Windows 10 sänker ljudet vid låg volym- Steelseries siberia 840
Hejsan hoppsan!
Köpte i dagarna ett Steelseries siberia 840 som jag nu använder tillsammans med windows 10.
Allting fungerar utmärkt förutom att vid låg volym så fadear ljudet bort tills jag höjer det manuellt, väldigt störande.
T.ex. om jag har en låt igång på spotify på väldigt låg volym så fadear det bort automatiskt.
Någon som haft samma problem med Steelseries 800 serie?
Har f.ö. ställt "When windows detects communications activity" till "Do nothing" men det löser inte problemet.
Har du nåt ljudkort utöver det inbyggda i moderkortet?
Tex SoundBlaster har sådan functionalitet om man installerar dess mjukvara som fadar volymen när man spelar musik.
Har du nåt ljudkort utöver det inbyggda i moderkortet?
Tex SoundBlaster har sådan functionalitet om man installerar dess mjukvara som fadar volymen när man spelar musik.
Utöver det som som följer med headsetet (dosan) så har jag bara det inbyggda och dosan kopplas till moderkortets ingång.
Behöver inte vara musik ens, det räcker att ljudet på något t.ex. en låt eller ingame-ljudet är lågt och inget annat "överröstar" det så fadear det bort.
Satt t.ex. och spelade rocket league tidigare samtidigt som jag var i team speak med några polare. När de slutar snacka så sänks ingame-ljudet för att det är lågt men när någon säger något i TS så kommer ljudet från spelet också tillbaka.
Samma sak i en låt om början är lite lugn och fin så sänks ljudet men när droppet kommer så är det högre och då kommer också tillbaka.
Hittar ingen inställning som tyder på att ljudet skulle sänkas när det är lågt. Förstår inte detta.
Om det går, pröva att disabla LiveMix och ChatMix som finns i lurinställningarna där.
Dom settingsarna ändrar volym på spelet och voicecom beroende på hur man reglerar dom så det kan ju ha buggat lite där.
Har du senaste steelseries engine och firmware installerat till lurarna? (jag vet basic saker.. ).
Om det inte går att disabla live/chatmix så ändra dom till nåt och sedan tillbaka till standard och se om du har samma fel.
Jag har exakt samma problem och försöker felsöka det. Jag har "boxat" av alla inställningar i windows 10 som ger windows10 tillåtelse att ändra på ljudet automatiskt, utan att det avhjälps. (gjorde samma sak som TS under "communications" men stängde också av windows "sound enhancements".
Personligen märker jag av problemet tydligast när jag tittar på Twitch. Däremot har det varit förödande i CS när det hänt där.
Hittade du någon lösning TS? Jag bytade precis in trasiga Astro a50 och tänkte testa Steelseries istället, detta problemet hade jag dock inte med Astro alls, vilket får mig att tro att det är Steelseriesrelaterat, dock finns det ju inte så mycket inställningar att göra ... (inga drivers, inget uppdatering i Steelseries Engine, ingen firmware som går att uppdatera)
"Skönt" att se att jag inte är den enda med detta problemet. Gjorde en ticket hos Steelseries för några månader sedan och den är fortfarande obesvarad. Under all jävla kritik att ha ett sånt här fattigt problem i en flaggskeppsmodell som kostar över 3000kr.