Permalänk

Lenovo Ideapad 700-15ISK - Diskussion

För ett par dagar sedan reade Webhallen ut Lenovo 700-15ISK och det verkar av tråden "Dagens Fynd - Diskussion" som att det var ett en del som slog till.

Länk till specs!

Jag missade först erbjudandet men fick hjälp av snäll sweclockare och sitter själv och skriver på min rykande färska Lenovo 700-15ISK! Känt och klämt lite på datorn lite nu, och den enda lilla besvikelsen är att grafikminnet på GTX950 verkar vara ddr3 och inte gddr5 (innebär 10-15% lägre prestanda enligt notebookcheck)

Det fanns en del frågor om datorn generellt, och vi skulle ju kunna svara på dem här tänkte jag!

Jag är nöjd med datorn men har lite funderingar kring uppgraderingar. Främst tänker jag på mer RAM och möjlighet att stoppa i en SSD/Mekanisk disk.

Hur ser ram-konfigurationen ut? Med totalt 6gb borde det väl vara 4+2? Funderar på att bara byta 2gb-stickan till en 4gb för den nätta summan av 200 kr. 8 gb ram lär väl räcka i denna budgetdator? Körs dom i dual-channel då? Annars kanske man ändå fläskar på med 12 gb (4+8)

Någon som beställt hållare till en extra hårddisk? Behöver man kabel också?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

jaha du fick ddr3 versionen? jag köpte också samma laptop på webhallen, men min enligt GPU-z står det gddr5.. ladda ner och kolla du också om du köpte din från webhallen. jag är sjukt nöjd med laptopen, får 55fps i GTA V på medium/high @1920 res..

CSgo 250 fps.. 7 days to die i MP server får jag 60 fps med 30 fps dippar ibland (troligtvis spelet)

dock nu så blev skärmen bara svart för mig när ja försöker logga in i windows. omformatterade och nyinstallerade idag, nu funkar datorn igen men får blåskärm.. misstänker dock att ja hade för bråttom me alla drivrutiner, för fick blåskärm efter att ja installera touchpad drivrutinen.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

@Gtoxed: Det är i GPU-Z jag får fram DDR3 (Samsung). Lite surt att de säljer samma modell med ganska stora skillnader i prestanda.

Köpte du också på julkalender-erbjudandet?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Bra att den här tråden kom upp. Hade själv funderat att skapa en men kände att jag inte hade riktigt tid att göra det ordentligt. Finns en hel del tips och kommentarer i Tips-diskussionstråden man kanske skulle försöka få in här.
Ett exempel jag själv funderar på är hur man fixar med större hårddisk eller en till SSD.

Någon i tråden nämnde tillbehör som behövdes. vet någon om detta stämmer?

Skrivet av pacc:

Grattis ni som beställde,
Satt och kollade upp datorn och en halvbra ips är nog bättre än alla andra konkurrenter under 8000:-

Ska man sätta i hårddisk lär man få köpa följande på ebay
Cable: 5C10K25544
Bracket: 5B40K25518
men möjligheten till det gör ändå datorn till ett rejält kap.

Jag får nog erkänna att jag inte behövde den egentligen.

Följande fråga har jag:

Skrivet av Benedict:

Passar den här, beskriven nedan, på Lenovo 700-15ISK? Hur lätt är det att installera om allt, inkl Lenovos systemprogram på en ny C:?
Är det någon förresten som testat att installera en vanlig SSD i datorn? Behövdes det någon extra sladd och bracket?

Skrivet av Aeig:

Galet bra pris på en 256GB M.2 SSD, och dessutom är det NVMe gränssnitt;

Intel 600P 256GB 799 :-

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdm2/intel-...
https://www.inet.se/produkt/4300244/intel-600p-256gb#specs (ner från 1149 kr)

Närmast på prisjakt 999 kr; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3846053

MVH

Jag får kolla och se vilket typ av minne jag har i mitt GPU.
Edit: Jag hade DDR3 också, Samsung. Tråkigt att man inte fick DDR5 om det fanns i vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Bra att den här tråden kom upp. Hade själv funderat att skapa en men kände att jag inte hade riktigt tid att göra det ordentligt. Finns en hel del tips och kommentarer i Tips-diskussionstråden man kanske skulle försöka få in här.
Ett exempel jag själv funderar på är hur man fixar med större hårddisk eller en till SSD.

Någon i tråden nämnde tillbehör som behövdes. vet någon om detta stämmer?

Följande fråga har jag:
Jag får kolla och se vilket typ av minne jag har i mitt GPU.

jag köpte aldrig bracket.. pluggade bara in, satte fast med lite eltejp, sitter bra o stabilt jag orkade inte vänta i flera veckor men en sketen bracket.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag köpte aldrig bracket.. pluggade bara in, satte fast med lite eltejp, sitter bra o stabilt jag orkade inte vänta i flera veckor men en sketen bracket.

Behövde du någon extra sladd?
Vet du om den bracket är den man ska ha annars, oavsett om du köpte den eller inte?

Jag hade också Samsung DDR3 på mitt GPU. Undrar varför det är skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Låter som en möjlighet. Men kabel fanns redan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Behövde du någon extra sladd?
Vet du om den bracket är den man ska ha annars, oavsett om du köpte den eller inte?

Jag hade också Samsung DDR3 på mitt GPU. Undrar varför det är skillnad?

Skrivet av Naki:

Låter som en möjlighet. Men kabel fanns redan då?

nej du behöver ingen bracket.. kört i 2-3 veckor nu (köpte på black friday) utan problem. nej det är ingen kabel, det är en vanlig typisk SATA port som sitter på moderkortet. jag rekommenderar att hålla fast hårddisken med eltejp tex så den inte råkar disconnectas om något skulle hända när man tar med sig laptopen på fot. väldigt lätt att skruva bort locket och komma åt också, finns en kabel man måste koppla loss försiktigt så man kan lägga hårddisken under den.

ja det är väldigt skumt att ni bara fick ddr3 gpun.. jag är sjukt nöjd med laptopen (förutsatt att jag löser BSOD problemet ikväll), länk till forumtråden finns här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457763-lenovo-ideapad-...

Visa signatur

Permalänk

@Gtoxed: Du kanske fick en annan variant under BF.

@Benedict: Läste lite om DDR3 vs GDDR5 på Notebookcheck. Verkar vara 10-25 % prestandaskillnad beroende på spel. Vad jag förstår har alla 950m med 4gb DDR3 och alla 950m med 2gb har GDDR5, men det kanske inte stämmer?

Om man ger sig ut på något litet överklockningsäventyr, ska man kanske prioritera grafikminnet framför grafikprocessor om man har DDR3?

Råder det konsensus om att ingen kabel till 2,5"-platsen behövs, utan bara en hållare? Har en 750gb HDD som bara väntar på att få komma till användning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som kör Civ VI, vad har ni för inställningar?
Vinner man något på att köra det i lägre upplösning i fönster?
ex 1600x1050?

Permalänk
Medlem

Behövt en ny resedator med ips skärm för enklare bildredigering. Prestandan och priset var lockande så det blev ett köp.
Första intrycket är att datorn känns rätt tung. Även strömadaptern är stor och relativt tung.
IPS skärmen läcker lite ljus i nederkant när man slår på strömmen till datorn, men vid användning märker man(jag) inte av det.
Datorn är riktigt snabb, räckvidden för wifi-signalen känns längre än för min förra reselaptop.
Uppdaterat BIOS till senaste utan något krångel. Avinstallerat ett par program och appar men jag tycker inte att datorn översvämmas av bloatware.

Uppdaterat med mer minne - 16Gig 2400MHz CL16 som tydligen ändå körs i 2133 CL15.
Lagt till en extra ssd - 850Evo 250Gig. Valt disken utifrån den låga strömförbrukningen i vila.
Eftersom ssd disken inte väger särskilt mycket har jag inte skaffat nån hållare utan bara anpassat höjden så att disken kommer i samma höjd som SATA porten på moderkortet. Använt mej av en ram som Crucial skickar med för att konvertera 7 till 10mm diskar som jag klistrat på undersidan av Samsung ssd-n.
På insidan av datorns bottenplatta har jag limmat skumtejp för att förhoppningsvis på så sätt hålla disken på plats. Hoppas lösningen fungerar.

En tråkig överraskning som jag råkade ut för när jag demonterade bottenplattan var att det ramlade ut en lös liten metallskruv. Skruvat fast den i fläkthållaren som var endast fäst med en skruv trots att hw-manualen visar att den bör vara fastskruvad med 3st skruvar. En till metallskruv är kanske på vift någonstans?..
Dragit åt alla övriga skruvar som jag kunde komma åt men de satt som de skulle.

Kabeln som alla pratar om följer med datorn. Lätt att ta loss och ansluta igen. Konsultera hw-manualen för hur man gör.
https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad_700-...

Lite bilder:

Minnena utbytta:

SSD-n installerad:

Bottenplatta:

Självhäftande skumtejp:

Crucials självhäftande plastram för höjdanpassning:

P.S Även jag har fått datorn med ddr3 grafikminne..

Permalänk

Den hdd-bracket som det länkats till ovan (5B40K25518) verkar inte vara den som nämns i manualen. 5B40K25518 har skruvhål på fyra ställen medan den i manualen bara har två. 5B40K25518 verkar för övrigt vara för Y700 och inte 700. Lite annan intern layout.

Edit: Rätt bracket verkar vara 5B40K85930. Den är såklart omöjlig att få tag på. Det enda stället jag kunde hitta sålde bara till företag i Tyskland, och jag är ju en privatperson i Sverige. Det får bli en DIY-lösning med en extra SSD istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut 2GB-modulen mot en 8GB igår och installerade min 850 EVO på den lediga platsen. Köpte Clas Ohlsons dubbelhäftande och högtempspecade tejp och satte dit fyra lager av densamma för att få upp SSD:n på en nivå som inte stressar kontakten. Sitter som berget, så till den grad att jag undrar om jag kommer få loss den när och om det behövs.

Gav mig också på att klocka grafikkortet, fick till +135 Hz på Core och +150 MHz på minnet utan någon noterbar temphöjning i Heaven. +14% på poängen där, så nytta gjorde det helt klart. Har även jag DDR3, som någon skrev tidigare tycks alla 4GB-modeller ha det. Märklig prioritering kan jag tycka, men för priset är jag mer än nöjd ändå!

Nu ska bara alla hemska klistermärken bort så är jag helt up and running!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

För att se om övriga som skrivit att de köpt datorn i fyndtråden vill bidra med kunskap slänger jag in en lite poke till dem:

@anon5930
@Ajohan77
@Jocke83
@jemtegrannen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma:
Kul att du är så pass nöjd med datorn att du slängt upp en tråd :D.

Jag har funderat på att slänga in en lite större HDD typ 500 GB - 1 TB.
Ram är något jag definitivt vill uppgradera till 16-32 gb hade varit optimalt, men det beror först och främst på mitt extrema användningsområde :D.

Annars så har mitt största problem med datorn än så länge har handlat om Bluetooth räckvidden bakom datorn.
T.ex når den inte min Harman/Kardon Onyx (Bluetooth högtalare) om datorn är i något annat rum än samma rum om inte skärmen är vänd åt rätt håll, vilket är lite irriterande - ska forska i lösningar.

Tyvärr har jag inte installerat ett enda spel på den ännu, då jag egentligen inte köpte den för det ändamålet. Men det är ju alltid trevligt att kunna slänga igång ett spel på den ;).

Följer tråden dock.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk

Trevligt med en liten samlingstråd!

Jag är med inne på att montera en SSD och det blir förmodligen en 250gb för lite extra lagring, så det är kul att se hur ni andra har löst det! Sånt gillar man!
Även jag har gett mig på att klocka gpu'n (såklart), man vill ju testa lite.. tempen ökade knappt och efter lite googling så verkar det vara samma kylning som sitter i storebrorsan y700 så det borde ju inte vara några bekymmer!
Btw.. GDDR3 här med.

Fick även tag i ny RAM-minnen för en billig slant. så nu sitter det 16gb corsair vengance, ingen märkbar skillnad men innan bytet så användes 64% av minnet vid det dagliga användandet så det var lite bra att köpa lite extra!

Tycker att skärmen är riktigt behaglig, första gången jag använder en IPS-skärm men jämfört mot vår gamla surfdator är det stoor skillnad!

SSD'n som sitter i verkar vara en pigg rackare, i alla fall enligt crystalDisk!

En kul grej bara..
Vad får ni för poäng i Unique heaven 4.0?
När jag testar med Basic med quality Low så får jag 1574 Stock

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

@Choffe: Vilken modell (märke, timings mm) köpte du på ram?

Någon som har koll på om datorn har stöd för flex-mode för RAM-minnet? Hade tänkt byta 2gb-stickan mot en 8gb, för att få 8 + 4.

När jag kollar SPD i CPUZ står att mina nuvarande minnen (original 6+2) körs i dual channel mode. Detta kan ju inte stämma eftersom att det inte är samma minnesmängd på båda stickorna. Läste någonstans att CPUZ rapporterar flex-mode som dual channel.

Läste att vissa moderkort stöder flex-mode, vilket i detta fall skulle innebära att 4+4 gb körs i dual-channel och resterande 4 gb på 8gb-stickan körs i single channel.

Känner inte behovet för 16gb men 6gb är för lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma:

Körde på det här: https://www.inet.se/produkt/6110174/corsair-8gb-1x8gb-ddr4-21...

Intressant det du skriver om minnena, det är inget jag tänkt på. Finns det något bra sätt att testa om de körs i dual-channel eller inte?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag stoppade in 2x8GB 2400MHz CL15-minnen ( https://www.komplett.se/product/866378/datorutrustning/minne/... ) i min och fungerar fint. Körs i 2133MHz CL13 i datorn. Även min har 4GB DDR3 för 950m.

Jag postade även ett inlägg i diskussionstråden till Dagens Fynd-tråden om ett par spel jag testade på denna dator: #16551085
Personligen tycker jag datorn allt som allt imponerar, rapp i vanlig användning och vid spel kommer man rätt långt även om man får dra ner grafikinställningarna rätt mycket i många spel. Att den klarar GTA V så pass bra som den gör gillas skarpt, har spelat ett par uppdrag och fungerar bra. Väldigt olika från titel till titel dock, vissa är dock lite för tunga för grafikkretsen oavsett inställningar.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Den hdd-bracket som det länkats till ovan (5B40K25518) verkar inte vara den som nämns i manualen. 5B40K25518 har skruvhål på fyra ställen medan den i manualen bara har två. 5B40K25518 verkar för övrigt vara för Y700 och inte 700. Lite annan intern layout.

Edit: Rätt bracket verkar vara 5B40K85930. Den är såklart omöjlig att få tag på. Det enda stället jag kunde hitta sålde bara till företag i Tyskland, och jag är ju en privatperson i Sverige. Det får bli en DIY-lösning med en extra SSD istället.

Jag beställde den du nämner i din edit tidigare ikväll från https://www.medion.com/lenovoserviceshop/search?sbf=true&prod...
Byt land och språk till Svenska (Schweden). 5B40K85930 är den som nämns i manualen( https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad_700-... ) för Lenovo 700-15ISK. Sidan 61 visar fästet (listas som "a"). På sidan 74 syns partnumber för fästet, även här listat som "a". Om någon vill veta hur vi vet exakt vilket fäste det handlar om dvs.

HDD-fästet kostade för mig 301 kr (rätt mycket för bockad aluminium, eller vad det nu är) med Paypal för betalning. Ska vara framme inom fyra dagar med Deutsche Post. Kan bli lite längre i och med julvecka förstås, återkommer när jag har den i näven.

Lösningar med tejp av olika slag är ju förstås en annan lösning men vill själv helst ha en säkrare lösning då min dator inte kommer stå still.

För att se om övriga som skrivit att de köpt datorn i fyndtråden vill bidra med kunskap slänger jag in en lite poke till dem:

@anders190
@Ajohan77
@Jocke83
@jemtegrannen

Stör mig lite att jag missade tråden i ett par dagar. Men nu så!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag beställde den du nämner i din edit tidigare ikväll från https://www.medion.com/lenovoserviceshop/search?sbf=true&prod...
Byt land och språk till Svenska (Schweden). 5B40K85930 är den som nämns i manualen( https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad_700-... ) för Lenovo 700-15ISK. Sidan 61 visar fästet (listas som "a"). På sidan 74 syns partnumber för fästet, även här listat som "a". Om någon vill veta hur vi vet exakt vilket fäste det handlar om dvs.

HDD-fästet kostade för mig 301 kr (rätt mycket för bockad aluminium, eller vad det nu är) med Paypal för betalning. Ska vara framme inom fyra dagar med Deutsche Post. Kan bli lite längre i och med julvecka förstås, återkommer när jag har den i näven.

Lösningar med tejp av olika slag är ju förstås en annan lösning men vill själv helst ha en säkrare lösning då min dator inte kommer stå still.

Dra på trissor! Det fungerade! Beställde också en, men sidan var rejält krånglig. Fick till det på tredje försöket.
Känns liksom bättre om man ska ta med sig datorn att ha en riktig bracket. Nu vågar jag dessutom ha en mekanisk disk i, inte bara SSD.

Testade lite Skyrim idag, men inte nya versionen. Flöt väldigt fint utan lagg på medium (+lite AF), men det går säkert att fläska på med högre inställningar också.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Dra på trissor! Det fungerade! Beställde också en, men sidan var rejält krånglig. Fick till det på tredje försöket.
Känns liksom bättre om man ska ta med sig datorn att ha en riktig bracket. Nu vågar jag dessutom ha en mekanisk disk i, inte bara SSD.

Testade lite Skyrim idag, men inte nya versionen. Flöt väldigt fint utan lagg på medium (+lite AF), men det går säkert att fläska på med högre inställningar också.

Härligt, hoppas på en smidig leverans nu bara.
Att kunna stoppa i en mekanisk hårddisk kommer ju göra datorn riktigt mångsidig då man slipper lägga ut tusenlappar på en stor SSD. Visst, går ju alltid använda USB3 men inte helt optimalt. Så jag kör min Crucial BX100 250GB i väntan på fäste.

För den som inte vill förlita sig på tejp men samtidigt inte vill lägga ut 300kr på 2,5" fästet så borde det relativt enkelt gå att bygga en hållare själv, antingen i någon lättare metal eller använda en 3D-printer för en hållare i plast. Om jag kommer ihåg/orkar så kan jag skissa upp en CAD-modell när jag får hem den och kan mäta av den.

Nice det!
Första spelet jag testade på min var nya uppdaterade versionen. Hade dock inget att testa med så osäker på hur den utgåvan fungerade. Ska nog kolla lite närmare snart nog, är ett mysigt spel att ha liggandes på datorn.

Någon nämnde Civ VI, jag har tänkt prova det spelet med men har inte hunnit ännu. Borde vara rätt lugnt, CPU'n är ju allt annat än usel och det det spelet bör vara mer CPU-krävande än GPU-krävande. Speciellt late game.

Far Cry 3 fungerar rätt okej om man drar ner inställningarna väldigt lågt och drar ner upplösningen något. Personligen trodde jag inte att spelet skulle vara så tungdrivet med tanke på att det är ett 5 år gammalt spel.

Assassins Creed 4: Black Flag är i mitt tycke ospelbart. Även med allt på absolut lägsta och spelets upplösning nere på 1280x720 så är det svårt att hålla 30 FPS stabilt ens. Lite besviken då jag älskar det spelet och hade gillat möjligheten att kunna ha den i en mer portabel form. Spelets inledning är rätt brutal dock, kanske går bättre lite längre in i spelet. Kan tänka mig att 950m med GDDR5 borde prestera bättre här, CPU bör vara bra nog så flaskhalsen lär vara GPU.

Jag är lite småsugen att prova de två senaste Wolfenstein-titlarna samt nyaste DOOM. Och kanske Tomb Raider (2013). De tre första kan bli svårt utrymmesmässigt då de alla är gigantiska men Tomb Raider borde kunna gå fint. "Bara" runt 20GB med.

Permalänk

Jag hoppas innerligt att Warhammer Total War ska vara någorlunda spelbart (30 fps), men det känns lite som att hoppas på för mycket...

Någon som äger det som vill testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas innerligt att Warhammer Total War ska vara någorlunda spelbart (30 fps), men det känns lite som att hoppas på för mycket...

Har spelet, kan testa lite snabbt imorgon kväll om ingen annan hinner före.

Permalänk
Medlem

@anders190
@Ajohan77
@Jocke83
@jemtegrannen

Det tog ett tag innan jag hittade hit, men vilken trevlig tråd!

Mitt Nvidia har också DDR3. Jag har spelat Firewatch och Starcraft 2 med gott resultat. Pojken har spelat CS:go och säger att det flyter med låga settings.
Det blir nog till att beställa en bracket efter helgerna.

Tänkte uppgradera till 8 gb ram. Om någon av er som uppgraderat vill sälja sin 4:a till mig så är det bara att höra av sig.

Permalänk
Inaktiv

DOOM (2016) fungerar helt okej. 60 FPS är inte så svårt att nå men vid min ganska korta teststund i Foundry-nivån så var det svårt att komma speciellt mycket högre än så. Dock var det en del streaming-problem då jag körde spelet från USB3-ansluten 2,5" HDD (spelet ligger på ca 80GB i dagsläget...) så en SSD vore nog att föredra. Men ja, fungerar gör det iallafall.

Hunnit testa lite snabbt. Då jag själv inte kommit igång med själva spelet utan mest använt det inbyggda benchmark-verktyget så är jag osäker på hur representativ den är för kampanjen. Stör mig lite att jag inte ens börjat med kampanjen, köpte spelet för ungefär ett halvår sedan och tanken var att spela på semestern. Blev inte så mycket av det hehe.

Spoilertaggar bilderna, inlägget blir så långt annars.

Spelet ser helt okej ut med default-inställningar:

Dold text

Vilket är dessa:

Dold text

Och spelet snittar på 27 FPS:

Dold text

Rätt okej då det är ett strategispel. Med medium-inställningar går det att nå strax över 30 FPS:

Dold text
Dold text

Sänkning av upplösning till 1600x900 ger ett snitt på 34 FPS på high och 42 på medium.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

DOOM (2016) fungerar helt okej.

Hunnit testa lite snabbt. Då jag själv inte kommit igång med själva spelet utan mest använt det inbyggda benchmark-verktyget så är jag osäker på hur representativ den är för kampanjen. Stör mig lite att jag inte ens börjat med kampanjen, köpte spelet för ungefär ett halvår sedan och tanken var att spela på semestern. Blev inte så mycket av det hehe.

Spoilertaggar bilderna, inlägget blir så långt annars.

Spelet ser helt okej ut med default-inställningar:

Vilket är dessa:

Och spelet snittar på 27 FPS:

Rätt okej då det är ett strategispel. Med medium-inställningar går det att nå strax över 30 FPS:

Sänkning av upplösning till 1600x900 ger ett snitt på 34 FPS på high och 42 på medium.

Riktigt trevligt ju, fullt spelbart känns det som. Det är under dx11 va? Läste att dx12 eventuellt var på väg till 950m för spelet. Då kanske jag köper spelet, trots att det med alla dlc går loss på 1200 kr.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trevligt ju, fullt spelbart känns det som. Det är under dx11 va? Läste att dx12 eventuellt var på väg till 950m för spelet. Då kanske jag köper spelet, trots att det med alla dlc går loss på 1200 kr.

Om testet är representativt för testet borde det fungera helt okej. Bättre på ett kraftfullare system men med tanke på vad för grafikkrets det ändå är så var det lovande.

DirectX 11, spelet verkar som du skriver inte vara aktiverat/kompatibelt med DX12 ihop med denna grafikkrets.

Grundspelet borde du komma rätt långt med annars, blir ju rätt dyrt med allt DLC hehe.
Köper du spelet direkt på Steam (förhoppningsvis sjunker priset något i kommande Steam-julrean) så kan du ju ångra dig inom två timmar om spelet går för dåligt.

Permalänk
Inaktiv

Jag såg nu när jag loggade in på Medion/Lenovos servicebutik att HDD-fästet ska vara skickad. Osäker på när då de inte meddelat att den skickats men borde vara rätt god chans för leverans innan helgen.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag såg nu när jag loggade in på Medion/Lenovos servicebutik att HDD-fästet ska vara skickad. Osäker på när då de inte meddelat att den skickats men borde vara rätt god chans för leverans innan helgen.

Fick mail om att min var skickad. Har inte fått något nummer för att spåra paketet. Håller tummarna att det kommer fram och att den passar.

Visa signatur

Permalänk

För er som vill trycka in lite extra minne kan jag tipsa om webhallen som har 16gb för 699kr, dock fyndvara.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/247588-corsai...

Men köra memtest borde ju kunna avslöja om det är något fel på dem..

Jag köpte iallfall och de funka klockrent!

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro