"Svarta rutor" på GIFs och videos

Permalänk

"Svarta rutor" på GIFs och videos

Hej!
Märkte att sedan jag uppdaterade grafikdrivrutiner för ca en vecka sedan har jag börjat få konstiga "svarta kvadrater" på skärmen de första sekunderna av en video eller GIF och dylikt.

Svårt att förklara utan bild så här finns två exempel!
Här är det liksom HELA bilden som blir fylld av dessa rutor (Source: http://i.imgur.com/uRvR1EO.gifv)

Samma GIF, blir sedan sakta men säkert lite bättre efter 2 sek:

Och sedan rullar resten av GIF:en på som normalt.

Medan i denna bild är det endast den högre delen (speciellt där rutan där man ser spelarna är)

Samma sak gäller för videon, det är endast de få första sekunderna som det blir såhär.

Jag har testat att starta om datorn, söka efter virus/malware.
Jag har dessutom testat att ominstallera de nyaste drivisarna

Datorn:
i5 4690k
GTX 970 Windforce 3x
ASUS Z97-P
8GB DDR3 2133 MHz

Inget är överklockat!

Tillhör detta GPU artefakter eller är det något annat som är lurt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vilken drivis har du? Den näst senaste (finns ej längre på nVidias hemsida) introducerade artefakter på videos i nån sekund eller så, hade själv det problemet. Uppdaterade igår till den senaste men har inte tänk på om problemet försvunnit eller inte.

Edit - Tydligen är problemen fortfarande kvar även med de senaste och verkar gälla just Chrome. Senaste tre versionerna har haft detta problem vad jag förstått dock kan jag bara minnas den näst senaste.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nedgradera till 373.06. En bugg som dykt upp i senaste drivrutinerna.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Har exakt samma sak med mitt 1080 kort, dock har jag ett vitt flimmer också :/

Permalänk

@Lorault:
@Durham:
@Mocka:

Jag kör 357.70 (de senaste?)
Hur går jag tillväga för att från en trovärdig sida få tag på 373.06? Vad är det för "nackdelar" (om det finns några) med att nedgradera? Jag kör inga nya spel så support och sånt för nyare spel är jag inte särskilt intresserad av.

Glömde nämna att det är Chrome detta händer i, inte testat med andra webbläsare!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood:
Något speciellt jag måste tänka på innan jag installerar? Avinstallera de senaste och sedan installena 373.06
Eller bara installera 373.06 direkt "ovanpå" 375.70?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

@ClintBeastwood:
Något speciellt jag måste tänka på innan jag installerar? Avinstallera de senaste och sedan installena 373.06
Eller bara installera 373.06 direkt "ovanpå" 375.70?

Jag tar alltid custom install när installationsprogrammet startar och sedan klickar i "clean install" och det har funkat bra hittills.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem innan jag stängde av maskinvaruaccelererad videoavkodning i chrome. Finns antagligen liknande till era browsers.

Permalänk

@Pwncake:
Det ser ut att ha löst det för mig faktiskt. Iaf för GIF:en, återstår att se om det löste sig för resten också!

Tack för ditt inlägg!

Tack för hjälpen till allhopa!

Permalänk
Medlem

@Mufasa133 ser ut att fungera för mig nu

Du kan alltid testa att ladda ner DDU om du vill vara helt säker på att alla NVIDIA filer raderas innan du laddar ner den andra versionen

Permalänk
Medlem

@Pwncake

Tackar, fick detta också efter jag uppdaterade och undrade om det var min OC som klydadde

Permalänk
Medlem

Har samma. Någon i en annan tråd sa dock att Nvidia har upptäckt och löst problemet och det kommer komma med i nästa drivis som ska släppas nu i början av november.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Today we released a new Hotfix driver that addresses the following issues:

- Occasional flicker on high refresh rate monitors

- Artifacts in GIFs

It can be accessed here:

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4250