mbit med det hemma i min lägenhet (AC87U).

Så för vad den kan streama räcker det gott och väl.

Lite långsamt, jag får över 500 Mbit med AC68U som router och USB-AC68 som mottagare i min NUC.

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera för de som sitter med en äldre generations chromecast att det går att köra med ethernet. Går att köpa en nätadapter med just ethernetingång (som beskrivs i artikeln), jag köpte min från google store eller vad den kallas.

Tydligen gillar inte wi-fi betongväggar, vem kunde ha anat...

Permalänk
Medlem

Alla pratar om 4K o HDR vilket absolut inte är något fel på. Men när skall vi kunna få streamat material i något annat än sunkigt 5.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men när skall vi kunna få streamat material i något annat än sunkigt 5.1.

Kör ens någon streaming tjänst bra ljudkodning? (Geniun fråga, däremot med tanke på hur hårt dem komprimerar bilden så är gissningsvis även ljudet sönder komprimerat.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tycker inte priset är helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Min Raspberry Pi 3 med Kodi fungerar klockansrent inget strul ingen buffring .. men 1080p bara, en finns knappt 4k material

Av ren nyfikenhet, vilken bitrate är de på dessa 1080p material?

Annars är CC en roligt liten pryl, skulle dock gärna se ett smidigt sätt att strema lokalt till den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Av ren nyfikenhet, vilken bitrate är de på dessa 1080p material?

Annars är CC en roligt liten pryl, skulle dock gärna se ett smidigt sätt att strema lokalt till den.

Det är fullt möjligt att streama lokalt dock krävs det en server/dator + app i telefonen. Jag använder mig av både PLEX och Emby, har mer och mer gått mot Emby på senare tid.
Finns även appar för att streama direkt från telefonen men man har väl oftast inte allt sitt material i telefonen.

Får säga att de som lockar mig mest just nu är inbyggt ethernet, synd bara att man inte kan strömförsörja den med PoE (vad jag har lyckats läsa mig till).

/Fredrik

Permalänk
Medlem

@xfade: Man fick ju sitt kickstarter-retronummer igår
-----------------------------------------------------------------------
Fina grejer för de som inte vill koppla burken till tv:n!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vill bara poängtera för de som sitter med en äldre generations chromecast att det går att köra med ethernet. Går att köpa en nätadapter med just ethernetingång (som beskrivs i artikeln), jag köpte min från google store eller vad den kallas.

Tydligen gillar inte wi-fi betongväggar, vem kunde ha anat...

Vad har du för router? har själv betongväggar hemma och när jag köpte en Netgear Nighthawk R7000 försvann mina trådlösa nätverksproblem... hade tidigare Netgear WNR3500L tror jag det var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Alla pratar om 4K o HDR vilket absolut inte är något fel på. Men när skall vi kunna få streamat material i något annat än sunkigt 5.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer helt.
Många tjänster försöker ju även få sina 720p att gälla som "HD"...
1080p har ju knappt fått något genomslag, så känns som att 4k streamat ligger en bit bort tyvärr.

Trots att netflix har ett rätt kasst utbud så kör jag ett abonnemang där då det är enda stället jag hittat som iaf producerar lite 4k.

Vad vill du ha istället för 5.1? Testat Atmos nånting? Är det värt att uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Instämmer helt.
Många tjänster försöker ju även få sina 720p att gälla som "HD"...
1080p har ju knappt fått något genomslag, så känns som att 4k streamat ligger en bit bort tyvärr.

Trots att netflix har ett rätt kasst utbud så kör jag ett abonnemang där då det är enda stället jag hittat som iaf producerar lite 4k.

Vad vill du ha istället för 5.1? Testat Atmos nånting? Är det värt att uppgradera?

Atmos/ dts-x är riktigt roligt att lyssna på, men om de isfall kunde öka på till till blu-ray ljudformaten så borde det guld värt. Atmos och framförallt dtsx är ju än så länge ganska ovanliga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barilla08:

Lite långsamt, jag får över 500 Mbit med AC68U som router och USB-AC68 som mottagare i min NUC.

Jag mäter med mobiler utan MU-MIMO. Så nej, det är inte alls långsamt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB