Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Eller hur... ganska segt här nere

Så länge du gillar ditt jobb är det värt mycket mer än eventuella extra tusenlappar. Så länge man inte behöver oroa sig över ekonomin hela tiden så ger pengar väldigt lite glädje.

Jag gillar inte mitt jobb så mycket som jag känner att jag borde göra, har inte gjort det sen jag började jobba i branschen för ett antal år sedan. Har på sistone bestämt mig för att jag nog måste byta bransch och jobba mer inom IT och kanske utvecklare (vilket jag haft som del i min roll tidigare). Detta kommer förmodligen medföra ett rätt stort lönetapp i varje fall initialt men gissningsvis i längden också. Det känns dock värt det om jobbet känns roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så länge du gillar ditt jobb är det värt mycket mer än eventuella extra tusenlappar. Så länge man inte behöver oroa sig över ekonomin hela tiden så ger pengar väldigt lite glädje.

Jag gillar inte mitt jobb så mycket som jag känner att jag borde göra, har inte gjort det sen jag började jobba i branschen för ett antal år sedan. Har på sistone bestämt mig för att jag nog måste byta bransch och jobba mer inom IT och kanske utvecklare (vilket jag haft som del i min roll tidigare). Detta kommer förmodligen medföra ett rätt stort lönetapp i varje fall initialt men gissningsvis i längden också. Det känns dock värt det om jobbet känns roligare.

Det stämmer till viss del men har man inte råd att göra något på fritiden så är det inte värt der. Som det är just nu har man knappt råd att unna sig en pizza

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

31600 kr brutto. Grundskollärare. Har just fått det omdebatterade lärarlönelyftet som äntligen tog mig över 30k. 15 år i yrket.

Även jag är lärare i grundskolan sedan snart tre år. För att höja lönen är man tvungen att byta jobb, lättare sagt än gjort om man bor i en mindre ort. För mig som bor i huvudstaden går det bra. 31500 kr, med lönelyftet. Söker nytt jobb och uppger 35k som löneanspråk. Vi får se vart det landar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Även jag är lärare i grundskolan sedan snart tre år. För att höja lönen är man tvungen att byta jobb, lättare sagt än gjort om man bor i en mindre ort. För mig som bor i huvudstaden går det bra. 31500 kr, med lönelyftet. Söker nytt jobb och uppger 35k som löneanspråk. Vi får se vart det landar.

Fan vad sjukt det är. Ni, som tillsammans med folk inom vården och vissa andra yrken har ett av de viktigaste jobben vi har, har efter femton år i yrket i princip samma lön som jag går in på i reklam-branschen (och då ligger jag ändå lite under snittet då jag jobbar på en helt nystartad byrå). Det är för fan skämmigt. Ni borde ha minst det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Fan vad sjukt det är. Ni, som tillsammans med folk inom vården och vissa andra yrken har ett av de viktigaste jobben vi har, har efter femton år i yrket i princip samma lön som jag går in på i reklam-branschen (och då ligger jag ändå lite under snittet då jag jobbar på en helt nystartad byrå). Det är för fan skämmigt. Ni borde ha minst det dubbla.

Håller med! Jag räknar inte med att vara lärare hela livet

Permalänk
Skrivet av izzie:

Går du in på 35k i reklambranschen kan jag bara gratulera!
Grattis!

Permalänk

Fick precis reda på att min lön är helt värdelös.

Har en nyexad kollega som har 28000 i ingångslön. Min ingångslön för 3 årsen var 24000. Han har samma utbildning som mig.

Idag ligger jag på 27000.

Jag är inte bitter...

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Mattecoach

@CebitZeros:

Det handlar ju inte bara om utbildning och erfaranhet, utan också om hur man säljer in sig själv...

När jag bytte jobb tryckte jag hårt på vad jag kunde tillföra och sa att jag ville ha en ganska mycket högre lön än vad jag hade tidigare, "okej" svarade arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Och jag jobbar på flygplats, har ingen eftergymnasial utbildning, 0 högskolepoäng och ligger på 34-35' i lön.. ganska galet när man jämför med folk som har jobb som verkligen gör en skillnad i samhället som tjänar mindre! Får nästan dåligt samvete.. :/

Permalänk
Mattecoach

@Fulgano: Arbetar du 8-17 då?

Själv tycker jag också att man ska ta med lärarnas semester i beräkningen, värt mycket pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Själv tycker jag också att man ska ta med lärarnas semester i beräkningen, värt mycket pengar...

Du menar den de redan jobbat in? Eftersom den redan är in jobbad är den inte värd ett dyft.
Det finns många som kan samla komp genom att jobba extra varje dag och sen tar långsemester.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Dahle86:

Du menar den de redan jobbat in? Eftersom den redan är in jobbad är den inte värd ett dyft.
Det finns många som kan samla komp genom att jobba extra varje dag och sen tar långsemester.

Så är det absolut, men jag vet ju att det inte hade varit uppskattat att ta 10 veckors semester på min arbetsplats, även om man skulle ha jobbat in det... Bara möjligheten att ta semester under sommar och jul gör det mer attraktivt.

Permalänk
Administrativ avgift

@Fulgano: Fixar du jobb åt mig också ? xD

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

De flesta lärare har 45 timmars arbetsvecka. 35 timmar schemalagd tid och 10 timmars förtroendetid. Förtroendetiden används till bland annat planering och rättning, sådant som man inte alltid hinner med på den schemalagda tiden. Lärarnas ledighet är alltså inarbetad tid, det är inget som läraren får gratis. Ett av lärarfacken visade dessutom att lärare i snitt arbetar 48 timmar i veckan, dvs mer än de får betalt för.

Skrivet av PuMaH:

Så är det absolut, men jag vet ju att det inte hade varit uppskattat att ta 10 veckors semester på min arbetsplats, även om man skulle ha jobbat in det... Bara möjligheten att ta semester under sommar och jul gör det mer attraktivt.

Du får mer semester om du arbetar mer. Arbeta mer på din nuvarande arbetsplats eller ta ett extraknäck så kommer du att kunna vara ledig mer. Lärarnas semester är inarbetad, precis som din egen.

Det är både för- och nackdelar med att vara ledig under de flesta skolloven. Du blir, i pricip, låst till att vara ledig dessa tidpunkter under året.

Permalänk
Medlem

Ferieanställing som det heter kan säkert både vara bra och dåligt för lärarna som har det. Är man t.ex. högstadie- eller gymnasielärare kan det säkert bli fler timmar än tänkt. Lärare för åk 1-3 däremot behöver i de flesta fall inte lägga alls lika mycket tid utanför schemalagd tid.
Jag känner en lärare som har åk 1-3 och hon behöver nästan aldrig jobba utanför den schemalagda tiden. I det fallet är det klart mycket trevligt att få semesterdagar "gratis".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Efter att ha läst igenom den här tråden verkar det variera väldigt här på forumet vad folk har för inkomster, och det verkar variera lite vad folk med liknande bakgrunder har i lön också. Svårt att avgöra om man tjänar bra eller inte. Tror dock jag har ut mer nu än om jag bott kvar i Sverige. Civilingenjör, arbetar som konstruktör i Singapore. Första jobbet efter examen. Grundlön på 25 400kr i månaden, 13 månadslöner om året plus resultatbonus. Näst intill skattebefriad som utlänning. Enda negativa med Singapore är att bostad är dyrt som satan och jag betalar 10 kkr i månaden för en etta på 50 kvadrat :/.

10 k för en etta på 50? Herre min je, det är ju billigt! Jag betalar (med dagens växelkurs) 8000 spänn/månaden för ett rum (<10 kvm) i delad lägenhet i London. Min lägenhet i Göteborg på 34 kvm kostar 7000/mån (nybyggd, därav den höga kostnaden).
Förvisso har jag en högre inkomst i London (47-48 tkr med dagens växelkurs, cirka 35 tkr efter skatt), men eldar upp säkert 8 tkr i flygresor i månaden, och det är förhållandevis dyrt att leva rent generellt här.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ferieanställing som det heter kan säkert både vara bra och dåligt för lärarna som har det. Är man t.ex. högstadie- eller gymnasielärare kan det säkert bli fler timmar än tänkt. Lärare för åk 1-3 däremot behöver i de flesta fall inte lägga alls lika mycket tid utanför schemalagd tid.
Jag känner en lärare som har åk 1-3 och hon behöver nästan aldrig jobba utanför den schemalagda tiden. I det fallet är det klart mycket trevligt att få semesterdagar "gratis".

Den lärare som du känner är inte representativ för hela lärarkåren. Mer läsning för den som är intresserad:
Lärare jobbar ofta för mycket
Dags att slå hål på myterna om ”sommarlov”
Nej, lärare har inte mer ledighet än andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Den lärare som du känner är inte representativ för hela lärarkåren. Mer läsning för den som är intresserad:
Lärare jobbar ofta för mycket
Dags att slå hål på myterna om ”sommarlov”
Nej, lärare har inte mer ledighet än andra

Nej det påstod jag aldrig heller, men mängden läxor och prov skiljer sig mycket mellan åk 1 och åk 9. Jag har svårt att tänka mig att en lärare för åk 1 behöver lägga lika mycket tid utanför schemalagd tid som en lärare för åk 9. Det ska sättas betyg osv för de äldre eleverna.

Visst var det ett tag sedan man gick i skolan, men så mycket bör väl rimligtvis inte ha förändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon118208:

16 222 (21 630 för heltid) innan skatt.
Jobbar just nu på 75% inom ett av sveriges sämst betalda, mest fysiskt krävande och stressiga yrken.

polis?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Nej fan.. jobbar skift, 8-veckors schema.. på dessa 8 veckor jobbar jag 28 dagar men jobbar nästan alltid 10 eller 12 timmars pass.
Har även frivecka efter jag jobbat natt så jag trivs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nej det påstod jag aldrig heller, men mängden läxor och prov skiljer sig mycket mellan åk 1 och åk 9. Jag har svårt att tänka mig att en lärare för åk 1 behöver lägga lika mycket tid utanför schemalagd tid som en lärare för åk 9. Det ska sättas betyg osv för de äldre eleverna.

Visst var det ett tag sedan man gick i skolan, men så mycket bör väl rimligtvis inte ha förändrats.

Min sambo är åk 1 lärare och hennes 45h räcker inte ens till där. Vet du hur mycket adminstrativt arbete de har? De har förändrats något otroligt. Idag är knappast läxor och prov det som tar tid. Det är all tid som går åt för att agera psykolog, kurator, lärare och sekreterare åt sig själv utanför den schemalagda 35h.

Hennes planeringstid går åt för att skriva incident rapporter och samtal med föräldrar, i det lägre årskurser är det nästan ett heltids jobb bara att samtala med föräldrar. I högre åk så blandar det sig inte lika mycket i lärarens arbete.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

26k innan

Yrke: LVL3 Tekniker. Bytt jobb 2-3 gånger inom yrket. 2 år Yrkeshögskola

Började på 18k innan på första stället, sen 2:a höjde jag till 27, men senaste ner till 26. Hellre ett ställe där jag trivs än pengar

Det ska ju vara kul att gå till jobbet!

Permalänk

27 år.

24500:- Jobbar med ungdomar, endast tjejer. LSU/LVU, dom som sitter för drogproblem samt brott etc.

170:-/h Krogvakt deltid

Studerar också deltid 50% till produktionstekniker, jobbat tidigare som kvalitetstekniker samt cnc-operatör.

Visa signatur

i7 4930K @ 4.3 | 16GB Corsair Dominator | 780Ti @ 1100 | 256 GB SSD | Asus rampage iv "Black edition" | 3D mark FS - 11,5K

Permalänk
Medlem

32000 innan skatt ca

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Nej, brevbärare. Jag hoppas att poliserna har bättre betalt, annars är det synd om dem.

Permalänk
Medlem

Grundlön på ca 31000kr. Med tillägg, OB och bonus så hamnar det på en bra bit över 400tkr på ett år.
Förra året var lite konstigt p.g.a. andra inkomster och hamna på över en halv miljon.
Jobbar för övrigt som CNC-operatör och har inte ens gymnasialt slutbetyg. Jobbat på nuvarande företag i 9 år.
Hushållsinkomsten är dock inte så hög då frun är thai och studerar med vanligt studiebidrag bara.

Hur pass vanligt är det att företag, speciellt industriföretag, betalar ut en årlig bonus?

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

@anon118208: det är väl soft ni delar ju inte ens ut breven längre slänger dom bara i nån skogsdunge om ni måste gå i trappor

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

@zeg: Bra inkomst som operatör. Jag tjänade ca. 21' med bra meriter. Dock inte lika lång erfaren som dig till åren.
Hade ingen OB heller då jag endast jobbade dagtid, men hade en årlig bonus som pendlade mellan 12- och 27 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Min sambo är åk 1 lärare och hennes 45h räcker inte ens till där. Vet du hur mycket adminstrativt arbete de har? De har förändrats något otroligt. Idag är knappast läxor och prov det som tar tid. Det är all tid som går åt för att agera psykolog, kurator, lärare och sekreterare åt sig själv utanför den schemalagda 35h.

Hennes planeringstid går åt för att skriva incident rapporter och samtal med föräldrar, i det lägre årskurser är det nästan ett heltids jobb bara att samtala med föräldrar. I högre åk så blandar det sig inte lika mycket i lärarens arbete.

Okej, ja då kanske den jag känner är lat (eller arbetsskygg) Det verkar som att det fallet är ett undantag helt enkelt.

Visst är lärarna mycket mer än "bara" lärare, precis som du skriver är det mycket runtomkring. Det är inte direkt svårt att förstå varför folk i detta landet inte vill utbilda sig till lärare...

Permalänk

Får in ca 23k brutto, runt 32k brutto, varierar lite efter hur månaden ser ut...
Jobbar som processtekniker med impregnering av statorer i den tyngre skalan.

Visa signatur

Dator | Skärm