Stor skillnad på 60hz och 144hz utan v-sync eller motsvarande?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på 60hz och 144hz utan v-sync eller motsvarande?

När jag spelade quake, så körde jag 85hz och kunde se skillnad på 200fps eller 250fps. Så ni som gått från 60hz till 144hz... ser ni stor skillnad även när ni inte kör med v-sync eller motsvarande? Jag menar... kör man med 250fps utan v-sync så borde det flyta på bra även på en 60hz monitor. Vinner man något på 144hz?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Eh, oavsett om du kör 1000fps så uppdateras skärmen bara 60 ggr/sekund på en 60Hz-skärm. 144Hz är 2.4 gånger mjukare än 60Hz. Skillnaden är enorm.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Enorm skillnad mellan en 60hz monitor och en 144hz monitor.

Permalänk
Medlem

Hur kan man se skillnad på 200-250 FPS om ens skärm bara kan visa 85 bilder per sekund?
Det är en ordentlig skillnad på 60 och 144Hz, men ha i åtanke att det inte är så många spel som går att driva i stabila 144Hz. Jag menar, baserat på den hårdvara man har tillgång till idag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

När jag spelade quake, så körde jag 85hz och kunde se skillnad på 200fps eller 250fps. Så ni som gått från 60hz till 144hz... ser ni stor skillnad även när ni inte kör med v-sync eller motsvarande? Jag menar... kör man med 250fps utan v-sync så borde det flyta på bra även på en 60hz monitor. Vinner man något på 144hz?

Jag verkar förstå vad du är ute efter (dom andra har nog inte spelat quake). Uppdateringsfrekvensen på spelmotorn är frikopplat från FPS nu för tiden. Nu är det fysikmotor, spelmotor, nätverksuppdateringar och fps i en enda röra. Exempelvis battlefield kör lokala uppdateringar av nätverkskoden (om man är väldigt nära varandra i spelet) på en väldigt hög siffra medans spelmotorn kanske ligger på 30hz och fysikmotorn jobbar så hårt som cpu:n klarar av och FPS:en kanske ändå stadigt står på 100 (eller något).

//edit - mina barn har visat mig att det fortfarande är så du beskriver i spelet CS:GO där man vill ligga nära 300fps (om jag minns rätt). Dock är även det spelet mycket gammalt.

Nej, du märker inte den skillnaden du far efter så tydligt. Däremot är flytet på skärmen enormt mellan 60hz och 144hz. Det är en enorm skillnad och verkligen värt inköpet, efter ett tag är det mer eller mindre otänkbart att gå tillbaks till 60hz.