YouTube - Långa videos eller Editerade?

Permalänk
Medlem

YouTube - Långa videos eller Editerade?

Hallå SweC.

Jag håller på med min YouTube-kanal och undrar lite vad som föredras av gemene man

Ska man lägga upp långa videoklipp på hela gameplayet eller ska man editera det och ta bort "dödtiden"?

Håller på med ett test nu på Alien Isolation och där spelar jag in ca: 90 minuter och sen klipper jag ner det till ca 15-25 minuter.
Det är ju rätt mycket dödtid i det spelet, leta efter saker och sådant, transportsträcka osv.

Det kanske beror lite på spel också? Är det ett spel med mycket action hela tiden så kanske man inte ska klippa för mycket i det heller?

Om ni har lust får ni gärna hoppa in och kolla, och komma med lite feedback och tips på vad som är bra/dåligt osv. Det skulle uppskattas.

DeFeCT Gaming

Jag har precis börjat med att prata i klippen och har väldigt svårt för det för tillfället, men övning ger ju färdighet.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Jag kollar inte direkt på youtube längre men när jag väl kollade på någon lets play så ville jag se allting. Körde personen fast så kunde han klippa bort efter en stund tills han hittade lösningen så man slapp kolla på en person försöka hitta en lösning i en halvtimma. Men annars var det bäst oediterat.

Jag råkade klicka avstå röst så räkna en extra på sista alternativet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar när en kanal ha rbåde långa och korta. Följde tidigare en som gjorde 5min videos och 30 min videos.

Permalänk
Medlem

Gör 2 versioner kanske? En kort version och en lång.

Permalänk
Medlem

Än så länge är det jämt race mellan alla alternativen, man får väl göra lite av varje helt enkelt

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Det beror helt enkelt, är du liten youtuber skulle jag säga korta där du helt enkelt har highlights i klippet. Skillnaden mellan de som blir större och de som inte blir större på youtube, även om båda laddar upp ofta är innehållet. Är innehållet bra kommer folk vilja stanna för mer. Särskilt vid s.k. "let's plays" gäller det att spelarbasen gillar själva personen som spelar (enbart spelet finns ju folk med).
Kort och gott menar jag att det är bättre om man tar korta klipp med roliga stunder där folk får veta lite hur en reagerar eller så. Kommer de vilja stanna för själva spelaren eller spelet?

Större youtubers som har mer inbitna fans kommer vilja se igenom allt, därför kan de göra långa lets plays, t.ex. Markiplier tänker jag då, är inte någon prenumerant själv men har tittat igenom flera av hans längre spelgenomgångar för vissa spel man inte köpt (hah så köpte man nåt ändå) men tyckt vart intressanta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

10minuter tror jag är något av en magisk gräns för folk att titta.

Men självklart finns det en stor skara som gillar att kolla på play throughs också. Men då ska det vara av någon youtuber som har lite humor och man gillar den personens stil att spela.

Jag brukar kolla på Day9 och på Neebs Gaming när de spelar igenom spel. Men det är för att jag gillar båda och de båda slänger in lite komik i det hela. Day9 är väll lite mer seriös och saklig när han spelar men han fastnade för några år sen i mitt youtube-tittande så han får vara kvar

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Är det en riktigt bra playthrough där man går och längtar efter ny video så vill man så klart att den ska vara så lång som det bara går

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Du får gapa och skrika lite mer så kanske du blir lika populär som pwediepie (nåja jag gillade honom inte). Du själv är nästen lite för tyst i videorna jag såg. Editera kan vara bra så slipper man ta med alla misslyckade försök man gjort i spelet (för vem vill visa att man spelar som en noob ). Vet dock inte om det är så smart att göra repriser i slowmotion som du gjorde i Dishonored, såg inte så kul ut enligt mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du får gapa och skrika lite mer så kanske du blir lika populär som pwediepie (nåja jag gillade honom inte). Du själv är nästen lite för tyst i videorna jag såg. Editera kan vara bra så slipper man ta med alla misslyckade försök man gjort i spelet (för vem vill visa att man spelar som en noob ). Vet dock inte om det är så smart att göra repriser i slowmotion som du gjorde i Dishonored, såg inte så kul ut enligt mig

Det var ett litet test bara, tyckte nog inte det funkade så bra heller så här i efterhand, det lät rätt skoj när jag satt och redigerade det hehe.

Jag är en lite av en enstöring IRL, trivs bäst med att vara själv, när det är lugnt och tyst hemma.

Så jag har lite problem med att snacka rätt ut och improvisera och låta engagerad, jag kommer på mig själv många gånger när jag sitter och spelar in och upptäcker att jag har varit knäpptyst i flera minuter ibland, för att jag är så koncentrerad på spelet hehe.

Övning ger färdighet har jag hört, så det är bara att köra på antar jag, man blir väl bättre med tiden, ju mer man håller på.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det var ett litet test bara, tyckte nog inte det funkade så bra heller så här i efterhand, det lät rätt skoj när jag satt och redigerade det hehe.

Jag är en lite av en enstöring IRL, trivs bäst med att vara själv, när det är lugnt och tyst hemma.

Så jag har lite problem med att snacka rätt ut och improvisera och låta engagerad, jag kommer på mig själv många gånger när jag sitter och spelar in och upptäcker att jag har varit knäpptyst i flera minuter ibland, för att jag är så koncentrerad på spelet hehe.

Övning ger färdighet har jag hört, så det är bara att köra på antar jag, man blir väl bättre med tiden, ju mer man håller på.

Du kan ju annars lägga till rösten i efterhand när du tittar på videon och sätta ihop ljudfilen och videon med nåt bra program, men då behöver du inte videokameran på dig själv heller

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Vill du ha tittare så långa videos räknas som att folk vill se mer av det om de kollar hela så långa editerade som folk ser till slutet är de bästa tror jag men det gäller att de kan hålla intresset uppe, det kommer göra att youtube tar det som att folk vill se mer vilket i sin tur gör att de rekommenderas oftare osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du kan ju annars lägga till rösten i efterhand när du tittar på videon och sätta ihop ljudfilen och videon med nåt bra program, men då behöver du inte videokameran på dig själv heller

Voiceover är väl ok, men det blir ju inte riktigt lika naturligt som att spela in live, om man får till det liksom.

Sen har jag tänk på att skippa kameran, tänkte att det är en rolig grej just på Alien, eftersom jag blir skrämd, men andra spel känns det rätt onödigt, så ska nog skippa kameran för det mesta.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Ibland brukar jag göra så att jag bara laddar upp en redigerad version och sen hela inspelningen. Det skadar liksom inte.

Visa signatur

not one step back