Playstation 4 Pro-användare rapporterar om överhettad och smält enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Fyfan jag känner en sådan här skam som NVIDIA med deras falska marknadsföring av 970 med 4GB öhm host 3.5GB.

Ehm, va?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror nog på prylarna. hade en gammal technics förstärkare som blev kokhet, japp jag kunde bränna mig på den även om den inte gjorde något speciellt. den hade en fläkt som enbart drog igång när man spelade högt med den. verkar som den styrdes av något annat än värmen.
bytte till en modern yamaha förstärkare som knappt blir ljummen vid hårt spelande och är iskall när det inte gör något speciellt. så många produkter blir bättre på det där med värme.
har man det instängt bakom glas så kan det nog bli rejält varmt.

Kanske dom borde satt på lite högre fötter, det har jag själv gjort på varma saker vilket gjort det mycket bättre.

Nu finns det risk för att du blandar äpplen med päron, det finns olika klasser på förstärkare. A, B, AB, C, D, T.

En klass A-förstärkare bli kokhet medans en "modern" klass T är iskalla i jämförelse, då dessa drivs med PWM.

Riktiga förstärkare för hundra tusentals kronor är ofta klass A och har jättestora kylare. Detta har ingenting med hur modern förstärkaren eller tekniken är, då klass A, B, AB har en tendens att leverera bättre ljud.

En klass A ligger på hög belastning hela tiden oavsett vilken volym du spelar, där en klass T inte slösar energi. Därmed inte sagt att det är en modernare eller bättre förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Fyfan jag känner en sådan här skam som NVIDIA med deras falska marknadsföring av 970 med 4GB öhm host 3.5GB.

Inte deras fel, Kalkylatorn hade gått sönder.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd

Det som inte förtäljs är om personen haft den mot en sluten vägg i en TV bänk eller inte. Att något smält behöver händelsevis inte ha och göra med en dålig produkt utan att den används på sätt som den inte är menad att användas.

Skrivet av Rakavaiser:

Han skriver ju själv på Twitter den satt på ett skrivbord med helt öppet luftflöde och hade bara använt den i några timmar.

Mhmmm...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Proffsmobbare

Jag hörde att den befunnit sig i en frysbox i ett kylrum när det hela hände. Helt klart något Sony måste jobba på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Jag hörde att den befunnit sig i en frysbox i ett kylrum när det hela hände. Helt klart något Sony måste jobba på.

Dat kondens do...

Hur många gånger har man inte hört samma sensationella påstående? Folk som fått sina produkter att smälta bara av att de står där.. när det i slutet visar sig att de faktiskt haft den i en bänk med 0 lufttillförsel? I fall det visar sig att personen talade sanning så är det nog en trasig fläkt sin är orsaken.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy5547:

Överhettad och smält? Betyder det att PS4 blir bannade på alla flygplan framöver?
"You never go full reta...Samsung!"

"Ps4 users'll be like: house burned down, still better than xbone"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jahapp, dags för nästa produkt att fatta eld snart då, eller ej. Hoppas verkligen inte att detta blir något återkommande problem, teknik-världen har ju knappt hämtat sig efter Samsungs öde.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Fyfan jag känner en sådan här skam som NVIDIA med deras falska marknadsföring av 970 med 4GB öhm host 3.5GB.

Du känner skam, varför???
Vad har GTX 970 att göra med ev överhettad PS4Pro?

Skrivet av Rakavaiser:

Han skriver ju själv på Twitter den satt på ett skrivbord med helt öppet luftflöde och hade bara använt den i några timmar.

Uhum, lika förtroendeingivande som att ange Internet eller wikipedia som källmaterial till en uppsats.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

En fluga gör ingen sommar!
Ingenting tillverkas ju till 100.000000% kvalité så att enstaka enhet går sönder är ingen jättesensation.

Dock kan man undra varför den inte stängt av sig när tempen blir alltför hög alltför länge.
Till skillnad från datorer så bör man konstruera konsoller mer "idiotsäkra", gissningsvis.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Är han amerikan? För då ökar chansen att det är fake med ca 60% eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror nog på prylarna. hade en gammal technics förstärkare som blev kokhet, japp jag kunde bränna mig på den även om den inte gjorde något speciellt. den hade en fläkt som enbart drog igång när man spelade högt med den. verkar som den styrdes av något annat än värmen.
bytte till en modern yamaha förstärkare som knappt blir ljummen vid hårt spelande och är iskall när det inte gör något speciellt. så många produkter blir bättre på det där med värme.
har man det instängt bakom glas så kan det nog bli rejält varmt.

Kanske dom borde satt på lite högre fötter, det har jag själv gjort på varma saker vilket gjort det mycket bättre.

Har inte testat, har alltid min utrustning väl ventilerat endast drog en slutsats att jag tror min Marantz förstärkare säkerligen blir så varm i trångt utrymme (som den inte är gjord för att stå i) samt att jag tyckte 30c lät lite lite med tanke på hur många watt värme framförallt spelkonsoler avger då dem inte är gjorda för att stå trångt. Men min Marantz förstärkare står självklart väl ventilerad och blir inte varm så inget fel på utrustningen

Kan kanske vara så att många har glasruta framför sakerna för att skydda dem från småbarn och helt enkelt inte begriper att saker blir för varma? När min lille kom till världen satt jag istället upp en hylla på väggen ovanför TV'n så det fortfarande är väl ventilerat och utom räckvidd för småbarn (hade dock verken glas eller TV bänk med små fack innan utan öppen lösning)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rakavaiser:

Han skriver ju själv på Twitter den satt på ett skrivbord med helt öppet luftflöde och hade bara använt den i några timmar.

The entire time it was sitting on a desk, airflow was wide open, used for only a few hours.

Hans exakta ord om ngn ville ha. Han nämnde också att hdmi kabeln som var med var defekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag "känner" personen (vi båda följer varandra på Twitter), och tro mig, han söker inte uppmärksamhet.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Är inte det där undersidan på PS4:an? I sådana fall borde den inte smält "neråt" istället för uppåt/inåt isf....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Varför rapporterar man om saker som händer på Twitter eller andra sociala medier. Är det inte SweC uppgift att kanske granska och se så att användare på något sätt inte använt konsolen fel, kanske man kan prata med Sony och få något därifrån? Istället för att göra en bra granskning så skiter man i det och släpper bara några vaga uttalanden att "Det kan vara fläkten" eller "Det kan vara kylningen".

Jag tror med stor säkerhet att det inte beror på kylningen eller någon fläkt. Att plasten skulle smälta på grund av APUn skulle jag med större sannolikhet säga att konsolen skulle stängt av sig själv. Men istället för att göra en bra artikel med svar från olika sidor så spinner man på med ryktena med att göra en ofullständig artikel.

Edit: Här har SweC redaktionen något att kolla på hur man skriver en artikel.
http://www.tweaktown.com/news/54940/ps4-pro-reportedly-melts-...

Bra jobbat av Tweaktown med deras analys.
"We can't answer whether or not the PS4 Pro melting issue is genuine simply because we need more information. We don't know what material the PS4 Pro is made out of, so we can't determine its exact or approximate melting point.

If this melted PS4 Pro is authentic, then it's likely a systematic problem with a number of symptoms, including multiple instances of faulty hardware. I'd expect that the fan itself would be completely broken and not spin up, causing heat to compound."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Förmodligen pga alla trånga tv-möbler som finns i diverse varuhus. Går precis in på höjden och sen en dörr som man stänger framför. Utseende förre funktion. Suck

Jag hade länge min dator i ett sånthär skåp http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30227115/ (i segmentet utan glas) Blev riktigt tyst och fint men fick göra ett hål i golvplankan för en 140mm fläkt för att få okej temp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Fejk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen

Det känns ändå lite konstigt att det skulle vara en fullt fungerande enhet med tanke på att fläkten är speccad för 25W(!!!) och det bör verkligen räcka och bli över. Så länge den inte stängs in i ett trångt utrymme.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tändare. Man ser att det är skada från utsidan, annars skulle plasten bubbla utåt, inte inåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Vad sådana här historier aldrig förtäljer är hur konsolen i det specifika fallet verkligen var ventilerad. Givetvis kommer inte en kludderöv som klantat sig med den saken precis skryta om det. Det vore väl inte helt otippat att den kan ha stått injammad i nåt minimalt fack i en mediamöbel eller så, kanske till och med bakom en stängd lucka, vilket ju de trådlösa kontrollerna tillåter. Och ja, som @Ozzed är inne på ovan, kan det ju rent av vara så att någon som klantat till det tar tillfället i akt att göra en bra historia av det.

Det finns knappast någon anledning att oroa sig för den som inte gör något rent korkat med konsolen. Köper inte att tillverkarna inte skulle gjort extensiva tester vid normala driftsförhållanden och mer därtill. Det blir på tok för dyrt för dem att reda ut den sortens skandaler för att de ska gambla med det.

Hahaha jovisst, men samtidigt är det otroligt naivt att tro att det aldrig skulle kunna hända något sånt här.

Fel uppstår hela tiden. Allt från stora design fel till små produktions fel. Det kan slinta på många ställen, allt från defekta komponenter till fel under assemblyn. Ofast är det små kanske bara estetiska problem, kanske något oljud eller mindre hårdvaroproblem. Ibland smälter något.

Var inte naiv. Det skulle kunna drabba dig nästa gång och då är det inte lika kul när någon på internet påstår att det är du som är dum i huvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rakavaiser:

Han skriver ju själv på Twitter den satt på ett skrivbord med helt öppet luftflöde och hade bara använt den i några timmar.

Men han nämnde inte att det låg en Galaxy Note 7 ovanpå

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag "känner" personen (vi båda följer varandra på Twitter), och tro mig, han söker inte uppmärksamhet.

Enl. användare på Reddit:

"This guy is such a fraud. He claimed he had jailbreak for iOS a few months back, kept people waiting until he was exposed by /r/jailbreak. So he blocked everyone on Twitter who was calling him out for it. So he is just attention whore best to ignore him."

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5cv42w/another_black_ca...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rakavaiser:

Han skriver ju själv på Twitter den satt på ett skrivbord med helt öppet luftflöde och hade bara använt den i några timmar.

Antagligen defekt, tror vi hade fått in mer klagomål om det var ett fel för alla PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Antagligen fejk.

Permalänk

Just got the ps4 pro. No heating problem when playing watch dogs 2.

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Samsung HW-Q995B/XE Monitor: Apple Studio Display, LG OLED65C2 Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Steam deck

Permalänk

Totalt irrelevant men vi hade tidigare några spotlights från Ikea ovanför en av arbetsplatserna, från den tid då LED inte var uppfunnet så det satt 12 volts halogen i dem. Två skärmar stod placerade under dessa spottar under en längre tid och allt var frid och fröjd. Vad ingen såg förrän kontoret renoverades var att den större av skärmarna såg ut precis som på bilden i artikeln efter att ha stått under lampan.
Jag bara tänkte lite högt nu då möbler inte bara ska vara snygga, utan det ska sitta lampor överallt i dem också. Gamla möbler har ju ofta halogenlampor som man kan steka mat på.

För övrigt laggar brorsans XB One när den står i Ikeas Bestå (TV-bänk) med stängd dörr.

Permalänk
Inaktiv

Hm.... är (Hank) Scorpio inblandad tro?

Får hoppas det bara är detta exemplar som fått problem av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Ja, står inte vanliga PS4:an på en väl ventilerad plats så kommer överhettningsskyddet till undsättning, finns det inte överhettningsskydd till PS4P?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av som99:

30c? Det lät inte mycket det, tror min förstärkare fixar 30c själv ifall den skulle stå trångt ^^

Men till ämnet, förstår inte att många låter sina prylar stå och trängas i alldeles för små utrymmen, man ställer ju inte in sin dator i ett trångt litet utrymme utan riktig ventilation så varför görs det konstant med spelkonsoler, digitalboxar, förstärkare etc när värme dödar?

Nej har sett alldeles för mycket utrustning som är kopplat till en TV stå och trängas på för små utrymmen, så det här är säkerligen handhavarfel.

Okunskap heter det.

Skickades från m.sweclockers.com