Söker laptop med eGPU möjlighet

Permalänk
Medlem

Söker laptop med eGPU möjlighet

Halloj!

Jag har nu suttit i dagar o letat efter en bra dator som inte väger för mycket och bra prestanda för rätt pris. Mer eller mindre omöjligt, enligt mig! Därför vänder jag mig till någon som kanske vet en bra dator.

Min budget ligger på 7000 kr.

Det jag skulle vilja ha är en dator som kommer att fungera i skolan (pluggar fortfarande och har många år kvar!) och kommer i framtiden kunna kopplas in till ett eGPU system

Vikten på datorn är också viktig då jag reser mycket, så gärna under 2 kg. Har haft en 2,5 kg och det var tungt!
Skärmen får gärna vara 1920x1080 då jag testat 1366x768 inte var så lockande.
RAM kan vara 4GB men ska kunna uppgraderas till minst 12.
processor och grafik bryr jag mig inte så mycket om (helt inte AMD).
märke är inte heller så viktigt.

Tack i förhand!!

/VH

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nyckeln till framgång är att datorn har TB3 port (gärna en som inte är crippled som på t.ex. XPS15). Alternativet är någon laptop med specialport för detta, som t.ex. på Alienware, men då blir det genast lite dyrare och du är låst till just den tillverkarens eGPU vilket känns lite dumt 2017.

Permalänk
Medlem

Thunderbolt 3 (40 gigabit) är det bästa och gigabyte (aorus) har en liten eGPU station som ser trevlig ut och den kostar inte 5000 utan graffe heller.
Alienware har en special lösning men då behöver du en alienware av senaste gen + dockan
Eller så kör du en äldre business dator med express-card gen 2 och trixar ihop grejer från ebay som jag gjorde men det är mer pill.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kan vara läsvärt i sammanhanget:
https://arstechnica.co.uk/gadgets/2017/08/laptop-external-gra...

Review av en e-gpu box för att se vad thunderboltgränssnittet har att erbjuda för externa grafikkortslösningar i nuläget.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Om inte priset är en avgörande faktor så tycker jag Akitio node vinner när det kommer till eGPU-chassi, även recensionerna på youtube m.m talar för detta. Visst den är dyr och något svår att få tag på.. i Sverige finns det bara en "officiell" återförsäljare vad jag kan hitta.

https://www.akitio.com/where-to-buy/akitio-sites#europe
https://www.evxab.com/thunderbolt/721-akitio-node.html

Permalänk
Medlem

Kom precis på att denna sida finns med väldigt bra information om de flesta lösningar och produkter.
https://egpu.io/
Ta en kik.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Jag kör en Akitio Node med en GTX 780 på en Lenovo T470s med Core i5 7:e gen.
Spelar för tillfället GTA 5 på 1920x1080 upplösning dock inte riktigt högsta inställningar men närapå.

Att tänka på:
- Akitio Node:ns fläktar bullrar så man vill gärna kunna ställa burken en bit bort.
- Medföljer endast en 50 cm aktiv TB3 kabel, köpa en 2 m kabel på Ebay börjar på ca 600 Kr.
- Du måste ha extern skärm.
- Akitio skriver själva att man kan köra med en passiv TB3 kabel och endast förlora 2-5 % prestanda, har inte testat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockyBalooba:

Jag kör en Akitio Node med en GTX 780 på en Lenovo T470s med Core i5 7:e gen.
Spelar för tillfället GTA 5 på 1920x1080 upplösning dock inte riktigt högsta inställningar men närapå.

Att tänka på:
- Akitio Node:ns fläktar bullrar så man vill gärna kunna ställa burken en bit bort.
- Medföljer endast en 50 cm aktiv TB3 kabel, köpa en 2 m kabel på Ebay börjar på ca 600 Kr.
- Du måste ha extern skärm.
- Akitio skriver själva att man kan köra med en passiv TB3 kabel och endast förlora 2-5 % prestanda, har inte testat dock.

Är nog just därför som de medföljande sladdarna är så korta, Dells dockningsstation TB16 har en fast monterad sladd som är typ 20 cm

Permalänk
Medlem

Dell m6800/M4800 som begagnade kanske orkar köra det du vill?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7