Permalänk

Köpa nytt (1150) moderkort. Vilket?

Hej,
jag tänkte köpa ett moderkort så att jag kan använda min i7-4770 processor istället för att köra på det moderkort med min i5-2320 processor jag har idag. Jag har 4 RAM-minnen av DDR3 modell (4gb/styck) och ett grafikkort av sorten Nvidia GTX 660. En mekanisk hårddisk på 500gb och en SSD på 500gb. Jag har en setup där jag använder 2 skärmar.

Jag vet inte om all info ovan är nödvändig men jag antar att det inte kan göra det svårare för er att förstå i alla fall :).

Jag undrar vad ni skulle rekommendera att köpa för moderkort. Jag har letat efter ett begagnat men hittar inget som verkar "bra". Nu är jag ju inte direkt ett proffs så ni kanske har andra tankar. Jag tänker att det inte är värt att köpa ett "värsting"-moderkort då 1150 är en utgående modell och jag troligtvis kommer vara tvungen att köpa ett nytt moderkort nästa gång jag ska byta processor.

Bör jag ändå sikta på ett moderkort i dyrare modell eller vad finns det för fördelar/nackdelar? Har ni några tips om vad jag ska köpa?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är din definition på ett "bra" moderkort och varför tycker du att de du hittat hittills inte fyller det kriteriet? Känns ju som att man vill veta vad du vill ha om ska kunna rekommendera något.

Permalänk

@Andreaz1: Tack för att du svarar. Det jag menar med "bra" är då att det ska finnas uttag för 4 RAM-minnen och att det helst ska vara av ATX storlek (Spelar det någon roll vad det är för storlek om kortet kan delge alla delar med ström?). Jag tänker att jag helst inte vill lägga för mycket pengar på moderkortet då jag förmodligen behöver byta ut det om inte allt för länge igen.

Vad tror ni om det? kommer jag klara mig med den här processorn länge?
Jag använder datorn till spel såsom wow, cs, dota2 samt videoredigering och skolarbete.

Vad betyder egentligen de olika chipsetsen och är det värt att försöka överklocka min processor? (Aldrig överklockat förut)
Bör jag gå för en billigare eller dyrare variant eller är skillnaden inte så stor?

Förlåt för så många frågor men är väldigt intresserad :).

Permalänk

@köpadator:

Asus Z97-P

Räcker och blir över till det mesta. Bra pris.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2692879

Vill du ha ännu mera kapacitet köper du Z97-A.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@septembro: Är det värt att lägga 1000kr för att uppgradera från den processorn jag har nu (i5-2320) till den andra (i7-4770)?

Permalänk

@köpadator: Vet ej. Kika här för en ungefärlig bild; http://www.cpu-world.com/Compare/426/Intel_Core_i5_i5-2320_vs...

EDIT *** Kollade lite närmre nu och i5 2320 är ju socket 1155. Den passar alltså inte ihop med LGA 1150 moderkort. Du måste ha samma socket på moderkort och processor.

EDIT *** Kollade lite närmre nu och i52320 är ju socket 1155. Den passar alltså inte ihop med LGA 1150 moderkort.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

ja jag tycker att de är värt de... Inte märker man någon speciell skillnad mellan skylake/kaby lake mot Haswell i dagligt användande.. förutom plattformen då.. Ditt z97 kort kommer öven att gå bra att sälja vidare med cpun sen om de vankas uppgradering.. Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

@septembro: Yes därav frågan om det är värt att köpa nytt moderkort för att kunna ha i7 processorn.. har ett fungerande 1155 moderkort

Permalänk

@MonkeN: använder sig dessa gamla processorer av skylake och det du nämner?

Permalänk
Medlem

@köpadator: nej. haswell.. generationen före skylake. broadwell där emellan iofs.. När du redan har en cpu så är de inget snack om saken.. Jag menar att den vanliga användaren inte märker någon skillnad i prestanda mellan Haswell/Skylake.. Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

@MonkeN: okej nice nice.
@Monken: @septembro: Är min i7- processor värd att överklocka? finns det risker med att överklocka i så fall vad?

Permalänk
Skrivet av köpadator:

@septembro: Yes därav frågan om det är värt att köpa nytt moderkort för att kunna ha i7 processorn.. har ett fungerande 1155 moderkort

Ok. Jamen då är det bara att köra. Svaret på tidigare ställd fråga är ja.

Skrivet av köpadator:

@MonkeN: okej nice nice.
@Monken: @septembro: Är min i7- processor värd att överklocka? finns det risker med att överklocka i så fall vad?

Den i7-4770 som du har kan du inte överklocka något vidare bra. Den har inget K. Alltså inte direkt ämnad för överklockning. Gränsen för den är Turbofrekvens/Maxfrekvens på 3,9 GHz.

Intel removes modest 'free' overclocking from standard Haswell CPUs

Finns en K variant utav samma som du redan har som är ämnad för överklockning och inte tar skada utav det.

Visa signatur