Skylake moderkort H110/170 och hastighet på minnen

Permalänk

Skylake moderkort H110/170 och hastighet på minnen

Tänkte bygga en mindre dator till en familjemedlem. Den jag bygger till spelar inte några grafikintensiva spel.
Processorn som jag har valt är en i3 6100.

Just nu är jag osäker på vilket moderkort jag ska ta.

MSI B150I Gaming Pro AC

eller

MSI H170I Pro AC

Finns det några större skillnader mellan dessa moderkort? Det är förvisso olika chipset. B150I kontra H170I.
Vad jag kan se, vid en jämförelse på Prisjakt, så är det endast en sak som skiljer dem åt. Och det är att MSI H170I Pro har RAID controller.

Något annat jag undrar över är vilken hastighet ram-minnet kan köras på. När jag har googlat detta så verkar det som att B150 och H170 endast stöder 2133MHZ. Enligt Eurogamer kan hastigheten på ram-minnet påverka prestanda rätt mycket.

Trots att H110/170 endast stöder 2133, går det att aktivera XMP och få högre hastigheter? En googling på detta verkar ge olika svar.

Permalänk
Medlem

@Saliciouscrumbs: Som du skriver är det olika chipset. Hastigheten på RAM är likvärdig med hastigheten på en prolle: Högre hastighet = mer data snabbare. Z170I kan köra upp till 3200 MHZ medan H170I inte klarar mer än 2133 MHZ. Det är ju en anledning att välja det kortet. Utöver det är det olika interna ljudkort, Z10I har även tillgång till RAID-kontroller. Nu tror jag dock inte att din familjemedlem kommer nyttja detta men det kan ändå vara bra att ha i åtanke. Z170 har även fler USB 3.1-kontakter än H170, den har en displayportingång samt stöd för 5.1 ljud.

MAO, Z170I är ett bättre kort ty stöd för högre ramhastigheter, bättre ljudexpansionsmöjligheter samt bättre stöd för olika ingångar.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Saliciouscrumbs: Begränsningen för ramhastigheter ligger inte i moderkorten utan i processorn. Endast 2133 MHz är officiellt validerat av intel, allt annat (inklusive XMP) räknas som överklockning och är inte garanterat.

Z170 moderkort brukar marknadsföras med stöd för högre minnesfrekvenser men innebär egentligen bara att tillverkaren faktiskt testat att dessa fungerar med snabbare minnen.

Jag kunde aktivera XMP på MSIs B150 moderkort utan problem. Troligen finns detta på alla moderkort utan möjligen H110.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom

Jag har också läst om att det går att aktivera xmp, men att det inte kommer att få minnena att köra på en snabbare hastighet.

Jag undrar eftersom jag redan har köpt 2133 minnen. Om man kan köra 2666 minnen med xmp så kanske jag borde ha köpt sådana istället. De kostar inte mer.

@Captain_Spock
Uppskattar ditt svar, men Z170I har inte varit aktuellt. Min fråga gällde B150I / H170I

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Saliciouscrumbs: Om dina minnen är 2133 MHz så kommer det inte finnas en XMP (Extreme Memory Profile) på något annat än 2133 MHz.

Har du 2666 MHz minnen och B150 och aktiverar XMP får du 2666 MHz förutsatt att IMU (Integrated Memory Controller:n) i CPU:n klarar av frekvensökningen.

Detta har jag verifierat i och med recensionen på B150M Mortar som lades upp igår på framsidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Saliciouscrumbs: Ah sorry, klickade i fel modell Ser nu att det är knappt något alls som skiljer dem mer än 10kr i prislapp... Rekommenderar dig dock att lägga de extra 550 på ett bättre moderkort

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Saliciouscrumbs: Om dina minnen är 2133 MHz så kommer det inte finnas en XMP (Extreme Memory Profile) på något annat än 2133 MHz.

Har du 2666 MHz minnen och B150 och aktiverar XMP får du 2666 MHz förutsatt att IMU (Integrated Memory Controller:n) i CPU:n klarar av frekvensökningen.

Detta har jag verifierat i och med recensionen på B150M Mortar som lades upp igår på framsidan.

Jag kollade snabbt recensionen igår. Den var bra. Men är du säker på det 2666 minnen verkligen körs i 2666 om man aktiverar XMP i H170I samt B150I? Jag letade lite till och hittade precis följande:

Asus hemsida (H170)

* Due to Intel® chipset limitation, DDR4 2133 MHz and higher memory modules on XMP mode will run at the maximum transfer rate of DDR4 2133 Mhz.

MSIs hemsida (fliken details) (B150I)

* DDR4 2133 MHz and higher memory modules will only run at maximum of DDR4 2133 MHz on XMP mode due to Intel® chipset limitation.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Saliciouscrumbs: Nä jag gick ju faktiskt inte in och kollade med CPU-Z /Mem utan körde lite tester och såg att resultatet blev något bättre. Kan varit just latenserna som blev lägre. Ska se om jag hinner kontrollera detta.

Visa signatur