Permalänk

Fiberkrångel

Hej!
Till att börja med vill jag först klargöra att jag inte är expert på dator/internet etc.
Jag fick iallafall fiber installerat för några dagar sen och detta har fungerat bra när man har läst in hemsidor, kollat på youtube och sånt. Bredbandkollen bänkar mitt nät till 150 mbit/s men när jag nu skulle ladda ner ett spel på steam (28 gb) lägger sig hastigheten på runt 4 mbit/s. Hur kommer det sig att det blir 4 mbit/s på steam men jag betalar för 100 samt att bredbandskollen säger 100? En tanke är väl att det är steam som är belastat?
Tack på förhand!

Permalänk

Steam visar hur många megabyte du laddar ner, inte megabit.

Permalänk
Medlem

är du säker på att det är mBIT/ och inte MB/S
i annat fall har du cirkus 40 ner av hundra.
beror även på hur belastade servrarna är men när jag hade 250mbps lina låg jag oftast på runt 27-28 MB/sek på steam.

Permalänk

Ja så är det, stämmer det ni säger. Blandade ihop mbit och mb.
Tack!

Permalänk
Medlem

Låter lite med 4 ändå? Jag får 3,3MB ner med mitt 30/10

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ja fortfarande lågt, betalar för 100, benchar 125 och laddar ned i 12~

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Men om han benchar 125 betalar för 100 och steam har en skitsämst upload så är det väl inte Hans som är lågt.. Bara för att du sitter på en snabb lina så betyder inte det att motparten skickar lika snabbt.,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Har du 150 nerladdning och 100uppladning?

Permalänk

Jag har fiber 100nedladdning och 10 uppladdning och brukar har runt 10 på steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltvattendjur:

Ja så är det, stämmer det ni säger. Blandade ihop mbit och mb.
Tack!

mbit = millibit
mb = millibit
Mbit = megabit
Mb = megabit
MB = megabyte

Permalänk
Medlem

@iXam: Bra, så slapp jag skriva något sarkastiskt. Det är svårt med tiopotenser.

Men bara för att man råkar ha snabb ledning till exempelvis Bredbandskollen, betyder det inte att andra webbplatser faktiskt kan pressa 100 Mbps. Netflix behöver faktiskt inte lägga ut mer än 4-5 Mbps i medel för att video ska fungera bra. I själva verket tar Netflix genom Silverlight i Firefox: <=50% av kapaciteten i pulser om 0,5 sekunder var 6:e sekund, eller 4,2 Mbps i medeltal.

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Men om han benchar 125 betalar för 100 och steam har en skitsämst upload så är det väl inte Hans som är lågt.. Bara för att du sitter på en snabb lina så betyder inte det att motparten skickar lika snabbt.,

Steam skitsämst upload? Enda stället jag tankar den hastigheten jag borde eller till och med mer ibland är steam. Origin kan vara snabba också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av waspen123:

Steam skitsämst upload? Enda stället jag tankar den hastigheten jag borde eller till och med mer ibland är steam. Origin kan vara snabba också.

Håller med, jag brukar faktiskt få runt 50-60 MegaBYTE per sekund, dvs maxat på 480 Mbit/s vilket är rätt nära min 500 Mbit/s lina - Hur trevligt som helst att ladda hem spel

Nu är det ju så att ALLA, Ja ALLA spelbutiker har någon typ av CDN bakom sig annars skulle servrarna brinna upp. Och Akamai är störst och Akamai har cacheservrar hos de stora operatörerna, ComHem exempelvis som jag har. Har man en mindre ISP (eller snålare ISP) så finns ingen cache och Akamaiservern kan ligga i ett annat land, en annan kontinent och man får skithastighet.

Permalänk
Medlem

@saltvattendjur:
Kolla också då du inte har någon begränsning i din nedladdning i steam. Visa->inställningar->nedladdning

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

mbit = millibit
mb = millibit
Mbit = megabit
Mb = megabit
MB = megabyte

Jag tror i princip alla förstod att det var megabit och megabyte han menade. Så tröttsamt när det kommer såna här rättningar från folk. Vem tror du tror att han pratar om millibit?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag tror i princip alla förstod att det var megabit och megabyte han menade. Så tröttsamt när det kommer såna här rättningar från folk. Vem tror du tror att han pratar om millibit?

Jepp, det är i princip ALLTID klart att trådskapare inte snackar om millibit. Men det är inte alltid klart om det rör sig om megabit eller megabyte. Jag gick ett steg längre och utbildade TS även om millibit, like skämtsamt (TS sa ju att den hade blandad ihop mbit och mb trots att det är samma sak...)
Det är ju inte så att vi är besparade trådar som frågar "jag har 100mb men tankar bara ner 10mb, vad är fel" och om folk blir exponerade av att det är skillnad på Mb och MB (osv) så kommer även andra än TS att lära sig (och inlägg från folk som mig blir färre och färre), även om det verkar göra ont för vissa.

Det är så tröttsamt att folk är emot att andra ska lära sig saker...