Nytt RX 480 men ingen bild?

Permalänk
Medlem

Nytt RX 480 men ingen bild?

Hejsan

Hämtade just hem mitt nya XFX RX 480 RS: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...

Ut med mitt gamla Radeon HD5770 och in med nya. Inga problem med installationen. Datorn startar upp som vanligt, MEN ingen bild, kommer inte ens till BIOS.
Kopplar ur nya grafikkortet och kör med det integrerade, och vips där vart det bild igen som vanligt.

Det som jag tycker är konstigt är att varken mus eller tangentbord heller startar när grafikkortet är inkopplat, det har jag aldrig stött på tidigare.

Specs:
- Moderkort är något gammalt som följde med en Dell-dator: http://www.findlaptopdriver.com/dell-dh67m01-mainboard-specs/
- Intel i5 2500
- 8GB ram
- 600w Corsair-nätagg

Har resetat moderkortet men ingen skillnad.

Har ni några idéer! Hjälp!

Edit: såg att det var någon annan snubbe med exakt samma problem med exakt samma moderkort. Tyvärr ingen lösning i tråden...
http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/592870/computer-wont...

Permalänk
Medlem

Risken är att moderkortet inte är kompatibelt. Du behöver ett nytt Bios men det brukar inte finnas på s.k. gamla Dell-moderkort.

Tog du bort alla drivrutiner när du stoppade i nya kortet? Tänkte så du inte har några gamla. Jag är dock rätt säker på att det är bios som strular.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ändra "Primary graphics adapter" till PCIe #1 eller liknade i BIOS om det inte går så är det antagligen moderkortet som inte stödjer det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Nästan 100% på att ditt moderkort inte stödjer nyare grafikkort pga. gammalt BIOS.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Risken är att moderkortet inte är kompatibelt. Du behöver ett nytt Bios men det brukar inte finnas på s.k. gamla Dell-moderkort.

Tog du bort alla drivrutiner när du stoppade i nya kortet? Tänkte så du inte har några gamla. Jag är dock rätt säker på att det är bios som strular.

Jo det var det jag misstänkte! Jajemän, avinstallerade gamla drivisarna innan.

Skrivet av bjinko:

Kolla om du kan ändra "Primary graphics adapter" till PCIe #1 eller liknade i BIOS om det inte går så är det antagligen moderkortet som inte stödjer det.

Problemet var ju att jag inte ens kommer in i BIOS =/

Skrivet av Forza1:

Nästan 100% på att ditt moderkort inte stödjer nyare grafikkort pga. gammalt BIOS.

Ja ni verkar ha helt rätt. Drog fram mitt gamla moderkort med AMD Phenom II 955, och där fick jag bild på en gång. Verkar vara Dell som inte gillar att man mixtrar med deras moderkort.

Så nu blir det en ominstallation av Windows...
Samtidigt lite tråkigt att gå tillbaka Phenom II 955 när man kört i5 2500. Fast man kanske kan komma upp i samma prestanda om man klockar 955:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Jo det var det jag misstänkte! Jajemän, avinstallerade gamla drivisarna innan.

Problemet var ju att jag inte ens kommer in i BIOS =/

Ja ni verkar ha helt rätt. Drog fram mitt gamla moderkort med AMD Phenom II 955, och där fick jag bild på en gång. Verkar vara Dell som inte gillar att man mixtrar med deras moderkort.

Så nu blir det en ominstallation av Windows...
Samtidigt lite tråkigt att gå tillbaka Phenom II 955 när man kört i5 2500. Fast man kanske kan komma upp i samma prestanda om man klockar 955:an?

Du kommer aldrig komma upp till i5 2500k-prestanda med en 955:a. Du kan visserligen klocka upp 955:an till ca 4 GHz men den är bra mycket långsamma iaf. Min 1055t med samma arkitektur och 6 kärnor får stryk av min i5:a i allt. En i5 2500 är säkert 30 - 40 % snabbare än en 955 tyvärr.

Jag skulle letat efter ett begagnat LGA-1055 moderkort.

Den här killen säljer ett z77-moderkort. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1447165-sokes-i7-6700k-...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

@naikon: kan vara så att någon av bios filerna här är nyare och stödjer pci-e 3.0 grafikkort då senaste uppdaterade bios kom 2014 http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/product-suppor... http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/Drivers/Driver...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Du kommer aldrig komma upp till i5 2500k-prestanda med en 955:a. Du kan visserligen klocka upp 955:an till ca 4 GHz men den är bra mycket långsamma iaf. Min 1055t med samma arkitektur och 6 kärnor får stryk av min i5:a i allt. En i5 2500 är säkert 30 - 40 % snabbare än en 955 tyvärr.

Jag skulle letat efter ett begagnat LGA-1055 moderkort.

Den här killen säljer ett z77-moderkort. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1447165-sokes-i7-6700k-...

Ah ok som jag trodde då Känns lite dumdristigt att lägga pengar på ett begagnat moderkort med en 5 år gammal socket. Man lär ju få pröjsa mellan 500-1000kr och det känns ju lite dumt.

Blir väl förmodligen ett nytt moderkort och CPU, det är väl lika bra när man ändå håller på. Såg att netonnet hade bra pris på en i7: https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...
Med ett billigare 1151-moderkort på ~700kr hamnar man väl runt 3500kr. Eller har ni tips på någon prisvärd Intel-CPU?

Skrivet av b3h4ppyn0w:

@naikon: kan vara så att någon av bios filerna här är nyare och stödjer pci-e 3.0 grafikkort då senaste uppdaterade bios kom 2014 http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/product-suppor... http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/Drivers/Driver...

Jo jag hade också hoppats på det, men tyvärr så hade jag redan de senaste BIOSen

Permalänk
Medlem

@naikon: Har du inte tänkt överklocka är den CPU'n klockren. Bra pris också. Jag skulle utan att tveka gå på en i7 då den kan överleva många grafikkortsuppgraderingar. Väljer du den kan du ju välja och vraka bland moderkorten också.

I billiga moderkort gillar jag B150-chipset. Du får mer USB 3.0-portar än H110 och chipset har 8 PCI-E 3.0 banor jämfört med H110 som har 6 PCI-E 2.0-banor. Detta medför att dom ofta har möjlighet att få dit en m.2 plats bland annat. Typ detta: https://www.inet.se/produkt/1900114/asus-b150m-a-m-2#specs

Lycka till!

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns dumt att köpa en processor du inte kan överklocka, enligt din tidigare post så är ju inte det något du är rädd för. Då hade jag hellre köpt en i5 6600k och klockat upp den om du inte vill lägga för mycket pengar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@naikon: Har du inte tänkt överklocka är den CPU'n klockren. Bra pris också. Jag skulle utan att tveka gå på en i7 då den kan överleva många grafikkortsuppgraderingar. Väljer du den kan du ju välja och vraka bland moderkorten också.

I billiga moderkort gillar jag B150-chipset. Du får mer USB 3.0-portar än H110 och chipset har 8 PCI-E 3.0 banor jämfört med H110 som har 6 PCI-E 2.0-banor. Detta medför att dom ofta har möjlighet att få dit en m.2 plats bland annat. Typ detta: https://www.inet.se/produkt/1900114/asus-b150m-a-m-2#specs

Lycka till!

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker det känns dumt att köpa en processor du inte kan överklocka, enligt din tidigare post så är ju inte det något du är rädd för. Då hade jag hellre köpt en i5 6600k och klockat upp den om du inte vill lägga för mycket pengar.

Stort tack för tipsen! Litet dilemma då om man ska köpa upplåst i5:a eller en låst i7:a.

Får säga att Witcher 3 flyter på överraskande bra trots min gamla Phenom 955, och det var ju typ Witcher som var syftet med nya grafikkortet! Tar nog och väntar lite med processorn då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Stort tack för tipsen! Litet dilemma då om man ska köpa upplåst i5:a eller en låst i7:a.

Får säga att Witcher 3 flyter på överraskande bra trots min gamla Phenom 955, och det var ju typ Witcher som var syftet med nya grafikkortet! Tar nog och väntar lite med processorn då!

Dåså! Man ska aldrig uppgradera om man inte behöver det! (säger han som gick från ett GTX970 till en 980 Ti utan egentlig anledning.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Dåså! Man ska aldrig uppgradera om man inte behöver det! (säger han som gick från ett GTX970 till en 980 Ti utan egentlig anledning.

Brukar oftast vara så.
"If it ain't broken, don't fix it" men å andra sidan hur många gånger har man själv inte gjort onödiga uppgraderingsköp.....för många för att kunna räknas på mina två händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Varför inte bara köpa ett nytt billigt moderkort till din i5-2500? i5-2500 passar bra ihop med ett 480. Vet inte dock hur pass CPU-tungt Witcher 3 är? Så där kan det hända att du skulle få betydligt bättre fps med en ny i7 eller klockad i5.

http://www.mpbutiken.se/product/asrock-h61m-vg4-matx-gigalan-vga?referer=prisjakt

EDIT: W3 verkar inte vara så farligt CPU-tungt ändå. Tror du skulle få helt bra fps med din i5-2500. (i7-6700K har en klock på 4,0GHz så tro inte att du skulle få lika bra prestanda med en i7-6700 som bara har en klock på 3,3GHz.) Äh det kan du nog få, verkar vara grafikkortet som är begränsningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@naikon: Hej,
Anledningen till att det inte fungerar med ditt xfx kort är för att det stödjer uefi bios och inte så kallat legacy bios.
Hade jag varit dig så hade jag hört med Netonnet om du kan få byta till detta sapphire kort som har inbyggd dual bios dvs uefi och legacy bios och då bör det fungera utan problem på din dell maskin
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

@naikon: Hej,
Anledningen till att det inte fungerar med ditt xfx kort är för att det stödjer uefi bios och inte så kallat legacy bios.
Hade jag varit dig så hade jag hört med Netonnet om du kan få byta till detta sapphire kort som har inbyggd dual bios dvs uefi och legacy bios och då bör det fungera utan problem på din dell maskin
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Är du säker på att det skulle fungera? Vet bara att de flesta socket 1155 moderkort inte fungerar med nVidia 700-serien eller nyare utan en uppdatering av BIOS som fixar kompabiliteten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är du säker på att det skulle fungera? Vet bara att de flesta socket 1155 moderkort inte fungerar med nVidia 700-serien eller nyare utan en uppdatering av BIOS som fixar kompabiliteten.

Detta skriver Sapphire " SAPPHIRE has also implemented DUAL BIOS ensuring that the cards boot and deliver maximum performance in systems with both UEFI and legacy BIOS implementations."

Vet inte när nvidia implementerade uefi bios om det var på 700 serien eller senare.
Sedan så vet jag inte om nvidia korten har en dual bios switch som sapphire Amd kort har.
Dom har lagt in dual biosen för att öka kompabiliteten med äldre moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Detta skriver Sapphire " SAPPHIRE has also implemented DUAL BIOS ensuring that the cards boot and deliver maximum performance in systems with both UEFI and legacy BIOS implementations."

Vet inte när nvidia implementerade uefi bios om det var på 700 serien eller senare.
Sedan så vet jag inte om nvidia korten har en dual bios switch som sapphire Amd kort har.
Dom har lagt in dual biosen för att öka kompabiliteten med äldre moderkort.

Det är inte uefi som knasar, det är versionen på BIOS. Har fått uppdatera två bios för att grafikkorten skulle funka, båda har varit för Nvidia dock men en Intel prolle och en AMD. På många 1155 moderkort finns en bios uppdatering där det står "Improved VGA compability" och det är för detta problemet.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är inte uefi som knasar, det är versionen på BIOS. Har fått uppdatera två bios för att grafikkorten skulle funka, båda har varit för Nvidia dock men en Intel prolle och en AMD. På många 1155 moderkort finns en bios uppdatering där det står "Improved VGA compability" och det är för detta problemet.

Okej, men varför lägger då sapphire till den möjligheten med dual bios där man uttryckligen skiriver "SAPPHIRE has also implemented DUAL BIOS on ensuring that the cards boot and deliver maximum performance in systems with both UEFI and legacy BIOS implementations."
Jag kan inte tyda det mer än att man gör detta för just dom moderkort som inte har biosfixen " improved vga compability" för annars så förstår jag inte funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Okej, men varför lägger då sapphire till den möjligheten med dual bios där man uttryckligen skiriver "SAPPHIRE has also implemented DUAL BIOS on ensuring that the cards boot and deliver maximum performance in systems with both UEFI and legacy BIOS implementations."
Jag kan inte tyda det mer än att man gör detta för just dom moderkort som inte har biosfixen " improved vga compability" för annars så förstår jag inte funktionen.

För att det kanske krånglade om man hade legacy och det var vanligare när 290/290x kom? Jag kan inte hitta något angående två olika bios på grund av det på 480, utan det jag hittar är för 290/290x. På 480 så har sapphire två bios; Ett "quiet" och ett "boost".
http://www.pcworld.com/article/3098825/components-graphics/sa...

Citat:

The core clock speeds for the two models also differ. Both ship with a dual BIOS featuring both “Quiet” and “Boost” modes. The optional Quiet mode actually sticks to the same 1,266MHz boost clock as the reference RX 480. The default Boost mode comes enabled out of the box, hitting a modest 1,306MHz on the 4GB Nitro+ RX 480 and 1,342MHz on the 8GB version.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: sorry, trodde att det fanns kvar även på de nya modellerna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen att du skall uppgradera datorn. Det kommer vara en stor skillnad från AMD. Gå över till Skylake, annars var din GPU ett onödigt köp.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

kul om du kan berätta vad du får för FPS med din dator (är du nöjd med 60FPS så tror jag det funkar ok)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag tycker verkligen att du skall uppgradera datorn. Det kommer vara en stor skillnad från AMD. Gå över till Skylake, annars var din GPU ett onödigt köp.

Skrivet av sesese:

kul om du kan berätta vad du får för FPS med din dator (är du nöjd med 60FPS så tror jag det funkar ok)

Hehe, onödigt köp var det definitivt inte.

Utgångsläget var som sagt i5 2500, 8GB RAM och Radeon HD5770. Med 1920x1080 och alla settings på absolut LÄGSTA så låg väl jag väl på runt 1-2 FPS. När jag minskade till 1024x800 och allt på lägsta settings så vart jag väl runt 3-4 FPS. Ingen rolig spelupplevelse, hehe.

Nu med nya RX 480 (fast med Phenom II 955) kör jag 1920x1080 och alla settings på mellan medium-high (förutom shadows och water som är low). Spelet ser skitsnyggt ut och FPS:en flyter på som smör! Inte en aning om vad den ligger på men jag skulle väl tippa runt 40-60 FPS. Upplevelsen är i alla fall att det flyter på skitbra och har aldrig märkt av någon FPS-drop!

Tror säkert att datorn hade mått bra av en nyare processor, men nu fungerar ju Witcher 3 skitbra och det var ju mitt ända mål

Permalänk
Medlem

Släng ut en "köpes"-tråd i marknaden på ett 1155-kort. Lär garanterat vara någon som har ett dammigt kort i garderoben som de vill bli av med för en billig peng.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Grattis till en billig uppgradering. Ett 480 kort är ett mycket bra grafikkort. Kräver man inte 120Hz utan är nöjd med 60 Hz så funkar en äldre top CPU mycket bra

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@naikon: Skönt att det funkade iaf! Jag spelade ut Witcher 3 för någon vecka sedan. Tog lång tid för jag ledsnade då och då och veckorna gick utan att jag lirade något alls. Sen lirade jag en 6 timmar och så började det om. Jag har inte spelat något Witcher innan så det tog tid att komma in i karaktärerna och ska jag vara allvarlig tycker jag fortfarande att huvudkaraktären är tråkig som fan.

Men det blev ett riktigt episkt äventyr tillslut och snyggt är det! Fast du kommer bli galen på fysiken på hästfan. Man fastnar med den kraken överallt!

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Släng ut en "köpes"-tråd i marknaden på ett 1155-kort. Lär garanterat vara någon som har ett dammigt kort i garderoben som de vill bli av med för en billig peng.

Jag håller ögonen öppna! Får se hur mycket energi man orkar lägga på att jaga ett 5 år gammalt moderkort

Skrivet av sesese:

Grattis till en billig uppgradering. Ett 480 kort är ett mycket bra grafikkort. Kräver man inte 120Hz utan är nöjd med 60 Hz så funkar en äldre top CPU mycket bra

Ja man verkar få mycket för pengarna idag! Jag brukar aldrig köpa top of the line och detta verkade väldigt prisvärt!

Skrivet av heatm:

@naikon: Skönt att det funkade iaf! Jag spelade ut Witcher 3 för någon vecka sedan. Tog lång tid för jag ledsnade då och då och veckorna gick utan att jag lirade något alls. Sen lirade jag en 6 timmar och så började det om. Jag har inte spelat något Witcher innan så det tog tid att komma in i karaktärerna och ska jag vara allvarlig tycker jag fortfarande att huvudkaraktären är tråkig som fan.

Men det blev ett riktigt episkt äventyr tillslut och snyggt är det! Fast du kommer bli galen på fysiken på hästfan. Man fastnar med den kraken överallt!

Ja skönt att funkade till slut men dock tråkigt att behöva gå ner i CPU! Fram tills igår flöt FPS:en på som smort, men idag kom jag till en större stad, och då märkte man ganska tydligt att FPS:en sjönk. Fortfarande spelbart men det kanske ligger runt 20-25 FPS. Antar att det blir en större belastning på CPU:n när man kommer till huvudstäder?

Annars ett fantastiskt snyggt och välgjort spel, man blir otroligt imponerad av vad utvecklare idag kan åstadkomma med lite kodning!

Permalänk
Medlem

@naikon: Haha, tänkte varna dig men hoppades på att det skulle gå iaf. Ja, Novigrad är ganska krävande. Det är allt folk som blir tungt för CPU'n. Du får dra ner på densiteten på människor.

Visa signatur

#ryssjävlar