Permalänk

Koppla router till router

Hej,

Vill börja med att säga att jag är väldigt ny när det kommer till routrar.

Men iaf, jag har ownit som bredband/tv-leverantör. Jag har sedan tidigare 2 st. routrar:

ASUS RT-N56U Nordic
ASUS AC-66U

För att få IPTV att fungera var jag tvungen att tagga VLAN 501 på en av mina portar (port 4), det fungerade inte alls med RT-N56U, utan jag fick det att fungera först med AC-66U. Detta gjorde att min RT-N56U var överflödig, då jag hade tänkt använda den i patchskåpet (istället för ownits egna) och sedan använda AC-66U för distribution av wifi.

Om jag sätter in RT-N56U i patchskåpet igen, och "bara skickar vidare signalen" på port4, och sedan på andra sidan står min AC-66U och tar emot. Kan jag då tagga upp VLAN 501 i den (så att IPTV fungerar) samt använda den som wifi-distributör? Kommer det blir problem om jag vill använda min AC-66U bakom min RT-N56U, med routerfunktionalitet? Jag vill bara att RT-N56U ska skicka vidare trafiken..

Mvh B

Permalänk
Medlem

Det borde gå, det är inte rätt på något vis... men det borde faktiskt fungera.

Jag tänker såhär: Från skåpet med patchar, till N56U:n som i sin tur har avstängt DHCP, WIFI, och allt annat så dom fyra portarna (ej WAN) till sist beter sig som en vanlig L2-switch... då kommer all trafik att bara passera genom bakplanet på den routern. Så, ja... jättedumt, osmart, krångligt... men det kommer att fungera. Du har säkert en bra anledning till att du vill göra så, kanske du saknar honkontakter eller liknande i skåpet och inte vill köpa en adapter (typ 20kr på claes ohlsson) eller vill förstärka iväg signalen för kabellängden blir över 90m och switch är inte något som du vill lägga pengarna på när du nu har en maskin. Något sådant eller?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Jag är rätt ny på området om jag säger så..Så jag har inte riktigt koll på "hur man borde göra" i detta fallet.

Jag kan beskriva mitt ursprungliga problem:

För att kunna köra IPTV via min egen router måste den kunna tagga VLAN 501, men min AC-66U är för stor för mitt patchskåp, vilket gör att jag skulle vilja ha en mindre router där som får plats. Dock så får jag ej VLAN-taggningen att fungera med min RT-N56U - därför behöver jag använda AC-66U för att kunna kolla på IPTV (men den är som sagt för stor för mitt patchskåp).

Menar du att jag skulle kunna ha en switch direkt i patchskåpet? Eller ska det ske efter routern? Tar vänligen emot tips på smartare lösning :)..

*edit* Mina nuvarande tankar går i att rycka antennerna på min AC-66U (så den får plats i skåpet och för VLAN-taggningen) och sedan använda någon accesspunkt ute i lägenheten för wifi:t..

Permalänk
Medlem

@Bertiiiiil: om din AC66U klarar att separera trafiken som du säger vad ska du ha den där andra Routern till? jag kanske inte förstår men jag skulle göra så här.
från din leverantör in i den AC66U (behöver den stå i skåpet eller kan du dra en kabel direkt till den annanstans? jag har en kabel direkt från min skåp till min router i hallen några meter längre bort) ut från den Lan port 1,2,3 din vanliga Internet medan Lan port 4 vlan 501. efter den skulle jag ha en smart switch tip Netgear som du kan ha som jag kör vanlig lan på några portar och några IPTV så du få tv till alla ställen du vill ha IPTV.

den extra router som du har skulle jag använda som AP istället så man få bra täckning av wifi i hela huset.

men som nämndes tidigare du kanske inte vill ha switchar och vill använda din router ändå och då kan du göra så som du skrev, fattar dock inte poängen.

jag har kopplat så här:
Internet: Inteno (internet port) ------> Roouter ------> Netgear switch
IPTV: Inteno (IPTV port gul tror jag) --------> netgear switch (samma som efter Router) ottaggad Vlan 100 ---------> TV taggad vlan 100
men jag har telia och jag skulle kunna plocka bort Inteno switchen men då måste jag greja med min Router och det orkar jag inte och det fungerar ändå perfekt.

Permalänk

@dbeg: Problemet är att min AC66U inte får plats i skåpet, därför jag ville ha en smidigare router där, som klarar av att tagga VLAN. Så om jag har AC66U i patchskåpet, och taggat VLAN till port 4 för IPTV. Går det även att få internet via den porten då? Eller behöver jag en sån "smart switch" på andra sidan som sköter taggningen (och inte göra den alls i routern)? Eller taggar jag den i routern och switchen klarar även av att sköta distribution av både internet och iptv?

Sorry för alla frågor men är lite lost..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertiiiiil:

@dbeg: Problemet är att min AC66U inte får plats i skåpet, därför jag ville ha en smidigare router där, som klarar av att tagga VLAN. Så om jag har AC66U i patchskåpet, och taggat VLAN till port 4 för IPTV. Går det även att få internet via den porten då? Eller behöver jag en sån "smart switch" på andra sidan som sköter taggningen (och inte göra den alls i routern)? Eller taggar jag den i routern och switchen klarar även av att sköta distribution av både internet och iptv?

Sorry för alla frågor men är lite lost..

Vänta lite där

Släpp tanken på att ha något i skåpet alls... och bara ha AC66:an (fast utanför skåpet). Det du behöver för att få kontakt mellan patchskåpet och routern är det du ska fokusera på

Du behöver antagligen leda från inkommande till routern, från routerns tv-kontakt tillbaks in i skåpet och iväg till vardagsrummet. Går inte det att lösa tror du?

//edit och är det så trångt att du inte kan knöla in en router i det så är risken, att om du har något alls där i, stor att det blir för varmt och att det dessutom skärmar av det trådlösa rätt rejält. Routern ska vara mitt i huset helst (typ).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Hmm jag förstår tanken, och självklart är det smidigt. Men patchskåpet är en bit från vardagsrummet (som är mest optimalt för wifi) och sedan har jag uttag för varje rum från patchskåpet (sladdarna finns i väggarna). Så skåpet är gjort för en router, dock är det liiiite för litet.

Det är därför jag tänkte att jag skulle ha routern instängd där (utan wifi) och sedan sköta wifi:t via ex en annan router, eller en accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertiiiiil:

@Gurk: Hmm jag förstår tanken, och självklart är det smidigt. Men patchskåpet är en bit från vardagsrummet (som är mest optimalt för wifi) och sedan har jag uttag för varje rum från patchskåpet (sladdarna finns i väggarna). Så skåpet är gjort för en router, dock är det liiiite för litet.

Det är därför jag tänkte att jag skulle ha routern instängd där (utan wifi) och sedan sköta wifi:t via ex en annan router, eller en accesspunkt.

Då har jag ett förslag till: Routern vid skåpet, IPTV och Internet igenom en delad kontakt (man använder en sladd, får ut två kontakter) till vardagsrummet där du sätter AC56:an som accesspunkt för Wifi i vardagsrum, samma ssid och lösen som på ac66:an så har du större täckning på det trådlösa (bra för toaletten och kanske köket?). Begränsningen blir 100mbit på det trådlösa i vardagsrummet (och för IP-tv, men det blir inte mer än typ 20-30mbit)
2x denna: http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Ok det låter ju bra. Men om jag då taggar vlan i AC66U och sedan har en delad kontakt från den porten, kan man verkligen köra internet då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertiiiiil:

@Gurk: Ok det låter ju bra. Men om jag då taggar vlan i AC66U och sedan har en delad kontakt från den porten, kan man verkligen köra internet då också?

Japp, ritade en bild för att förklara:

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Japp, ritade en bild för att förklara:

http://i.imgur.com/kjlowhc.jpg

Tack! Jag ska prova detta i helgen. Tack för all hjälp so far

Permalänk
Medlem

@Bertiiiiil: okey men jag menar du ska inte ha den i skåpet utan bredvid och sedan tillbaka från routern till pachpanelen i ditt dataskåp. skulle det funka?

sedan hur du ska splitta så du har tv och Wifi finns det olika lösningar för. men säg att du via din uttag i v-rummet kör bara IPTV medan i tip köket kör den andra router som AP. tip något sådant? har du flera tv apparater då ska man ta till switchar.

ska du köra all din vanlig internet trafik trådlöst? tip datorer och så?

Permalänk

@dbeg: Ja det skulle funka, är nog så jag får göra. Fast jag vill kunna stänga patchskåpet så router blir nog kvar där inne. Sedan får jag köra en som AP ute i lägenheten

Permalänk
Medlem

Nackdelen med den typ av splitter är att du får bara 100 mbit, men det kanske inte några problem? Du kanske ska se dig om efter en annan router? Och använda båda dina befintliga som APs? Edgerouter X kanske? klarar 300/300 mbit. Behöver du gigabit så kör på edgerouter lite.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertiiiiil:

@dbeg: Ja det skulle funka, är nog så jag får göra. Fast jag vill kunna stänga patchskåpet så router blir nog kvar där inne. Sedan får jag köra en som AP ute i lägenheten

jag har öppning uppe på lådan så alla kablar jag behöver går den vägen. jag skulle som någon sa köpa bara en router tip den du ser på bilden Edge Lite och använda dom andra som AP.

men just nu ser det väldigt illa ut. bygger om hemma så det kommer bli bra när jag är färdig hoppas jag.