Permalänk
Medlem

Bäst konsol till barn

Hej,
Tänkte köpa en konsol till min fyraåring inför jul. Vilken konsol är mest barnvänlig nu för tiden? Nintendo har ju varit det tidigare men det känns som att 95 % av alla spel är super mario som mer eller mindre sett identiska ut (bortsett från grafiken) de senaste 30 åren... Är det fortfarande nintendo som gäller eller ska man satsa på PS4/xboxone? Kan tillägga att jag själv inte har någon behållning av spelen som finns till konsol.

Permalänk
Medlem

Begagnat Wii eller Wii U (bakåtkompatibel med Wii)?

Permalänk
Medlem

WiiU, uppmuntrar mer till rörelse än de övriga och gör generellt mer barnvänliga spel.

Sen hade jag som vanligt varit försiktig med att låta barn spela, kollat upp spelen noga etc. Det handlar inte bara om att det kan vara våldsamt etc utan också att det inte ska vara för snabba klipp eller stressig musik/tempo.

Små barn får gärna spela sånt som vi upplever olidligt långsamt, det har de både mest behållning av och får inga onödiga stresspåslag.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DozeN:

Begagnat Wii eller Wii U (bakåtkompatibel med Wii)?

Håller med här. Wii har helt klart bäst utbud av barnspel i mitt tycke.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

WiiU, uppmuntrar mer till rörelse än de övriga och gör generellt mer barnvänliga spel.

Sen hade jag som vanligt varit försiktig med att låta barn spela, kollat upp spelen noga etc. Det handlar inte bara om att det kan vara våldsamt etc utan också att det inte ska vara för snabba klipp eller stressig musik/tempo.

Små barn får gärna spela sånt som vi upplever olidligt långsamt, det har de både mest behållning av och får inga onödiga stresspåslag.

Personligen tycker jag att, när man spelar ska man koppla av inte hoppa rundor...

Leka gör man ute

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Personligen tycker jag att, när man spelar ska man koppla av inte hoppa rundor...

Leka gör man ute

Fast barn leker ute hela dagarna, skola/lekskola mm, så innehoppande är bara bra. mina barn har Wii och dem älskar det

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Leka gör man ute

Fast det är ju ändå bara positivt att röra på sig, ser verkligen inte det negativa med det?

Permalänk
Medlem

PS3/4 har jo move, men kanske lite avancerad för en 4åring.
Har en 5åring hemma själv, och hun elskar springa runt med olika infinity figurer. Olaf från Frozen är favoriten
Kan tänka mig att Wii skulle vara ganska bra för små barn, men undrar om motoriken och förståelsen är tillräcklig bra.
Tycker det finns ganska många och bra pedagogiska spel på ipad.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Leka gör man ute

Du skriver rätt bra för att vara 4.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vid den åldern spelade jag NES.

Kanske skulle den nya(gamla? ) NES Classic vara något?

Men som du redan skrivit, TS, så är Nintendo det som brukar rekommenderas.
Får tyvärr, även jag, rekommendera Nintendo.

Super Mario och Mario Kart for the win!

Permalänk
Medlem

Min fyraåring tycker om att spela Lego marvel super heroes på mitt ps4. Funkar hur bra som helst med kontrollen. Och han tycker det är kul att vi kan spela tillsammans.
Så kanske ett ps3, bör kunna hitta ett begagnat billigt. Finns en hel drös med lego spel och de är rätt billiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En Wii U definitivt. 5-åringen hemma älskar att spela på den, men har lite svårare för styrning med Wii-kontrollerna. Du har Minecraft, Skylanders, Lego-spel, Mario Kart m.fl. Massor av roliga spel som övar upp finmotoriken

Permalänk

Wii-U har kollegan till sin 5-åring hemma och han är sinnessjukt bra på att lira, så det verkar som att det är en given grej!

Permalänk
Medlem

Surfplatta eller Wii (U)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vänta och köp Nintendo Switch i Mars istället. Kommer ge barnet mest glädje de närmsta åren. Wii U hade vi tills nyligen men det är numera en död konsol.

https://www.youtube.com/watch?v=f5uik5fgIaI

Permalänk
Medlem

Garanterat en Nintendo consol. Switch kommer ju snart men efter som du vill ge en intill jul, kanske en handhållen? Finns ju bra spel för äldre för Nintendo oxå om du nu får suget att "låna"

Permalänk

Skulle säga en nes classic eller någon form av nes emulator med autentisk handkontroll.

Ska de lära sig spela tvspel så börja från grunden. Super mario eller chip n dales är ganska basic och kul spel jag fortfarande nöter ibland.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows