Tangentbord för spel som inte väcker grannarna när man trycker. behöver tips!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kethsi:

du råkar inte veta hur mycket skillnad det är på ljudet mellan brown switchar och röda? kan man få bruna lika tyst som röda?

Ljudet du vill dämpa är inte switchen i sig utan uppstår när du slår tangenterna i botten av tangentbordet. Bruna switchar har en liten "knöl" så att du känner av när du tryckt ner tangenten såpass långt att det registrerats, röda har det inte så du får antingen träna på att inte slå tangenterna i botten alternativt skaffa ringar eller liknande lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ljudet du vill dämpa är inte switchen i sig utan uppstår när du slår tangenterna i botten av tangentbordet. Bruna switchar har en liten "knöl" så att du känner av när du tryckt ner tangenten såpass långt att det registrerats, röda har det inte så du får antingen träna på att inte slå tangenterna i botten alternativt skaffa ringar eller liknande lösning.

jag ska sätta i o-ringar för o få tyst på klickandet men hjälper inte det med bruna då kanske eftersom dom har en "knöl" som du säger?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

tack och ja jag har kollat på den där redan den känns en aning dyrt för vad man får, kanske om den går ner några hundralappar i pris. jag kan vänta ett tag till ska ändå inte köpa nya datorn förrän black friday

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

japp men inga på lager just nu så då är frågan om man beställer kommer man få tangentbordet till det priset eller har dom något avtal så dom kan ändra till orginal pris när den är på väg till mig?

Säkrast är nog att kolla i deras avtal eller skriva till dom.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Vill du ha ett tyst tangentbord skall du inte köpa något med Cherrybrytare. Visst, det går att dämpa ljudet vid nedslaget med o-ringar (ger dock en bedrövlig känsla om du frågar mig), men ljudet som uppstår då du släpper upp tangenten går ej att dämpa bort. Undantaget är MX Silent (det finns bättre alternativ än Corsair). Om du sätter o-ringar på röda eller bruna MX och väntar dig att de skall bli tysta som ett rubberdome kommer du bli ordentligt besviken.

Som brukligt i den här typen av trådan skulle jag vilja lyfta fram tre alternativ som alla är väsentligen tystare än MX med o-ringar. Ordnat efter stigande ljudnivå:
• Ett vanligt billigt rubberdome
Matias Quiet Click
Topre / Topre Type-S (den sistnämnda är aningen tystare än Matias QC, men du får tystmodda själv om du vill ha ett svenskt tangentbord (varför man nu skulle vilja ha det))

En, i min mening, ytterligare fördel med de båda sistnämnda är att du slipper julgransbelysning och fula typsnitt på tangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Kethsi: Vill du ha ett tyst tangentbord skall du inte köpa något med Cherrybrytare. Visst, det går att dämpa ljudet vid nedslaget med o-ringar (ger dock en bedrövlig känsla om du frågar mig), men ljudet som uppstår då du släpper upp tangenten går ej att dämpa bort. Undantaget är MX Silent (det finns bättre alternativ än Corsair). Om du sätter o-ringar på röda eller bruna MX och väntar dig att de skall bli tysta som ett rubberdome kommer du bli ordentligt besviken.

Som brukligt i den här typen av trådan skulle jag vilja lyfta fram tre alternativ som alla är väsentligen tystare än MX med o-ringar. Ordnat efter stigande ljudnivå:
Matias Quiet Click
Topre / Topre Type-S (den sistnämnda är aningen tystare än Matias QC, men du får tystmodda själv om du vill ha ett svenskt tangentbord (varför man nu skulle vilja ha det))

En, i min mening, ytterligare fördel med de båda sistnämnda är att du slipper julgransbelysning och fula typsnitt på tangenterna.

jag är medveten om att jag inte kommer få dom helt tysta men tanken är bara att dra ner på klick klonkandet så gott det går.
mx silent tangentbordet är något som jag funderar på och antagligen kommer köpa om den går ner i pris för just nu är den alldeles för dyr tycker jag.

och tack för dina förslag men jag vill helst hålla mig inom sverige när jag ska köpa och dessutom så vill jag gå utanför jag är van vid (enkla tråkiga tangentbord) och köra på RGB / julgransbelysning eller vad du vill kalla det så jag har möjligheten att göra varje tangent till en annan färg .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag är medveten om att jag inte kommer få dom helt tysta men tanken är bara att dra ner på klick klonkandet så gott det går.
mx silent tangentbordet är något som jag funderar på och antagligen kommer köpa om den går ner i pris för just nu är den alldeles för dyr tycker jag.

och tack för dina förslag men jag vill helst hålla mig inom sverige när jag ska köpa och dessutom så vill jag gå utanför jag är van vid (enkla tråkiga tangentbord) och köra på RGB / julgransbelysning eller vad du vill kalla det så jag har möjligheten att göra varje tangent till en annan färg .

Jag skulle ha kört på k70 rgb (lux om det inte är för dyrt, har lite fler färger typ. Det första hade inte riktigt 16.8 miljoner så inte full rgb.) Med bruna eller röda beroende om du vill ha "klick" känslan. Faktiskt väldigt skönt när man skriver. (om inte man har blåa och blir döv om man inte har headset...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Jag skulle ha kört på k70 rgb (lux om det inte är för dyrt, har lite fler färger typ. Det första hade inte riktigt 16.8 miljoner så inte full rgb.) Med bruna eller röda beroende om du vill ha "klick" känslan. Faktiskt väldigt skönt när man skriver. (om inte man har blåa och blir döv om man inte har headset...)

1,7k + o -ringar börjar närma sig 2k fy fasiken men men..får väl ta den smällen och inte köpa ett tangentbord på 100 år igen

vad är skillnaden mellan k70 lux och vanliga k70 gaming rgb?
och de blir inga bruna switchar för mig jag kollade en video och det är just dom som får håret i nacken att resa sig på mig..fruktansvärt ljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

1,7k + o -ringar börjar närma sig 2k fy fasiken men men..får väl ta den smällen och inte köpa ett tangentbord på 100 år igen

vad är skillnaden mellan k70 lux och vanliga k70 gaming rgb?
och de blir inga bruna switchar för mig jag kollade en video och det är just dom som får håret i nacken att resa sig på mig..fruktansvärt ljud.

På det viset, jag trodde att dom bruna va tysta också:/

Lux är typ den uppdaterade versionen, färgerna på lux ska stämma mer överens med dom som visas i programvaran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

På det viset, jag trodde att dom bruna va tysta också:/

Lux är typ den uppdaterade versionen, färgerna på lux ska stämma mer överens med dom som visas i programvaran.

https://www.youtube.com/watch?v=ueeOsQKInfA

kolla där han testar ljudet på red / brown.

kanske skippar o-ringarna då och se hur jag tycker red switcharna är när jag får hem det.

sen en fråga till bara (kanske gör en egen tråd om det) hur tror du black friday kommer vara i år eftersom amerikanska valet är innan det? kommer det vara en skit black friday eller riskerar priserna att gå upp efter valet eller kommer dom hålla sig stabila? min tanke var att köpa en ny dator (dvs delar och bygga ihop) på black friday men kom på att det är ju val snart så då vet jag inte vad som kommer hända med priserna kanske skjuter mig själv i foten genom att vänta för länge?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

https://www.youtube.com/watch?v=ueeOsQKInfA

kolla där han testar ljudet på red / brown.

kanske skippar o-ringarna då och se hur jag tycker red switcharna är när jag får hem det.

sen en fråga till bara (kanske gör en egen tråd om det) hur tror du black friday kommer vara i år eftersom amerikanska valet är innan det? kommer det vara en skit black friday eller riskerar priserna att gå upp efter valet eller kommer dom hålla sig stabila? min tanke var att köpa en ny dator (dvs delar och bygga ihop) på black friday men kom på att det är ju val snart så då vet jag inte vad som kommer hända med priserna kanske skjuter mig själv i foten genom att vänta för länge?

Ja tyckte inte att dom bruna lät särskilt mycket mer än dom röda på den videon.

Angående black friday har jag faktiskt ingen aning, gör en tråd det är lika bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Ja tyckte inte att dom bruna lät särskilt mycket mer än dom röda på den videon.

Angående black friday har jag faktiskt ingen aning, gör en tråd det är lika bra

dom låter ganska lika men brown låter högre och låter hårdare om man kan säga så lite stenaktigt tycker jag haha, aja det blir cherry mx red switchar för min del och nu dags att göra black friday tråd igen! hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

MX Cherry Red med O-ringar fungerar kanon för mig. Låter knappt något när jag skriver Det finns två alternativ som jag har hittat. Det första alternativets ringar är 1.5mm det andra 2mm. Dvs att det andra kommer dämpa mer.

http://www.ebay.com/itm/120Pcs-White-Rubber-O-Ring-Dampers-Ke...

http://www.ebay.com/itm/CHERRY-MX-KEYCAP-RUBBER-O-RING-SWITCH...

Jag upplever faktiskt inte att o-ringar gjort mitt tangentbord tystare, men det är betydligt bekvämare att skriva på. Kör för övrigt med dubbla o-ringar och det låter fortfarande när man bottnar ut men å andra sidan är det inget som skulle väcka någon.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Jag upplever faktiskt inte att o-ringar gjort mitt tangentbord tystare, men det är betydligt bekvämare att skriva på. Kör för övrigt med dubbla o-ringar och det låter fortfarande när man bottnar ut men å andra sidan är det inget som skulle väcka någon.

jag vill bara dämpa klick ljudet jag vet att jag inte kommer få någonting helt tyst det är inte mitt nuvarande tangentbord heller men det låter inte igenom halva huset som vissa mekaniska verkar göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag vill bara dämpa klick ljudet jag vet att jag inte kommer få någonting helt tyst det är inte mitt nuvarande tangentbord heller men det låter inte igenom halva huset som vissa mekaniska verkar göra.

Inget mekaniskt tangentbord för så mycket oväsen. Blå brytare har ett "klickljud" men det är knappast något som man hör tydligt genom en stängd dörr. Du måste också beakta hur olika skrivkänslan är mellan olika brytare, röda till exempel är som att skriva på en blöt tvättsvamp. Men det för inte särskilt mycket oväsen iallafall.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Inget mekaniskt tangentbord för så mycket oväsen. Blå brytare har ett "klickljud" men det är knappast något som man hör tydligt genom en stängd dörr. Du måste också beakta hur olika skrivkänslan är mellan olika brytare, röda till exempel är som att skriva på en blöt tvättsvamp. Men det för inte särskilt mycket oväsen iallafall.

min brorsa har ett corsair k70 vet inte riktigt vilka switchar han har men har för mig att det var cherry mx red och i början när han hade det hörde jag skiten igenom hörlurarna när han satt i andra änden av huset. kanske bara jag som är överkänslig (och det är jag, har asperger så ljud och lukter kan gå till överdrift ibland..) men fy tusan vilket ljud det va..

jag har gärna ett mjukt tangentbord och inte något som man bryter fingrarna av sig när man skriver inte bokstavligt då men inte för tröga tangenter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Huh, vad konstigt! Vad använder du för tangentbord? Mitt Func kb-460 med MX Red blev betydligt tystare med ringarna ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Huh, vad konstigt! Vad använder du för tangentbord? Mitt Func kb-460 med MX Red blev betydligt tystare med ringarna ^^

Har ett CM Masterkeys S med blåa brytare. Klart brytarna fortfarande klickar lika högt men ljudet när jag bottnar ut är lika "högljutt" som innan. Kan också ha att göra med att jag skriver ganska hårt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

Scissor switch är tystast, de med bezel, inte Apple-stilknapparna.

Om du måste ha mekaniskt är Topre-switchar de tystaste jag provat. Du kan fortfarande få pingljud och klackljud vid tangentuppsläpp.

Inget MX är tyst. O-ringar förstör bara känslan och du får ändå klack på uppsläpp. Jag har moddat ett MX Brown med soft landing pads, svart från MaxGaming.se. Men du får ändå pingljud på knappuppsläpp, och det går inte att göra något åt på MX med metallplatta som de flesta mekaniska har.

Nej, jag rekommenderar "laptop"-tangentbord, har inget klick, dunk, klack, eller ping.

Finns på Amazon.co.uk och går snabbt att ta hem.

Jag har inte fått något mekaniskt tangentbord tyst bara med dämpare eller o-ringar. Jag har returnerat ett K70 med MX Red och ett K65 med MX Brown efter mina tester.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Scissor switch är tystast, de med bezel, inte Apple-stilknapparna.

Om du måste ha mekaniskt är Topre-switchar de tystaste jag provat. Du kan fortfarande få pingljud och klackljud vid tangentuppsläpp.

Inget MX är tyst. O-ringar förstör bara känslan och du får ändå klack på uppsläpp. Jag har moddat ett MX Brown med soft landing pads, svart från MaxGaming.se. Men du får ändå pingljud på knappuppsläpp, och det går inte att göra något åt på MX med metallplatta som de flesta mekaniska har.

Nej, jag rekommenderar "laptop"-tangentbord, har inget klick, dunk, klack, eller ping.

Finns på Amazon.co.uk och går snabbt att ta hem.

Jag har inte fått något mekaniskt tangentbord tyst bara med dämpare eller o-ringar. Jag har returnerat ett K70 med MX Red och ett K65 med MX Brown efter mina tester.

topre switchar verkar inte finnas i sverige så då skulle jag få beställa från england vilket jag vill undvika..

va inne på reddit.com/r/mechanicalkeyboards och dom var inte nådiga verkligen strypte mig för att jag ville ha ett corsair tangentbord vette sjutton vad det är som är så galet med corsair men men..reddit är reddit.

har bestämt mig (eller inte riktigt) för 1 av dessa 3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3679772
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3291207
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2813144

helst så tar jag silent switcharna pga dom verkar tysta som sjutton i alla fall på videos jag kollat på i annat fall brown switcharna om dom kommer tillbaka på lager med det där priset då får dom låta hur sjutton dom vill det är ett bra pris! (köper o-ringar med då såklart).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

va inne på reddit.com/r/mechanicalkeyboards och dom var inte nådiga verkligen strypte mig för att jag ville ha ett corsair tangentbord vette sjutton vad det är som är så galet med corsair men men..reddit är reddit.

Förvånad?

Jag hade ett Corsair K65 på jobbet en kort stund då det vid det tillfället var det vettigaste jag kunde få tag på pga diverse avtal. Fick aldrig speciellt mycket användning ur det då kontrollern gav upp efter 3 veckors normal daglig användning. Jag njöt av att slänga skiten i återvinningen och hämtade ett HHKB hemifrån istället.

Permalänk
Medlem

Har kört ett corsair k70 rgb med o-ringar på jobbet i ca 2 år.
Det är igång 24/7 och fungerar fortfarande felfritt.
Gillar deras handledsstöd.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Khers:

Matias Quiet Click

Jag håller med Khers här. Vill du inte lägga så mycket pengar så skulle jag verkligen rekommendera Matias tangentborden.
Att beställa från England är ingen fara heller, tillkommer ingen till eller skatt och tangentborden brukar komma snabbt. Har tagit 3-4 arbetsdagar för mig att få hem tangentbord därifrån.

Att köpa Cherry MX tangentbord och kötta på o-ringar kommer förstöra känslan helt och du kommer nog bli rätt besviken. Speciellt när man kör med röda switchar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Corsair Strafe Silent RGB, riktigt tyst och skönt att skriva på. Bästa tangentbordet jag ägt hittills. De två senaste jag har använt är Corsair K95 (röda brytare) samt Corsair K65 (röda brytare med o-ringar) men dom lät för mycket.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Förvånad?

Jag hade ett Corsair K65 på jobbet en kort stund då det vid det tillfället var det vettigaste jag kunde få tag på pga diverse avtal. Fick aldrig speciellt mycket användning ur det då kontrollern gav upp efter 3 veckors normal daglig användning. Jag njöt av att slänga skiten i återvinningen och hämtade ett HHKB hemifrån istället.

jag kollade upp dina länkar matis quiet click och topre och dom var ju inte direkt tysta.. låter ju mer som en gammaldags skrivmaskin.

och gick tangentbordet sönder efter 3 veckor så går inte det på garantin? haha min brorsa har haft ett k70 i 1.5år utan problem nu vad jag vet i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag håller med Khers här. Vill du inte lägga så mycket pengar så skulle jag verkligen rekommendera Matias tangentborden.
Att beställa från England är ingen fara heller, tillkommer ingen till eller skatt och tangentborden brukar komma snabbt. Har tagit 3-4 arbetsdagar för mig att få hem tangentbord därifrån.

Att köpa Cherry MX tangentbord och kötta på o-ringar kommer förstöra känslan helt och du kommer nog bli rätt besviken. Speciellt när man kör med röda switchar.

ja kollade videos på både matias quiet click och topre tangentbord dom låter ju 10x mer än röda switchar, låter som en sån där gammaldags skrivmaskin från typ 50-talet.

jag var lite intresserad av ducky shine tangentbord också men dom hittar jag bara i usa / amazon i usa kostar ducky shine 5 1266kr men det är utan frakt inräknat, 1700kr på amazon.uk utan frakt och på amazon vill den inte ge mig frakt på mitt postnummer heller säger att det inte finns någon stad där

och angåande o-ringar, om jag köper mx silent switchar så slipper jag ju o-ringarna eller är det lika dålig känsla då också menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jag köpte Corsair Strafe Silent RGB, riktigt tyst och skönt att skriva på. Bästa tangentbordet jag ägt hittills. De två senaste jag har använt är Corsair K95 (röda brytare) samt Corsair K65 (röda brytare med o-ringar) men dom lät för mycket.

vad trevligt men visst är det 2 usb kontakter på strafe silent också? och går det att koppla musen till tangentbordet och använda den så? jag har bara 2st usb 2.0 på baksidan av datorn haha.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Kethsi: Kan säga att Topre och Quiet click låter betdydligt mindre än Cherry MX med o-ringar.
Topre Type-S är dämpat både upp och ner, samma med Quiet Click.

Om du lyssnat på vanliga Topre switchar så låter dom en del vid uppslag. Men det går att modda vanliga topre så att man får uppslaget dämpat också om man vill det.

Jag skulle dock rekommendera Quiet Click istället då du slipper modda då.

Förövrigt kan du inte sitta och jämföra hur mycket tangentbord låter på youtube, det beror ju helt på vilken volym dom har på videon och vad de har för mic att spela in med. Vissa tar ju in mer ljud än andra.

Cherry MX silent har jag tyvärr aldrig testat in person då jag inte köper Corsair tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Kethsi: Kan säga att Topre och Quiet click låter betdydligt mindre än Cherry MX med o-ringar.
Topre Type-S är dämpat både upp och ner, samma med Quiet Click.

Om du lyssnat på vanliga Topre switchar så låter dom en del vid uppslag. Men det går att modda vanliga topre så att man får uppslaget dämpat också om man vill det.

Jag skulle dock rekommendera Quiet Click istället då du slipper modda då.

Förövrigt kan du inte sitta och jämföra hur mycket tangentbord låter på youtube, det beror ju helt på vilken volym dom har på videon och vad de har för mic att spela in med. Vissa tar ju in mer ljud än andra.

Cherry MX silent har jag tyvärr aldrig testat in person då jag inte köper Corsair tangentbord.

ok men hur ska jag jämföra olika tangentbord då? det är ju inte direkt världens utbud här i sverige och att testa i butik är hopplöst när man väl hittar någon affär som har test exemplar så brukar det vara 1-2 tangentbord och då oftast skit som razer eller liknande.

topre/matias tangentborden finns ju inte i sverige heller så jag kan ju inte köpa hem och testa dom..

Visa signatur